Mag een mentor een mentorgesprek weigeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 23:21

Hallo,
Zoals in de titel staat vraag ik me af:

Ik wil namelijk samen met twee vriendinnen (uit een andere klas, vorig jaar wel dezelfde klas) heel erg graag wat uitleggen/vertellen aan beide van onze mentoren, dus wij hadden een net mailtje gestuurd, en nu, zonder te vertellen waar het gesprek over moet gaan, weigeren ze überhaupt het gesprek.

Ik snap er echt niks van, mentoren zijn toch juist vertrouwenspersonen? Ik voel me best wel verdrietig, want door een bepaald verhaal zijn ik en mijn beste vriendinnen uit elkaar geplaatst, terwijl wij eigenlijk vrij weinig met het verhaal te maken hadden. Dat wilden we dus uitleggen aan onze mentoren, wat er gebeurd is vorig jaar en wat wij er zelf van mee hebben gekregen.

Mag dit? Mogen mentoren gespreksaanvragen weigeren?

Ik hoop dat iemand kan helpen..
Laatst bijgewerkt door Joysieee op 26-05-15 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:23

Gewoon naar de decaan stappen. Als je mentor al zo kinderachtig reageerd, heeft dat gesprek geen zin meer.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:24

Ik weet niet of een mentor dat mag. Lijkt mij niet eigenlijk. Ik zou al niet eens meer met hem of haar willen praten. :o
Ik zou naar de vertrouwenspersoon op school stappen. Die kan luisteren en het probleem aankaarten bij je mentor of de teamleider.
Succes! :j

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:26

Vind het een slechte mentor als hij er zo mee omgaat. Een mentor is juist mentor om open te staan voor leerlingen en te zorgen dat problemen uitgepraat worden. Is er een andere leraar/lerares die je vertrouwt? Anders zou je het aan die kort kunnen uitleggen en vragen of hij aan je mentor vraagt waarom hij geen gesprek wil.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:26

Voordat je hogerop stapt, vraag eerst eens rustig waarom er geweigerd wordt en of je eerst een gesprek alleen kan krijgen. Het kan best zijn dat er meer speelt waardoor jij de situatie anders ziet dan je mentor.

Joysieee

Re: Mag een mentor een mentorgesprek weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 23:32

Ik ben ook absoluut nog niet van plan om hogerop te gaan hoor, vroeg me het enkel af omdat ik het wel raar vind..

Met alleen een gesprek kom ik niet zo heel erg ver denk ik zo.. Verder zou ik niet weten wat er nog meer zou moeten spelen, cijfers van ons alle 3 zijn erg goed, gedrag in de klas is goed etc

Ik heb nu eigenlijk ook niet meer de drang om überhaupt nog met ze te praten, er werd in de mail terug gezegd: als je wat wil zeggen mail je het maar en zal ik het meenemen in de vergaderingen
Maarja, wat bereik ik nou met mailen.. Dat kan zo anders opgevat worden dan als je recht voor iemand zit

We zijn inderdaad van plan om te vragen waarom het geweigerd wordt, en dan moeten we het maar verder zien.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:27

Als jullie met z'n drieën het gesprek aan hebben gevraagd kan de mentor wellicht al wel raden waar het over gaat. Kan me voorstellen dat jullie eerder hebben laten merken dat jullie het niet leuk vinden dat jullie uit elkaar zijn geplaatst.

Antwoord op je vraag: ja, dat mag. Een mentor is ook leraar & heeft dus gewoon een volle agenda, zeker tegen het einde van het schooljaar. Vraag je even af hoe belangrijk je gesprek is( pardon my french, maar als ik het zo lees is het misschien niet zo'n heel relevant gesprek) & mail dan eventueel je vragen naar hem/haar.

Ik denk dat je gewoon je verlies moet nemen wat betreft het uit elkaar plaatsen & dat er niemand echt zit te wachten op toelichting op iets van een jaar geleden.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:51

Onze mentor vraagt altijd of iemand hem nog wil spreken en iedereen die dat wilt mag dat. Ik weet niet of een mentor een gesprek mag afwijzen. Maar als ik mentor was zomin het zelf niet doen. (Het gesprek niet afwijzen dus)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:24

Het mag wel maar netjes is anders. Kan het misschien een beetje aan het mailtje liggen wat je hebt gestuurd? Of dat hij misschien al in de klas heeft gezegd dat er geen discussie mogelijk over de plaatsing mogelijk is?

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:33

Doubtless schreef:
Als jullie met z'n drieën het gesprek aan hebben gevraagd kan de mentor wellicht al wel raden waar het over gaat. Kan me voorstellen dat jullie eerder hebben laten merken dat jullie het niet leuk vinden dat jullie uit elkaar zijn geplaatst.

Antwoord op je vraag: ja, dat mag. Een mentor is ook leraar & heeft dus gewoon een volle agenda, zeker tegen het einde van het schooljaar. Vraag je even af hoe belangrijk je gesprek is( pardon my french, maar als ik het zo lees is het misschien niet zo'n heel relevant gesprek) & mail dan eventueel je vragen naar hem/haar.

Ik denk dat je gewoon je verlies moet nemen wat betreft het uit elkaar plaatsen & dat er niemand echt zit te wachten op toelichting op iets van een jaar geleden.

Een mentor is er toch juist voor om naast zijn bezigheden als leraar gesprekken aan te gaan met leerlingen en ze te adviseren etc. Misschien schiet Ts niet veel op met dit gesprek, maar ik kan wel begrijpen dat ze hier behoefte aan heeft. Ik vind dus dat je eerst nog netjes moet vragen waarom een gesprek aangaan niet kan en dan eventueel hoger op stappen als de mentor zo blijft antwoorden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:48

allereerst horen we maar 1 kant van het verhaal.

als ik OP lees, dan proeft het erna dat de meiden willen vragen of ze bij elkaar in de klas kunnen.

Als je dat net voor de zomervakantie vraagt, dan lijkt het erop alsof deze vraag al eerder is gesteld?

Een mentor is inderdaad een vertrouwenspersoon... Maar, de vraag is of in deze situatie het 'vertrouwenspersoon' gehalte wel van toepassing is.

Het is de overgangsperiode.. Leraren en zeker mentoren hebben het momenteel razend druk..

Meiden die vervolgens een verzoek indienen per mail om twee mentoren tegelijk om tafel te krijgen, riekt niet naar een dringend issue van 1 persoon.. immers dan is 1:1 gesprek met een mentor van toepassing en heeft mentor 2 niets met de persoonlijke issues van leerling 1 te maken.

Voor mijn gevoel horen we hier niet het hele verhaal.. wat is er dan zo belangrijk dat het nu in de drukste periode van het jaar besproken moet worden, is het een verzoek dat al eerder is ingediend waardoor de mentoren van verre al kunnen ruiken waar ze opnieuw kostbare tijd aan moeten spenderen in een drukke periode?

..

in antwoord op je vraag.. Een mentor is een slechte mentor als hij jouw gesprek zou weigeren op het moment dat jij in je thuissituatie in ernstige problemen zou zitten of wanneer het om nog te redden schoolresultaten zou gaan.. ieder ander punt is geen prioriteit in deze periode..

vergeet niet iedere minuut kan maar met 1 ding gevuld worden..

als het echt belangrijk was had je wel aangegeven wat het onderwerp van het gesprek was toch?
of dan was je nu al persooonlijk bij hem langsgeweest..

ja een mentor kan rustig een gesprek weigeren als het onderwerp al afgedaan is, of domweg vanwege geen plaats in zijn agenda.

uit ervaring weet ik dat mentoren bij zaken met voldoende ernst gewoon zelfs een rapport vergadering verlaten als het nodig is. ik neem aan dat deze mentor jullie best wil aanhoren als je er persoonlijk langsloopt, hij tijd heeft en jullie prioriteit hoog genoeg is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:53

britt299 schreef:
Een mentor is er toch juist voor om naast zijn bezigheden als leraar gesprekken aan te gaan met leerlingen en ze te adviseren etc. Misschien schiet Ts niet veel op met dit gesprek, maar ik kan wel begrijpen dat ze hier behoefte aan heeft. Ik vind dus dat je eerst nog netjes moet vragen waarom een gesprek aangaan niet kan en dan eventueel hoger op stappen als de mentor zo blijft antwoorden.

op dit moment in het jaar?

moet hij dan het gesprek met jan/piet/gerda die net wel of net niet over zullen gaan, of met hun docenten om zoeken naar de juiste oplossing voor deze leerlingen, maar opzij zetten om met een andere mentor, die in dezelfde soort gesprekken zit te luisteren naar een stel meiden waar de vraag al duidelijk op is (en waarschijnlijk ook al een keer uitgebreid beantwoord)?

einde van het jaar, is krappe agenda's en prioriteiten stellen

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 18:17

Ze zeiden op school juist altijd dat als je nog een gewenste verandering wil laten plaatsvinden qua klassen, je dat nu in deze periode op papier moet zetten, omdat de vergaderingen juist pas in de voor ons eerste vakantieweek, en voor de leraren organisatieweek plaatsvinden ofzoiets.

Zoals ik hier ook al gemerkt heb, wordt het gezien of wij argumenten willen geven waarom we bij elkaar in de klas willen, en zo hebben de mentoren dat blijkbaar ook opgevat. Echter willen wij helemaal geen argumenten geven voor de klassenindeling, wij willen graag duidelijkheid en ons verhaal doen, onze kant van het verhaal heeft namelijk geen docent gehoord vorig jaar omdat ze daar niet naar wilden luisteren..

Ook onze ouders zijn helemaal niet ingelicht over wat er vorig jaar gebeurd is, en ze weten ook niet waarom we uit elkaar zijn geplaatst, en dat is hetgeen wat we graag willen weten en waar het gesprek dus over moet gaan, wij willen gewoon graag duidelijkheid.

In de eerdere verplichte mentorgesprekken met iedereen uit de klas heb ik mijn vraag ook gesteld, maar ook toen werd er omheen gedraaid.

Hebben ze een goede reden om ons nog steeds uit elkaar te halen? Oké, dan deal ik ermee, maar dan wil ik en zo ook de rest die reden wél weten. Al die onduidelijkheid is echt onwijs irritant..

Dat de docenten het druk hebben snap ik ook echt wel, maar in de mail die we terug kregen werd niet echt duidelijk dat ze geen tijd hadden, er stond enkel dat we als we nog argumenten hadden, we die moeten opschrijven.

Dus kortom, de leraren begrijpen het verkeerd, zij denken dat wij enkel argumenten willen geven, maar wat wij willen is juist uitleg geven en vragen over wat zij weten.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, sorry voor het lange verhaal.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:23

Ik denk dat de mentoren in deze tijd van het jaar gewoon meer te doen hebben dan een gesprek met twee meisjes die graag bij elkaar in de klas willen. Hij zal prioriteit gegeven hebben aan andere activiteiten of afspraken.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:25

Ik wil niet vervelend doen, maar na je laatste post komt er niet veel meer in mij op dan:
"let it go, let it go, lalala..let it gooo.."

Het is gebeurd, je wil geen gesprek / betoog voeren om weer terug te komen, er is alleen wat onduidelijkheid.
I.m.o. komt het meer over als je niet gehoord voelen dan om een belangrijke verandering die je nog door wil voeren.
oliebol happend, en het is al 3 periodes geleden. Waarom nu dan een gesprek willen met opheldering? Had dat aan het begin van het jaar gedaan. Ik snap je mentor, als je het zo omschrijft, volledig.
Nu is niet de tijd om een mentor te gaan ondervragen wat er is gebeurd vorig jaar, en zeker niet om een gesprek te plannen waarin je alleen maar je verhaal kwijt wil. Voor mij zou je nu dan rijkelijk te laat zijn (en het lekker onhandig hebben gepland).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:26

Misschien kunnen jullie ouders het gesprek aanvragen. Lijkt mij dat je als ouder toch wel van de hoed en de rand wil weten. Vind de reactie van je mentor echt niet kunnen en zou het zeker melden.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:27

Jennyj01 schreef:
Misschien kunnen jullie ouders het gesprek aanvragen. Lijkt mij dat je als ouder toch wel van de hoed en de rand wil weten. Vind de reactie van je mentor echt niet kunnen en zou het zeker melden.

Maar waarom dan niet eerder ingrijpen en er praktisch een heel jaar overheen laten gaan, en uitgerekend nu in de drukste periode 'verhaal gaan halen'?
Strakke buisness als het zo moet...

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:28

Als jouw mentor je niet te woord wil staan (niet netjes!), dan zou ik gewoon contact opnemen met de schooldirecteur.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:29

Anoeska schreef:
Ik denk dat de mentoren in deze tijd van het jaar gewoon meer te doen hebben dan een gesprek met twee meisjes die graag bij elkaar in de klas willen. Hij zal prioriteit gegeven hebben aan andere activiteiten of afspraken.

Als hij er eerder tijd voor had gemaakt en een duidelijk antwoord had gegeven had het nu niet op zijn to do lijstje gestaan. Iedereen heeft het druk rond deze tijd van her schooljaar. Dat is geen reden om iemand z'n vraag te negeren.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:34

Eh is het tegenwoordig normaal dat je als docent een reden moet geven aan je leerlingen waarom de klassen op een bepaalde manier worden ingedeeld? Bij mij werd je gewoon ingedeeld, en daar had je het mee te doen, docenten gingen echt geen verantwoording afleggen over de keuzes die zij maken. Lijkt me ook geen doen om dat bij alle leerlingen te doen.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 18:44

Als jullie mijn laatste post hebben gelezen staat er dat ik het op het begin van het jaar ook al wel eens gevraagd heb, maar dat er toen omheen werd gedraaid.

En zoals ik al zei, JA ik snap dat ze het druk hebben, maar aangezien ik het aan het begin van het jaar in de verplichte mentorgesprekken al eens eerder heb gevraagd, lijkt het me als mentor wel wat om tijd voor te maken, omdat er dus 3 leerlingen nog steeds mee in hun maag zitten

Als wij ons verhaal vorig jaar hadden kunnen doen, waren we nooit uit elkaar geplaatst, alleen toen wilde de mentor van vorig jaar niet luisteren, en die kende dus maar een kant van het verhaal, waar wij dus de dupe van zijn geworden
Om het wat duidelijker te maken, het gaat om een bepaald whatsapp bericht, wat door geen van ons drieeën is verstuurd, maar waarvan wij wel mede schuldig zouden zijn omdat desbetreffende verstuurder zonder toestemming onze namen eronder had gezet.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:45

Is inderdaad een beetje eenzijdig verhaal.
Op zich vind ik het niet oké dat een mentor een gesprek weigert ( ook al is het druk en kan hij goed aanvoelen waar over het zal gaan ).
Dat deze mentor dus schijnbaar bewust weigert zegt me dat er iets is voorgevallen......
Dat soort dingen worden meestal dagelijks al in de lerarenkamer /pauzes besproken dus dénk ik dat de mentor al een achterban heeft die hem verteld hebben om de poot stijf te houden.

Want ook al is hij mentor en vertrouwenspersoon.....hij weet heus wel dingen te vertellen tegen meerderen zónder daarin het vertrouwen van zijn functie te schaden.
Ik dénk dus dat je je er gewoon bij moet neerleggen dat de situatie er zo voor jullie gaat uitzien.
Taai, maar nogmaals denk ik dat het een goed overwogen keuze is.

Sorry, lees net pas jou reactie, maar volgens mij verander je er weinig aan.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 18:46

Sunrise_ schreef:
Eh is het tegenwoordig normaal dat je als docent een reden moet geven aan je leerlingen waarom de klassen op een bepaalde manier worden ingedeeld? Bij mij werd je gewoon ingedeeld, en daar had je het mee te doen, docenten gingen echt geen verantwoording afleggen over de keuzes die zij maken. Lijkt me ook geen doen om dat bij alle leerlingen te doen.

Bij ons op school wordt je niet zonder reden uit je vaste kliekje gehaald (gezegd door mentor zelf, in het eerdere geaprek waar er dus omheen werd gedraaid), dus daarom is er wel een reden voor, en juist dat willen wij weten

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:47

Iedere klas in ieder onderwijs heeft een mentor (slb'er, tutor, begeleider WEP-docent enz.). Deze docent is geen vertrouwenspersoon (daar heeft de school één of meerdere anderen voor. Het kan wel voorkomen dat je mentor tegelijk je vertrouwenspersoon is). Een mentor is de persoon die inzicht heeft de cijfers en voortgang van alle vakken van zijn studenten. Maar ook voor de psychosociale en emotionele begeleiding van zijn of haar studenten.
Als jij (de student) ergens mee zit wat een belemmering kan zijn voor het vervolg van je opleiding, kan je naar je mentor stappen. Deze mentor mag een gesprek niet weigeren.

Het kan voorkomen dat de docent/mentor stomweg de tijd niet vrij kan maken om rond de tafel gaan zitten met een andere mentor en studenten. Het kan ook zijn dat de mentor een verstoorde relatie heeft met desbetreffende docent en/of studenten. Het is dan aan de mentor om zelf een vervanger te regelen zodat het gesprek wel plaats vindt.
Misschien weet de docent niet wat hij of zij met het onderwerp aan moet of gaat het tegen zijn eigen normen/waarden/gevoel in. Ook dan moet de mentor een vervanger vinden.

Kort gezegd: Ja, jij hebt ten volste het recht om in gesprek te gaan met één of meerdere docenten. Nu jouw mentor al gelijk zegt dat hij/zij dat niet kan, moet je goed nadenken over je volgende stap(pen).

Mijn tip: Ga nu niks terug sturen, ga niet met teveel medeleerlingen praten over deze korte mailwisseling. Mail je decaan of vertrouwenspersoon (of nog beter; ga er langs), leg uit wat er gebeurd is en laat de mails zien. Ga in contact met de docent niet over het gesprek praten, laat de decaan of vertrouwenspersoon dit oplossen met je mentor. Zo houd je het zakelijk. Want ruzie hebben met je mentor is geen pretje. Ik heb het zelf mee gemaakt.

Ik heb zelf ook een verstoorde relatie gehad met een docent en heb hem eerst de huid vol gescholden (waar de hele klas bij was, ik ben er nog steeds niet trots op) en ben toen naar de decaan gegaan. Ook hij keurde mijn actie niet goed, maar was wel heel reëel in het vinden van een oplossing.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:52

Weet je wat? Vraag dan een gesprek aan alleen voor jezelf. Het gaat om jou, je zit op school voor jezelf immers. Als de mentor het voor jouw toekomst beter vindt om jullie gescheiden te houden, moet je dat ook accepteren natuurlijk en niet blijven miepen erover.

Maar goed, vraag anders je decaan even.