Normaal plaats ik eigenlijk nooit iets en lees ik alleen maar mee, nu heb ik zelf een probleem en hoop ik dat er mensen op bokt zijn die kunnen helpen of zich misschien herkennen in mijn verhaal wat betreft mijn studiekeuze, want ik weet gewoon echt niet meer wat verstandig is en wat ik moet doen...
Ik heb mijn havo diploma en ben daarna hbo gaan doen. Dit bleek helemaal niet bij mij te passen. Zowel de opleiding zelf (commerciële economie in de entertainment/evenementenrichting) als het hbo op zich paste niet bij mij. Alleen maar boeken, klas lokalen, een hoop leren, bijna geen praktijk, niets met mijn handen doen, ik vond het helemaal niks. Dit heb ik een jaar met veel moeite volgehouden en toen ben ik gestopt. Het enige vak wat me een beetje aanstond was boekhouden en cijfertjes, vooral omdat ik hier goed in was.
Hierna heb ik daarom de keus gemaakt voor mbo bedrijfsadministratie, na een hoop twijfel of ik wel een niveau lager moest gaan. Het was niveau 4 en verkort (1,5 ipv 3 jaar). Door het verkorte toch redelijk mijn niveau. De opleiding ging wel, maar het stage lopen is me ontzettend tegen gevallen, 40 uur in de week opgesloten zitten op kantoor in een stoel achter de computer, nee dat houd ik echt niet vol. Vandaar dat ik nu echt niet weet wat ik moet. Toch heb ik met heel wat moeite afgelopen februari mijn diploma behaald.
Op dit moment werk ik als oproepkracht (ong. 2 dagen in de week, dit is wisselend) op het bedrijf waar ik stage gelopen heb, op kantoor dus. Daarnaast werk ik de andere 2/3 dagen op de manege waar ik al van kinds af aan kom. Ik doe dan vooral klusjes die zowel paard als niet paard gerelateerd zijn, ik vind het heerlijk als ik lekker buiten ben en bezig ben.
Het liefst wil ik gewoon verder gaan leren in september. Mijn absolute droom is om met dieren te werken. Het maakt me niet eens uit wat, als ik er maar een soort van rond kan komen en op mijn eigen benen kan staan. Ik heb mijn niveau 4 en havo diploma op zak. Vandaar dat ik toch het liefst een opleiding richting dierverzorging/paarden/natuur ga doen, dan weet ik zeker dat ik iets doe wat ik leuk vind en als ik dit diploma heb na 3 jaar kan ik altijd terugvallen op mijn administratie diploma of ik kan het misschien combineren, zoals nu.
Dit lijkt me ideaal, maar toch twijfel ik enorm of het verstandig is om nog 3 jaar lang een dier gerelateerde mbo opleiding te gaan doen. Overal hoor je dat het een pretopleiding is, je leert er toch niks van, er is toch geen werk in te vinden, je wordt opgeleid tot niks enz. Wat zouden jullie me aanraden, mijn droom volgen of dit helemaal uit mijn hoofd zetten, als hobby houden en me helemaal gaan richten op iets anders (maar wat dan
?!) Het is al bijna juni, dus het is echt hoog tijd om me in te gaan schrijven als ik volgend jaar wil beginnen. Ik ben trouwens al bij 2 open dagen geweest van de groen scholen hier in de buurt, deze spraken me allebei enorm aan.Ontzettend bedankt voor het lezen, als er vragen zijn hoor ik het wel. Ik hoop dat er mensen zijn die advies hebben, want op dit moment zit ik er helemaal doorheen, kan ik nergens anders meer aan denken, ben ik alleen maar aan het twijfelen en weet ik het gewoon echt niet meer...
zoiets eindigd vaak in teleurstelling en niet in een baan.
Dan kan je ondertussen nog steeds rustig ontspannen en bij de paarden rondlopen, omdat je aangeeft dat je het niets vind om zo opgesloten te zitten in volle klassen.