Niet leuke functie aannemen voor het geld...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Niet leuke functie aannemen voor het geld...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:57

Ik zit in een kleine (grote) dilemma waar ik graag wat meningen voor wil hebben.

Momenteel ben ik een maand werkeloos en dus op zoek naar een nieuwe baan. Helaas liggen de banen niet voor het rapen voor mij (klinisch chemisch lab).
Nu kreeg ik vandaag een baan aangeboden via een uitzendbureau voor in een laboratorium, maar wel een andere richting. Een richting waar ik op de opleiding bewust niet voor heb gekozen, omdat het mij totaal niet ligt. Ik heb gezegd dat ik er even over na wil denken, want ik vind het een moeilijke keuze.

Het is een functie op een uur rijden met werkzaamheden die ik eigenlijk niet wil doen. Maarja, ik moet toch een keer weer een baan zien te vinden, want er moet toch wel geld binnen komen. Maar om een baan aan te nemen met werkzaamheden die je niet graag wilt doen alleen voor het geld...

Mijn gevoel roept in ieder geval dat ik het niet wil. Maar mijn hersenen zeggen dat de huur enzo toch betaald moet worden.
Wat zouden jullie doen, want ik kom er met mezelf niet uit.

savieralover

Re: Niet leuke functie aannemen voor het geld...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:59

is het geen idee om de baan aan te nemen en dan ondertussen verder te zoeken naar wat anders? dan heb je toch inkomsten en zit je straks niet in de stress van oliebol ik kan mijn rekeningen niet betalen

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:00

Waarom wil je het werk niet doen? Is het vanuit bepaalde principes of omdat het je gewoon niet ligt?

Ik heb bijna een jaar als productiemedewerker gewerkt bij gebrak aan werk in het onderwijs. Ik vond het vreselijk maar moest wel voor het inkomen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:01

Doen. En vooral blijven doorzoeken naar een baan die je leuker vind. Kan misschien wel even duren, maar dan hoef jr je iig geen zorgen te maken over je financiën.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:01

Je zegt zelf dat de banen niet voor het oprapen liggen, dus: doen!

Vanuit een baan is het altijd makkelijker solliciteren dan vanaf de bank, er komt geld binnen en wie weet kun je als je eenmaal binnen bent wel doorstromen naar iets wat je leuker vindt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:02

Alles valt of staat bij de noodzaak tot werk. En ik kan niet in jouw beurs kijken dus ik weet niet hoe lang jij nog zonder werk kan zitten zonder dat het schrijnend wordt... aan jou de keuze...

Als je deze baan niet accepteert zou het zomaar kunnen zijn dat je over 4 maanden achter de kassa zit. Hoe erg vind je dat vooruitzicht?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:03

Gewoon doen zodat je een baan hebt, vaste inkomsten en het staat leuk bij je CV. Kun je ondertussen rustig verder zoeken naar iets nieuws en als ze tevreden over je zijn kun je misschien wel in datzelfde lab doorstromen naar wat je graag wilt doen zodra er een plekje vrij komt? :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:03

Ook bij het vinden van iets leukers lijkt het me makkelijker als je deze werkervaring op je CV hebt staan in plaats van niks of iets totaal uit de richting zoals caissière.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:06

Jolien87 schreef:
Waarom wil je het werk niet doen? Is het vanuit bepaalde principes of omdat het je gewoon niet ligt?

Ik heb bijna een jaar als productiemedewerker gewerkt bij gebrak aan werk in het onderwijs. Ik vond het vreselijk maar moest wel voor het inkomen.

Ik wil dit werk het liefste niet doen, omdat het mij niet ligt.
Op de opleiding heb ik deze richting een jaar moeten volgen en ik heb nog nooit zo'n lang jaar gehad. Vandaar mijn twijfels.

Kan je het maken om een baan aan te nemen en na bijvoorbeeld drie maanden gedag te zeggen, omdat je iets anders hebt gevonden wat beter bij je past?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:08

Als je een tijdelijk contract hebt kun je niet eenzijdig opzeggen :n Dat moet in overleg.

Ik zou zeer zeker de baan aannemen. Het is wel zo dat als je eenmaal weer aan de gang bent je ook veel makkelijker weer wat anders gevonden hebt. Je bent weer onder je vakgenoten, je hoort nog eens wat, etc etc.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:10

Natuurlijk kan dat. Je moet uiteraard de opzegtermijn netjes in acht nemen.

Een baan is geen verplichting voor het leven. Vindt je wat anders/leukers/beters? Dan ga je dat doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:12

Je kan inderdaad de baan aannemen en dan rustig verder gaan zoeken als je echt wat nodig hebt.
En anders afslaan en rustig verder gaan zoeken.

Het kan maar zo zijn dat je het wel goed naar je zin gaat hebben en in een leuk team komt te werken.
Ik werk ook op een laboratorium en had ook nooit verwacht dat ik hier terecht zou komen en heb het erg goed naar mijn zin.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:12

Als je nu niks anders hebt, gewoon doen!
Misschien valt het reuze mee of kun je de werkzaamheden zo veranderen dat het wel in je straatje past, misschien hoor je nog eens wat. Alles beter dan thuis zitten.
En je kunt altijd verder zoeken.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:14

het is een moeilijke keuze, ik neem aan dat je nu een uitkering hebt, dus niet geheel op zwart zaad zit.
Het lijkt me erg moeilijk om elke dag een uur naar werk te moeten gaan, wat totaal niet leuk is.

Is het misschien een idee om te vragen of je gewoon een dagje mee mag draaien om te proeven.
Misschien heb je hele leuke collega's, die het alsnog erg leuk kunnen maken?

Een proef dagje, zou de keuze makkelijker kunnen maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:16

Aannemen en ondertussen verder zoeken. Wellicht blijkt het in praktijk mee te vallen of kun je doorstromen naar een richting die je beter ligt binnen dat bedrijf.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:17

Palmera schreef:

Een baan is geen verplichting voor het leven. Vindt je wat anders/leukers/beters? Dan ga je dat doen.

Er is geen opzegtermijn bij tijdelijke contracten. Die kunnen niet eenzijdig opgezegd worden, tenzij vermeld in het contract.

http://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-van ... alde-tijd/
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 12-05-15 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:18

ik zou het juist gewoon doen, je kan in de tussentijd altijd naar andere banen kijken.

zo heb je iig salaris binnen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:18

Ashley5 schreef:
Jolien87 schreef:

Ik wil dit werk het liefste niet doen, omdat het mij niet ligt.
Op de opleiding heb ik deze richting een jaar moeten volgen en ik heb nog nooit zo'n lang jaar gehad. Vandaar mijn twijfels.

Kan je het maken om een baan aan te nemen en na bijvoorbeeld drie maanden gedag te zeggen, omdat je iets anders hebt gevonden wat beter bij je past?
Heb je geen proeftijd? Is het uberhaupt een tijdelijk contract? Ik weet echt niet hoe dat zit in Nederland, excuses. Als het wel kan, dan zou ik me er niet druk over maken.

Ik zou het wel doen, al is het alleen maar zodat je geen gat hebt in je CV en het makkelijker zoeken is als je eenmaal aan het werk bent. En inderdaad, je kunt altijd weg :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:19

Pantykous schreef:
Palmera schreef:

Er is geen opzegtermijn bij tijdelijke contracten. Die kunnen niet eenzijdig opgezegd worden, tenzij vermeld in het contract.

Dat hangt er dus maar precies van af wat er in je contract zat. Aangezien het hier om een uitzendconstructie gaat, is de kans klein dat ts er echt aan vast zit. Wel even heel goed nakijken, maar niet per se onmogelijk dus.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:20

Pantykous schreef:
Palmera schreef:

http://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-van ... alde-tijd/

Dit wordt inderdaad soms zo aangehouden, maar meestal wordt er wel een beding over opzeggen (met een termijn) opgenomen. Dit wel even goed checken natuurlijk!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:21

Ik zou ook zeggen, aannemen en verder blijven kijken. Het is via uitzendbureau, dus van beide kanten tijdig opzegbaar.

Daarbij je werkt dan al in een lab, misschien is er op termijn wel een mogelijkheid door te stromen naar een functie die wel in jou richting past.

Snap overigens wel dat een uur reistijd je wat tegen staat in combi met een functie die je niet helemaal wilt, die reistijd zal op termijn zeker op kunnen breken, maar voor tijdelijk (of je droomfunctie) wel te overzien.
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 12-05-15 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:22

Ik heb inderdaad momenteel een uitkering en mijn vriend werkt fulltime, dus het is gelukkig niet zo dat het einde van mijn spaargeld in zicht is. Maar krap is het wel. Maar ik heb besloten om een gesprek aan te gaan met het bedrijf en dan zal ik ook aan hun vragen wat zij van mij verwachten.

De functie zal tot het einde van het jaar zijn (proeftijd) en daarna overgaan naar fulltime uitzendbasis.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:23

Welke richting is het? (Ik werk op een moleculair lab) ik zou gewoon de baan aannemen. Misschien maak je daar wel nieuwe contacten of kan je intern doorstromen. En anders kan je altijd overstappen naar een andere baan later toch?

jorika1986

Ik zou zeggen probeer het. Misschien zijn de werkzaamheden toch leuker als dat je dacht.
Of misschien is het werk niet zo fantastisch maar de sfeer heel goed (net als hier... :) )

Linnie050

Op gesprek kan je inderdaad zeker gaan.
En misschien hebben zij ook nog wel meer kandidaten en dan moet alles gewoon zo zijn.
Succes alvast met het gesprek!