Studenten met eigen paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Studenten met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 12:42

Ouders :roll:
Mijn moeder is er heilig van overtuigd dat er geen studenten zijn die een eigen paard hebben. Nou weet ik zeker dat er echt wel studenten zijn met een paard, maar dat gelooft ze natuurlijk niet zonder keihard bewijs. Dus daarom raadpleeg ik Bokt maar weer!
Dus bij deze :')

Zijn er hier studenten die een eigen paard hebben en deze (grotendeels) zelf betalen?

Wat is je leeftijd?
In welk jaar van je studie zit je?
Wanneer kocht je je paard?
Betaal je je paard helemaal zelf?
Hoe staat je paard gestald?
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud?
Red je het qua tijd?
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)?
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur?
Overige belangrijke informatie?

StormMilagro

Re: Studenten met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:45

Hm ik ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken, dus ik volg even :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:46

Jazeker zijn er studenten met eigen paard, ikzelf ben er al één, er staan een aantal studenten bij mij op stal met eigen paard en ook de eigenaar van mijn bijrijdpony is student :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:46

Ik heb je een pb gestuurd.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:48

Wat is je leeftijd?
18 jaar
2e jaar van de studie verpleegkunde.
In november 2013
Ja.
Op een doe het zelf stal waar we zelf moeten binnen en buiten zetten volgens een rooster, zelf voeren en meeten etc.
Ik betaal voor de stalling 120 euro excl hooi en stro. Ik verdien met mijn bijbaan rond de 300 euro per maand dus kan het goed betalen. Wel hou ik weinig geld over voor kleding en leuke dingen doen etc.
Red je het qua tijd?
Ja, soms is het krap en druk maar ik ben tot nu toe nog nooit echt in tijdnood gekomen.
Thuiswonend.
Ja, ik werk gemiddeld 5-10 uur per week en heb stage van 32 uur per week.
Het is druk en duur maar de beste keus die ik ooit heb gemaakt! Succes :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:57

Wat is je leeftijd?
19 jaar

In het eerste jaar

In Juli 2014, twee maanden voordat ik aan mijn studie begon.

Alleen aan de stalling betalen mijn ouders een deel mee. De rest betaal ik zelf.

Volpension

De 'basis' is goed te doen van mijn salaris en dan hou ik ook nog wat over om te sparen en om dingen voor mezelf te kopen. Met de basis bedoel ik dan zaken als stalling, hoefsmid, wormenkuur e.d. Qua onderhoud scheelt het enorm dat mijn paard op volpension staat. Als ik een dag niet zou kunnen, dan wordt hij gewoon voor me verzorgd. Ik ben er alsnog elke dag, maar het gevoel dat ik een backup heb vind ik zelf erg prettig.

Red je het qua tijd?
Qua tijd red ik het prima. Het is een kwestie van goed plannen. Ik red het om elke dag naar stal te kunnen. Alleen als ik tentamens heb kies ik er zelf voor om niet te gaan zodat ik kan leren, maar dan gaat mijn vader voor mij.

Ik woon nog thuis.

Ja. In principe om het weekend de zaterdag- en zondagmorgen, maar ik werk wel redelijk wat extra. Dat verschilt per maand, dus exacte uren kan ik niet geven.

Het scheelt enorm als je ouders erachter staan. Mijn vader zit nu door mij ook in de paarden en hij vindt het ook leuk om met paarden bezig te zijn. Als ik een keer niet kan, dan gaat hij voor mij.

Mocht je nog vragen hebben dan mag je me gerust een berichtje sturen :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:57

Ik had mijn paard al op de middelbare school, dus toen ik ben gaan studeren heb ik hem niet verkocht. Ik zou het zelf niet aanraden om een paard te kopen als je studeert, omdat het qua tijd af en toe best wel lastig is. Mijn vader kan gelukkig heen als ik niet kan, en in de zomer maakt het weinig uit als ik niet elke dag kom.

Er zijn tegenwoordig ook zoveel leuke mogelijkheden voor bijrijdpaarden, of verzorgpaarden

Wat is je leeftijd?
19 jaar
In het eerste jaar (tweede opleiding)
Toen ik 14 was
Ik deel de stallingskosten met mijn ouders
In de winter ben ik meer kwijt als in de zomer. In de zomer staat hij dag en nacht in de kudde. In de winter heeft hij een stal met een uitloopje en komt hij ook nog in een grotere paddock. Stal is met een 20x40 binnenbak en 20x60 buitenbak, stapmolen en longeercirkel, solarium en wasplaats. In de winter betaal ik circa 300 euro. In de zomer circa 200 euro
De kosten verdelen, merendeel van mijn inkomen gaat richting mijn paard
Red je het qua tijd?
Redelijk, af en toe kom ik wel in de knoei
Thuiswonend
Ja, drie uur pw vast. En voorderest heel onregelmatig
Laatst bijgewerkt door Damelza op 11-04-15 13:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:58

Ghostattack schreef:
Wat is je leeftijd?
20 jaar

3e jaar

5 jaar terug (toen ik op de havo zat?

Ja

In een pensionstal, gemiddeld rond de 180 euro incl hoefsmid

Dat bijlenen toch wel handig is! Ondanks de bijbaan is het toch fijn om bij te lenen om ook voor jezelf nog dingen te kunnen doen.

Red je het qua tijd?
Opzich wel! Op sommige dagen niet, maar ik ben drukker dan de gemiddelde student (met verenigingswerk, school, moestuin en werk)

Ik woon op mijzelf!

Ja, ik werk zon 15 uur per week

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:01

Wat is je leeftijd? 22
In welk jaar van je studie zit je? Ik doe momenteel een 1 jarige master
Wanneer kocht je je paard? Toen ik 17 was en op het HBO zat
Betaal je je paard helemaal zelf? Voor de helft, de andere helft hebben mijn ouders betaald. Aankomende zomer koop ik mijn bijrijdpaard erbij (heb dan dus 2 paarden) en die betaal ik zelf.
Hoe staat je paard gestald? Aan huis
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Mijn ouders betalen de hoefsmid, DA en het hooi. De rest doe ik zelf en dat is goed te doen.
Red je het qua tijd? Ja makkelijk, Heb gedurende mijn HBO 3 paarden gereden (elk paard min 5x per week) en ben nu ik de master doe afgezwakt naar 2 paarden (elk paard min 5x per week)
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? Deels thuiswonend, deels bij mijn vriend. Heb ook nog een jaar op kamers gezeten maar kwam dan Door de weeks nog 2x thuis om te rijden.
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? Is variërend.
Overige belangrijke informatie? Als je nog vragen hebt, stel gerust.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:01

Om moeders ongelijk te bewijzen wil ik altijd graag helpen }:)

Wat is je leeftijd?
Ik ben 22

Tussen 2-3de bachelor.

1ste paard 14, huidige toen ik 15 was.

Mijn vader betaald de kosten voor dierenarts en de hoefsmid, alle andere kosten zijn voor mij, incl stalling en materiaal.

Nu volpension aan een lage prijs, maar gaat komend jaar naar een weide met meer loping. Zal meer eigen werk zijn.

Ik probeer altijd geld achter de hand te hebben voor het geval er iets mis gaat. Er kruipt veel geld in, maar na een tijd heb je ook wel een beetje alles gekocht.

Red je het qua tijd?
Ik wou dat ik meer tijd had, ik heb het voordeel dat ik nu een fjord heb, die kan er wel tegen en die houd van gewoon in de wei staan en lange buitenritten maken. Liever had ik me meer op dressuur gericht maar dat lukt niet goed want ik kan geen dure stal met goede piste betalen. Ik heb wel een verzorgster en zij doet het enorm goed waardoor ik met niet schuldig hoef te voelen. Sowieso komt hij veel buiten.

Zit nu een periode thuis, maar ik ga opnieuw op kamers. De periode dat ik op kamers gezeten heb, had en mijn verzorgster en een vlotte verbinding met de trein, dus met een dagje vrij kan ik prima naar mijn paard.

Jup, ongeveer 4x in de maand een dag en in de zomer.

Een eigen paard hebben met studie is moeilijk, het is hard werken, veel frustratie en soms zie ik het ook niet meer zitten. Maar het is mijn paard en mijn verantwoordelijkheid en ik hou van dat beest. Ik probeer de juiste keuzes te maken en omdat ik een goed ras gekozen heb, hoef ik me minder zorgen te maken, hij is niet van porselein en met andere paarden en eten en drinken heeft hij mij eigenlijk niet nodig. Dus je moet wel overwogen kiezen. Ook zullen dingen altijd veranderen. Vroeger dacht ik altijd op een plek te blijven, dat is niet zo. Vroeger dacht ik altijd met dezelfde mensen te gaan rijden en les te kunnen nemen, dat is ook niet zo. Dingen veranderen en je moet daar flexibel in kunnen zijn. Dus opnieuw, het ras en karakter van het paard zijn belangrijk want je zult niet altijd tijd genoeg hebben of alle mogelijkheden hebben binnen het beperkte budget.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:03

Het kan wel hoor, maar qua tijd is het lastig en ook zeker qua geld als je niet meer thuis woont.

Ik ben nu 25 en studeer volgende week af. Mijn paardje lease ik vanaf 2012 en is nu bijna een jaar echt van mij. Waar ik tegenaan loop zijn de extra uitgaven. Daarom was de lease constructie zo fijn, altijd vaste prijs en op vol pension. Ik red het qua tijd echt niet om zelf te moeten voeren of binnen/buiten zetten.
Ik werk op het moment zo'n 15-20 uur, maar tijdens stage periodes maar 8 uur.
Het zal dan ook zeker liggen aan het type studie. Ik heb biomedische wetenschappen gedaan met een geneeskundige onderzoeksmaster er achteraan. Dat zijn wel studies waarbij je periodes hebt dat je ruim 40 uur stage loopt zonder financiële vergoeding, en die zijn rottig om te overbruggen zeker met de kosten van je kamer, eten, verzekeringen erbij.
Nu de eindstreep in zicht is ben ik wel blij hoor! Maar ik had het ook niet voor kunnen stellen zonder paardje...

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:03

Wat is je leeftijd?
20 jaar
Laatste jaar (3e jaar)
Maart 2009
Ja
Heb zelf een stuk land met 4 stallen. Alles moet dus zelf worden gedaan.
Ik loop nergens tegenaan.
Red je het qua tijd?
Over het algemeen wel. En anders kan ik iemand anders vragen om hem te doen.
Thuiswonend
Ik loop nu 24 uur in de week stage waar ik stagevergoeding voor krijg. Om de week pas ik 5 uur op, op mijn oppaskind, en ik geef 1 keer in de week een uur paardrijles.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:05

Ghostattack schreef:
Wat is je leeftijd? 24

In welk jaar van je studie zit je? 4, schrijf nu mijn scriptie.

Wanneer kocht je je paard? Huidige paard heb ik gekregen van mijn ouders op mijn 18e.

Betaal je je paard helemaal zelf? Ik krijg 100,- van mijn ouders en de rest betaal ik zelf.

Hoe staat je paard gestald? Volpension

Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Dat het verdomde veel geld kost :')

Red je het qua tijd? Ja, over het algemeen wel. Soms heb ik minder tijd. Dan longeer ik ipv rijden of traint mijn instructrice haar.

Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? Thuiswonend en dat heeft te maken met de kosten die ik kwijt ben aan mijn paard.

Voor 18 uur per week.

Overige belangrijke informatie? Je moet het er echt voor over hebben. Paard is een rib uit mijn lijf iedere maand. Nu rijd ik nog wedstrijden etc maar volgend jaar stop ik daarmee. Kan ik eens geld aan mezelf uitgeven zonder steeds over mijn banksaldo in te zitten :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 11-04-15 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:09

Hier een student met een half paard :)

*Leeftijd: 19
*Studiejaar: Tweedejaars geschiedenis
*Paard gekocht in 2012, toen ik in m'n examenkaar zat
*ik betaald m'n paard niet helemaal zelf. Stalling wordt sowieso door twee gedeeld, omdat ik m'n paard samen heb. Mijn deel van de stalling en les betalen m'n ouders. De rest, hoefsmid, DA, tandarts, zadelmaker, osteopaat etc. betaal ik zelf.
*Ik Red het prima qua tijd, werk ook nog een dag per week en ik ben nog twee keer per week met een jong paard op m'n werk bezig.
*Paard staat 20 autominuten/40 OV minuten verderop in pension, alles wordt gedaan.
*Ik woon nog thuis.
*Ik werk gemiddeld 10 uur per week.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:16

Wat is je leeftijd?
Bijna 22 jaar.

Aan het einde van mijn 2e jaar universitaire Human Bioscience studie

In januari 2009

Ja, betaal alles van het paard zelf.

Volpension

Ik betaal zelf alles zowel stalling als veearts, hoefsmid, verzekering en fysio. Mocht ik krap te komen zitten zijn mijn ouders wel in staat mij te helpen maar normaal gesproken red ik het prima en heb ik geld om te sparen.

Red je het qua tijd?
Ik red het prima qua tijd. De stal is open tot erg laat dus als ik er tot 9 uur s' avonds ben is het ook geen probleem.

Ik huur een huis samen met mijn vriend.

Ja, ik werk op een paarden stal 3 dagen per week, 10 uur per dag dus 30 uur per week.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:17

Wat is je leeftijd?
22

3

Eerste in groep 8, tweede in (denk ik) 2e klas, derde iets daarna

Yes alle kosten zijn voor mij :)

Twee in een 'eigen' weiland, derde op pension o.b.v. doe het zelf

Verschrikkelijk zuinig leven, altijd potjes moeten hebben, geen spontane uitgaven kunnen doen

Red je het qua tijd?
Nee, al een aantal jaar niet. Daarom dit jaar besloten een te verkopen.

Uitwonend (alleen)

Eigen onderneming, geen vaste uren/salaris, uberhaupt geen garanties.

Het kan, maar houdt je lichaam/geest in de gaten en stop wanneer het teveel wordt. Ik ga al een aantal jaar gebukt onder veel lichamelijke klachten en het laatste tijd gaat het psychisch ook niet top. Gevolg is dat ik studievertraging op loop en alleen maar langer bezig ben met iets dat ik niet leuk vind. Blijf dus op jezelf letten en onderschat het niet!

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:18

Wat is je leeftijd?
18 jaar
Propedeusejaar
Drie jaar geleden
Nee, mijn ouders betalen de maandelijkse kosten. Mazzel!
Op een kleinschalige pensionstal: winter nacht op stal, overdag in PP en zomers 24/7 in PP. Stal doe ik zelf en de wei pak ik in het weekend (stalgenootje doordeweeks). Ik zet ze standaard binnen, stalgenootje standaard buiten.
Niks groots eigenlijk. Ja, het is flink passen en meten, maar als je iets wilt heb je daar vrij veel druk voor over ;)
Red je het qua tijd?
Over het algemeen wel, gelukkig heb ik een hele lieve vader die nog wel eens wat taken van me over neemt in drukke perioden.
Thuiswonend.
Drie uur per twee weken, vrijwel nik dus.
Het is heel belangrijk om zeker te weten dat je dit wilt, denk ik. Ik ben erg druk, zit eigenlijk nooit stil en ik heb niet veel tijd om met vrienden af te spreken oid. Elke dag verplichtingen. Als je dat ziet zitten, is het prima te doen. Maar dat eist wel wat van je.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:18

Wat is je leeftijd?
24

net afgestudeerd na 5 jaar studie

op mijn 17e

De 1e 3 jaar van mijn studie wel de laatste 2 jaar kon ik er niet meer bij werken ivm zware master dus hebben mijn ouders het voor 2 jaar overgenomen.

Volpension

vooral grote uitgaven als zadel en dierenarts had ik soms wel hulp bij nodig

Red je het qua tijd?
tijdens de bachelor makkelijk, tijdens de master niet (maar dit is een research master met een normale master heb je geloof nogsteeds zeeën van tijd) op de universiteit ben je erg vrij om je tijd in te delen dus als student heb je veel meer tijd dan wanneer je fulltime werkt.

tijdens de bachelor thuis, tijdens master op kamers

ik poetste bij particulieren voor 6 uur in de week (verdiende aardig) en had een extra studie lening

je geeft er wel veel voor op tijdens je studie denk aan feestjes, uitwisseling buitenland, vakanties, op kamers, ect dus denk er goed over na

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:24

Ghostattack schreef:
Ouders :roll:

Wat is je leeftijd?
22
4 leerjaar MBO niveau 4 brood en banket
Mijn eerste paard gekregen toen ik 12 was.
Mijn eerste paard gekocht toen ik 16 was.
Voer koste delen mijn moeder en ik en koste hoefsmid enzo zelf
In de achtertuin
Nergens
Red je het qua tijd?
In de drukke maand van de bakkerij niet maar rest wel
Thuiswonend
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? Ja, bakkerij 10 uur 7 euro nogwat

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:27

Wat is je leeftijd? 26

In welk jaar van je studie zit je? Afgestudeerd

Eind van het propedeuse jaar

Ja behalve de dierenartskosten bij blessures.

Vol pension a 350€

Alles goed berekenen en weinig ruimte om te sparen

Red je het qua tijd?
Ja

Eigen appartement

Eerste 2 jaar niet had toen stufi en stufi van opa en oma en een vriend. Nu werk ik 0,65 ft in het middelbaar onderwijs (1422 netto)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:38

Wat is je leeftijd?
20 jaar
Laatste jaar
Mijn paard was er al toen ik 2 jaar was, iedereen heeft op haar gereden in het gezin. Toen ik 12 was had ik haar helemaal voor me alleen, want niemand had meer interesse.
Ja, vanaf dat ik 18 jaar werd.
Op een pensionstal, waar je best veel zelf moet doen. Zelf uitmesten, zelf binnen zetten etc.
Dierenarts kosten zijn soms best pittig.
Red je het qua tijd?
Ja heel goed, Ik ga er elke avond heen.
Thuiswonend
Nope, niet meer, Ik moet het met mijn studiefinanciering doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:54

Wat is je leeftijd? - 24
In welk jaar van je studie zit je? - Laatste jaar
Wanneer kocht je je paard? - Toen ik 16 was m'n eerste
Betaal je je paard helemaal zelf? - Ja
Hoe staat je paard gestald? - Pensionstal
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? +/- 340 euro per maand, inclusief 1x per week les
Red je het qua tijd? - Ja
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? - Kamer
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? - Nu even niet, normaal wel +/- 16 uur
Overige belangrijke informatie? - Bijrijdster rijdt 2 of 3 x per week & betaalt de smid

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:01

Wat is je leeftijd? 25

In welk jaar van je studie zit je? Laatste jaar, master

Wanneer kocht je je paard? Gekregen toen ik 10 was

Betaal je je paard helemaal zelf? Nee, doe alles amen met ouders

Hoe staat je paard gestald? Aan huis, wel gehuurd

Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Iedere 3 dagen een nieuwe baal hooi van 50 euro... bijvoorbeeld

Red je het qua tijd? Ja

Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? Thuiswonend omdat ik anders geen tijd heb/geld etc

Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? Niet momenteel, lef van de stufi /:

Overige belangrijke informatie? Wij hebben 11 paarden, een hoogdrachtige merrie, en ik heb m'n hele leven in principe al paarden gehad tijdens school. Het is zo'n onzin dat mensen hun paard verkopen en school als excuus gebruiken want je haalt het echt wel qua tijd als je je sociale leven een beetje weet in te krimpen. Ik heb havo gedaan, een hbo propedeuse, een bachelor diploma en ben nu met mijn master bezig, in combinatie met veulens en paarden. Maar je moet er wel het een en ander voor opgeven, geen uitgaansleven iedere dag zoals vele andere studenten, weinig tijd voor jezelf, soms moet je school skippen of uitstellen en toch je deadlines halen, etc etc.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:06

Wat is je leeftijd?
21

Eerste jaar hbo opleiding, hiervoor mbo 4 opleiding afgerond

3 jaar geleden

Bijna wel, als ik iets nodig ben en ik heb even geen geld, schieten mijn ouders het voor, maar ik moet het wel terug betalen.

24/7 buiten
ik loop eigenlijk nergens tegen aan qua kosten, maar qua onderhoud van het land ben je wel veel tijd kwijt.

Red je het qua tijd?
Soms wel en soms niet.

Ik woon thuis.

Ik werk in het weekend bij een dierenpension , ongeveer 5/6 uur per dag.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:09

Wat is je leeftijd?
20

Op het moment heb ik geen studie, ik heb een halfjaar HBO Fysiotherapie gedaan en ik ga komende september starten met MBO Hoefsmid, dus wel degelijk student :D

2013

Ja, alleen met noodgevallen springt m'n vader bij :)

Half pension, ik moet zelf mesten en voer klaarzetten

Weinig kunnen ondernemen met vrienden, ik houd maandelijks weinig over en soms mis ik wat tijd. Maar ik heb het er allemaal voor over.

Red je het qua tijd?
Tijdens m'n fysio studie heb ik het altijd gered.

Ik woon thuis :)

Ik loop de ochtendkrant (à 6/7 uur pw) en ik werk bij de Jumbo (à 10-15 uur pw)

Reistijd naar stal is met de auto 10 minuten en met de fiets 20 minuten, op het moment volg ik geen studie, maar in september wel weer. Dan is de reistijd naar m'n school iets langer dan een uur.
edit; volgend jaar ga ik m'n merrie laten dekken, dus over 2 jaar heb ik er 2 lopen (en misschien wel 3)