Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 17:54

Naar aanleiding van het topic dat ik hier gisteren plaatste heb ik besloten om dit topic aan te maken, aangezien velen zich in mijn openingspost bleken te herkennen en hier ook enkele voorstanders voor waren. Ik weet dat er momenteel ook een uitstellers topic aan het lopen is, maar daar kan ik me niet zo goed in vinden aangezien ik perfect met deadlines kan werken.
De bedoeling van dit topic is eigenlijk dat iedereen die het wenst hier zijn/haar planning en doelen per dag deelt, zo elkaar dient te motiveren. Aangezien de afval topics mij ook behoorlijk goed helpen om gemotiveerd op mijn lijn te blijven letten hoop ik dat dit mij, en anderen, ook kan helpen om te studeren.

Even kort voorgesteld:
Opleiding: Eerste bachelor psychologie
Doelen voor dit semester:
- actief deelnemen aan de hoorcolleges
- te behandelen leerstof voor de les al eens doornemen
- samenvatten en begrippenlijsten opstellen
- na de les de behandelde leerstof nog eens nalezen

Aangezien ik nu een hoop achterloop ga ik klein beginnen, ik merk ook dat als ik mijn planningen in het verleden opstelde deze niet altijd realistisch waren en vaak onhaalbaar. Daarom heb ik mezelf nu voorgenomen om kleine beetjes per dag te doen en zien waar ik uitkom, als het studeren snel gaat kan ik nog altijd meer doen dan gepland.

Zo zag/ziet mijn planning van vandaag eruit:
8u30-10u: hoorcollege ontwikkelingspsychologie
11u-13u: hoorcollege human biology
13u-14u: lunchpauze
En vanaf hier valt er eigenlijk een gat in mijn planning want dan rij ik terug naar huis (1 uur rijden) en ben ik mijn paarden gaan binnen zetten.
17u-19u: twee hoofdstukken filosofie lezen en eventueel verwerken in de powerpoint
19u30-20u30: clubtraining

Ik ga er dus dadelijk aan beginnen en flink doorwerken en dan zie ik wel waar ik geraak. Moest ik niet klaar zijn voor 19u kan ik na mijn training eventueel ook nog even verder werken.

Planning voor morgen:
9u-10u: opstaan, wakker worden, ontbijten
10u-14u: ontwikkelingspsychologie doornemen (inclusief pauzes)
14u-15u: paardrijden
-
16u-19u: afgesproken met een vriend
Vanaf 20u: clubvergadering

Dit is voorlopig mijn planning, als ik me hier alvast aan kan houden is dit al een overwinning voor mij!
Ik ga nu beginnen en mezelf even van Bokt bannen.

Veel succes iedereen! +:)+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:57

Yes, ik meld me!

Opleiding: 1e jaars Medische Informatiekunde
Doelen: alle hoorcolleges bijwonen, tentamens halen en op tijd beginnen (!)

Mijn plan voor morgen:
9:00 - 12:00 tentamen :=
's Middags wetenschappelijk verslag afmaken en inleveren voor 23:59.
Verder gelukkig komende week niks te doen, heb een weekje 'vakantie'. Maar daarna begint voor mij de moeilijkste module.. Wiskunde en voortgezet programmeren.

Nayomie

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:00

Ben je als middelbare scholier ook welkom hier? O:)

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:03

:wave:

Ik zal mijzelf even in het kort voorstellen;
Mijn naam is Naomi, ik ben 19 jaar oud en volg de opleiding HBO-Rechten aan de Haagse Hogeschool. Dit is een duale opleiding, wat betekend dat ik in mijn 3e en 4e jaar meerdere dagen stage ga lopen. Momenteel zit ik nog in het eerste jaar. Hiervoor heb ik ook Rechten gedaan in Tilburg, dit heb ik door de hoge eisen niet gehaald en nu hoop ik het in Den Haag dus wel te halen. Eigenlijk gaat het tot nu toe qua cijfers goed, heb alle tentamens gehaald.. Maar dit blok is gewoon één grote ramp!

Bij mij gaat het met pieken en dalen, de ene week ga ik onwijs goed en de andere voer ik dus geen ene reet uit. Ik hoop dat ik hier de motivatie vandaan kan halen om toch aan de slag te gaan wanneer dit niet lukt.

Doelen:
- Alle hoorcolleges volgen, ook als ze opgenomen worden (!!)
- Werkcolleges voorbereiden
- Stof lezen
- Elke week de stof samenvatten

Mijn plan voor morgen:
9:00 - 14:00 werkcolleges & hoorcolleges volgen
15:00 even wat halen in de stad
16:00 proberen nog iets te samenvatten of te lezen
19:00 mee met mijn stiefpa (dj)

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:08

Meldt zich!

Ik ben momenteel aan het soggen, maar verder wel gemotiveerd voor mijn doen!

Opleiding: Leraar Engels, 1e jaar in Amsterdam
Doelen: Niet meer te laat komen, geen lessen/stage dagen meer missen, na de les de powerpoint doornemen en aantekeningen maken.

Omdat ik super chaotisch ben werk ik vaak met to do lijsten, heb er op mijn studie tumblr http://studerende.tumblr.com/tagged/studerende (nerd) een paar van gepost.

Mijn plan voor morgen:
9:00 - 11:00 Aan de slag met Literature, en CLA doorlezen en opdrachten maken

Daarna moet ik werken tot 22:00, en de hele zaterdag weer. Dus kan zondag pas weer verder.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 18:10

Daar gaat al een deel van mijn planning, krijg net een SMS dat de clubtraining niet doorgaat :'). Achja, meer tijd om door te werken voor mij!

Anyway, welkom Ghostattack, Naomi & LauraSaskia! Uiteraard zijn middelbare scholieren ook welkom Nayomie :)

Vanaf nu ben ik écht wel weg en zal ik de komende 2 uur niet meer op Bokt te zien zien :=

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:13

Leraar Engels lijkt me trouwens een onwijs leuke opleiding LauraSaskia!

Des te meer tijd om aan school te werken Snollygoster. Gun jezelf tussendoor ook een paar korte pauzes, helpt mij vaak om daarna weer aan de bak te gaan.

En nu ga ik écht verder luisteren naar het hc Europeesrecht. :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:16

Top dat ik er bij mag. :D
Voor nu neem ik lekker drie daagjes vrij, daarna ga ik weer starten.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:21

Oh, ideaal topic dit! Ik google vaak naar ''Study motivation tumblr''. Heel raar, maar dat werkt gewoon naar mijn idee. (En het is een klein beetje SOG natuurlijk O:) )

Ik zit in mijn examenjaar van de Havo en nu, met de laatste toetsen voor de examens, is mijn motivatie echt laag. Ik begin ook vaak gewoon te laat eigenlijk en dan als ik weer een tijdje bezig ben denk ik; ''Dit is eigenlijk best makkelijk/leuk, waarom begin ik niet eerder?'' :')

Voor de mensen die vooral hun telefoon als afleiding zien, er is een app: ''Forest: Stay Focused'' Het is dat Apple mijn betalingswijze niet wil accepteren, maar anders. :)) Je moet hem op het startscherm van de app zetten en dan groeit er een boompje, deze kan zelfs uitgroeien tot een heel bos als je hem lange tijd erop laat staan, en het boompje dus tijd heeft om te groeien. Ga je echter naar een andere app, dan moet je overnieuw beginnen met je boompje. Eigenlijk zo kinderachtig, maar volgens mij is het zo motiverend, haha. Hier is meer info trouwens: http://studymuse.tumblr.com/

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:21

Jaaa ik meld me ook
Ik doe biologie en medisch laboratoriumonderzoek aan de hanze!

Doelen:
Allestof na de colleges samenvatten
Mn p halen !

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:24

Die app MarJon, ik heb hem net op mn telefoon gezet! Gratis voor Android. Ben benieuwd of het werkt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:24

Wat gezellig en fijn zo'n topic! :D
Hier ook een middelbare scholier.

Opleiding: 3 Gymnasium. Volgend jaar EM profiel.
Doelen: a.s pww doorkomen, daarna alles netjes bijhouden. Vóóral voor volgend jaar.

Doelen vandaag:
Samenvatten paragraaf 8 LV, bijwerken begrippenlijst
Originele doel voor GS was 3 paragraven samenvatten. Verminderd naar 1 ivm andere dingen to do.
Mondeling frans volledig uitschrijven.
Voor latijn so leren.

Ik werk met de HEMA desk planner, sinds deze week wel pas moet ik zeggen, maar het werkt voor mij echt goed!
Daarnaast beginnen met makkelijke/kleine dingen helpt ook. Allerbelangrijkste: beseffen hoe weinig tijd ik nog over heb. Dat laat mij wel beginnen over het algemeen...

Daarnaast heeft 8tracks ook héérlijke studie afspeellijsten! Zoeken op study en instrumental en ik hoef ook geen hele lijsten meer te maken. Fantastisch. :D

En Naomi, ik wil later ook rechten sturen. Er in ieder geval iets mee doen. Lijkt me echt een leuke studie! :))

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:31

Die app! Gelijk downloaden! :D

Ik meld mij ook, 2 jaars HBO SPH'er hier!
Ik bereid dingen altijd goed voor, ideeën voor betogen, verslagen etc heb ik allemaal. Ik heb dan ook het idee dat ik hard aan het werk ben, maar aan het écht uitwerken van verslagen begin ik te laat. Ik blijf te lang mindmaps maken en losse ideeën bedenken, zonder er een echt plan van te maken.

Dit blok ben ik begonnen met mijn allereerste stage, 2 dagen in de week op dinsdag en woensdag. Daarbij heb ik nog 2 hertentamens van vorig blok en nog 2 dagen school in de week. De hoge werkdruk zorgt ervoor dat ik enorm gemotiveerd ben, maar soms lijkt het alsof ik verzuip in het werk.

Daardoor mijn doel voor vandaag:
Mijn verslag methodisch agogisch handelen afmaken.

Doel voor morgen:
07.30 opstaan
8.30 verslag professionele beroepshouding maken
14.15-17.15 les

Daarna reis ik terug naar Zeeland en tijdens mijn treinreis wil ik graag wat nuttigs gaan doen, wat dat is moet ik nog even bedenken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:33

Wat voor mij ook helpt is afvinken en met kleurtjes werken. Heerlijk!

Unoo, dat herken ik.. Alles bijv. invoeren in WRTS voelt als veel werk, maar uiteindelijk nog niets gedaan. :') Samenvatten is deels wat doen, alleen met samenvatten zou ik het niet redden dus vind dat een lastige.
In de trein vind ik het trouwens het makkelijkst om maakwerk te doen... Geen leerwerk. :+

Iedereen veel succes!

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:33

Balen dat je moet betalen voor die app met een iphone!

Zo'n desktop planner wil ik morgen gaan halen Desiree, heb even gegoogled en hij ziet er echt fijn uit! Lekker georganiseerd en een goed overzicht.

Afbeelding

Nee grapje hoor.. rechten is een hele leuke studie en heel veelzijdig! Maar dan denk ik dat je naar de universiteit wilt?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:36

Ja ik meld me ook!

Opleiding: Illustratie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Nu dit kwartaal, dat in februari begonnen is, moeten we allemaal verplicht naar een andere richting. Ik zit nu op Product Design.
Doelen voor de rest van dit kwartaal:
De opdracht, voor de Hema ontwerpwedstrijd, afkrijgen.

Mijn planning vandaag was:
09:20 - 10:40 keuzevak over eetgewoontes en data visualisatie. Onderzoek doen naar het eten van aardappels.
10:40-13:00 Niks, wat werken aan de opdracht voor de Hema.
13:00-16:40 Een vak dat geen naam heeft :)) gaat iig over marketing en communicatie van ons uiteindelijke ontwerp. Nagedacht over de naam, uiterlijk, verpakking. 15:30 waren we klaar.

Nu: eten :') En zo nog even een object beschrijven zonder te noemen wat het is. Daar ben ik in ieder geval al mee begonnen dus dat schiet wel op :D

19:00-21:00 sporten.

Morgen:
Vandaag hoef ik even niet aan de Hema opdracht te werken.

09:00 - 10:30 Studieloopbaancoaching, we hebben een lezing.
11:00-12:10 Vaktheorie over Product Design
13:00 - 14:30 Werkplaatsinstructie in de Houtwerkplaats, we gaan aan de gang met de machines
15:00 - 16:30 Werkplaatsinstructie in de Metaalwerkplaats, we gaan lassen

's Avonds misschien wel nog wat werken aan de opdracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:38

Naomi,
Ja, eerst deed ik er niets mee. Maar merk dat zo'n weekoverzicht toch wel érrug fijn is. :D

Hahaha, ik wil inderdaad het liefst naar de universiteit. Maar uiteraard kijk ik ook nog naar andere studies. Security management lijkt me bijv. ook erg leuk. Dus komt allemaal nog wel. :')

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:40

Ghostattack schreef:
Die app MarJon, ik heb hem net op mn telefoon gezet! Gratis voor Android. Ben benieuwd of het werkt :')

Oh, laat het even weten of het werkt. :')

Afvinken vind ik inderdaad ook heerlijk! Ik ben er alleen nog niet over uit of ik Wunderlist fijner vind werken of op papier. Die deskplanner heeft voor mij te weinig ruimte, aangezien ik alles nogal uitgebreid op schrijf. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:41

MarJon, met weinig ruimte heb ik zo af en toe ook wel problemen ja haha. Maar voor een vlug overzicht is het prima te doen! Heb ook altijd nog worddocumentjes daarnaast.
Wat is de wunderlist?

Citaat:
Doelen vandaag:
Samenvatten paragraaf 8 LV, bijwerken begrippenlijst
Originele doel voor GS was 3 paragraven samenvatten. Verminderd naar 1 ivm andere dingen to do.
Mondeling frans volledig uitschrijven.
Voor latijn so leren.

Wat voor mij óók goed werkt: tussendoor even alles opruimen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-15 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:44

Afvinken is zo'n heerlijk gevoel.. als je tenminste iets af kan vinken. :')

Ik schrijf ook graag breeduit, maar vind het wel fijn om in een paar woorden te zien wat ik moet doen oid. Toch een soort duwtje in de goede richting en dan hoef ik niet te bedenken wat ik moet gaan leren/lezen.

@ Desiree, ik weet ook nog niet of ik hierna naar de uni wil of dat ik recherche bij de politie wil gaan doen.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:44

Wunderlist is een app die je op je telefoon en laptop kan zetten. Dit kun je ook met elkaar verbinden en dan heb je dus altijd je to do lijst bij je. Ik vind het ook handig dat je meerdere lijsten kan invoeren, zo heb ik : To Read, To Watch, To Buy & To Do lijsten erop staan. Ook krijg je een leuk vink geluidje als je hem gedaan hebt. Maarja, op papier heb je leuke kleurtjes. En kleurtjes heb ik een zwak voor _O-

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:45

Het extreme uitstellers/luilakken topic ging ook al deze kant op! Daar kwamen (vind ik) twee ontzettend goede links voorbij, die me deze week echt hebben geholpen.

Voor in de pauze:
http://waitbutwhy.com/2013/10/why-procr ... inate.htm
Gaat over hoe het "procrastinaten" in je hoofd gaat. Je hebt iemand achter het roer staan, de Radical Decision Maker, maar die wordt afgeleid door de Instant Gratification Monkey. Bij uitstellers is de Monkey veel te machtig en kan alleen worden weggejaagd door het Panic Monster: De deadline :D
Ontzettend leuke analogie!

Een andere die mij op dit moment verschrikkelijk goed helpt:
https://chrome.google.com/webstore/deta ... kigkefkbhd
Dit is een app voor Google Chrome en bestaat uit een tomaat. Als je op de tomaat klikt gaat een timer lopen en worden de door jou geselecteerde websites geblokkeerd. De tijd kan je zelf instellen, net als de websites waar je voor die tijd op mag! Een soort bokt-ban voor bokt, facebook, tumblr en youtube tegelijkertijd :+ De websites blijven gewoon werken, Youtube speelt door, je kan er alleen niet op kijken!

Ik ben trouwens Eva, tweedejaars student CMD in Arnhem, profiel Media Management. Morgen een giga grote toets en volgende week veel deadlines. Dat is op dit moment iig voldoende om me gefocust te houden :+

Loeky01

-Oei, ik kan me ook wel melden. Maar dan met hoofddoel plannen :'). Ik kan heel wat van jullie planningen leren zeg, jeetje.

Nouja, mijzelf even voorstellend;
Opleiding: 2e jaars Doktersassistente aan het KW1C in Den Bosch. Wil hierna nog naar HBO Forensisch Medewerker gaan, maar moet daarvoor voor mijzelf nog wat extra vakken halen via L.OI dus plannen is voor mij strakjes heel belangrijk.
Doelen: Op tijd beginnen, een realistische planning maken, zelfstandig kunnen functioneren :). Lang leve ADD *\o/*

Mijn planning vandaag was:
09.00-11.30u LIO's bij mij op school ondersteunen met hun project
12.15-13.15: KT3T (administratie)
13.15-nu: niks dus. Terwijl er genoeg toetsen staan :').

Ik ga eens wat app's downloaden die jullie benoemen, en hopelijk kan ik andere ook motiveren :j

Naoom_

Dat zou voor mij niet werken denk ik, als ik op mijn telefoon een to-do-list zet dan is dat gelijk een trigger om ook even te whatsappen, instagrammen en facebooken. Laptop idem. :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:46

Mag ik mij hier ook melden?
Ik zit nu in de vijfde van het VWO en heb tot nu toe eigenlijk vrij weinig hoeven uitvoeren om goede cijfers te halen, maar wil de laatste periode en mijn examenjaar nog even extra mijn best doen om toch voor alles (afgerond) een 7 te staan. :o

Deze week heb ik mijn toetsweek gehad en weer weinig gedaan, maar de eerste twee cijfers die ik terugkreeg waren een 8,0 en een 8,1.. Morgen heb ik mijn laatste toets, scheikunde en het is nu mijn doel om dat goed te begrijpen en met een goed gevoel de toets te gaan maken.

Planning voor de rest van vandaag:
- 17:50u - 18:30u samenvatten 13.1 en 13.2 + begrijpen wat er gedaan wordt.
- 18:30u - 19:30u pony's binnenzetten en eten.
- 19:30u - 20:00u samenvatten 13.3 + begrijpen.
- 20:00u - 20:45u pauze + douchen.
- 20:45u - ... samenvatten 13.4 en 13.5 + begrijpen.

Morgen:
- 07:00u - 08:00u samenvatten 14.1 en 14.2 + begrijpen.
- 08:00u - 08:30u pony's buiten zetten en ontbijten.
- 08:30u - 10:30u samenvatten 14.3, 14.4, 14.5 en 14.6 + begrijpen.
- 10:30u - 11:00u samenvattingen doornemen, daarna richting school.
- 11:25u - 12:40u toets maken.

Daarna lekker weekend. :D Nu ga ik er toch even een Bokt-ban tegenaan gooien, anders begint het nu alweer fout te gaan.