Werkweek, niet kunnen plassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Werkweek, niet kunnen plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 08:10

Over een paar dagen is het zo ver, dan ga ik samen met school 5 dagen naar Parijs.
Eerst 7 a 8 uurtjes in de bus en daarna de stad in.

Maar nu kijk ik er nu al tegen op om tussendoor niet te kunnen plassen. Al sinds ik klein was heb ik hier een obsessie mee gehad.

Zodra ik weet dat er geen optie is naar de wc te kunnen, moet ik...
Op wintersport, waar die optie er midden op de piste er dus niet is, eet en drink ik 's ochtends nauwelijks, uit angst op de piste te moeten.
Voor de 7 uur durende reis er naar toe heb ik nauwelijks gedronken en ben ik uiteraard naar de wc geweest.
Echter moest ik al weer super nodig toen we nog maar een kwartier onderweg waren.

Nu staat in het programma dat we in de bus max. 2 keer stoppen, maar 2 keer naar de wc dus in 7 uur...
Ook in Parijs zelf is niet altijd de optie om te gaan.

Hoe gaan jullie hier mee om, en wat zijn jullie tips?

Iris82

Re: Werkweek, niet kunnen plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:12

Wij hadden altijd een wc in de bus. :j

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:14

Meeste dubbeldekkers hebben wel een chemisch toilet in de bus, zover ik weet. Gewone touringcars weet ik het niet helemaal zeker.. Weet je met welke firma/touroperator jullie gaan? Zou je op internet kunnen kijken of zij ook een toilet hebben in de bus.
Laatst bijgewerkt door Hikarii op 06-03-15 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:16

Helpt het bij jou niet dat je kan zitten?
Als ik zit dan kan ik het langer ophouden. (Ben zelf ook zo'n muts die bij dagjes weg meteen denkt aan of er wel een wc is omdat ik zovaak moet.)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 08:22

Wc hadden wij vorige keer niet... Maar ik zal het na vragen!

Zitten maakt het bij mij juist erger :n
Dan heb ik alle tijd om erover na te denken. Ik ben liever iets aan het doen, dan denk ik er niet zo over na.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:30

Dus als je wel kan hoef je niet extra vaak en kan je je plas goed ophouden?
Of ga je als er wel een WC is ook al heel vaak naar het toilet?

In het eerste geval zou ik een pakje tenalady kopen. Dan geeft je dat misschien een beetje vertrouwen dat als je het niet kan ophouden het niet zo'n ramp is. En weet er kan echt heel veel in je blaas.

Minder drinken moet je niet doen. Je blaas kan dan juist wat over prikkelt raken en dan moet je plassen terwijl de blaas niet vol is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 08:36

Ik drink normaal heel veel, tussen de 2 en 3 liter op een dag.
Sommige dagen moet ik drie keer in een uur, sommige dagen 8 uren niet.
Maar over het algemeen ga ik eens in de 2 uur.

Met minder drinken bedoel ik dan ook echt nog maar een halve liter op een dag, met als resultaat dat ik hoofdpijn krijg...

Hoeveel adviseren jullie om op zo'n dag ongeveer te drinken?

Edit: overigens heb ik nog nooit een blaasontsteking of zo iets gehad, mijn blaas functioneert dus gewoon normaal.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:41

Een heel andere tip.
Ik ken iemand waarbij het ook redelijk klein en onschuldig begon. Inmiddels is dit probleem zo groot geworden dat zij niet eens 50km met de auto weg wil naar een verjaardag en niet bij de begrafenis van haar schoonvader is geweest ivm deze angst.
Het is langzamerhand haar leven gaan beheersen en ook dat van de mensen om haar heen.
Mijn advies is dan ook lange termijn: zorg dat je hier hulp voor krijgt.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:45

Ik denk dat ze wel een tussenstop maken bij een benzinestation ofzo hoor. ;) Even een pitstop om te plassen enzo xD Deden ze bij mijn schoolreizen wel iig. (ben ook een keer naar parijs geweest)
Dus das geen probleem.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:47

Dat is een lange busreis, ik denk dat in jou bus echt wel een wc zit als he 7 uur moet reizen, er zullen echt wel meer mensen zijn die in 7 uur meer dan 2x naar de wc moeten. En anders gewoon vragen of ze stoppen :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 08:49

Dat doen ze bij ons dus max 2 keer. Ik zal dus 3 uur mijn plas op moeten houden.

Alet, daar ben ik dus ook bang voor. Bij mij ligt nu rond de 2 uur de grens dat ik me geen zorgen maak en ik gewoon blijf drinken. Maar zodra we boven de twee uur weg zijn ga ik er al over nadenken.

Overigens is deze obsessie er gekomen toen ik in Afrika was. Daar had ik 1 kans om te plassen en daarna 4 uur niet. Ik nam die kans niet maar zodra we er voorbij waren moest ik. Ik met mijn 11 jaar durfde niks te vragen aan de chauffeur, uiteindelijk wel gevraagd maar het mocht niet.
Sindsdien neem ik elke kans om te plassen voordat we ergens heen gaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:50

Tena lady is wel een goed idee.Als je wat "druppelt"dan voel je je wat zekerde.En niemand ziet het in je broek zitten.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:54

De kunst is dus eigenlijk afleiding, dan denk je er niet aan. Doe een verslavend spelletje op je telefoon, of ga gezellig met een groepje wat kletsen, of neem een spel mee wat je met degene die naast je zit kan doen.
Zeg tegen je leiding en je vriendinnen dat je een blaasontstekking hebt. Dat verklaart dan dat je vaker wilt plassen dan normaal en vindt niemand je raar.

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:54

Wat lijk te toch op mij :') maar ik weet bijna zeker dat er in de bus wel een wc is! En anders thuis lukt het toch ook wel om 3 uur niet naar de wc te gaan? Mijn tip is maak je in de bus er niet te veel zorgen over want als je er steeds aan denkt dan moet ke ook :')
Maar tegenwoordig in die grote bussen zit echt wel een wc....

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:57

vosjevos schreef:
Zeg tegen je leiding en je vriendinnen dat je een blaasontstekking hebt. Dat verklaart dan dat je vaker wilt plassen dan normaal en vindt niemand je raar.

Lijkt me sowieso goed om dit 'probleem' te delen met een mentor of andere begeleidende docent en evt. vriendinnen. Volgens mij hoef je niet eens te zeggen dat je een blaasontsteking hebt, maar kun je ook gewoon eerlijk je verhaal vertellen.
Dan heb je iemand op wie je terug kunt vallen als het opspeelt tijdens de reis en kunnen anderen meedenken in een oplossing. (Misschien is er wel gewoon een chemisch toilet aan boord, maar willen ze niet dat iedereen daar zomaar gebruik van maakt).

Veel plezier in ieder geval en probeer je er niet te druk om te maken!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:00

Duidelijke oorzaak dus. Niks aan dit probleem, maar er zijn professionals die je kunnen helpen van deze fobie af te komen! Niet te lang wachten met actie ondernemen. Jij bent degene die dit kan oplossen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:23

Kaus schreef:
Ik drink normaal heel veel, tussen de 2 en 3 liter op een dag.
Sommige dagen moet ik drie keer in een uur, sommige dagen 8 uren niet.
Maar over het algemeen ga ik eens in de 2 uur.

Met minder drinken bedoel ik dan ook echt nog maar een halve liter op een dag, met als resultaat dat ik hoofdpijn krijg...

Hoeveel adviseren jullie om op zo'n dag ongeveer te drinken?

Edit: overigens heb ik nog nooit een blaasontsteking of zo iets gehad, mijn blaas functioneert dus gewoon normaal.

Overdag 1,5 liter....en dan over de hele dag gerekend.

Gebruik gewoon een incontinentie verbandje. Dan is het in je hoofd niet zo'n issue en zal je zien dat het goed gaat.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:30

De avond van tevoren én overdag (tijdens de reis) veel zout voedsel eten helpt bij mij altijd.
Ik hou snel vocht vast dan en dan hoef ik minder naar de wc :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:34

Natasja91 schreef:
De avond van tevoren én overdag (tijdens de reis) veel zout voedsel eten helpt bij mij altijd.

:wow:

Ik weet niet wat jij veel zout vind....maar dit is echt slecht voor je nieren.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:07

Ik herken je probleem wel heel erg. Vroeger op de camping (okee dan is er wel een wc, maar 2 km verderop :') ) dronk ik 's avonds na het eten ook niks meer. Idem voor lange auto of busreizen. Scheelt dat mijn ouders altijd bereid waren te stoppen. Dat geeft een veilig gevoel en dus moest ik niet meer :')
Maar dat kan in jouw situatie natuurlijk niet...
Ook vliegreizen zijn een ramp want durf niet in het vliegtuig te plassen. Gelukkig was mijn langste vlucht 4 uur, maar het is geen pretje :=
Andere tips dan die genoemd zijn heb ik niet echt, maar inderdaad afleiding maar vooral het gevoel dat je wel kan indien nodig helpt bij mij altijd.
Veel succes en vooral veel plezier!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:34

Helpt het als je wat afleiding hebt, zoals leuke muziek of een film kijken (op je mobiel met koptelefoon oid?)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:45

lastig probleem...heb helaas voor je ook niet echt tips.

Nou ja behalve deze dan; drink geen vloeistoffen waarvan je sneller naar de wc moet. bv thee dus, daar moet ik in ieder geval altijd heel veel van naar de wc, dingen als energy drink idem dito. Bij mij werkt water drinken heel goed; hoef ik lang zo vaak niet naar de wc dan bij ander drinken.

En voor vertrek even een bodem in je maag maken (oftwel zorgen dat er voedsel in je maag zit) helpt vaak ook al. Dus niet met een nuchtere (of bijna lege maag) in de bus gaan zitten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:48

Kaus schreef:
Overigens is deze obsessie er gekomen toen ik in Afrika was. Daar had ik 1 kans om te plassen en daarna 4 uur niet. Ik nam die kans niet maar zodra we er voorbij waren moest ik. Ik met mijn 11 jaar durfde niks te vragen aan de chauffeur, uiteindelijk wel gevraagd maar het mocht niet.
Sindsdien neem ik elke kans om te plassen voordat we ergens heen gaan.

Het klinkt een beetje overdreven, maar voor zulke klachten kan EMDR je echt helpen. EMDR is een behandelmethode voor trauma. Nu klinkt trauma zwaar, maar dat kan ook gewoon een vervelende ervaring bij de tandarts zijn of zoals jij op vakantie. Het kan voor hele kleine dingen ingezet worden en met een paar keer kan je veel succes hebben.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:45

EMDR is simpel en doeltreffend :j

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:13

Natasja91 schreef:

Van zout krijg je juist dorst