Mooi aanbod voor werk, maar wil ik dat wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNatas

Mooi aanbod voor werk, maar wil ik dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:53

Dag lieve bokkers,

Eigenlijk open ik weinig tot geen topics op bokt, maar ik zit nu toch wel met een dillema en ik zou graag jullie raad/ervaringen willen horen.

Op dit moment werk ik als senior begeleider op een kleinschalige woongroep voor meervoudig beperkten mensen. Dit vind ik onzettend leuk om te doen en hier haal ik ook voldoening uit! Helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat ik vanaf 1 novemer 2015 weg wordt bezuinigd. (3e jaars contract)

Ik heb al een ander aanbod gekregen van een woonzorgcentra voor dementerende ouderen (PG) waar ik kan gaan werken/leren. Zij willen mij een VIG (verzorgende IG) opleiding aanbieden in éen jaar met behoud van salaris wat ik nu verdien. Daarna heb ik een baangarantie van 2 jaar. In totaal ben ik daar 3 jaar zeker van een inkomen. Opzich een heel mooie kans waar ik ook dankbaar voor ben, is het niet dat ik vorige week éen dagje heb meegelopen en ik eigenlijk met een zeer negatief gevoel wegging. De doelgroep spreekt mij (nog?) niet aan en de collega's zijn behoorlijk mondig (op een, voor mij, negatieve manier). Denk aan; een roddelcultuur. Iedereen werd uitgebreid voorzien van commentaar, achter diegene zijn rug om. Ook achter mijn rug om werd al van alles besproken, over mij.
Ik word dat erg verdrietig van en dit zal ik ook nooit toestaan dat ik dat ooit zelf ga doen.

Als ik denk aan het werken daar, voel ik een lichte paniek opkomen. De sfeer die daar hing door onderlinge strijd van collega's, het geroddel en de doelgroep is de reden waarom ik nog geen 'ja' heb gezegd tegen dit aanbod.

Begrijp mij niet verkeerd, het is een fantastisch aanbod, zeker in deze tijd! Nogmaals, ik ben dankbaar dat mij dit aanbod is gedaan maar ik weet niet of ik hier 'gelukkig' ga worden. Ik ben bang dat ik het mischien eventjes uithoud maar ik het na 1/2 / 1 jaar niet meer ga trekken. Ik zit er dan wel 3 jaar aan vast.

Wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond? Deze uitdaging aanpakken of verder zoeken naar een vacature waarvan ik weet dat ik het leuk vind (richting gehandicaptenzorg)? Wat misschien wel handig is om te weten, ik ben 3 jaar geleden afgestudeerd als SPW'er niveau 4, ik heb dus al een diploma.

Bedankt voor het lezen en advies! :)

marleen_88

Re: Mooi aanbod voor werk, maar wil ik dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:58

In hoeverre zijn er (genoeg?) vacatures en baanmogelijkheden in jouw sector? Ik vind dit wel een belangrijk punt om mee te nemen in je keuze.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:00

Die nieuwe baan niet aannemen en verder zoeken...november 2015 is nog ver weg en ik lees al tussen de regels door dat je daar niet gelukkig gaat worden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:12

Misschien nog een dagje of twee meelopen?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:21

Eens met nog een dag of 2 meelopen, en als je datzelfde gevoel nog steeds hebt dan niet accepteren.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:24

Moet je 3 jaar daar werken of mag je altijd opzeggen maar moet je de opleiding terug betalen?

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:29

marleen_88; Op dit moment zijn er maar weinig vacatures helaas. Ze vragen veel mensen als verpleegkundige of verzorgde IG.

L_Rivaldo: Ik kan eerder opzeggen maar dan zal ik de studie zelf moeten terugbetalen. Dat gaat als ik het goed heb, om een bedrag van meer dan €5000 euro.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:33

Ik zou het nog een kans geven en om nog een meeloopdag vragen. Wellicht was het de samenstelling van het team die dag en is het er op een andere dag heel anders qua sfeer!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:09

Ik zou door zoeken. Het klopt dat er weinig vacatures zijn in de gehandicaptenzorg, maar je hebt nog tijd...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:21

ik ken jou gevoel...het is bijna overal zo in de zorg waar ik ook gezeten heb dus je keuze is kan ik dat 3 jaar lang aan ja of nee?
heel erg veel vacatures zijn er niet dus dat is wel een mooie kans en dan kan de economie en vacatures ook weer aantrekken en dan heb je je diploma en kun je zelf kiezen en ben je niet afhankelijk van hun.

als je denkt dat trek ik niet....kwel jezelf dan niet en zoek verder!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:24

Misschien één of meerdere dagen extra meelopen zodat je een beter beeld kunt vormen van de baan?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:25

Wat ik me afvraag: hoe gangbaar is de constructie die zij jou bieden? Ze willen dus 5000 euro investeren in jou en bieden je gegarandeerd 2 jaar een baan, in een vakgebied waar weinig vacatures zijn - en, neem ik aan, dus een overschot aan werkzoekenden. Ik zou me dan direct afvragen of er misschien een reden is dat ze moeite hebben met het vinden of behouden van werknemers. Tenzij een aanbod als dit regelmatig voorkomt in jouw branche, natuurlijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:28

Waarom dit niet gewoon bespreekbaar maken?

De doelgroep is overigens inderdaad heel anders, maar echt ook heel leuk (vind ik)

Ik denk dat je door de baan aan te nemen jezelf wel enorm verbreed in ervaring maar ook in diploma's en dat je daarna dus helemaal allround inzetbaar bent.

Ik zou nog een dag meelopen, eventueel bespreekbaar maken en er wel voor gaan

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:30

Bedenk goed wat evt consequenties zijn mbt uitkeringen als je straks werkeloos bent als je nee zegt. Een uitkering kan geweigerd worden omdat je wel een baan aangeboden hebt gekregen ondanks dat je er geen goed gevoel bij hebt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:33

martine0503 schreef:
Bedenk goed wat evt consequenties zijn mbt uitkeringen als je straks werkeloos bent als je nee zegt. Een uitkering kan geweigerd worden omdat je wel een baan aangeboden hebt gekregen ondanks dat je er geen goed gevoel bij hebt.

en hoe moet het UWV dat controleren dan? Dit is toch alleen mondeling besproken?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:34

Wil je wel de opleiding VZ-IG doen?

Ik heb dezelfde opleiding en voelde mij qua werk alleen gelukkig in de verstandelijk gehandicapten zorg. Verpleeghuis (PG en somatiek) waren beide niet voor mij weggelegd, inderdaad de cultuur die er heerste stond mij niet aan. Heb in 4 jaar bij een aantal werkgevers mogen snuffelen en werken maar niet mijn ding.

Heb mede daardoor besloten na een tijd om het roer om te gooien, helemaal de zorg uit te gaan, in de verstandelijk gehandicaptenzorg was voor mij geen baan op dat moment dus ben ik als administratief medewerkster ergens aan het werk gegaan.

Uiteindelijk nooit terug de zorg in gegaan en nu een fijne baan op gebied van logistiek en planning. Maar goed, dat is voor jou niet van belang.

Ik zou het dus niet doen, puur omdat ik weet dat je ontzettend tegen je werk aan kan hikken als zowel de doelgroep als de werkcultuur je niet aanstaat. Beide went vast na verloop van tijd maar als je nu al zo stellig het gevoel hebt dat je hier niet gelukkig gaat worden dan zou ik vriendelijk bedanken en op zoek gaan naar wat anders wat meer bij jou en je opleiding aansluit.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:40

Collie2008 schreef:
martine0503 schreef:

en hoe moet het UWV dat controleren dan? Dit is toch alleen mondeling besproken?

Ik zeg alleen dat ze het in de gaten moet houden. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt en wat evt haar straks oude werkgever door geeft of via een andere manier bekend wordt. Ik dwing haar tot niks. Van mij mag ze gerust weigeren. Ik vind alleen dat ook deze kant belicht moet worden om misverstanden in de toekomst te voorkomen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:46

Ik heb er gewoon nog nooit van gehoord dat het UWV je recht op uitkering wegneemt in een situatie als deze

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:51

Misschien werp je zo juist een misverstand op, martine. Het uwv gaat niet op een dergelijke manier te rade bij een oud werkgever als er een ww aanvraag wordt ingediend. Ts hoeft zoiets ook niet te melden.

Is een ander team of een andere werklocatie mogelijk, ts?
Ik zou het zeker bespreken voordat je een beslissing neemt.
Heb je op voorhand al een slecht gevoel, dan niet doen. Want je kunt niet zomaar ontslag nemen zonder financiele consequenties. Mogelijk zit je er vast en dat kan een heel ongezonde situatie voor je zijn. In andere gevallen had ik gezegd probeer het, want het werk ligt niet voor het oprapen.

Ook ik vraag me af waarom een dergelijk aanbod je gedaan is terwijl er veel personeel voorhanden is.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:56

Dementerende ouderen zijn wel een doelgroep waar je even aan moet wennem, daarom lijkt het mij ook wel handig om nog een paar meeloopdagen te regelen, zodat je de mensen ook een beetje leert kennen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:56

Dan ben ik blij dat te horen. Gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee, dus ben ook niet helemaal daarvan op de hoogte. Ik weet wel dat het UWV een stuk strenger is geworden. TS kan dus gewoon haar keuze maken mbt deze functie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:59

Yvankaxx schreef:
Dementerende ouderen zijn wel een doelgroep waar je even aan moet wennem, daarom lijkt het mij ook wel handig om nog een paar meeloopdagen te regelen, zodat je de mensen ook een beetje leert kennen.

Het is niet zo dat ze niet met deze doelgroep wil werken maar de mensen die haar werken en het cultuurtje staat haar tegen. Dat hoor je helaas veel vaker op dit soort afdelingen want die oudjes horen zien en zwijgen en het personeel maar roddelen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:59

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wie haar dat aanbod heeft gedaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:01

Als het om de sfeer gaat, maak het eens bespreekbaar met de leidinggevende. Onlangs hoorde ik ook van iemand, dat deze persoon ergens had gesolliciteerd, uitgenodigd maar door omstandigheden had deze persoon ook wat ervaringen met die locatie. Goede, maar ook minder goede.

Dit is besproken tijdens de gesprekken en het eerlijke / openen werd toen enorm op prijs gesteld.

Als je toch al twijfelt, zou ik het voorzichtig eens aankaarten met de leidinggevende. Wellicht verandert het en heb je er de komende tijd toch een leuke boterham / tijdverdrijf :+ aan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:01

Collie2008 schreef:
Ik heb er gewoon nog nooit van gehoord dat het UWV je recht op uitkering wegneemt in een situatie als deze

Jazeker wel. Als het UWV dit bij je aanvraag zou weten kunnen zijn of je uitkering weigeren, of opschorten of korten. En het is makkelijk om te besluiten het dan gewoon niet te zeggen, maar dat moet je ook maar kunnen, zeker als er rechtstreeks naar gevraagd wordt.
Nou zit er redelijk wat tijd tussen dat scheelt al. Stel dat de reorganisatie per nov door gaat dan moet je aantonen dat je in de tijd tussen nu en dan actief op zoek geweest bent naar werk, ga het daar dan over hebben.
Zijn er andere organisaties waar je zou willen werken, waarom benader je die niet actief met het verhaal dat je opleiding en baangarantie aangeboden hebt gekregen bij een andere organisatie maar dat jij eigenlijk hoopt dat zij je ook zo'n programma kunnen bieden. Niet ingaan op het waarom je liever niet.... maar het waarom je liever bij hen....