Ruzie over school, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Han21

Ruzie over school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 11:55

-
Laatst bijgewerkt door Han21 op 02-02-22 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:10

Oja, over contact opnemen met de mentor, dit durf ik niet echt :+

Anoniem

Re: Ruzie over school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:11

Tussen Gymnasium en TL zitten nog een paar stappen hé. Krijg je al bijles? Ik zou daar mee beginnen en dan niet bij je ouders, maar bij een ander.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:12

Oke, bedankt. Maar aan wie zou ik dat dan moeten vragen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:15

Je school of je ouders? De meeste middelbare scholen bieden huiswerkbegeleiding/bijles aan en via je een advertentie kun je ook iemand vinden die bijles geeft.

En voor bijles hoef je echt niet naar je mentor te gaan. Gewoon naar je docent gaan en zeggen 'Goh, ik heb moeite met dit en dat. Zou ik daar een paar extra lessen voor kunnen krijgen?'

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:18

Oke bedankt!

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:19

Misschien gek gedacht, maar gymnasium kies je normaal gesproken alleen als je concentratie en je inzet goed zijn, naast het vermogen om gymnasium aan te kunnen natuurlijk. Anders red je het gewoon niet. Wat is er gebeurd in de tijd tussen je keuze voor gymnasium en nu?
Ik zou zeker met je ouders het gesprek aangaan over hoe het nu gaat en hoe jij verder wil.

(ik ben moeder van een dochter van 13 in 2 gymnasium en de 2e dochter gaat volgend jaar atheneum doen).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:22

Je doet gymnasium en staat een 6.7 gemiddeld?? Ik vind dat echt niet verkeerd alleen jammer dat je ouders er zoveel druk op zetten en wel op de verkeerde manier. Ga toch maar gewoon contact met je mentor opnemen en vertel hoe jij je voelt en ook hoe je ouders er over denken en praten, lucht op en kan net even een duwtje in de goede richting zijn. Wat voor opleiding hebben je ouders vroeger gedaan??

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:24

Ik wil volgend jaar zoiezo Grieks en Latijn laten vallen, aangezien ik niets met de talen heb en talen (zeker klassieke) niet mijn sterkste kant zijn. Ik had op de basisschool wel duidelijk gymnasiumadvies, maarja, ik hoefde er daar bijna niets voor te doen. In het begin van de 1e klas ging het nog erg goed, maar naarmate het drukker werd, zakte het steeds verder af... Nu heb ik 6-8 toetsen per week, en ik haal het gewoon naast mijn hobbys niet (voetbal en paardrijden) om voor al die toetsen volledig goed te leren. Ik heb al gezegd dat ik graag met voetbal wil stoppen, maar ik moest eerst dit seizoen afmaken. En dit duurt nog wel een paar maanden ;( .

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:25

Mijn vader weet ik niet, maar mijn moeder is van de havo naar de universiteit gegaan, ik wist niet eens dat dit kon :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:25

Een 6,7 is zo gek nog niet!
Als je volgend jaar Grieks en Latijn laat vallen, komt het helemaal goed denk ik hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:26

Dat kan ook (tegenwoordig) niet meer.

Sowieso vind ik ook dat je ouders enorm veel druk op je leggen. Je staat gemiddeld nog een ruime voldoende. Ze dreigen dat je niet naar je paard mag, maar ondertussen moet je wel blijven voetballen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:27

Praat eens met je mentor.
In welke klas zit je trouwens?
Heb je op de basisschool alles "met twee vingers in de neus" kunnen doen? Je moet dus nog "leren leren"?
En 6,7 gemiddeld is toch prima? Ga je gewoon mee over.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat het wat veel is. Kun je ook "gewoon" VWO doen, zonder Grieks en Latijn? Door die vakken te laten vallen is er meer tijd voor de andere Vwo-vakken = dus geen afstromen!
Voor bijles kun je ook aan je mentor vragen of die bijvoorbeeld een zedeklasser weet om je te helpen.
Laatst zag ik dit boek ergens liggen, misschien ook een idee?
https://www.bruna.nl/boeken/ik-weet-nie ... 9088505201

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:29

Nou, mijn ouders zeggen dat t met alleen latijn en grieks laten vallen niet zal helpen :( Aangezien ik voor Frans ook niet zo geweldig sta, en het dan toch weer overgaat in andere vakken (volgens hun). Leren leren moet zeker nog, aangezien we vorig jaar geen mentor hadden(die was na een maand weg). En onze nieuwe mentor alleen over zijn vrouw en kinderen praat :D Ik kan inderdaag atheneum doen, dit ga ik volgend jaar ook zeker doen. Ik zit trouwens in de 2e. Onze school heeft een 2jarige brugklas.
Laatst bijgewerkt door Han21 op 01-03-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:29

Hannah_Kika schreef:
Mijn vader weet ik niet, maar mijn moeder is van de havo naar de universiteit gegaan, ik wist niet eens dat dit kon :+

Sterker nog TS, ik heb mavo gedaan, en als het een beetje meezit ga ik volgend jaar naar de universiteit :D
Maar idd rot dat je ouders zoveel druk op je schouders leggen. Dat vindi k niet eerlijk, zeker niet als je een gemiddelde 7 staat, dat is toch prima?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:29

Als ik zo lees dan zou ik zeker hulp zoeken op school en wel over hoe je het beste kunt leren en ook dat je leert om te plannen. Je bent het typische voorbeeld van een zeer intelligent kind, geen hol uit hoeven voeren en daardoor in de tweede of derde klas volledig vast lopen. Zoek begeleiding op school.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:30

Je ouders klagen over je cijfers, maar je moet wel je voetbalseizoen afmaken? Krom. Ik zou stoppen met voetbal idd en de tijd die je over hebt investeren in je schoolwerk.
En een 6,7 is een heel prima gemiddelde trouwens, daar ga je gewoon ruim mee over en hebben je ouders echt niet over te klagen.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:32

Klopt, een 6,7 is niet slecht, maar ik stond vorig jaar een 7,6, dat is best wel een verschil...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:33

Een 7,6 is absurd hoog en eigenlijk niet acceptabel in het middelbaar onderwijs. Dan zit je of een niveau te laag of er wordt te makkelijk getoetst.
Een 6,7 is normaal, of eigenlijk ook al iets hoger dan het gemiddelde van een klas zou moeten zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Goof op 01-03-15 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:33

Hannah_Kika schreef:
Klopt, een 6,7 is niet slecht, maar ik stond vorig jaar een 7,6, dat is best wel een verschil...

Maar nog steeds niet slecht. En het is niet zo gek dat het in het 2e jaar zwaarder wordt ;)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:35

Hannah_Kika schreef:
Ik wil volgend jaar zoiezo Grieks en Latijn laten vallen, aangezien ik niets met de talen heb en talen (zeker klassieke) niet mijn sterkste kant zijn. Ik had op de basisschool wel duidelijk gymnasiumadvies, maarja, ik hoefde er daar bijna niets voor te doen. In het begin van de 1e klas ging het nog erg goed, maar naarmate het drukker werd, zakte het steeds verder af... Nu heb ik 6-8 toetsen per week, en ik haal het gewoon naast mijn hobbys niet (voetbal en paardrijden) om voor al die toetsen volledig goed te leren. Ik heb al gezegd dat ik graag met voetbal wil stoppen, maar ik moest eerst dit seizoen afmaken. En dit duurt nog wel een paar maanden ;( .

Als je beide klassieke talen wil laten vallen kan je geen gymnasium meer doen want dan moet je met een van de twee examen doen dus dan zal je omlaag moeten naar vwo/ atheneum. En als mijn kind een 6,7 gemiddeld zou staan op gymnasium dan zou ik hartstikke gelukkig zijn zo goed stond ik niet toen ik gymnasium deed 8-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:56

Vergeet niet dat ts in de tweede zit en bij veel scholen is het zo dat je eind tweede jaar toch echt een 7 of hoger moet staan gemiddeld om door te gaan naar drie vwo anders word het havo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:03

ryukapple schreef:
Als je beide klassieke talen wil laten vallen kan je geen gymnasium meer doen want dan moet je met een van de twee examen doen dus dan zal je omlaag moeten naar vwo/ atheneum.

Omlaag? Uiteindelijk doe je exact hetzelfde vwo-examen, of je nou op atheneum of gymnasium zit. Het enige concrete verschil zit 'm in die twee klassieke talen. Op het gymnasium moet je idd in minstens één van deze talen examen doen, maar het diploma (het vwo-diploma dus) is exact hetzelfde waard.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:11

Ik vind dat je ouders echt absurd veel druk op je leggen. En al moet je dan een niveau omlaag uiteindelijk, so what? Alsof havo opeens heel slecht is en je geen toekomst meer hebt?

Mijn ouders waren ook een beetje zo. Gelukkig nooit echt schreeuwen maar kreeg het idee dat het nooit goed genoeg voor hun was ondanks dat ik meer dan een 7 gemiddeld stond op het vwo :'). Nu zit ik op de universiteit en soms heb ik nog steeds het gevoel dat het niet goed genoeg is. Ik probeer me altijd wel te bedenken dat ze het goed bedoelen en graag een mooie toekomst voor me hebben, maar ik had graag gewild dat ze het op een andere manier zouden brengen :').

Ik had zelf in de 2e ook een beetje een dipje. Ik moest er echt even inkomen, stond heel lang rond de 6 en opeens viel het kwartje en haalde ik 7ens en 8en. Ik denk dat huiswerkbegeleiding wel een goed idee is. Let er ook op dat je niet te lang achter elkaar doorleert. 45 min is echt lang zat voor veel mensen, dan kun je best even pauze nemen. Misschien leer je nu telkens te lang achter elkaar door waardoor je je niet goed kunt concentreren?

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:14

Bij ons moet je een 6 staan voor atheneum en een 7 voor gymnasium. Ik wil wel dierenarts worden, dus ik zou wel graag gymnasium willen blijven volgen. :)