Master na HBO Bachelor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Master na HBO Bachelor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:38

Hoihoi,

Ik zit momenteel in de afstudeerfase van mijn opleiding HBO ICT & Media Design van Fontys en ben nu rond aan het kijken voor leuke universitaire masters die interessant zijn voor binnen de (marketing)communicatie.

Ik ben al de master Sociale Psychologie tegengekomen, welke mij súper interessant lijkt. Helaas kan ik deze master niet volgen, ook niet na een premaster ;( :n . Voor deze master is er namelijk een HBO of WO diploma psychologie nodig en om deze te kunnen behalen na mijn huidige HBO opleiding zou ik dan niet meer het collegegeld van ±€2000 moeten betalen maar het instellingscollegegeld van €8000. Voor 3 jaar komt dat dus uit op €24.000 in plaats van €6000. Béétje duur voor mij..

Nu vroeg ik me af of iemand hier misschien interessante [universitaire] masters weet, het liefst toch ergens binnen de psychologie en anders marketing-ish. Ik ben bereid een pre-master te volgen.

Weet iemand hier misschien iets?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 23-02-15 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

M_aaike

Re: Master na HBO Bachelor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:39

Ik lees hier even mee. Overweeg ook om straks te beginnen met een master. :)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:43

Ik weet niet of het mag van TS, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar algemene ervaringen van mensen met HBO die een master op universitair niveau doen / hebben gedaan! Hoe was de overstap? Is het niveau veel zwaarder? Veel masters zijn helemaal in het Engels en veel HBO opleidingen zijn in het Nederlands, hoe wordt dat ervaren?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:50

Em_ schreef:
Ik weet niet of het mag van TS, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar algemene ervaringen van mensen met HBO die een master op universitair niveau doen / hebben gedaan! Hoe was de overstap? Is het niveau veel zwaarder? Veel masters zijn helemaal in het Engels en veel HBO opleidingen zijn in het Nederlands, hoe wordt dat ervaren?

Ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad: Ik heb zelf 2 jaar VWO gedaan maar vanwege omstandigheden (niet leer-gerelateerd) toch naar HAVO gegaan. Ben benieuwd of er veel verschil tussen een HBO bachelor en Universitaire master zit?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:20

Ik zat al op de universiteit toen ik een tijdelijke overstap heb gemaakt naar het HBO. Van Engelse Taal- en Letterkunde naar docent Engels, dus het was dezelfde richting. Ik kon instromen in het 3e jaar. Nu kan ik me voorstellen dat verschillen ook afhankelijk zijn van de school en de opleiding, maar ik vond het echt totaal anders.

Het HBO was heel erg gericht op de praktijk van het lesgeven en op de Engelse vaardigheden van de studenten zelf. Mijn studie was veel theoretischer, filosofischer van insteek, en niet gericht op werkpraktijk maar op onderzoek en wetenschap. Het niveau van de HBO-studenten was ook behoorlijk anders. Het Engels was vaak minder goed, sommigen hadden nog best moeite met de grammatica terwijl je op de uni in wetenschappelijk Engels moet kunnen schrijven. Maar het belangrijkste verschil vond ik dat ze gewoon minder onderzoekend ingesteld waren. Bij een les over een bepaald boek bleef de discussie voor mijn gevoel heel oppervlakkig, terwijl iedereen het een goede les vond. Dat kwam omdat ik al gewend was om veel dieper op de interpretatie in te gaan, achtergrondartikels erbij te zoeken, en het werk in de culturele of politieke context te plaatsen.

Ik wil overigens niet zeggen dat het ene slechter is dan het ander, maar mijn ervaring is wel dat HBO en universiteit twee hele verschillende disciplines zijn.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:08

Ik heb m'n HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening afgerond en ben nu bezig met de pre-master voor Onderwijskunde.

Ik vind het niveau verschil tussen HBO en universiteit enorm groot, maar ik kan het zeker aanraden om de overstap te maken! Mijn ervaring is dat je zeker wel engels moet kunnen lezen en luisteren. De master die ik ga doen is in het nederlands, maar nu in mijn pre-master heb ik een vak die geheel in het engels wordt gegeven (60-80 bladzijdes per week lezen; hoorcolleges in het engels). Daarnaast zijn veel artikelen in het engels.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:09

Engels is gelukkig geen probleem en het leren ook niet :P.

Weet iemand nog interessante masters voor marketing/media/design/psychologie?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 23-02-15 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:15

Marketing kun je bijvoorbeeld aan de RUG doen na een jaar pre-master (volgensmij voor iedereen toegankelijk?). Schaaf wel je wiskunde & statistiek even bij als die niet up-to-date zijn, anders wordt het een duurder grapje ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:22

Haha RUG is denk ik ietsje te ver weg: ik woon zelf in midden limburg en wilde eigenlijk op en neer reizen ivm kosten :P

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:24

IMANDRA schreef:
Haha RUG is denk ik ietsje te ver weg: ik woon zelf in midden limburg en wilde eigenlijk op en neer reizen ivm kosten :P

Wel de allerleukste stad hoor O:) Maar wellicht heeft de uni v maastricht of een andere in de buurt iets soortgelijks?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:29

Ja ik ben sowieso aan het twijfelen of marketing wel echt iets is, omdat ik dan de strategische kant op wil en daar hebben we bij media design toch al vrij veel over geleerd... dus weet niet of dat nu zo verstandig is zegmaar. Ik wilde heel graag psychologie doen maar dat kan alleen na een bachelor psychologie en die heb ik niet.. wil ik die nog gaan volgen dan is dat 8000 per jaar :(

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:50

Dat van het instellingsgeld/collegegeld is sinds dit jaar veranderd. Dus dat zou ik even nakijken als je dat zou willen! Een vriend van mij gaat nu na zijn hbo opleiding ook beginnen aan de bachelor psychologie. Volgens mij laat hij dan wel een vak op de een of andere manier open staan, zodat hij twee opleidingen "tegelijkertijd" doet. En daardoor betaalt hij het gewone collegegeld (rond de 1800 per jaar)

Dus als je graag nog een volledige bachelor zou willen doen, zou ik dat gaan navragen, want er is dus wel het een en ander mogelijk!

Houd er wel rekening mee dat psychologie hier in Maastricht heel biologisch en op onderzoek gericht is. Ik weet niet of dat de richting is die je uiteindelijk op wilt?
Sommige mensen vinden dat juist echt super interessant en heel leuk. Maar voor mij is de onderzoeksrichting echt totaal niet mijn ding. En ik wil juist heel graag de klinische kant op (wat hier in Maastricht dus weer wat moeilijker is). Wel vind ik het pgo systeem hier heeel fijn! Maargoed ik ga offtopic, als je nog vragen over psychologie in Maastricht heb, mag je me altijd een pbtje sturen!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 13:01

Probleem is dat ik al aan het afstuderen ben waardoor er geen vakken zijn die open staan. En ik wil graag de sociale psychologie in, Tilburg had een opleiding daarvoor maarja, bachelor

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:39

Is een master in België niks voor je? Daar is het collegegeld een stuk lager! Geloof dat het komend schooljaar wel omhoog gaat, wordt rond de 890 euro per jaar zo uit m'n hoofd gezegd, maar dat is nog steeds minder dan in Nederland.
Geen idee natuurlijk of er wat in de buurt zit wat je ook nog eens wil doen, maar ik wou het toch even noemen, misschien had je er zelf nog niet aan gedacht :)

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:56

Ik ben na mijn HBO-V een jaar gaan werken en vervolgens gestart met een master aan de UA antwerpen. Schoolgeld is aanzienlijk lager. Het eerste jaar dacht ik dat het te betalen bedrag per kwartaal zou zijn. Bleek voor het hele jaar te zijn.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:59

Hier ook een master aan het overwegen. Waarschijnlijk precies in mijn de richting van mijn opleiding, maar stiekem neus ik ook wel naar andere richtingen waaronder psychologie. Maar hier kom je inderdaad niet zomaar 'binnen'. En het kostenplaatje vind ik zo jammer :(, dat heeft me tot nu toe nog altijd tegen gehouden..

Hier wel bachelor accountancy & propedeuse toegepaste psychologie. Maar dit is dus niet de juiste vooropleiding voor de master.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:06

Fangio schreef:
Is een master in België niks voor je? Daar is het collegegeld een stuk lager! Geloof dat het komend schooljaar wel omhoog gaat, wordt rond de 890 euro per jaar zo uit m'n hoofd gezegd, maar dat is nog steeds minder dan in Nederland.
Geen idee natuurlijk of er wat in de buurt zit wat je ook nog eens wil doen, maar ik wou het toch even noemen, misschien had je er zelf nog niet aan gedacht :)

Ik ben even gaan neuzen maar voor een master in Belgie kom ik ook op 10K + uit..
Waar heb je de prijs die je noemt gelezen?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:59

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:43

Is een master in consumentengedrag niets voor je? Deze kun je bijvoorbeeld volgen aan Wageningen Universiteit.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:48

Ik heb niet alles gelezen hoor, maar ik weet dat er op de website van de VU een lijst staan met alle hbo bachelors en de daarbij toegankelijke masters (met en zonder premaster jaar).

Ook handig om te informeren hoe het nu zit met een premasterjaar. Toen ik begon was het een tijdje het plan dat de overheid dit niet meer zou financieren, dus dan zou ik voor dat jaar ook het instellingscollegegeld moeten betalen (9000 voor mijn richting toen), gelukkig ging het nog niet door dat plan.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:49

Master PR& Communicatie, dat zal best goed aansluiten op je HBO. Of gewoon Marketing Management volgen. In die opleiding zit ook veel consumentengedrag/-psychologie. Het leuke van Marketing is dat je veel doet met consumentenonderzoek, kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Je bent onder andere veel bezig met interviewen, targeting en aanverwante zaken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:03

Ik probeer nu na een bachelor of applied science (HBO analytische chemie) een master te gaan doen in deeltijd, zo goed als onmogelijk... In Delft is een mogelijkheid, maar je bent eindeloos bezig; eerst een premaster schakeltraject, dan je master en daarna moet ik dan nog mijn 1e graad docent scheikunde gaan doen. Ben nu al tweedegraad.

Ik spaar diploma's :+, ik heb nu drie HBO diploma's, maar universiteiten doen zo ongelooflijk moeilijk over de aansluiting, het is alsof ze liever hebben dat je niet komt.....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:51

@Karlijn: Marketing was ik ook over aan het twijfelen ja, maar ik heb al vrij veel marketing gehad in mijn opleiding en minor, dus weet niet of dat 'dubbelop' zou zijn.

@Arabesk: Zo jammer! Ik zou zooooo graag psychologie gaan doen (zelfs al duurt t nog 3 jaar voor een bachelor WO) maarja, dat kost veel te veel. En een master is alleen als aansluiting op bachelor psychologie. Zonde!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:58

Ik lees even mee. Ben dit jaar klaar met hbo bachelor HRM en twijfel enorm of ik een master hierna wil volgen wel een beetje in dezelfde richting. Weten jullie daarvoor masters die mogelijk zijn? (Het liefst zonder pre master)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:59

HBO naar uni is naar mijn weten tegenwoordig altijd een premaster voor nodig. Ik ging van bedrijfskunde naar bedrijfskunde en zelfs dat kon niet zonder premaster.