Profielkeuze: Filosofie of Informatica?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Profielkeuze: Filosofie of Informatica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:23

Wat is een profielkeuze moeilijk zeg.... :') Dat had ik nooit verwacht.

Maar... Ik ben er dan toch eindelijk uit wat ik voor profiel ga kiezen! *\o/*
Het enige waar ik nog over twijfel is welk vak het beste bij mijn profiel, bij mij en mijn toekomst past. Gister heb ik een profielmarkt gehad (dan ga je naar verschillende vakken en dan wordt er uitleg gegeven over dat vak) en ik ben een stuk wijzer geworden. :j

Het profiel dat ik ga kiezen is EM.
Gemeenschappelijk deel: Nederlands, Engels, Latijn, gym, levensbeschouwing, maatschappijleer, KCV, PWS, ML, LOB
Verplichte vakken: Economie, Geschiedenis
Profielkeuzevakken: Wiskunde A, M&O
Vrije deel vak: Informatica/Filosofie
Extra vak: Duits

Mijn probleem ligt dus bij het vrije deel vak. Want moet ik nou filosofie of informatica kiezen? :))

Bij de profielmarkt ben ik langs informatica geweest en daar kwamen toch wel nuttige onderwerpen naar voren! Naar filosofie kon ik helaas niet gaan.
Wat lijkt mij handig aan informatica? De basiskennis voor later, het zelf kunnen programmeren van websites, etc. Daarnaast kan mijn vader alle onderwerpen van informatica en zegt dat het erg nuttig is/kan zijn, zeker omdat hij dat tegenwoordig mist bij sommige mensen. :j
Filosofie lijkt mij ook erg goed voor je eigen ontwikkeling later. Daarnaast vind ik discussiëren erg leuk, en het nadenken over bepaalde onderwerpen ook. Vaak verandert je mening toch een beetje, omdat het net iets anders is dan dat je dacht. Naast dat het misschien ook wel helpt om je gedachtes beter onder woorden te kunnen brengen.

Echter, dit is hoe ik er nú over denk. Maar, hebben jullie het net zo ervaren? Wat zouden jullie aanraden? Waar heb je later meer aan? Waarom zou ik een van de twee vakken wel/niet moeten kiezen? Wat hebben/behandelen jullie bij de vakken?

Alvast bedankt! :D

vuurneon

Re: Profielkeuze: Filosofie of Informatica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:25

Informatica :j

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:27

Heb laatst ook mijn profiel keuze gedaan en heb informatica gekozen omdat er simpel weg meer werk in die richting is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:31

Vuurneon, waarom zou ik voor informatica moeten gaan? :)

Izabelle, gefeliciteerd! :D
Echter hoef je voor een opleiding in de informatica het vak zelf niet gevolgd te hebben. Dus op welke manier heeft dat dan meer 'nut' dan filosofie. Enkel omdat je dan misschien een voorsprong of goede basis(kennis) hebt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:01

Omdat die basis kennis erg zinvol is :) helemaal in een tijd waarbij bijna alles digitaal gaat. Ik heb bv tijdens mijn vervolgopleiding mensen voor mij programma's moeten maken omdat ik zelf echt 0,0 kennis ervan had. Snapte het niet (en zelfs de simpelste basis niet) kon er niets mee en dus moest ik de cavalerie inschakelen. Terwijl ik met mijn studie niets met programmeren te maken had, maar ik had voor mijn scriptie wel een programma nodig om onderzoek te kunnen doen.

Discussiëren etc leerde ik wel op school en vervolgopleiding, maar informatica is specifiekere kennis leren, een basis die tegenwoordig en in de toekomst misschien wel onmisbaar is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:05

Ik zou zeggen Filosofie, vooral ook omdat je Latijn & KCV hebt. Bovendien past Filosofie nog binnen je profiel, Informatie lijkt een beetje at random en past beter bij N&G/N&T.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:06

Ik heb toentertijd informatica gekozen omdat er (bij mij ieder geval) geen centraal examen aan vast zat en bij het alternatief aardrijkskunde wel haha. :+

Ik vond het wel erg leuk. Je leert een beetje basis dingen zoals programmeren en websites maken. Wel vond ik het zelf achteraf vrij basic dus of ik er echt iets aan heb gehad? Denk het niet. Maar misschien is het vak tegenwoordig wat verbetert. Ik was de eerste lichting die informatica kreeg en de docenten konden zelf het programma in elkaar zetten. De lessen zelf vond ik altijd erg leuk, maar mijn docent was dan ook super leuk. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:06

De informatica van nu is over 5 tot 10 jaar compleet gedateerd en niet nuttig meer. Je kunt veel beter filosofie kiezen, dat is een interessant vak waarin je na leert denken over grotere dingen, je mening goed leert verwoorden en leert hoe je een discussie voert, wat over 10 jaar nog steeds relevant en nuttig is.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:07

Als ik kijk naar mijn school zou ik voor filosofie gaan. Heb beide vakken zelf niet, maar zoals informatica op mijn school gegeven wordt is het compleet nutteloos :Y). Vrienden die het hebben zeggen ook dat je er vrij weinig van opsteekt. Denk dat vooral de manier van denken bij filosofie altijd handig kan zijn.

Iris82

Eens met Vjestagirl. :j

Destination

marissa161 schreef:
Als ik kijk naar mijn school zou ik voor filosofie gaan. Heb beide vakken zelf niet, maar zoals informatica op mijn school gegeven wordt is het compleet nutteloos :Y). Vrienden die het hebben zeggen ook dat je er vrij weinig van opsteekt. Denk dat vooral de manier van denken bij filosofie altijd handig kan zijn.

Haha dat hoor ik bij ons ook heel veel _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:09

Tsjah... je weet wat ik ga zeggen he? ;)
INFORMATICA :') maar ik ben dan ook wel zwaar bevooroordeeld...
Filosofie is vet cool, echt. Maar ik denk dat je in de praktijk meer aan informatica gaat hebben.

Boven alles, je hart volgen ;)

Edit: ja klopt dat het over een x aantal jaar gedateerd is want het programmeren verandert veel. Echter heb je zeker iets aan basis kennis, dat maakt het leren van een nieuwe programmeer taal (vaak) makkelijker. De HTML die ik vroeger heb geleerd (18 jaar geleden) daar heb ik nu nog steeds wat aan. Er is een hoop verandert maar veel is makkelijk te herkennen :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-15 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:10

Destination schreef:
marissa161 schreef:

Haha dat hoor ik bij ons ook heel veel _O-

Bij ons op school mag je zelf in de tussenuren er aan werken. De meesten gaan dus ook nooit heen en maken alleen eind vd periode een toets. Whoppa een 8 :Y).

Iris82

Het is niet alleen een bepaalde manier van denken maar je leert ook argumentatieleer.
En dat is erg handig voor je vervolgopleiding.

Eigenlijk zou het wel verplicht gesteld kunnen worden hier op Bokt.
Scheelt een hoop tenenkrommende discussies. :')

Ghostattack

Ik heb ook informatica gedaan :) Moet zeggen dat ik er echt super veel aan heb gehad tot nu toe! Had geen betere keuze kunnen maken. Nou vind ik programmeren ed toevallig ook nog erg leuk :Y)

Edit: Overigens Gymnasium gedaan, dus Grieks en KCV gehad.
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 12-02-15 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Wubwub schreef:
Filosofie is vet cool, echt. Maar ik denk dat je in de praktijk meer aan informatica gaat hebben.

Waarom heb je volgens jou in de praktijk meer aan Informatie dan aan Filosofie?
Ik heb 1 jaar Filosofie gehad (3e klas), maar heb er toch behoorlijk veel geleerd.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:11

Heb je al een idee over welke studie je wil doen hierna? Weet dat het erg ver weg lijkt, maar toch? Hier zou je je keuze namelijk een beetje op kunnen baseren. Ik heb filosofie gehad en ik ben daar echt super blij om, ik studeer Engels en pak ook vakken mee van Nederlands, Geschiedenis, literatuur, kunst etc. en filosofie helpt me zo ontzettend goed daarbij. Aan de andere kant, als je economie of zoiets wil gaan studeren lijkt me informatica erg handig.

Maar echt, er wordt vaak een beetje naar filosofie gekeken als een beetje nutteloos en zweverig maar ik vind dat zelf echt totaal niet, het staat juist heel dicht bij de mens en ik kom het elke dag in de maatschappij tegen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:13

Ghostattack schreef:
Ik heb ook informatica gedaan :) Moet zeggen dat ik er echt super veel aan heb gehad tot nu toe! Had geen betere keuze kunnen maken. Nou vind ik programmeren ed toevallig ook nog erg leuk :Y)

Edit: Overigens Gymnasium gedaan, dus Grieks en KCV gehad.

Jij kijkt vanuit jouw eigen situatie.
En ik heb net al in jouw profiel gespiekt wat voor opleiding je doet. :+

Gezien het profiel dat TS gekozen heeft lijkt me een gelijksoortige opleiding als de jouwe niet voor de hand liggend en lijkt me dat met haar gekozen profiel informatica meer een pretvak erbij is en filosofie nuttiger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:16

Destination schreef:
Wubwub schreef:

Waarom heb je volgens jou in de praktijk meer aan Informatie dan aan Filosofie?
Ik heb 1 jaar Filosofie gehad (3e klas), maar heb er toch behoorlijk veel geleerd.

Ik zeg ook 'meer'... Aan filosofie heb je zeker wat! Geweldig vak!
Deze keuze is heel persoonlijk. Ik ken TS buiten bokt en weet wel iets over hoe zij is en haar hobby's en denk op basis daarvan dat ze meer aan informatica heeft. Maar dat gevoel/advies kan bij Pietje of Jantje heel anders zijn natuurlijk.

Ik bedoelde dus niet te zeggen dat iemand niks aan filosofie heeft, of filosofie geen nut heeft, dan lees je het verkeerd ;)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:18

Wubwub schreef:
Ik zeg ook 'meer'... Aan filosofie heb je zeker wat! Geweldig vak!
Deze keuze is heel persoonlijk. Ik ken TS buiten bokt en weet wel iets over hoe zij is en haar hobby's en denk op basis daarvan dat ze meer aan informatica heeft. Maar dat gevoel/advies kan bij Pietje of Jantje heel anders zijn natuurlijk.

Ik bedoelde dus niet te zeggen dat iemand niks aan filosofie heeft, of filosofie geen nut heeft, dan lees je het verkeerd ;)

Ik zeg toch ook nergens dat jij zegt dat ze niks aan Filosofie heeft? :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:19

Iris82 schreef:
Jij kijkt vanuit jouw eigen situatie.
En ik heb net al in jouw profiel gespiekt wat voor opleiding je doet. :+

Gezien het profiel dat TS gekozen heeft lijkt me een gelijksoortige opleiding als de jouwe niet voor de hand liggend en lijkt me dat met haar gekozen profiel informatica meer een pretvak erbij is en filosofie nuttiger is.

Mijn situatie ja, mijn opleiding verandert mijn mening niet hoor. Zelfs als ik deze studie niet had gedaan, had ik er nog steeds net zoveel aan gehad. Maar het verschilt ook waar je interesses liggen. Op mijn middelbare school werd niet eens filosofie gegeven, dus dan is de keuze ook makkelijker.

Je moet kiezen wat je zelf het leukste en interessantste lijkt. Voor mij was het de keuze tussen informatica en tekenen. Informatica gekozen omdat je daar zoveel meer aan had. Ik ben in mijn dagelijkse leven al veel bezig met technologie, dus voor mij was informatica ook een logische keuze.

Al snap ik dat de keuze tussen filosofie en informatica erg moeilijk is. Kun je niet allebei doen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:21

Destination schreef:
Ik zeg toch ook nergens dat jij zegt dat ze niks aan Filosofie heeft? :D

Je 2e zin gaf mij dat gevoel ;) lekker he die intonatieloze tekst :')
Anyways... back ontopic :+ :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:39

Volgens mij is er voor informatica lang niet altijd een goed gestructureerd programma. En het is wel een gebied waar (zeker aan de oppervlakte) vrij veel verandert. Ik zie soms bv vragen van leerlingen voorbij komen waarbij ze van hun docent met achterhaalde of zelfs foute technieken moeten werken. Dat hoeft niet zo te gaan, maar ik heb soms mijn twijfels bij de invulling van het vak informatica.

Filosofie vind ik erg waardevol. Je leert inderdaad je gedachten beter onder woorden brengen en een betoog goed op te bouwen. Ik ben meer de context gaan zien van allerlei zaken. En daarnaast vond ik het heel waardevol om er als persoon mee bezig te zijn, zoals bijvoorbeeld bij ethiek.

Op de middelbare school heb ik geen van beide vakken gehad trouwens, maar tijdens mijn studie heb ik zowel informatica- als filosofievakken gevolgd. Als ik nu terugkijk denk ik dat mijn filosofievakken minstens zo waardevol zijn als de informaticavakken, en dat terwijl ik programmeur ben.

Mijn voorkeur is dus duidelijk filosofie. :)

Maar, uiteindelijk is het ook maar een bijvak, en je kunt zeker ook iets doen gewoon omdat het leuk is. Ook informatica kan van pas komen, en zeker als je er zelf wat van wilt maken kun je ook daar interessante en nuttige dingen leren. Dus dat is net zo min een foute keuze.
Mijn advies zou dus zijn: doe wat goed voelt voor jou, en maak er wat leuks van :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:42

Bedankt voor alle reacties! Dat zijn er veel! :oo Ik ga proberen op iedereen te reageren binnen de tijd die ik heb...

Destination,
Ik vind niet dat informatica beter bij een NG/NT profiel past dan bij een EM profiel. Daarnaast zou ik ook juist kunnen zeggen dat ik beter voor informatica kan gaan, omdat ik dus al latijn en KCV heb. :P Verder kan mijn vader me met alle onderwerpen van informatica helpen, mocht dat niet lukken haha.

Yipee,
Hier zit er ook inderdaad geen CE aan vast. Je eindcijfer zijn gewoon je SE's. Dus dat vind ik ook inderdaad wel een prettige gedachte! Het scheelt met je eindexamen toch weer één vak. :+
Als het goed is leren wij ook voornamelijk de basis dingen, misschien ook een paar specifiekere dingen, maar toch lijkt zo'n basis mij best wel handig. Ook voor later.

Vjestagirl,
Daar heb je inderdaad een goed punt om overna te denken! Echter blijft de basis vrijwel hetzelfde, toch? En wat is de meerwaarde van filosofie ten opzichte van levensbeschouwing? Dat is bij ons op school namelijk een verplicht vak.

Wubwub,
Bedankt! :D Fijn dat je er toch nog wat aan hebt, na al die jaren. Omdat er steeds meer technologie komt lijkt me het ook heel fijn een basiskennis te hebben en later 'makkelijke' dingen ook zelf te kunnen.

Joscelyn,
Daar heb ik inderdaad over na gedacht, dat hielp me namelijk ook bij mijn profielkeuze. :P Ik zit erover te denken iets met recht en bestuur (advocaat) te worden, of Security Management etc. (Later uitgebreid, moet nu bijna naar school, woops.)

Iris,
Waarom zou informatica er een pretvak bij zijn? Mijn vader werkt nu ook in de ICT terwijl hij ongeveer hetzelfde profiel heeft gedaan als ik, maar dan jaren geleden. :+

Ghostattack,
Kan helaas niet allebei doen haha. Dan heb ik naar mijn zin te veel extra vakken ( 2) :')

Shadow0
Bedankt voor je fijne reactie! Ik ga hem straks nog eens uitgebreider lezen en erop reageren (als ik tussendoor tijd kan vinden). Je haalt ook zeker goede punten aan!

Wat ik me dan afvraag, stel ik zou rechten gaan studeren. Dan is filosofie natuurlijk erg handig ivm argumentatieleer etc. Maar leer je dat dan niet gewoon op je opleiding? :+
Wat heeft filosofie trouwens aan meerwaarde, wat is er zo anders als het ware, dan levensbeschouwing? Wat voor onderwerpen behandel je bij filosofie?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:50

Ik zou filosofie pakken, na aanleiding van algemene ervaringen die ik gehoord heb van mensen die informatica gekozen hebben.

Informatica is 'wel' handig, dat wil zeggen: je leert er de basis van programmeren. De eindopdracht hier was een (zeer) eenvoudige website te maken in HTML. Wil je dat graag kunnen? Dan zou ik zelf een HTML cursus(gratis) op internet volgen. Dat is leerzamer, motiverender(je bent niet gebonden aan opdrachten van school) en beter voor je creativiteit! Het is bovendien een goede gewoonte om jezelf dingen te kunnen aanleren via het internet en je hebt er een hobby bij op die manier ;)

Wil je het niet graag kunnen? Dan zou ik het al helemaal niet doen.

Twijfel je of je het graag wilt kunnen? Dan is een internet cursus veel vrijblijvender.

Filisofie draagt bij aan je denkwijze en algemene ontwikkeling. Ik heb spijt dat ik niet iets in die richting toen gekozen had.

Informatica is bijna inhoudsloos, je moet gewoon iedere keer wat html leren, vrij basic. Ik zou het inderdaad ook onder een 'pretvak' schuiven. Je hoeft er niet echt iets voor te doen. Mensen die later in de ICT zijn gaan werken en een opleiding ook in die richting hebben gedaan, geven vaak aan dat ze nauwelijks iets eraan gehad hebben. De technologie ontwikkeld zich zooooo snel, straks heb je nauwelijks nog iets aan je html kennis.