Lastige situatie op het werk...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Lastige situatie op het werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 22:36

Ik heb er een poos over nagedacht of ik hier een schaduwaccount voor aan zou maken, maar de mensen die mij kennen zouden me dan ook zo herkennen. Bovendien is het niet iets waar ik me voor hoef te schamen.

Ik heb heel erg leuk werk. Twee jaar geleden ben ik er begonnen met mijn afstudeerstage, heel erg leuk. Ik zit in de machineonderdelen, wil niet te ver in detail treden, maar we hebben een internationale webshop. Ik heb een contract voor 3 dagen per week wat inmiddels weer verlengd is, simpelweg omdat er nog geen ruimte is voor een groter contract. Mijn loon is niet zo heel hoog, maar ik stel een leuke baan voor het geld.

Alleen is het leuke er wat af aan het gaan, sinds ik afgelopen juni een nieuwe collega kreeg. Een hele goede vriend van mijn baas en zijn vrouw. Zo vooraf had ik er totaal geen problemen mee, mijn baas en zijn vrouw zijn onwijs leuke mensen en ik verwachtte dat hun vriendenkring niet veel anders zou zijn.
Helaas had ik op de eerste dag al flinke ruzie met hem. Ik legde namelijk niet uit wat ik aan het doen was, terwijl ik ook niets aan het doen was. Niets van belang (het uitprinten van de orders was nodig voordat ik hem kon uitleggen wat ik aan het doen was).

De week erop meende hij zich al aardig te kunnen redden en gaf hij aan dat ik mijn derde dag vrij kon nemen, dit was op dat moment ook wel prettig voor mij in verband met mijn afstuderen (dat heeft namelijk al met al anderhalf jaar geduurd). De week erop kom ik weer op het werk en staat er een doos met onderdelen en vraagt hij mij of ik wil kijken of er nog iets bij zit wat we zelf weer kunnen verkopen, omdat de klant heeft afgezegd. Hier zat een pomp in waar op het doosje een motortype stond, waarvan ik zeker wist dat we die zelf al in het assortiment hadden (en zo'n 70 euro goedkoper ingekocht dan hij had gedaan). Ik zei dat en hij bleef volhouden dat we die pomp niet hadden. Uiteindelijk wijs ik hem op de pomp op onze webshop en gaf hij het half toe. Toen mijn baas binnen kwam vroeg hij mijn baas de doos met onderdelen ook te bekijken: "J. zegt dat we die pomp al hebben." Baas pakt de pomp op en zegt meteen: "Ja, die hebben we wel, dit had nooit besteld mogen worden!" Waarop mijn collega reageert met: "Tsjah, die kwam er gewoon bij mee."
Door de aanvaringen die ik de week ervoor al had gehad met mijn collega, heb ik er niets van gezegd.

Toen mijn baas en zijn vrouw op vakantie zijn geweest hebben we ook een paar aanvaringen gehad. Zó erg dat hij op een gegeven moment tegen mij heeft gezegd: "Joh J. Weet je, ga lekker naar huis ofzo." Waarop ik heb gereageerd: "Als ik nu naar huis ga, meld ik mij ook ziek." Aangezien ik me op dat moment ook behoorlijk zo voelde.... Na mijn uitspraak over ziekmelden is hij aardig ingedamd en hebben we de rest van mijn baas z'n vakantie redelijk kunnen werken.
Na hun vakantie heb ik met mijn baas gesproken, nouja, zijn vrouw, dat leek me beter. Hiervoor had ik al met een goede kennis besproken wat verstandig was om te vragen en te zeggen. Het werd hierdoor een goed zakelijk gesprek, waarmee ik mijn hart voor de zaak voorop heb kunnen stellen. Op dat moment had ik namelijk het idee dat de taakverdeling en hiërarchie niet duidelijk was voor mij en mijn collega en we daarom met elkaar in de clinch lagen.
Ik heb ook gemeld dat ik er niet van gediend was dat mij op dag 1 door hem werd gevraagd wat ik in de zes jaar tijd dat ik vrijgezel was had uitgespookt. Ik hoef mijn seksleven toch zeker niet te delen met een man die twee keer mijn leeftijd is.

Het najaar verliep vrij goed, weinig aanvaringen, ook al probeert hij me vaak zijn mening op te leggen. Nu heb ik een sterke eigen mening en ben ik ook niet bang om daarvoor uit te komen. Maar het gaat in dit geval om hele simpele dingen, zoals het veelvuldig vertellen dat ik raar ben (omdat ik een hele diverse muzieksmaak heb en graag 3FM luister), dat hij nooit, zoals mijn ouders (heel nadrukkelijk genoemd), Peugeot zou gaan rijden. Allemaal van die kleine dingetjes.
Als ik na een vrije dag op mijn werk kom, heb ik er geen moeite mee om mijn theekopje even af te spoelen en weer te gebruiken. Kreeg een heel betoog over hygiëne, waarop ik reageer met: "Ach, als ik een stal heb uitgemest en dan snel wat wil eten ga ik ook niet eerst m'n handen wassen. Ben ik nog nooit ziek van geworden." Nouja, sindsdien zal hij me ook wel niet als de schoonste thuis zien ;)
Of die keer dat hij het had over emigreren naar een warm land, waarop ik aangeef dat ik daar weinig voor voel. Twee weken Frankrijk vind ik meer dan genoeg warmte en buitenland, bovendien is mijn hobby hier in Nederland. "Nou, dan laat je je wel flink beperken door je hobby..." >;) (bedenk dat gezicht erbij) "Tsjah, mijn hobby is mijn leven."

Wat ik wel afschuwelijk vond is dat hij mijn collega tijdens de lunch verschrikkelijk heeft lopen af te branden. Dat vond ik zó misselijkmakend, en toch durfde ik er niets van te zeggen, waar ik me ook nog steeds vreselijk schuldig over voel naar mijn (vier jaar jongere) collega toe. Hij wist dat deze collega het thuis niet heel makkelijk heeft en begint hem af te branden op het feit dat hij een grote bek heeft (vreselijk overdreven, collega stelde enkel een kritische vraag uit pure interesse), maar uiteindelijk ook maar in een Golfje rijdt.

Echter ben ik me de afgelopen weken steeds meer gaan ergeren aan andere dingen. Zo nam hij het uitdraaien van de bestellingen voor zijn rekening en deed hier al snel anderhalf uur over, waar ik in een half uur klaar was. Vraagt hij mij (baas heeft mij andere prioriteiten gegeven) om simpele dingen over te nemen. Het aanmaken van een handmatige order, het snel even online zetten van een product. En heeft hij onlangs een dubbele betaling geconstateerd op de bank (hij is dus ingelogd) en vraagt mij deze dubbele betaling terug te storten. Hoe bedoel je bureaucratie? We zijn geen overheidsinstantie!
Ik neem deze klussen maar aan, omdat ik heb gemerkt dat het al die ellendige discussies uit de weg haalt. Ik weet dat het niet de bedoeling is, maar die twee minuten werk die de meeste werkzaamheden zijn, zijn me de energie van de discussie niet waard... :n

Afgelopen donderdag was er weer eens sprake van een spreekwoordelijke druppel die de emmer redelijk vol begint te druppelen... Ik kreeg van hem de opdracht om een beschrijving bij een product aan te passen. De gegevens die hij aanleverde had hij pas gemeten en toen ik de rest van de beschrijving zag, wist ik meteen dat de gegevens niet correspondeerden. Ik heb hem gevraagd of het écht goed gemeten was, want iets klopte niet. Hij werd op dat moment al pissig en zij met een sneer dat ik het dan maar moest nameten. Ik ben gaan nameten en inderdaad, zijn meting klopte, wat dus inhield dat de beschrijving niet klopte. Nu wil je een product van 40 euro niet de hele wereld over sturen, om vervolgens te constateren dat het niet het juiste product is voor de klant.
Hij werd boos op mij, omdat ik hem niet vertrouwde. Ik was koppig en moest hier snel iets aan gaan veranderen. Voor het eerst sinds ik met hem werk is het mij gelukt om mijn tranen hierbij in te houden. Het is niet wat hij zegt, het is de manier waarop. Hij mag graag zijn mening aanpraten.
En inmiddels heb ik het gevoel dat hij vreselijk onzeker is over zichzelf.

Maar al deze dingen leiden er wel toe dat ik op zondagavond maar moeilijk de slaap kan vatten. Dat ik mijn ouders en zusje onder het eten vreselijk loop te vervelen met geklaag over hem en niet zelden flink wat tranen. Ik wil het gezellige samenzijn bij het eten niet verpesten. Ik wil niet dat ze mij zo verdrietig zien. En ik herken in deze ik, de ik die ik drie jaar geleden was. Vreselijk onzeker, angstig, bang, voor één persoon in mijn leven. Toen deze persoon uit mijn leven verdween, ben ik een ander mens geworden. Ik wil niet terug naar de persoon die ik daarvoor was.

Ik wil mijn baas niet teleurstellen door mijn pas verlengde contract zo snel af te zeggen. Ik wil hem ook niet voor z'n hoofd stoten door te vertellen dat zijn goede vriend niet mijn goede vriend kan worden en daarmee ook mezelf in de voeten schieten. In oktober ben ik begonnen met solliciteren, maar dat heb ik weer aan de wilgen gehangen toen het beter ging.
Kortom, ik weet gewoon niet wat ik moet.

Ik hoop dat jullie me wat goede tips en troostende woorden kunnen bieden.

Sababber

Re: Lastige situatie op het werk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:59

Jeetje TS! Wat een lijst, en wat een nare man :oo niks van zo'n rare aantrekken hoor! Jouw leven, jouw passies, jouw hobby's! Die man heeft een veel te grote waffel, zeker voor een "nieuwe". Heb je je baas hier al over gesproken? Ervaren je collega's het ook zo? Sterkte :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 23:02

Sababber schreef:
Jeetje TS! Wat een lijst, en wat een nare man :oo niks van zo'n rare aantrekken hoor! Jouw leven, jouw passies, jouw hobby's! Die man heeft een veel te grote waffel, zeker voor een "nieuwe". Heb je je baas hier al over gesproken? Ervaren je collega's het ook zo? Sterkte :(:)

Nee, omdat het een hele goede vriend van mijn baas is, doe ik dat niet. Ik durf het simpelweg niet, bang dat ik aan het kortste eind trek.
Mijn collega's (op baas en vrouw na) ervaren hem ook niet als prettig, maar zijn geen directe collega's en hebben niet de hele dag met hem te maken. Ze hebben mij ook allemaal gezegd: Je trekt hoe dan ook aan het kortste eind... En dat geloof ik ook, hoe kan een snotneus van 24 nu iets zeggen tegen een vriendschap die net zo oud is als zij zelf...

Als de situatie niet zo was geweest, had ik allang actie ondernomen en mijn baas gesproken hierover.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:06

Toch doen, of iets anders zoeken. Praten is de enige oplossing lijkt me...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 23:08

denice schreef:
Toch doen, of iets anders zoeken. Praten is de enige oplossing lijkt me...

Maar hoe zou jij dat voor je zien in mijn situatie?
Want voor mij zijn zowel begin als eind zoek, zou ik dat ooit gaan overwegen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:10

Ik zou zeggen: gevoelsmatig wat meer afstand nemen. Het is 'maar' werk, en ook maar voor drie dagen - zoeken naar een zakelijke manier van samenwerken, waarbij je je niet teveel openstelt voor zijn mening over jouw auto of hobby of vakantie of kledingkeuze of wat dan ook. Daarbij kun je best een keer (maar niet steeds!) duidelijk zeggen dat je bepaalde opmerkingen niet leuk vind: als je dat kalm maar heel duidelijk doet, is dat het beste. Maar verder: niet teveel op reageren. Niet proberen erop te 'happen' met 'jamaar jij rijdt ook maar een...' Gewoon geen energie in stoppen maar daar ver boven staan.

Verder zou ik me ook niet teveel bemoeien met hoe hij zijn werk doet. Niet te vaak overnemen, niet te vaak constateren dat jij het sneller of beter kan. De werkverdeling, dat is wel belangrijk. Zorg dat duidelijk is wie wat doet, of in elk geval dat duidelijk is wat jij wel doet en niet. Maar uiteindelijk is zijn functioneren iets tussen hem en de baas.

Maar, je kunt wel een gesprek aangaan met je werkgever over wat het jou doet. Dus niet 'hij doet dit of dat' maar 'ik wil graag een goede werkverdeling' of 'ik kom in de problemen als er onduidelijkheden zijn over...'
Afhankelijk van hoe makkelijk je met je baas kunt praten kun je ook best aangeven dat je je niet prettig voelt als er steeds kritiek gegeven wordt op dingen die niets met het werk te maken hebben - zelfs niet als het alleen maar grappig bedoeld is zonder kwade bijbedoelingen.

Daarbij zou ik het trouwens wel gewoon in het hier en nu houden. Het is voor je werkgever niet heel belangrijk hoe het drie jaar geleden was, en ook het 'ik had eigenlijk willen solliciteren maar dat heb ik opgegeven maar nu denk ik daar toch over' kan verkeerd overkomen. Hou het beperkt, als je erover wilt spreken. Ook dat hij een vriend van de baas is kun je er helemaal buiten laten. Je zoekt gewoon naar een goede manier om verder te werken, persoonlijke vriendschap hoeft er ook niet te ontstaan.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:14

Je geeft zelf best duidelijk aan dat je het zo niet volhoudt. Je overweging komt nogal over alsof je erg twijfeld om te stoppen. Dus dan kun je het beter toch nog proberen te bespreken? Misschien door een brief? Zodat je niet gelijk de volle lading krijgt van je baas? Ik zou proberen het aan te kaarten voor de bom echt ontploft. Hoe moeilijk het ook is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:17

Ik zou ook gewoon naar je baas stappen.
Het kan dan een goede vriend van hem zijn, maar als er niet mee samen te werken is, is dat toch echt een probleem.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 23:19

Shadow, je kon mijn goede kennis van afgelopen zomer wel zijn :P

Het is inderdaad maar werk. En die zakelijke manier van samenwerken heb ik in het begin zoveel mogelijk geprobeerd, maar hij dringt me zijn persoonlijke leven ook gewoon op. Als ik geen interesse toon, krijgen we wéér een discussie. Want hoewel ik het zo min mogelijk persoonlijk probeer op te pikken, neemt hij wel alles persoonlijk op (zie mijn constatering van afgelopen week over een verkeerde beschrijving bij een product).

Ik wil het liefst ook niet te vaak overnemen, maar het weigeren levert discussie op, wat me te veel energie gaat kosten. Die constateringen probeer ik ook zoveel mogelijk naast me neer te leggen, zo van: Niet mijn probleem, ik ben niet zijn werkgever. Als de baas er achter komt, dan komt hij er vanzelf achter. Mede ook omdat mijn collega's vanaf het begin al hebben gezegd: "J., pas op, je schiet jezelf in de voet, je trekt hoe dan ook aan het kortste eind."

Het gesprek zoals jij het voorstelt heb ik in de zomer ook gevoerd, hier is een taakverdeling en schema uit voortgevloeid. Iets dat een poosje heeft gewerkt, maar waar we nu al niets meer mee doen omdat er andere prioriteiten zijn gekomen.

Het verleden is overigens meer iets dat ik in dit topic heb besproken om de situatie duidelijker te maken. Ik hou er ook niet van om oude, reeds besproken, koeien weer uit de sloot te trekken. Solliciteren heb ik ook nooit verteld, ben ik ook niet van plan. Nouja, als ze dit lezen ben ik screwed, maar dan is dat zo, dat is mijn eigen verantwoordelijkheid natuurlijk.
Dat hij een vriend van mijn baas is, zou voor het werk niet moeten uitmaken. Maar gezien de omgang op het werk tussen beide durf ik daar in een eventueel gesprek niet op te vertrouwen.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:20

Wat een vervelende situatie TS! Ik zou als ik jou was toch het gesprek met de baas aan gaan. Als deze collega geen vriend was geweest, had je wrs wel al aan de bel getrokken? Die collega is niet een vriend van jou maar gewoon een collega.

Je kunt zo'n gesprek met je baas ook op een normale manier voeren. Je kunt aangeven aan het begin van het gesprek dat je enorm hebt getwijfeld of je dit aan zou kaarten, maar dat je toch graag je hart wilt luchten. De baas zal het vast niet fijn vinden als een van zijn werknemers niet lekker in zijn vel zit. Daar moet je toch gewoon over kunnen praten.

En wat heb je te verliezen? Waar ben je bang voor? De huidige situatie zal blijven zoals hij is als je er niet over begint. En dan is er nog maar 1 optie; zelf weg gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 23:20

Sababber schreef:
Je geeft zelf best duidelijk aan dat je het zo niet volhoudt. Je overweging komt nogal over alsof je erg twijfeld om te stoppen. Dus dan kun je het beter toch nog proberen te bespreken? Misschien door een brief? Zodat je niet gelijk de volle lading krijgt van je baas? Ik zou proberen het aan te kaarten voor de bom echt ontploft. Hoe moeilijk het ook is.

Er zal geen bom ontploffen denk ik, ik zal hooguit in de ziektewet eindigen.
En om eerlijk te zijn ben ik liever werkloos dan ziek.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:30

Ik ga mee met wat Shadow je adviseert en op die manier een gesprek met je baas aangaan.
Duidelijke werkafspraken maken, anders nog een gesprek met zijn drieen voorstellen om die afspraken gezamenlijk uit te werken en vast te leggen.

Gaat die collega je daarna toch weer dingen vragen om over te nemen, zeg dan dat je je aan de taakverdeling wilt houden.

Ondanks dat je jonger bent zijn jullie gewoon gelijkwaardig als collega, en ook ondanks dat hij een vriend van de baas is. Laat je daar niet door beinvloeden en ga met hem om zoals je met iedereen zou omgaan. Je mag best een beetje van je afbijten, op een vriendelijke manier, of dingen afkappen.

Vertel zelf niet teveel prive dingen, ook niet als hij daarnaar vraagt. Je kunt daar ook met een grapje op reageren, dat je niet alles vertelt, 'dat houdt het interessant'.
Ik zou hem wat meer weerwoord geven. Hou het vriendelijk, maar geef wel gewoon je grenzen aan en zeg het als je iets niet wilt of het er niet mee eens bent.

Ik zou het wel bespreken hoe moeilijk dat ook is, en je niet ziek gaan melden. Er ook niet mee gaan dreigen. Dat lost niks op.

Kom je er niet uit, dan toch eens gaan rondkijken naar wat anders.

Succes!

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:37

Is er voor jou geen mogelijkheid om dan op een andere 'afdeling' oid te werken? dat jij minder met hem te doen hebt? inderdaad duidelijkheid van wie welke taak heeft is ook prettig, dan kan het jou niet aangerekend worden als hij iets fout doet.
praten met je baas lijkt me toch wel een goed idee, je kan in vertrouwen heus vertellen dat de samenwerking jou hindert in je werk en dat je daardoor minder goed produceert.

wat hierboven wordt gezegd door simodi ga ik ook in mee

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:42

Moet je ook niet een beetje vertrouwen hebben in je baas? Dit komt een beetje op me over als: 'ik ga het maar niet proberen want het lukt toch niet'. Dat is toch zonde!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 23:43

veKing schreef:
Is er voor jou geen mogelijkheid om dan op een andere 'afdeling' oid te werken? dat jij minder met hem te doen hebt? inderdaad duidelijkheid van wie welke taak heeft is ook prettig, dan kan het jou niet aangerekend worden als hij iets fout doet.
praten met je baas lijkt me toch wel een goed idee, je kan in vertrouwen heus vertellen dat de samenwerking jou hindert in je werk en dat je daardoor minder goed produceert.

wat hierboven wordt gezegd door simodi ga ik ook in mee

Nee, het is maar een klein bedrijf.

Simodi, dat weerwoord is voor mij heel erg moeilijk. Als ik met mijn andere collega's aan het bekvechten ben (wat eigenlijk altijd gewoon superleuk en gezellig is, nooit negatief of persoonlijk), heb ik een bek als een scheermes. Maar wanneer ik me geïntimideerd voel, kan en durf ik nauwelijks iets te zeggen.
Dan duurt het vijf minuten en heb ik in mijn hoofd inmiddels een dozijn weerwoorden verzonnen... Maar dat is nogal een gevalletje mosterd na de maaltijd.
Daarbij, wanneer ik me geïntimideerd voel en wel weerwoord geef, dan wordt dat meestal vergezeld door een ander waterlanders... :( Ik heb weinig controle over mijn tranen, die komen zonder aankondiging. Of ik nu blij, boos of verdrietig ben.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:45

Je moet het allemaal niet pikken hoor Ts. Je leeftijd maakt niet uit, je hebt daar met plezier gewerkt tot deze collega kwam. En hoewel je de zaak niet mee naar huis moet nemen, werkt het in de praktijk toch zo..

Het lijkt erop dat hij probeert zichzelf te profileren ten koste van jou, dit soort mensen zijn sluw en gevaarlijk. Ik heb er een naar gevoel bij. Hij probeert met al die opdrachtjes naar jou zichzelf te bewijzen, alsof hij boven jou staat. En daar moet je echt boven gaan staan ts, voordat je straks wel aan het kortste eind trekt.

Vriend van de baas of niet, gewoon aankaarten, eerlijk en duidelijk zijn. Een goede vriend van de baas is niet per definitie een goede medewerker. Bereid je gesprek goed voor, zet desnoods op papier wat je kwijt wil en wat het met jou doet, een traantje laten is geen ramp. Wees eerlijk, kom voor jezelf op ts, je kan het!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 23:52

denice schreef:
Moet je ook niet een beetje vertrouwen hebben in je baas? Dit komt een beetje op me over als: 'ik ga het maar niet proberen want het lukt toch niet'. Dat is toch zonde!

Nou natuurlijk zou ik dat moeten hebben! In de eerste weken kwam mijn collega een dag wat later, een dag ervoor had ik een mega uitbarsting (met veel waterlanders en geschreeuw, dat was de enige keer dat ik heb geschreeuwd tegen mijn collega) terwijl mijn baas een klant aan de lijn had.
Mijn baas vroeg me: "J. Hoe gaan we dit oplossen? Dit is niet werkbaar voor jou, ik wil dat je plezier in je werk hebt."
Ik had precies dezelfde gedachte en had mijn iPod meegenomen. Ik pakte mijn iPod uit de tas en legde die op tafel. Mijn baas moest heel erg lachen, hij had tegen zijn vrouw gezegd dat hij een Dr. Dre koptelefoon voor me ging kopen, maar dat mocht hij van zijn vrouw niet tegen mij zeggen omdat het zo weinig tactisch was. En nu had ik precies dezelfde gedachte.

Ik heb weken, zo niet maanden, met mijn iPod gewerkt, tot mijn collega opmerkte dat ik vreselijk asociaal zat te werken met dat ding op. Kennelijk had mijn baas het niet naar mijn collega gecommuniceerd?

Maar het was toen iets dat mijn baas opmerkte. Ik heb in november een functioneringsgesprek gehad, weinig opmerkingen er op na dat ik wat vrolijker en minder chagarijnig moest doen. Op dat moment had ik echter geen issue met mijn collega (waarschijnlijk had ik dat toen diep weggestopt), waardoor ik hem gewoon gelijk heb gegeven. Echter heb ik wel naar mijn baas geluisterd en ben ik vrolijker te werk gegaan, heb ik ook een heel erg goed contact weer met hem en zijn vrouw. Maar zien ze kennelijk niet wat er werkelijk in mijn hoofd om gaat. Ook niet gek, ze zitten aan de andere kant van de muur. En nare opmerkingen krijg ik alleen buiten hun gehoorbereik.

Daarbij komt voor mij persoonlijk de ervaring uit het verleden bij iemand waarbij ik het zó vreselijk vaak goed heb proberen te doen, maar waarbij het altijd maar fout was. En ik heb gemerkt dat je dergelijke personen maar beter uit je leven kan schrappen omdat ze je energie niet waard zijn. Dus ik betwijfel of praten iets oplevert. Ik heb altijd willen veranderen voor die ene persoon, maar ik weet dat je iemand die zelf niet wil veranderen ook niet kan veranderen. Wat heeft het dan voor zin om te praten? Ik werd zelf een slaafje. Dat wil ik niet weer...
Tel dat bij bovenstaande op en dat maakt dat ik zo vreselijk twijfel over het naar mijn baas stappen.

Dus ik weet niet of ik kan zeggen dat het gaat om het vertrouwen in mijn baas, of het vertrouwen in de situatie.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:53

Dat kun je bij bepaalde mensen hebben, dan klap je dicht terwijl je normaal goed gebekt bent. Dat heeft op zo'n moment inderdaad te maken met de uitstraling van je gesprekspartner.

Het is heel moeilijk om je daar overheen te zetten ... Dan zou je eigenlijk zelf het initiatief moeten nemen en op een moment dat je je sterk voelt zelf het gesprek met die collega moeten aangaan.
Dat je graag wat wilt bespreken omdat je vindt dat het zo niet fijn loopt wat jou betreft. Vraag ook eens hoe hij vindt dat de samenwerking gaat. Schrijf van tevoren de punten op die je wilt brspreken en lees dat een paar keer door, dan heb je in elk geval kans dat je de meeste bespreekt. Op zo'n manier heb je het zelf wat meer in de hand.

Voel je toch tranen komen, kap het gesprek dan af met de mededeling dat je kwijt bent wat je hem wilde zeggen en het daarbij nu wilt laten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:55

Maar je kunt dit soort situaties niet altijd maar uit de weg gaan..

Ik denk dat jouw baas het beste met je voor heeft. Vroeger was het bij mij ook snel huilen, tegenwoordig niet meer. Was een combinatie van leeftijd, onzekerheid, machteloosheid en frustratie, maar soms ook met weinig echte redenen. Dan maar even tranen en toch je verhaal doen.

In je werk kom je altijd wel mensen tegen die niet zo leuk zijn om mee te werken. Probeer dit te zien als een leermoment, ga er voor en geloof in jezelf.

Over een paar maanden lach je hier dan om!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:12

Weet je ergens heeft je baas dus wel door gehad dat het niet echt lekker liep tussen jou en die collega.
Ze hebben jou contract verlengd en jij werkt er al tijd naar volle tevredenheid.
Jij gaat er nu bijna aan onderdoor dat je drie dagen in de week bij iemand in de kamer moet zitten die rotopmerkingen maakt... nou... gewoon tegen je baas zeggen. Wat heb je te verliezen?
Deze baan die qua werk en inhoud misschien wel super is maar waar je nu door die collega bijna depressief van raakt? ... nee hoor als dat hun oplossing zou zijn... dan zijn ze je niet waard ...
Voor de rest je bent 24 en goed in je werk... jij kan zo andere baan vinden.. die kerel van 2x je leeftijd met een baantje bij vrienden en sociale vaardigheden van een mestvork... dat is een ander probleem.
Als je baas zijn zaak serieus neemt... neemt hij ook zijn werknemers serieus... en jij kan zo je werk niet naar behoren uitvoeren (en bent a la minuut vertrokken wanneer je iets anders vindt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:46

Over de volledige situatie heb ik niet echt iets te zeggen, maar ik haak even in op dit:

''Of die keer dat hij het had over emigreren naar een warm land, waarop ik aangeef dat ik daar weinig voor voel. Twee weken Frankrijk vind ik meer dan genoeg warmte en buitenland, bovendien is mijn hobby hier in Nederland. "Nou, dan laat je je wel flink beperken door je hobby..." >;) (bedenk dat gezicht erbij) "Tsjah, mijn hobby is mijn leven." ''

Waarom reageer je er nog op? Je zegt zelf dat je het vervelend vindt en dat hij dingen die jij zegt tegen jou gebruikt (zoals over die Peugeot.)
Als deze meneer zegt naar het buitenland te emigreren, dan zeg je 'joh, echt. Wat leuk voor je' en ga je verder met je werk. Zo heb je wel met hem gesproken maar weet hij geen woord over jou en kan hij ze ook nooit tegen je gebruiken. Het is, zoals jij beschrijft, geen persoon om vrienden mee te worden dus waarom zou je jouw mening over emigreren (of welk persoonlijk onderwerp dan ook) met hem delen? Dat scheelt, lijkt mij, al een hoop!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 01:29

Danique schreef:
Over de volledige situatie heb ik niet echt iets te zeggen, maar ik haak even in op dit:

''Of die keer dat hij het had over emigreren naar een warm land, waarop ik aangeef dat ik daar weinig voor voel. Twee weken Frankrijk vind ik meer dan genoeg warmte en buitenland, bovendien is mijn hobby hier in Nederland. "Nou, dan laat je je wel flink beperken door je hobby..." >;) (bedenk dat gezicht erbij) "Tsjah, mijn hobby is mijn leven." ''

Waarom reageer je er nog op? Je zegt zelf dat je het vervelend vindt en dat hij dingen die jij zegt tegen jou gebruikt (zoals over die Peugeot.)
Als deze meneer zegt naar het buitenland te emigreren, dan zeg je 'joh, echt. Wat leuk voor je' en ga je verder met je werk. Zo heb je wel met hem gesproken maar weet hij geen woord over jou en kan hij ze ook nooit tegen je gebruiken. Het is, zoals jij beschrijft, geen persoon om vrienden mee te worden dus waarom zou je jouw mening over emigreren (of welk persoonlijk onderwerp dan ook) met hem delen? Dat scheelt, lijkt mij, al een hoop!

Klopt, ik geef er ook weinig acht op. Maar in stilte maak ik me er nog wel druk om. Je geeft wel een goed voorbeeld van hoe er mee om te gaan, dat waardeer ik heel erg! Want bij mij is alles best wel zwart wit als het op stemming aan komt. Ik heb eens eerder mezelf stilgehouden, kreeg een nors gezicht en dat was dus alweer een discussie binnen een half uur. Heb het afgedaan met: Let maar niet op mij, ik heb mn week niet.

Werkte niet echt zoals ik hoopte.

Ik ga rustig nadenken over een aanpak, alle tips blijven welkom! Maar voorlopig wil ik gewoon even niet te veel loslaten over mezelf. Dat zal een hele opgave worden, omdat ik mezelf makkelijk een mening of reactie laat ontlokken. Tips daarvoor zijn heel erg welkom, juist omdat ik niet altijd zo stil ben. Vertellen wat ik doe in het weekend doe ik niet aan hem, hij vraagt er niet naar.

Met hem praten doe ik sowieso niet zomaar. Dat wordt één groot fiasco; alles ligt aan mij en is mijn probleem. Wat ik al zei, zo'n situatie is me niet onbekend. Ik kom er gehavend uit gok ik.

Nu ga ik slapen, ik zal proberen morgen uitgebreider te reageren op iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:54

Hoe moeilijk het ook is; geef meneer maar gewoon gelijk in alles wat hij zegt. Dan kan hij nooit tegen je in gaan (dat scheelt al weer een confrontatie) en heeft hij het idee dat je veel tegen hem zegt, maar als hij iets gaat verzinnen om tegen je te gebruiken heeft hij helemaal niks te zeggen (want je bent het immers met hem eens).

En dan hoef je niet bij iedere zin te zeggen; nou inderdaad, dat ben ik met je eens. Je kan reageren met 'Oh joh, leuk!' of 'Veel plezier, ik hoop dat je 't naar je zin hebt.'
Dingen zoals 'Ieder zijn ding he...' geven al weer aan dat jij het niet eens bent met zijn manier van handelen en daar kan hij weer tegenin gaan!

Slaap lekker! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:03

Ik heb even rondgelezen, ik denk dat ik op de meeste mensen direct, dan wel indirect wel redelijk heb gereageerd. Dubbelingen zijn voor jullie ook alleen maar ingewikkeld om te blijven volgen. Mochten er mensen zijn die nog wel een vraag hebben naar aanleiding van hun berichtje, graag even melden! Ik reageer er graag op :)

Wil alleen nog even zeggen dat Mama3 heel erg dicht bij mijn ideëen komt. Alleen durf ik het niet keihard te maken, ik ben immers nog maar een broekjepoeper vergeleken met hem en heb meermalen gehoord dat ik onvoldoende levenservaring heb om mensen op die manier te lezen.
Misschien heb ik onvoldoende levenservaring, maar ik denk dat ik mensen wel redelijk kan lezen. En toch durf ik dingen niet keihard te maken.

Ik ga proberen om de raad van Danique op te volgen, het gaat waarschijnlijk heel erg moeilijk zijn. Hij is niet heel erg geïnteresseerd in mijn leven, ik hoef nooit te vertellen wat ik heb gedaan in het weekend. Logisch, mijn hobby is afschuwelijk :') Maar de vragen en de 'interesse' komen er altijd als hij zijn leven met het mijne, of erger, met dat van mijn ouders, wil vergelijken. Ik weet nu al dat het niet delen van mijn leven met hem, maar in de kantine wel met mijn collega's, gaat zorgen voor een discussie. Dat is dan zo... Tips blijven natuurlijk ten alle tijde van harte welkom! Met name mogelijke reacties, daar kan ik niet genoeg van hebben.

Ik kreeg van iemand anders nog een tip, die ik zelf heb omgebogen naar een mooie uitspraak, dat lijkt me iets om aan mijn scherm te plakken en af en toe te lezen. Om te relativeren of iets zo snel mogelijk het andere oor weer uit te drijven wat hij heeft gezegd...

Intussen heeft iedereen die zegt: "Je hebt toch niets te verliezen?" Niet meer dan gelijk en ook niet minder dan gelijk! Het is gewoon de keiharde waarheid! Dus ik zal er toch aan moeten geloven om een gesprek met mijn baas aan te gaan.

Of ik er over een paar maanden om lach? Ik betwijfel het... Mijn moeder heeft ook een soort pesten op de werkvloer ervaren, pesten voor volwassenen uiteraard. En die wordt nog altijd link op haar oude werk.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:50

Hmmm mij valt iets op.
Is hij jou leidinggevende? Zo komt zijn gedrag naar jou toe op mij over. Hij geeft jou opdrachten en jij neemt ze klakkeloos aan.
Ik snap dat jij die conflicten niet steeds wilt, maar als jullie gelijke collega's zijn, mag hij jou geen opdrachten geven, lijkt me. Of jou een dag vrij geven, omdat het hem wel lukt.

Kan zijn dat ik fout zit hoor. Wat ik uit jou verhaal begrijp is dat hij een gelijke collega is, die jou als mindere collega ziet, jou uitkaffert & jou opdrachten geeft...

Jij voelt je onzeker, bent bang om er tegenin te gaan (met deze persoon) & jezelf afsluiten, mag van hem niet...
Met andere woorden; indirect bepaalt hij hoe jij je voelt en hoe jij je werk doet.

Dat lijkt me niet kunnen en ook niet mogen als gelijke collega zijnde.

Misschien ook iets om mee te nemen in een gesprek met je baas... Die je zeker wel moet houden denk ik. Desnoods schrijf je alles ook op een brief & als die tranen komen, zeg je dat je het even niet trekt en kun je hem die brief overhandigen