HBO Opleidingen zonder wiskunde en economie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Harpoon

HBO Opleidingen zonder wiskunde en economie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:24

Hoihoi!

Ik heb het profiel C&M en zit momenteel in havo 5.
Ik vroeg mij af welke opleidingen er zijn die ik zou kunnen volgen zonder wiskunde en economie/m&o.
Op het internet heb ik geen overzicht kunnen vinden en op mijn school hoef ik dat niet te gaan vragen :')

Appelmoes_11

Re: HBO Opleidingen zonder wiskunde en economie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:27

Ik heb ook havo gedaan zonder wiskunde, economie en m&o en ben momenteel aan mijn derde opleiding bezig :') Ik heb eerst de lerarenopleiding Engels aan de HAN gedaan, daarna de vertaalacademie in Maastricht en nu European studies. Op die laatste twee krijg je trouwens wel wat economie, maar je hoeft er geen examen in gedaan te hebben :)

Een overzicht zou ik ook niet weten als je dat met google niet kunt vinden. Misschien een aantal hogescholen mailen?

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:39

European Studies! Aan welke hoge school?
Ik wilde vorig jaar European Studies doen, maar toen kwam ik Media and Entertainment Management tegen. European Studies vond ik iets té veel met politiek en economie etc. Maar nu moet ik blijkbaar een cursus economie gaan volgen, ondanks dat ik mij al samen met mijn decaan heb aangemeld voor de studie. Toen, in November 2014, stond het er namelijk nog niet op. Lekker banketstaaf.
Vandaar dat ik naar andere opleidingen vraag. Als daar een leukere tussen zit, dan kan ik altijd nog overwegen om die te doen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:43

Kunstacademie, slechts 50 minuten theorie per week :') maar zo'n opleiding bedoel je vast niet. Succes met een leuke studie vinden!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:49

In de zorg zijn er ook opleidingen waar je kunt komen zonder EM, NG of NT (denk bijvoorbeeld aan ergotherapie, fysiotherapie, etc.).

[edit] Of media&entertainment, of rechten... Je kunt op google zoeken met 'toelatingseisen hbo C&M'. Merendeel van de resultaten van de sites staan al heel overzichtelijk in een tabelletje, kun je zo zien of CM direct toelaatbaar is, of dat er aanvullende eisen zijn. :)

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:56

Sph

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:03

HBO-rechten. Komt geen wiskunde of economie in voor, hooguit een keer een klein rekensommetje. Maar geen idee of dat is wat je zoekt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:04

Volgens mij heeft dietetiek geen specifieke eisen? Of in ieder geval een tijdje geleden nog niet..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:05

Ik denk dat wij meer met studies kunnen komen opdraven als jij wat meer informatie geeft.
Wat zijn je interesse, waar liggen je voorkeuren, wat zijn je sterke punten? Etc etc.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:05

HRM. Komt wel iets qua economie in voort maar ik heb het makkelijk gered zonder economie op de middelbare te hebben gehad.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:36

Ik wil Media and Entertainment Management doen in volledig Engels, maar aangezien ik ineens (ja klinkt ongeloofwaardig, maar ik heb destijds mij ingeschreven samen met mijn decaan) zag dat ik een deficiëntiecursus moet doen van economie, ben ik mij aan het oriënteren op mogelijke andere studies..

Ik hou erg van dingen regelen en ben daar dan ook goed in. Management is daarom denk ik geschikt voor mij. Verder kan ik eigenlijk beter alleen werken dan in een groep, omdat ik vaak andere ideeën over dingen heb dan anderen. Ik zou verder niet weten wat handig om te weten zou kunnen zijn voor jullie. :x

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:36

Melisding schreef:
HRM. Komt wel iets qua economie in voort maar ik heb het makkelijk gered zonder economie op de middelbare te hebben gehad.

Human Resource Management?

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:40

Ja inderdaad dat dus ;)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 08:34

Ik zal mij even verdiepen in die studie!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:38

Bewegingstechnologie ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:39

Als je al contact hebt met een decaan, dan zou ik je vraag daar even neerleggen. Die heeft vast wel een overzicht van welke studies wel/geen wiskunde en/of economie als onderdeel hebben.

Edit: nog even een aanvulling
Ik vind het een beetje een onhandige werkwijze om je vraag zo "open" te stellen. Er zijn vast ik weet niet hoeveel studies die aan je eisen voldoen, maar is niet eerst van belang wat je aanspreekt? Waar je warm voor loopt?

Je geeft al aan media and entertainment management, maar daar kom je op terug ivm de wiskunde/economie component. Oké, dat kan. Maar dan verder: wat sprak je daar aan aan? Het mensen aansturen, alleen werken.. Nog andere dingen?
Oke, dan kun je verder: ga op zoek naar andere studies die hierbij passen

Besef je trouwens ook dat alleen werken tijdens een (HBO)studie vaak niet gaat omdat er veel groepswerk is. Bij de ene studie meer dan de andere, maar als je moet leren om mensen aan te sturen, dan moet je dat leren in contact met anderen.

Er zijn denk ik uiteindelijk ook weinig banen waarin je alleen werkt en ik vind manager nou ook niet echt geschikt als je echt graag alleen werkt en je eigen mening wil volgen, moet ik eerlijk zeggen. Juist als manager is het aan jou de uitdaging om mensen aan te sturen zonder dat ze daarbij in opstand komen omdat je jouw ideeën verplicht moeten volgen. Een goede manager kijkt juist ook veel naar wat iedereen nodig heeft en past daarop aan en daar kom je alleen achter door contact met hen.
Laatst bijgewerkt door Corelli op 30-01-15 09:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:40

sadekeshia schreef:
Volgens mij heeft dietetiek geen specifieke eisen? Of in ieder geval een tijdje geleden nog niet..

In Amsterdam en Nijmegen wel, en vanaf dit jaar ook in Den Haag. Ik meen dat je scheikunde en biologie gehad moet hebben + het wordt loting.

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:55

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 11:33

Ik denk dat het (toch) media and entertainment management word.
Toch bedankt voor alle reacties! De mensen die googelen naar mijn vraag zullen nu veel goede antwoorden krijgen!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:42

Debbels schreef:
sadekeshia schreef:

In Amsterdam en Nijmegen wel, en vanaf dit jaar ook in Den Haag. Ik meen dat je scheikunde en biologie gehad moet hebben + het wordt loting.

Alle lotingen worden. Volgend jaar afgeschaft , dus dat kan niet .
Miss de toeristische kant op ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:47

Debbels schreef:
sadekeshia schreef:

In mijn tijd (=7 jaar geleden) moest je in den haag een test doen voor de opleiding met scheikundevragen. Als je die voldoende had hoefde je geen bijles te volgen over scheikunde op de opleiding, een vrijstelling dus. Anders moest je die lessen wel volgen. Schekunde was dus niet verplicht in je voorpakket.

En ik zag dat pas vanaf 2017-2018 de loting overal afgeschaft moet zijn.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:56

Je moet tegenwoordig ook op hbo schakelvakken volgen en dat zijn sowieso Nederlands, Engels en wiskunde. En soms economie, scheikunde en biologie ligt eraan welke opleiding je gekozen hebt

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 09:46

_FD schreef:
Je moet tegenwoordig ook op hbo schakelvakken volgen en dat zijn sowieso Nederlands, Engels en wiskunde. En soms economie, scheikunde en biologie ligt eraan welke opleiding je gekozen hebt

Iedere hbo studie? :o
Oh help haha..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:52

Ben je zo slecht in wiskunde en economie dan? Je kijkt toch naar een beroep wat je wil gaan doen en dan kies je daar je opleiding toch bij? Elke opleiding heeft wel vakken die moeilijk/saai zijn maar als je het echt wil kun je meer dan je denkt. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:54

M&EM is wel echt gruwelijk lastig om werk in te vinden. Houd daar wel rekening mee.