Profielkeuze, is dit nuttig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Verona2000

Profielkeuze, is dit nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 16:59

Hoooii :D

*beetje aparte titel, ik weet het :') *

Morgen moet ik mijn voorlopige profielkeuze invoeren. Nou heb ik het wel in mijn hoofd wat het ongeveer zou zijn. Maar zou ik hier iets mee kunnen? Zelf denk ik namelijk wel :)

Ik zit momenteel in havo 3. Gelukkig is het een voorlopige keuze en zou hij altijd nog een beetje "bijgespijkerd" kunnen worden!

Wat mijn profiel zou zijn: Zowieso NG :j ( natuur en gezondheid)

verplicht:
- culturele en kunstzinnige vorming
- Engels
- lichamelijke opvoeding
- maatschappijleer
- mentormoment en loopbaanoriëntatie
- Nederlands
- rekenen
- biologie
- scheikunde

Wat ik er dan bij zou kiezen:
- wiskunde A (ben geen held in wiskunde :') )
- aardrijkskunde ( anders natuurkunde of NLT, maar dat ligt me al helemaal niet!)
- economie
- M&O ( maatschappij en organisatie, kan alleen in combi met eco)

Nou zit mijn twijfel tussen Duits en M&O -O-

Wat zouden jullie doen? Misschien dat ik het allebei kan kiezen. Maar omdat ik dan officieel 1 vak teveel heb zou ik er nog 1 kunnen laten vallen eventueel. Het nadeel zou dan wel zijn dat ik 3 uur meer heb ik de week dan alle anderen...

Groetjes jennifer!
Laatst bijgewerkt door Verona2000 op 27-01-15 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Maaike162

Re: Profielkeuze, is dit nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:02

Ik heb m&o, zit nu in 5 vwo. Het is een ontzettend handig vak. Je kan er zo ontzettend veel mee, je gaat behoorlijk diep in het opzetten van een eigen bedrijf, je leert wat daar voor nodig is, financieel gezien, maar wij zijn ook erg veel bezig geweest met leiderschap. Veel vinden het makkelijker dan economie, het is minder breed, maar in mijn ogen wel een stuk nuttiger.
Eigenlijk vind ik het een stukje algemene ontwikkeling, dus ik vind het een erg leuk vak en zou het anderen zeker aanraden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:03

Ik zie in jouw tekst al 2 opvallende spelfouten dus ik zou zeker M&O boven een taal verkiezen...
Het is "sowieso" en "allebei". :D

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:04

Lijkt mij idd erg leuk! Nouja "leuk" meer handig idd! De helft zegt dat ik Duits moet kiezen omdat Duitsland een groot handelsland is en de andere helft zegt M&O. haha

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:06

Marlinderoozz Ja idd zie het nu ook. Ben ziek thuis met ontzettende hoofdpijn haha, vandaar! :P Sta een 7,5 voor Duits.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:07

Duitsers die handelen spreken meestal gewoon Engels hoor. :P

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:07

Duitsland als handelsland heb ik inderdaad ook veel gehoord. Toch heb ik economie, m&o en dan toch Frans. Gewoon omdat ik Frans een mooiere taal vind en een leukere uitdaging. Tot nu toe nooit spijt van gehad! Maarja... Ik ben bevooroordeeld, m&o is namelijk een van mijn lievelingsvakken.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:09

Ik denk dat je gewoon moet kiezen wat je beter ligt :) Ik zou zelf zeker voor Duits gaan, maar ik ben dan ook helemaal niet handig met cijfertjes en berekeningen en ik heb juist wel een taalknobbel.

Je pakket wordt wel wat breder denk ik als je Duits kiest. Economie en M&O hebben in dat opzicht toch wel veel overeenkomsten volgens mij (correct me if I'm wrong, ik heb beide vakken niet haha). Dus economie en Duits zou dan een breder beeld bieden in mijn ogen.

Edit: Tuurlijk spreken Duitse handelaren ook wel Engels, maar daarom is het spreken van een woordje Duits altijd een fijne bijkomstigheid, toch? Terwijl je in mijn ogen het M&O gedeelde voor een groot deel ook red als je alleen economie hebt. Maar nogmaals, ik ben met zowel economie als M&O niet bekend.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 27-01-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:10

Pfoe gelukkig maar! Frans kan ik niet zo goed. Niet mijn ding haha. Maar mij lijkt M&O handiger dan Duits. Duits zou je opzich altijd nog kunnen leren d.m.v. een cursus of iets!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:12

Ik denk dat persoonlijk M&O mij toch meer ligt dan. Economie sta ik ook een 7,5 voor maar vind ik toch wat leuker dan Duits.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:13

Ik heb hetzelfde profiel als jij, maar dan zonder jouw extraextra M&O. Dus wiskunde A, ak en eco. Ben er erg tevreden mee :). Maar ik zou het niet kunnen redden er nog een vak bij te hebben, dus ik zou het allebei niet doen maarja :P

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:16

Je moet gewoon vakken kiezen waar je goed in bent en wat je leuk vind. Als je nog twee/drie jaar een vak moet vinden wat je echt niet leuk vindt, gaat het knap lastig worden! :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:18

Maar, op havo is wiskunde toch ook verplicht? Dat is toch helemaal geen kwestie van kiezen?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:20

Ga alsjeblieft voor M&O en laat Duits vallen. M&O heb je veel meer aan dan Duits, mits je niet de handelskant opgaat.
Wiskunde is niet verplicht op de HAVO, dit geldt geloof ik alleen op het VWO.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:21

Ik vond M&O erg handig, gebruik het nu zelf ook in m'n vervolgopleiding plus in het dagelijks leven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:21

Chiave schreef:
Ga alsjeblieft voor M&O en laat Duits vallen. M&O heb je veel meer aan dan Duits, mits je niet de handelskant opgaat.

Inmiddels wordt wiskunde ook verplicht op de HAVO. http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012 ... -havo.html

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:22

Oh echt? Dacht dat het sowieso verplicht was bij de natuur profielen.

M&O heb ik zelf op vwo en op de havo gehad en dat vak heeft mijn studiekeuze bepaald(Accountancy), dus ik zou je aanraden daarvoor te gaan :j. Het is een leuk vak wat je met goed leren gewoon kunt halen, waar je voor een taal soms wel wat 'aanleg' nodig hebt.

Even aanvullen op je reactie hieronder; Ik heb zelf ook A gedaan op de havo hoor. En C op vwo :').
Veel succes de komende jaren :)
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 27-01-15 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:22

DaisyDarling schreef:
Maar, op havo is wiskunde toch ook verplicht? Dat is toch helemaal geen kwestie van kiezen?

Ja, is bij NG profiel verplicht! Bij CM trouwens niet!

Maar je kunt kiezen uit A en B. A is iets makkelijker! B is meer formules en bij B zou je evt. nog D kunnen kiezen. Maar dat gaat boven mijn 'cap' :P
Laatst bijgewerkt door Verona2000 op 27-01-15 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:24

Bedankt trouwens voor alle reacties!!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:25

Bizzybijtje schreef:
Chiave schreef:

Inmiddels wordt wiskunde ook verplicht op de HAVO. http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012 ... -havo.html

Mmm, mijn eerstegraads docent wiskunde zegt heel wat anders.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:28

Ik denk dat is voor M&O ga. Lijkt me wel handig! Vooral omdat mijn ouders een eigen bedrijf hebben met alles erop en eraan en ik nog niet weet of ik die later misschien over zou willen nemen haha! Maar eco ligt mij wel dus ik denk M&O ook wel. Ik ben zowieso niet iemand die 2 uur per dag aan z'n huiswerk zit. Meestal ff snel! Mijn moeder is met een 9 geslaagd voor M&O en raad mij dit wel aan...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:30

Heb je nog ambities om na de havo vwo te gaan doen? Want dan is het wel weer handig om een extra taal te kiezen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:31

Ook al is wiskunde niet je sterkste vak zou ik als ik nou was to aanraden om wiskunde A te gaan doen. Ik heb vwo gedaan en eind examen gedaan in wiskunde B. Was om vréselijk slecht in, examenjaar overnieuw gedaan en wiskunde A gaan doen dus 3 jaar wiskunde in 1 jaar gedaan en wat was wiskunde A een opluchting. Helemaal niet zo moeilijk en in veel opzichten ook nog wel zoals economie (heb ik ook gedaan). Daar naast is wiskunde iets waar je je gehele leven wat aan hebt en ook met heel veel vervolg opleidingen is wiskunde toch wel handig om te hebben. Het is maar 2 jaar even doorbijten en dan heb je het alweer gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:32

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:33

Is trouwens bij N&G niet verplicht wiskunde B te kiezen? Of is dit alleen op het VWO?
In combinatie met Natuurkunde en scheikunde is namelijk wiskunde B verplicht, aangezien deze vakken onderdeel zijn van N&G?