Bijvoorbeeld voor examens.
Ik kon altijd goed leren maar nu is de concentratie ver te zoeken en weet ik gewoonweg ook niet zo goed meer hoe ik nou echt moet leren.

Misschien hebben jullie tips en dergelijke?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

EskeGirl schreef:Ik schrijf samenvattingen en maak mindmaps, ik leer heel veel hardop (zeker bij herhalen van samenvattingen) en ook tijd is belangrijk. Ik leer 30-45 minuten, dan 10-15 minuten pauzen, dan weer leren, pauze etc. Dan hou je je concentratie er veel beter bij en je kan beter 4 blokken van 30 minuten leren dan 2 uur achter elkaar
Oefentoetsen en opdrachten vond ik ook altijd wel erg handig.
Voldoende pauze nemen maar wél de discipline hebben om daarna weer door te gaan is het devies. Mijn allereerste HBO tentamen na 5 jaar werken was een crime, ik heb echt 3 nachten achter elkaar door geleerd. Werkte niet
Ik had wel een dikke 8 hoor, maar ik ben ook een week verrot geweest
En er is nauwelijks iets op de lange termijn blijven hangen van de stof ook.. Je leert sneller en beter door (zoals EskeGirl ook zegt) 30 minuten te leren en dan 10 minuten pauze te nemen. Strek je benen even, neem afstand van je leerwerk en ga daarna weer verder. xAnnouk schreef:EskeGirl schreef:Ik schrijf samenvattingen en maak mindmaps, ik leer heel veel hardop (zeker bij herhalen van samenvattingen) en ook tijd is belangrijk. Ik leer 30-45 minuten, dan 10-15 minuten pauzen, dan weer leren, pauze etc. Dan hou je je concentratie er veel beter bij en je kan beter 4 blokken van 30 minuten leren dan 2 uur achter elkaar
Zo'n mindmap. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Er zijn heel veel mensen die dat gebruiken maar ik heb werkelijk geen idee hoe in hemelsnaam dat is een keer te proberen.
Maak jij ze op de computer of op een papier?
Hier kan ik echt wat mee !!
xAnnouk schreef:Vragen stellen aan jezelf is inderdaad ook een goede !
Het probleem bij mij is ook dat ik erg word afgeleid door laptop en mobiel. Mobiel kan ik wel wegleggen maar laptop heb ik toch wel vaak nodig. (word, intranet, dingen opzoeken etc)
)... Samenvatten deed ik dan ook altijd gewoon met pen en papier, het gaf wat zere polsen maar uiteindelijk zat het er veel beter in dan als ik via de computer had samengevat
Word is meer voor oefentoetsen die daar in zijn gemaakt.