Voeding & dietiek ; Hanze of NCOI

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_xx

Voeding & dietiek ; Hanze of NCOI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 20:59

Hallo bokkers :wave: ,

Ik maak niet zo vaak topics aan, maar nu heb ik toch echt even jullie hulp nodig.
Zal even een korte introductie doen;
Ik studeer op dit moment Sport, gezondheid en management aan de Hanzehogeschool, zit nu in het tweede jaar. Voordat ik begon heb ik erg getwijfeld tussen deze opleiding en voeding en diëtiek en ook in het eerste jaar heb ik mezelf vaak afgevraagd of ik niet beter kon stoppen, maarja eigenwijs.. Als ik ergens aan begin maak ik het ook graag af. Daarom volg ik op dit moment het AD-traject wat inhoudt dat ik de opleiding 2 jaar doe. Krijg dus geen bachelor diploma, maar een AD diploma. Dit betekend dat ik in na dit jaar klaar ben.

Nu wil ik toch graag nog voeding en diëtiek gaan doen, maar het is zo lastig.. Ik krijg hierna nog maar 2 jaar stufi en 3 jaar OV. Ik had eerst bedacht om voedingsdeskundige te gaan doen, maar na wat researche leek me dit toch niet zo handig om verschillende redenen (als diëtist mag je meer, dan als voedingsdeskundige, bijvoorbeeld). Dit wou ik graag, omdat het een thuisstudie is en dat me ideaal lijkt voor een jaartje. Nu kan ik er dus voor kiezen om voeding en diëtiek 3 jaar te doen aan de NCOI, 1 x in de maand naar school, maar geen ov en stufi meer + geen klas etc. Of ik kan gewoon 4 jaar naar de Hanze gaan en wel gewoon voltijd volgen. Op zich vind ik het geen probleem om weer 4 jaar te moeten leren, want leren vind ik helemaal niet erg, als ik het maar leuk en interessant vind. Ook heb ik alles berekend qua kosten bij beide scholen en NCOI is ontzettend duur.. En ik vraag me af of het niet slimmer is om gewoon echt lessen te volgen. Ik heb mij nu ingeschreven voor een meeloopdag aan de Hanze, maar ik weet uit ervaring dat dan alles wat leuker wordt gemaakt :Y) Daarom wil ik graag jullie mening horen en/of ervaringen.

* Ik weet dat NCOI niet geaccrediteerd is voor deze opleiding, maar ze staan wel op de lijst. Mochten ze alsnog niet geaccrediteerd worden, wil het sowieso niet doen bij de NCOI.

Eliine

Re: Voeding & dietiek ; Hanze of NCOI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:03

Bij het ncoi word je naar mijn weten niet erkend als diëtist. Maw je krijgt geen big registratie en kunt dus veel minder dan met een diploma van een volledige hbo opleiding

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 21:55

@eline, dit komt denk ik doordat de opleiding nog niet geaccrediteerd is inderdaad. Hij staat al wel op de lijst, maar dat kan een halfjaar duren (:

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 14:02

Nog meer ervaringen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:06

Het lijkt me ook erg moeilijk om aan en stageplek te komen bij een thuisstudie..
Weet je wanneer die studie wel dat vinkje krijgt?
Ik heb er naar geinformeerd aan het begin van dit jaar en toen zeiden ze waarschijnlijk eind van de zomer 2014...

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 15:54

Nee geen idee wanneer, ik heb alleen gezien dat het een hafljaar kan duren voordat het echt geaccrediteerd, mocht het goedgekeurd worden natuurlijk. Wou jij ook de opleiding aan het NCOI doen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:40

Horse_xx schreef:
Nee geen idee wanneer, ik heb alleen gezien dat het een hafljaar kan duren voordat het echt geaccrediteerd, mocht het goedgekeurd worden natuurlijk. Wou jij ook de opleiding aan het NCOI doen?

Ja ik heb altijd wel interesse gehad in de opleiding voeding en dietetiek, en die is qua thuisstudie alleen bij de ncoi.
Ik vind hem wel aardig duur en ben er ook niet meer mee begonnen.
Vooral ook omdat de opleiding het vinkje niet heeft, en omdat ik bang ben dat je totaal geen stageplek kan vinden.

Ik ben van mening dat werkgevers een school-opleiding toch liever zien dan een thuisstudie.

Ik weet niet hoe dat bij de ncoi is, maar vaak hebben thuisstudie aanbieders ook een 'eigen samengesteld losbladig boekwerk', dat vertrouw ik sowieso niet helemaal..
Al helemaal als je dan vaak ook nog ziet dat er gewoon spelfouten en dergelijke in staan.
De thuisstudie van mijn vriend zat gewoon niet goed in elkaar, antwoordbladen vertelden hem dat hij het verkeerd deed, maar hij deed het wel goed..

In principe was een thuisstudie ook altijd bedoelt voor mensen die al een baan hebben in zo'n soort gebied. Bijvoorbeeld je werkt in een winkel als cassiere en doet een management detailhandel thuisstudie..

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:22

Dit is dan ook precies de reden dat ik zo twijfel. Voor mijn gevoel is het ook nog best veel praktijk en dat krijg je dus gewoon niet bij een thuisstudie en inderdaad wat je zegt over de stage lijkt me ook zo.

Ook is het heel erg duur, het klinkt alleen zo aantrekkelijk 3 jaar en thuis.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:46

Mij lijkt t juist leuk op school :D
Lijkt me maar saai thuis haha, maar jij hebt al een opleiding op een school gedaan natuurlijk dus dat is dan anders :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:30

Ik studeer overigens deeltijd voeding en dietetiek in den haag. Wel 4 jaar, maar ernaast nog gewoon ruimte om te werken en maar 1 dag naar school. Ik vind het ideaal :j en gewoon volledig erkend. Ncoi staat bij de dietisten 'vakbond' ben even de juiste benaming kwijt, ook niet zo goed aangeschreven. Heb er zelf ook voor gekeken maar was er al snel uit dat een erkend hbo echt de betere optie is ook al duurt het een jaar langer. Je wordt veel meer in het wereldje betrokken al vanuit school, dat stukje mis je met een thuisstudie ook

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 23:11

Eliine schreef:
Ik studeer overigens deeltijd voeding en dietetiek in den haag. Wel 4 jaar, maar ernaast nog gewoon ruimte om te werken en maar 1 dag naar school. Ik vind het ideaal :j en gewoon volledig erkend. Ncoi staat bij de dietisten 'vakbond' ben even de juiste benaming kwijt, ook niet zo goed aangeschreven. Heb er zelf ook voor gekeken maar was er al snel uit dat een erkend hbo echt de betere optie is ook al duurt het een jaar langer. Je wordt veel meer in het wereldje betrokken al vanuit school, dat stukje mis je met een thuisstudie ook

Ja klopt daar heb ik ook naar gekeken maar is helaas alleen in den haag. Dit is 2,5 reizen voor mij helaas dus 5 uur in totaal..

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 23:12

Eliine schreef:

Ja klopt daar heb ik ook naar gekeken maar is helaas alleen in den haag. Dit is 2,5 reizen voor mij helaas dus 5 uur in totaal..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:34

Ja dat is wel een eind weg. Al moet ik zeggen ik heb klasgenoten uit Friesland, Zeeland, Nijmegen, Zwolle :=

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 23:37

Wauw jeetje Friesland helemaal. Dat is een eind! ;p

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:58

Het is maar voor 1 dag in de week natuurlijk, dat is al heel anders dan dat je elke dag moet. Maar evengoed ben ik zelf heel blij dat ik op een half uur reizen woon ;)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 18:37

Dat is helemaal waar, maar zonder stufi en OV wordt dat best wel prijzig ben ik bang. Echt jammer dat het alleen in Denhaag deeltijd is.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:45

sadekeshia schreef:
Horse_xx schreef:
Ik ben van mening dat werkgevers een school-opleiding toch liever zien dan een thuisstudie.

Ik weet niet hoe dat bij de ncoi is, maar vaak hebben thuisstudie aanbieders ook een 'eigen samengesteld losbladig boekwerk', dat vertrouw ik sowieso niet helemaal..
Al helemaal als je dan vaak ook nog ziet dat er gewoon spelfouten en dergelijke in staan.
De thuisstudie van mijn vriend zat gewoon niet goed in elkaar, antwoordbladen vertelden hem dat hij het verkeerd deed, maar hij deed het wel goed..

In principe was een thuisstudie ook altijd bedoelt voor mensen die al een baan hebben in zo'n soort gebied. Bijvoorbeeld je werkt in een winkel als cassiere en doet een management detailhandel thuisstudie..

Even hierop inhaken. Mijn werkgever is ontzettend blij met mijn thuisstudie. Want ik toon naast mijn werk inzet en doorzettingsvermogen, discipline en planning.
Het is inderdaad losbladig voor een deel in mijn geval (MBO 4), maar... daardoor wel altijd actueel. Zo kreeg ik onlangs een compleet nieuwe module Nederlands toegezonden, domweg omdat de overheid de eisen heeft aangepast. Niets nog oud examen doen, gewoon kosteloos overstappen.

In eerdere schriftelijke cursussen op gebied van boekhouden en informatica altijd uitstekend voorbereid op de officiele examens. Die werden dus niet door het studie-instituut afgenomen, maar door een 'branche' instantie als Exin. Altijd zeer hoge cijfers mee gehaald.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 20:03

Ilja, zo kan het dus inderdaad ook, maar dit gebeurt maar bij heeeel weinig opleidingen ben ik bang..

_Cubby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:09

Hier een voltijd student van de opleiding Voeding&Diëtetiek in Den Haag.
Persoonlijk zou ik de opleiding niet aanraden, niet omdat het niet leuk is, want dat is het zeker wel! Maar het probleem is dat het heel moeilijk is om aan werk te komen zodra je afgestudeerd bent en aangezien voeding een hot-item is,zal dit de komende jaren zeker niet minder worden. De klassen groeien ieder jaar, zo waren er voor dit schooljaar al 900 aanmeldingen voor de studie in Den Haag alleen al, bereken dan maar eens hoe groot de kans maar is om aan werk te komen over 4 jaar. Bovendien is het nu al een probleem om aan stageplekken te komen voor de opleiding, omdat er veel bezuinigd wordt op de diëtetiek.
Mocht ik opnieuw voor de keuze voor een vervolgopleiding staan, zou ik daarom ook echt wat anders kiezen. Ik hoor daarnaast ook van veel afgestudeerden dat ze uiteindelijk toch heel wat anders zijn gaan doen, omdat er bijna geen werk in te vinden is.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 20:16

Is er bij jullie nog geen loting dan? Aan de hanze is het namelijk vanaf volgend jaar een loting, om die grote aantallen te voorkomen :) Aan de andere kant, er is sowieso bijna geen werk te vinden, dus ik dnek dat je wel echt iets moet gaan doen wat je leuk vind..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:23

Den Haag krijgt vanaf komend jaar inderdaad ook loting voor zowel voltijd als deeltijd. Gelukkig, want cubby heeft helaas zeker een punt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:02

Horse_xx schreef:
Ilja, zo kan het dus inderdaad ook, maar dit gebeurt maar bij heeeel weinig opleidingen ben ik bang..

Weinig opleidingen? Ik ben prima opgeleid naar basiskennis boekhouden (LOI, maar extern examen), Praktijk Diploma Informatica (NHA) en nu MBO 4 gehandicaptenzorg (ook NHA). In een periode van 1994 tot aan nu.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:40

Ilja, ik bedoel dat er niet heel veel opleidingen zijn die heel goed geregeld zijn. Dit is niet alleen zo bij dat soort instellingen, maar ook bij MBO scholen komt dit heel veel voor..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:07

Dat is dan misschien wel een argument om schriftelijk te studeren ;-)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:45

Ik ben afgestudeerd dietist en inderdaad, de banen zijn niet erg gemakkelijk te vinden... Ik zou dan ook echt voor iets anders gaan kijken en er je duur verdiende geld niet instoppen...