Wie moet er nog meer werken tijdens kerst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Wie moet er nog meer werken tijdens kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 13:35

Sinds september heb ik een bijbaantje in de horeca. Toen ik gister ging werken, hoorde ik twee collega's het hebben over werken tijdens kerst, dus ik besloot me even in het gesprek te mengen.

Het blijkt hier de gewoonte te zijn dat al het personeel verplicht is om één van de twee kerstdagen te komen werken. Je krijgt wel 150% betaald, maar dat vind ik helemaal niet opwegen tegen het missen van kerst met je familie. Ik vier elk jaar kerst met mijn eigen familie en schoonfamilie, vooral mijn schoonfamilie viert het altijd erg uitgebreid. Ik zou het dus heel erg jammer vinden om mijn eigen familie of schoonfamilie af te zeggen.

Ik heb het nog niet officieel van mijn werkgever gehoord, dus ik wacht nog wel even met er echt over in zitten, maar ik bereid me er maar wel vast op voor.

Er zijn vast meer mensen die met kerst moeten werken, voornamelijk in de horeca gok ik. Hoe vinden jullie dat? Valt het uiteindelijk allemaal wel mee? Hopelijk kunnen we elkaar een beetje steunen in dit topic!

snorkel1986

Re: Wie moet er nog meer werken tijdens kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:36

Even in je contract kijken wat daar staat zou ik zeggen

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:37

Ik moet werken... Geen probleem dat weet je ook op het moment dat je in de horeca gast werken, toch?
Vind het altijd erg gezellig, iedereen is blij en gezellig en het is lekker druk.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:37

Ik werk in de zorg en bij ons hoort het ook. Ik draaide bij mijn stages vaak 1 kerstdag en 1 oud of nieuw dag.
Ik vind het ook jammer. Wij gingen beide dagen altijd bij familie langs ect. Maar inmiddels ben ik eraan gewend. Ik koos dan altijd een dagdienst met kerst. Had ik de avond om nog mee uit eten te gaan met de familie.

In de horeca zal je er ook niet aan ontkomen daar werk je voornamelijk in de avond. Je kan het voorstellen aan je baas maar nee heb je en ja kan je krijgen.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:38

Mijn vriend moest toen die in de horeca werkte ook altijd een dag werken met kerst. Niet gezellig!
Zou er gewoon even naar vragen bij je baas. Vaak gaan ze er gewoon vanuit dat je het wel weet.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:38

Ik moest op stage kiezen tussen met kerst werken of met oud en nieuw werken. Ik heb voor kerst gekozen. Heb 1e kerstdag een late en 2e kerstdag een vroege (woongroep voor mensen met een beperking) dus ik kan 2e kerstdag gewoon nog kerst vieren.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:40

Mijn man heeft storingsdienst, wij zijn dan wel een midweek weg (uurtje rijden vanaf huis) dus als het moet gaat hij vanuit daar naar z'n werk :)

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:44

Ik werk in de zorg, ook elk jaar kerst of oud/nieuw werken. Ik vind het wel meevallen, werk liever kerst als nieuwjaar en het is bij ons op dienst altijd supergezellig met kerst. (Bestellen dan een kaasschotel of sushi ofzo, dan is er toch iets speciaals tijdens het werk door)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:44

Ik mag op tweede kerstdag werken. Ik vier het toch niet, en de rest van mijn collega's wel.
Daarom heb ik mij aangeboden om de werkzaamheden te doen, daarnaast kan ik de extra centjes best goed gebruiken.
1e kerstdag zijn we dicht, net als het weekend. Maar de productie gaat door 24/7...
Mag s'ochtends om 6 uur beginnen en naar huis als de belangrijkste werkzaamheden zoveel mogelijk zijn afgerond.

Vond de middagdienst met oud en nieuw juist leuk. Om 23:00 klaar en om half 12 thuis, precies op tijd voor de champagne :D
Was dan ook niet zo moe als met de ochtend shift.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:50

Nou ja, ik vind het op zich wel logisch dat je minstens 1 kerstdag moet werken, dan is het vaak heel druk in de horeca en kunnen ze alle handjes gebruiken, toch? :)

DeMaJai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:52

Waarschijnlijk moet ik ook werken, maar ze zijn er nog niet uit wie er 1ste of de 2de kerst moet werken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:53

ik hoef dit jaar toevallig niet te werken met kerst; maar met mijn werk werk ik ook gewoon feestdagen.

Ik heb dit jaar wel nachtdienst met oud en nieuw :j Dat lijkt me wel gaaf eigenlijk, aangezien ik op mijn werk briljant uitzicht heb *\o/*

Eerlijk? het maakt me geen reet uit. Oke, liever wel met kerst dan maar één kerstdag, niet alle twee en ook nog op kerst avond ofzo, dat zou wel banketstaaf zijn.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:55

Ik werk in de beveiliging en voor ons is het dus normaal om vele weekenden en feestdagen te werken. Ik maak er dan ook niet zo'n probleem van en accepteer het gewoon. Het enige wat ik liever niet doe is werken met oud en nieuw aangezien wij dat ook vieren.
Mijn familie weet inmiddels al dat als zij ons ergens echt bij willen hebben, ze dit ruim van tevoren aangeven, zodat vrij vragen dan misschien nog een optie is.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:57

Ik zag dit topic en heb direct vrij gevraagd. Wij gaan altijd wat leuks doen en ook dit jaar weer. Dus gauw even vrij gevraagd xD

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:59

Ik werk in een woonwinkel en moet tweede kerstdag ook werken. En oudjaarsdag vaak ;) ik vind het niet heel erg omdat we die dagen 17.00 al sluiten. Kan dus na het werken direct bij een feestmaal aanschuiven :D

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:05

Dit wordt mijn vijfde kerst waarbij ik beide (1ste en 2de) dagen werk. Werk ook in de horeca en vind dit niet meer dan normaal dat je op zulke dagen werkt. Thuis vieren wij dan "derde kerstdag" of gaan we uiteten op kerstavond. Krijg verder ook niet meer betaald deze dagen, krijg wel een extraatje maar verder normaal loon.
Ik vind het verder niet erg, boeit me vrij weinig of kerst nou echt op kerst gevierd wordt of niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:06

Wij zijnop 25 december en 1 januari gesloten. Dag ervoor werken we van 9 tot 5 (ipv6)
Doordat ik nu in december daar begin heb ikgeen recht op verlof, sterker, ik moet zelfs 21 december op zondag extra werken (koopzondag)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:08

Ik werk ook vaak met kerst. Vind het niet erg, mijn baas waardeert het altijd heel erg en dat zie ik terug in mijn loon ;) Verder maken we het werk met kerst ook altijd zo snel mogelijk af zodat we op tijd weg kunnen. Ik werk op een melkveebedrijf trouwens

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:10

Grote kans dat ik moet werken ja! :j Ik werk namelijk op Schiphol!
Oudjaars-avond en Nieuwjaars-ochtend heb ik al wel vrij gevraagd! Das altijd zo'n gedoe anders. Oudjaars-Ochtend en Nieuwjaars-Avond wil ik echter best werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:14

Bij ons is het ook 1 dag met kerst werken, liefst alle twee en je krijgt er inderdaad ook meer voor betaald en een kerstpakket als beloning. Met kerst in de horeca is het nou eenmaal heel druk, dus het wordt wel gewaardeerd als je komt. Ik zou als ik jou was z.s.m. even overleggen met je werkgever.
Ik vind het ook niet erg leuk om op kerst te werken, maar ik ben wel nodig. Vooral omdat het zo druk is, ben ik na een avondje op 1e/2e kerstdag werken wel echt moe. Het zijn de 2 drukste dagen in het jaar. Maar goed, je krijgt er ook naar betaald. Ik werk trouwens niet op oudejaarsavond, aangezien je daar niet meer voor betaald krijgt, en ik het wel leuk vind om dan bij mijn familie te zijn. Ook is er daar dan veel familie van de eigenaren, en daar heb ik ook niet veel mee. Gewoon even vragen wat er van je verwacht word dus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:30

Je weet dat je in de horeca moet werken wanneer anderen vrij zijn en feest (willen) vieren.
Dat is niet alleen met kerst zo, maar ook met Pasen en koningsdag enz.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:33

ik moet ook werken met kerst. werk in de zorg. en ja het hoort erbij.
De afgelopen jaren met oud en nieuw gewerkt. in de nachtdienst.

ik heb gelukkig nu ook nachtdienst. kan ik wel met de familie eten, en op het werk is het ook gezelliger!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:18

Daarom vroeg ik mij ook al af waarom TS voor de horeca heeft gekozen. Vooral in die branche is het gebruikelijk niet vrij te zijn met feestdagen. De meeste bedrijven zorgen er dan echter wel voor dat in overleg je maar 1 van de 2 dagen hoeft te werken.

Ik zelf had er ook nooit problemen mee, als ik maar de avond vrij was. Dat vond ik het fijnste.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:29

Daar kies je inderdaad voor in een branche als de horeca.. Zie het positief, ik vind de feestdagen een van de leukste dagen om te werken (supermarkt). Het is ontzettend gezellig, leuke sfeer met de klanten en vaak word er voor het personeel ook wel wat gedaan vanuit de werkgever.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:51

Ik heb vorig jaar op nieuwjaarsdag een ochtenddienst gedraaid (zorg).
Het was even heel zwaar maar heb het overleefd.

In sommige sectoren is het niet anders, zolang het maar eerlijk rouleert.