Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

) dat de school daar een prima ondersteundende rol in kan spelen! 
Nachtlampje schreef:Hallo Bokkers!
Ik ben nu drie weken geleden begonnen aan de Pabo in Arnhem. Een erg leuke studie tot nu toe, en mijn eerste onderzoek is al begonnen.
In dit onderzoek behandel ik het onderwerp voeding op school. Hiervoor heb ik meerdere bronnen nodig en na overleg leek het ook mijn studieloopbaanbegeleider een leuk en vernieuwend idee om een forumtopic als opiniebron te gebruiken.
Mijn vragen voor dit topic behelzen;
Hoe ga jij als ouder, oppas of leerkracht om met de voeding van je kind op school?
-
Wat geef je je kind mee voor kleine en grote pauze?
Ik kreeg altijd een appeltje of banaan mee voor de kleine pauze, en voor de grote pauze een appeltje of banaan, boterham met kaas/chocopasta/appelstroop/pindakaas en een paar koekjes. Toendertijd had je Lik-koekjes.
Heel soms kreeg ik wel eens rabarber mee in een bakje in plaats van appel of banaan in de kleine pauze, ik deelde ook wel eens koekjes in ruil voor een stukje pannenkoek van een ander oid.
Als drinken had ik chocomel of fristi (zo'n pakje) of appelsap.
Wat vind je van eetafspraken op school met betrekking tot wat er wel en niet in het lunchtrommeltje mag, en wat voor traktaties er mogen?
Ik denk dat dit heel breed is, als er wordt verboden om pannenkoek mee te nemen vind ik dat erg ver gaan, er werd bij ons op de basisschool vaak op voorhand gevraagd waar iedereen allergisch voor was en aan de leerkracht werd gevraagd of het goed was als er bv. ijsjes getrakteerd werden (mbt gebruik van de vriezer)
Zijn er überhaupt eetafspraken op de school waar jouw kind heen gaat?
Dat er eten mee gegeven moet worden, maar dat is logisch.
Wat heeft de school hier voor aandeel in of welk aandeel zou de school hierin móeten hebben, naar jouw mening?
Bij ons kon je schoolmelk etc. krijgen. Dat heb ik nooit gehad.
Ik hoop ook een discussie te kunnen losmaken over het wel of niet verbieden van bepaalde etenswaren op school, de macht die een school hierin heeft en/of uitoefent en de last of juist het profijt wat jij en je kind(eren) hier van hebben.
Hopelijk zijn er veel mensen die willen reageren, ik zou het enorm waarderen!
Hoe ga jij als ouder, oppas of leerkracht om met de voeding van je kind op school?
Wat geef je je kind mee voor kleine en grote pauze? dochter is 4, zit in groep 1/2
Voor de kleine pauze aanmaak en een stuk fruit, als ze overblijft (eens per maand gemiddeld) een boterham en een pakje yoki (lust geen melk)
Wat vind je van eetafspraken op school met betrekking tot wat er wel en niet in het lunchtrommeltje mag, en wat voor traktaties er mogen?
Vind ik wel goed. De school van mijn dochter heeft bijvoorbeeld als afspraak dat er geen snoep mee mag. Wel mogen ze bij de lunch een koek of een toetje na de boterham
Ja zie hierboven. Verder hebben ze als regel dat er niet op lolly's getrakteerd mag worden ivm de veiligheid. En dus geen snoep mee in het trommeltje. Kinderen mogen wel als ze echt geen fruit lusten een koek mee ipv fruit, bijvoorbeeld liga of een stuk ontbijtkoek. En bij de kleuterklas adviseren ze ook om de beker niet helemaal vol te doen, dit krijgen de meeste kinderen niet op.
Wat heeft de school hier voor aandeel in of welk aandeel zou de school hierin móeten hebben, naar jouw mening?
Ik vind dat ze wel bepaalde afspraken mogen hanteren. Het is echter aan de ouders zelf om op te letten dat hun kind gezond en voldoende gevarieerd eet
) en ze neemt koekjes mee van huis om tussendoor op te eten. Nachtlampje schreef:Hallo Bokkers!
Ik ben nu drie weken geleden begonnen aan de Pabo in Arnhem. Een erg leuke studie tot nu toe, en mijn eerste onderzoek is al begonnen.
In dit onderzoek behandel ik het onderwerp voeding op school. Hiervoor heb ik meerdere bronnen nodig en na overleg leek het ook mijn studieloopbaanbegeleider een leuk en vernieuwend idee om een forumtopic als opiniebron te gebruiken.
Ik heb 2 zoontjes, oudste zit net in groep 1 en de jongste op de peuterspeelzal.Ik prober hem mee te geven wat hij anders thuis ook zou eten.
Voor de oudste geef ik lemonade en fruit mee. Hij is een appel-banaan-peer kind en kiest meestal de appel. Hij luncht ook op school (Continue rooster 8.15 tot 14.15 op woensdag tot 12.00u) en dan krijgt hij 2 boterhammen met zelfgekozen beleg (hij kiest vaak vleeswaren of kaas) en een pakje yoghurtdrink of taksi. Ik hoor hem nooit over honger, wel dorst als hij klaar is met school. Dat kan natuurlijk ook met het warme weer te maken hebben.
De jongste krijgt 1x lemonade en fruit mee, fruit naar keuze (lust alles dus wisselt erg) en 1x alleen lemonade. Hij gaat een ochtend en een middag, ochtend duurt 3 uur, middag 2.
Fruit is echt fruit en anders wordt de ouder er volgens mij op aangesproken. Was een kindje dat honeyloops mee had toen ik een keertje meeliep en dat is niet de bedoeling. Dit is op de peuterspeelzaal. Traktaties het liefst gezond, maar dat gebeurt vrij weinig. Ik vind het prima zo als t is geregeld.
Op de basisschool geldt volgens mij hetzelfde. Mijn kinderen klagen niet over hun gezonde lunch en fruit, dus vind ik t allang goed.
Zie boven, dat geldt voor peuterspeelzaal en basisschool. Koolzuurhoudende frisdranken mogen ook bij beide niet.
School controleert, niet heel streng en spreekt zo nodig ouders aan, neem ik aan. Ik ben een brave moeder dus er nooit iets over gehoord![]()
Ik hoop ook een discussie te kunnen losmaken over het wel of niet verbieden van bepaalde etenswaren op school, de macht die een school hierin heeft en/of uitoefent en de last of juist het profijt wat jij en je kind(eren) hier van hebben.
Ik ben bllij met het verbieden van frisdrank en t stimuleren van fruit en brood, dit krijgen mijn kinderen thuis ook. Aangezien mijn kinderen op de basisschool best wat eetmomenten hebben in de week en dan niet "jaloers" hoeven te zijn op kinderen die iets veel lekkerders (en dus vaak ongezonders) mee naar school hebben. Vind ik het dus wel fijn dat de ongezonde dingen "verboden"zijn. Dit scheelt mij denk ik veel discussies over wat ik ze mee geef![]()
Hopelijk zijn er veel mensen die willen reageren, ik zou het enorm waarderen!
Ik heb 4 kinderen,waarvan 3 schoolgaand zijn ( groep 6,groep5 en groep 1) de jongste gaat 2 keer per week naar de peuteropvang. Ik geef de 3 schoolgaande mee wat ze thuis ook krijgen en zorg er ook voor dat het past bij het eet beleid van school. De jongste krijgt niets mee daar er op de opvang gezorgd wordt voor het fruit en drinken
Ze krijgen fruit naar keuze mee en een beker aanmaak limonade voor de kleine pauze,1 keer in de week mogen ze 2 plakken ontbijtkoek met een laagje boter mee ipv fruit. Over het algemeen eten ze in de middag thuis, op de dagen dat ik overblijf-juf ben krijgen ze hetzelfde te eten als dat ze thuis krijgen als lunch. Dat is, 2 boterhammen,met vleeswaren of ander beleg,beker melk of aanmaak limonade en als extraatje snoep-tomaatjes of komkommerstukjes,rode paprika of stukjes wortel.
Ik ben blij met het eet beleid van school, koekjes en snoepjes mogen niet tijdens de pauzes, hebben ze het wel mee dan gaat het terug in hun trommeltje en moeten ze het bewaren voor thuis. Traktaties, zo gezond mogelijk, chips,koekjes,cakejes mogen wel,snoep niet. Ik probeer altijd zo gezond mogelijk te trakteren, zo heb ik wel eens een schilpad gemaakt van een halve appel,met blokjes kaas ( als poten) en een druif als kop,fruit spiesjes met een poffertje ertussen was ook een succes, ook wel eens worstenbroodjes getrakteerd ( knakworst in bladerdeeg)
Ja, dit is bij alle ouders ook bekend en staat tevens beschreven in de jaargids van de school. Zoals bijv: dat er een fruit beleid is voor de pauze.
De school doet mee aan gezond eten projecten, met die projecten laten ze de kinderen oa een week lang van allerlei verschillende soorten fruit en groente proeven/eten. Sinds dit jaar heeft de school een eigen moestuin,die door de school kinderen bij gehouden wordt en met de producten uit de moestuin koken ze er een gezonde maaltijd van. Ik ben tevreden met het beleid en ik vind het ook prettig dat school er strikt in is dat het beleid wordt nageleefd. Hier overigens geen continu rooster, ze gaan hier van 8.30 tot 12.00 en van 13.15 tot 15.15 naar school.