Rookbeleid op middelbare school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Rookbeleid op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 10:23

Als moeder van 2 middelbare scholieren ben ik erg verrast dat op hun middelbare school er geen beleid aangepast is nu er pas vanaf 18 jaar sigaretten gekocht mogen worden.
Op het grote plein mag niet worden gerookt en Kinderen uit de 1 en 2e mogen niet roken op het andere plein.

Ik ben heel benieuwd hoe dat in andere scholen is geregeld.

98xsophiex98

Re: Rookbeleid op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:26

Bij mij op school moeten de leerlingen het allemaal zelf weten.
Is wel alleen 3e en 4e.....

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:28

bij ons op school is het ook zo, je mag pas op het rokers plein vanaf de 3e klas...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:29

Bij ons vroeger was er altijd een strikt rookverbod overal. Wat dan wel weer resulteerde dat alle rokers gewoon op het toilet gingen roken en er daar altijd een afschuwelijke geur hing.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:32

Belachelijk eigenlijk... Juist als er zo'n groepje staat te roken gaan er andere kinderen meedoen. Het zou toch niet moeten kunnen dat kinderen nota bene op school beginnen met roken.
Dat komt van een dommerik die zelf op haar 17e begon omdat het gezellig was en iedereen het deed. Nu ben ik 21 en sinds een half jaar gestopt, oh wat ben ik daar blij mee. Maar makkelijk was het niet, het is veel beter als je er nooit mee begint. Toen ik nog rookte praatte ik elke sigaret goed, ik ben nu nog steeds bang dat er een dag komt dat er iemand voor mijn neus gaat roken en ik weer de verleiding niet kan weerstaan en het goedpraat (ja ik luis mezelf er gewoon in) en weer begin.

Zou dus echt beter zijn als kinderen gewoon noooooit beginnen. Natuurlijk kunnen ze het buiten school ook stiekem doen, maar school mag het niet faciliteren. Die moeten heel duidelijk aangeven dat het niet oké is. En ook niet gezellig of stoer. >;) Want zo stoer ben je niet als je na een paar meter rennen al buiten adem bent. -O-

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:34

Een school kan er vrij weinig aan doen denk ik.. Denk je echt dat jongeren tussen 13 en 18 jaar gaan luisteren naar docenten die zeggen dat ze niet mogen roken? :+
Bij ons mocht er in de onderbouw niet gerookt worden op t plein (we hadden onderbouw plein en bovenbouwplein), wat deden ze dan? Juist, net buiten het plein. Daar hadden ze namelijk niks meer over tr zeggen ;)
Bovenbouw kan je moeilijk verbieden aangezien er ook genoeg 18+ is, je kan moeilijk iedereen langs gaan wie er wel mag roken en wie niet. Daarnaast was t bij ons natuurlijk zo dat we op onze 16e nog mochten roken/ drinken, dus zijn er ook een stuk meer jongeren die op minder jarigr leeftijd al rookten. Dus misschien gaat het allemaal in de toekomst nog wel verandereb

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:35

Hoeveel mensen staan er wel niet stiekem te roken in het fietsenhok. Was bij mij wel zo

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:40

Bij de school waar ik op zat mag je nu in en rond school helemaal niet meer roken. Dit geldt voor alle leerlingen en leraren.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:47

Ik ben docent op een middelbare school en ook bij ons verbieden wij roken niet. Er zijn wel vaste rookplaatsen buiten het schoolplein. Wel of niet roken is wat mij betreft echt aan de ouders en niet aan school.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:22

Op mijn middelbare school waren er lijnen op de grond getrokken, buiten die lijnen mocht je roken, erbinnen niet. Er werd wel altijd streng op gecontroleerd dat de rokers niet binnen die lijnen kwamen, maar er was dus mogelijkheid en ruimte genoeg. Het had wat mij betreft wel wat minder aantrekkelijk gemaakt mogen worden om te roken, op deze manier stonden de kinderen gewoon allemaal gezellig op hetzelfde plein als de rest, alleen een paar meter verder.

Heel jonge kinderen mochten ook buiten de lijnen niet roken, maar die zochten zelf wel plekjes op waar het stiekem kon. Echt verbieden zal dus niet lukken omdat de kinderen zelf wel plekken opzoeken, tenzij er echt straffen aan gehangen zouden worden.

Helaas is school één van de plekken waar kinderen beginnen met roken, maar dat ligt uiteindelijk ook meer aan de mensen met wie ze omgaan dan aan school zelf (hoewel de school het dus wel wat minder aantrekkelijk zou moeten maken).

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:27

Bij mij op school mocht je eerst binnen een afgeplakt stuk op het plein roken, maar nu gelukkig helemaal niet meer :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:28

Hier op school mag er op het schoolplein niet gerookt worden. Kinderen die in de 1,2,3e klas zitten mogen tussendoor niet van het schoolplein af.

xOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:44

Wij hebben een tamelijk kleine school (Oud klooster) met alleen 2e, 3e en 4e klassen. Alleen de 3e en 4e klassen mogen roken, en dan ook alleen in het rokershok. Bij ons word hier heel erg streng op gecontroleerd. 2e klas mag ook het schoolplein niet af, dus het zijn echt alleen 3e en 4e klassen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:47

Bij ons mogen we gewoon roken, vanaf de eerste klas.
Wel bij het rokershok, niet midden op het plein

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:47

bij ons mag niemand roken. anders krijg je strafwerk

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:51

Bij ons werd er gewoon in de klas gerookt, ieder bureau had een eigen asbak :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:53

Bij ons mag niet op het plein gerookt worden. Ach, dan gaan ze toch een metertje van het hek vandaan staan? Docenten doen gezellig mee.
Zit overigens op VWO waar er wel minder gerookt word, maar ook wel vanaf klas 1 & 2 al.

Bij het oude gebouw was er een heel rokershutje gebouwd. Bankjes, afdakjes, windschermen, asbakken en al. Dat vond ik echt belachelijk. Dat stimuleert toch juist. >;)

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:55

Bij ons op de middelbare school doen ze ook niks aan kinderen die roken. Zelfs de kindjes van een jaar of twaalf roken.
En ja dan sta ik zelfs met open mond te kijken.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:56

Bij ons op het plein overal. Ongeacht je leeftijd.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:00

Bij ons wordt er niet op leeftijd gecontroleerd (zou wat tijd gaan kosten zeg..)
Wel hebben we een speciaal rokers hok, alleen daar mag gerookt worden.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:41

En ondertussen krijg je als winkelier een fikse boete als je iemand die nog geen 18 is sigaretten of shag verkoopt........
Hangt jou als kassiere ontslag boven je hoofd als je de fout in gaat....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:49

Theeglas schreef:
Ik ben docent op een middelbare school en ook bij ons verbieden wij roken niet. Er zijn wel vaste rookplaatsen buiten het schoolplein. Wel of niet roken is wat mij betreft echt aan de ouders en niet aan school.

Dit vind ik echt heel raar. Het is niet voor niks dat je van af je 18e pas sigaretten mag kopen. Kinderen brengen zo veel tijd door op school en zijn daar super beïnvloedbaar door andere jongeren. Vind dat wel een beetje een makkelijke houding hoor.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:52

Bij ons mocht dat ook niet.. Deed je het toch stiekem ergens dan mocht je gezellig woensdag namiddag blijven :')

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:24

woofie schreef:
En ondertussen krijg je als winkelier een fikse boete als je iemand die nog geen 18 is sigaretten of shag verkoopt........
Hangt jou als kassiere ontslag boven je hoofd als je de fout in gaat....

Dan vraag je toch gewoon naar een ID? Ik word over een maand 23 en hier ligt de grens op 16. Een half jaar geleden heeft een tankstation bediende nog gewoon naar mijn ID kaart gevraagd hoor, dat is toch geen enkel probleem :)

Ik woon in België en in mijn middelbare school mocht er nergens meer gerookt worden sinds ik 14 was, bijna 9 jaar geleden is dat rookverbod er dus al gekomen. Toen gingen we het natuurlijk gewoon op de toiletten doen, of achter struiken, of stiekem van het schoolterrein af gaan etc... wat dan weer leidde tot nablijven en zelfs schorsingen :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 08:35

Jennyj01 schreef:
Theeglas schreef:

Dit vind ik echt heel raar. Het is niet voor niks dat je van af je 18e pas sigaretten mag kopen. Kinderen brengen zo veel tijd door op school en zijn daar super beïnvloedbaar door andere jongeren. Vind dat wel een beetje een makkelijke houding hoor.

Ik ook, vind het echt schokkend, regering doet zijn best om het allemaal moeilijker te maken en scholen zijn dan zo laks.