Ik weet niet hoe groot de hoofdstukken zijn, maar mijn ervaring is dat het onmogelijk is om alles te lezen. Een mens is gewoon niet in staat om hele hoofdstukken te onthouden, hoe geconcentreerd je ook bent. Mijn tip is dan ook: begin er niet aan. Klinkt misschien raar, maar dat is (voor mij) de enige manier om goede cijfers te halen voor mijn wo opleiding. Ik weet ook niet wat voor boeken het zijn, als er figuren in staan: bestudeer de figuren en de omschrijving goed en zorg dat je deze 100% begrijpt. Is de figuur niet helemaal duidelijk, lees dan het stuk tekst wat erbij hoort. Krijg je bijbehorende colleges met powerpoints? Bestudeer deze dan eerst, 99,9% van de gevallen wordt er op de colleges de belangrijkste stof behandeld voor het tentamen. Concentreer je daar op, dan weet je wat belangrijk is. Staat er niet genoeg info op de ppt, zoek dan het stukje tekst in het boek op wat daar over gaat. Ja, zo zul je misschien een enkele vraag niet kunnen beantwoorden op het tentamen, maar het overgrote merendeel, waar waarschijnlijk ook de meeste punten naartoe gaan, weet je op deze manier wel.
Nog wat andere tips:
- LEES DE (SUB)TITELS (klinkt suf, maar écht, dit is zo belangrijk)
- Neem pauzes. Een van de beste schema's is 45 min lezen, 10-15 minuten pauze (loop even een rondje, zet een kopje thee oid), en herhaal daarna kort voor jezelf wat je net gelezen hebt. Dit herhalen doe je kort, maximaal 5 minuten. Daarna weer door met het volgende blok.
- Wees niet bang om dingen te missen/over het hoofd te zien. Hier heb ik altijd moeite mee, maar het is echt beter om de belangrijke dingen goed te weten dan dat je van alles een klein beetje weet.
Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb, succes!
Edit: nog een tip die ik van een professor kreeg: wees creatief, maak schema's voor jezelf, mindmaps, figuren, noem het maar op, wat voor jou het beste werkt. En werk met kleurtjes! Voor mij werkt dit altijd heel goed, als ik het op het tentamen even niet meer weet dan denk ik terug aan mijn schema's en de kleurtjes die ik erbij gebruikt heb en vaak weet ik het dan weer 
Edit nummer 2
Het moet wel leuk blijven. Als het écht niet gaat, stop er dan ook mee want dan heeft het waarschijnlijk ook geen zin meer. Ga dan liever even sporten ofzo, even lekker bewegen en ergens anders aan denken.
Als je net als iemand anders die net reageerde ook werkt met moeilijke biologische begrippen e.d., zoals Latijnse namen, zorg dan dat je die eerst uit je hoofd leert. Ouderwets woordjes stampen, dan weet je tenminste waar de tekst over gaat
Laatst bijgewerkt door xMaritt op 14-09-14 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt