moeite met lezen van schoolwerk, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

moeite met lezen van schoolwerk, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:04

Hoi! Ik ben net weer begonnen met een opleiding, en nu moet ik heel veel lezen. Ik probeer elke week een hoofdstuk te doen per boek, dat zijn 3 a 4 boeken maar ik loop nu al wat achter omdat ik wel lees, maar het dan moeilijk opsla. Ik kijk wel naar de zinnen maar sla het dan niet goed op en daardoor moet ik heel vaak overnieuw lezen. Ik probeer nu wel elke keer als ik een stukje heb gelezen het even in mijn hoofd na te lezen, kijken wat er nou stond en of ik het begrijp. Maar hebben jullie nog goede tips en tricks hoe ik nou sneller of makkelijker begrijpend kan lezen? Een rustige, prikkelarme omgeving? Hardop lezen? Ik lees ook vaak in de trein, dat is dan weer wat lastig haha. :') Maar kom maar op met je ideeën of truukjes :D

Mooblie

Re: moeite met lezen van schoolwerk, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:08

Dat heb ik ook heel vaak, zeker wanneer ik de tekst niet zo interessant vind. Wat ik dan doe is de tekst vrij langzaam heel bewust lezen. En mezelf aan het einde van elk hoofdstuk een aantal vragen te stellen over wat ik gelezen heb. En als ik alleen ben wil ik ook nog wel eens hardop gaan lezen, dan sla ik de dingen net wat beter op lijkt het wel.

Ik lees even mee, misschien komen er nog wel tips voorbij die ik zelf ook wel kan gebruiken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:10

Ik lees ook even mee!

Sem_

Wat voor mij helpt is inderdaad hardop lezen, verder probeer ik meestal de belangrijkste dingen met
potlood te onderstrepen (wat meestal resulteert in een bladzijde vol strepen). Sowieso is het belangrijk
om in een rustige omgeving te zitten zonder al teveel prikkels.

Togechick

Bij mij hielp het om samenvattingen te schrijven tijdens het lezen. Dus steeds een alinea lezen en voor jezelf opschrijven wat het belangrijke deel van de alinea is. (of per hoofdstuk, wat je handig vind)
Ik had ook een kleurensysteem : rood voor een begrip dat je moest kennen, groen voor een opsomming van punten, zwart voor.. Weet ik niet meer. De kleuren waren ook meer omdat ik zelf heel blij word van kantoorartikelen :D
Maar het hielp heel veel! Kost wel tijd, maar daarna hoefde ik mijn samenvatting bijna niet meer te bekijken!

Geryon

Langzaam hardop lezen op een manier alsof je het jezelf uitlegt, helpt mij heel erg. Ik word me dan veel bewuster van wat ik lees.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:15

Herhalen. Uur, dag, week, maand. Er is en hele goeie app voor, ook voor verschillende leerstijlen, enz.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:17

Ik weet niet hoe groot de hoofdstukken zijn, maar mijn ervaring is dat het onmogelijk is om alles te lezen. Een mens is gewoon niet in staat om hele hoofdstukken te onthouden, hoe geconcentreerd je ook bent. Mijn tip is dan ook: begin er niet aan. Klinkt misschien raar, maar dat is (voor mij) de enige manier om goede cijfers te halen voor mijn wo opleiding. Ik weet ook niet wat voor boeken het zijn, als er figuren in staan: bestudeer de figuren en de omschrijving goed en zorg dat je deze 100% begrijpt. Is de figuur niet helemaal duidelijk, lees dan het stuk tekst wat erbij hoort. Krijg je bijbehorende colleges met powerpoints? Bestudeer deze dan eerst, 99,9% van de gevallen wordt er op de colleges de belangrijkste stof behandeld voor het tentamen. Concentreer je daar op, dan weet je wat belangrijk is. Staat er niet genoeg info op de ppt, zoek dan het stukje tekst in het boek op wat daar over gaat. Ja, zo zul je misschien een enkele vraag niet kunnen beantwoorden op het tentamen, maar het overgrote merendeel, waar waarschijnlijk ook de meeste punten naartoe gaan, weet je op deze manier wel.

Nog wat andere tips:
- LEES DE (SUB)TITELS (klinkt suf, maar écht, dit is zo belangrijk)
- Neem pauzes. Een van de beste schema's is 45 min lezen, 10-15 minuten pauze (loop even een rondje, zet een kopje thee oid), en herhaal daarna kort voor jezelf wat je net gelezen hebt. Dit herhalen doe je kort, maximaal 5 minuten. Daarna weer door met het volgende blok.
- Wees niet bang om dingen te missen/over het hoofd te zien. Hier heb ik altijd moeite mee, maar het is echt beter om de belangrijke dingen goed te weten dan dat je van alles een klein beetje weet.

Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb, succes!

Edit: nog een tip die ik van een professor kreeg: wees creatief, maak schema's voor jezelf, mindmaps, figuren, noem het maar op, wat voor jou het beste werkt. En werk met kleurtjes! Voor mij werkt dit altijd heel goed, als ik het op het tentamen even niet meer weet dan denk ik terug aan mijn schema's en de kleurtjes die ik erbij gebruikt heb en vaak weet ik het dan weer :)

Edit nummer 2 :Y) Het moet wel leuk blijven. Als het écht niet gaat, stop er dan ook mee want dan heeft het waarschijnlijk ook geen zin meer. Ga dan liever even sporten ofzo, even lekker bewegen en ergens anders aan denken.

Als je net als iemand anders die net reageerde ook werkt met moeilijke biologische begrippen e.d., zoals Latijnse namen, zorg dan dat je die eerst uit je hoofd leert. Ouderwets woordjes stampen, dan weet je tenminste waar de tekst over gaat :+
Laatst bijgewerkt door xMaritt op 14-09-14 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:32

Goeie tips Maritt daar kan ik ook mee verder, ik lees nog even mee, ik heb ook veel leeswerk, in het Engels, vakinhoudelijk biologie, zware kost dus...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:07

- Zorg voor een rustige omgeving, hoewel ik zelf niet zonder achtergrondmuziek kan.
- De tips van Maritt :j Zeker als je even in tijdnood zit, niet alles willen lezen, maar zorgen dat je de basis begrijpt. Vaak is er meer verdieping in het hoofdstuk dat ik moet lezen. Dit sla ik ook makkelijker op als ik de basis al begrijp en dit kan ik niet opslaan als ik het 'even snel' moet lezen.
- Als je 3x een zin moet herlezen en het nog niet opslaat, stop er dan (even) mee en ga even iets heel anders doen. Het is voor mij vaak alleen maar frustrerend om er wel mee door te gaan.

Hardop lezen kan soms helpen, maar werkt bij mij niet altijd. Ook gaan onderstrepen en kleuren in het boek werkt niet bij mij. Wel heb ik vaak een notitieblok paraat waar ik na een paragraaf gelezen te hebben, enkele kernwoorden opschrijf. Geen hele samenvattingen dus, maar wel die dingen verwoorden die ik net even wat lastiger vond of erg belangrijk zijn om te onthouden. (Hiermee herhaal ik eigenlijk wat ik net gelezen heb en daardoor sla ik het beter op).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:27

Ik merk nu al dat ik moeite heb met het boek wat ik momenteel lees, staat heel veel in maar weinig concrete dingen, probeer het dan wel globaal door te lezen maar soms staan er belangrijke dingen tussen die dan niet dikgedrukt staan, andere keer staat er weer iets dikgedrukt wat er dan al 3 keer eerder dik gedrukt in staat. Heel onhandig dus. Ook staat er een samenvatting in maar die slaat ook nergens op :')
Ik heb van een ander boek een samenvatting gemaakt en dat boek is veel overzichtelijker. Heel irritant dus. Dit is bijna alleen maar tekst, en weinig plaatjes. Veel verwijzing en uitleg naar onderzoeken waarin de ene keer wel duidelijk wordt wat er met een term bedoeld wordt, de andere denk je 'ja, en?' :')

Maar ennieweej, bedankt voor de tips! Mindmappen werkt voor mij niet haha. We zijn nu in sommige lessen bezig met handige tips en tricks maar er zit voor mij nog niks bij. Aan jullie heb ik meer :=

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:33

Ik herken je probleem, moet zeggen dat ik altijd elk ding waarvan ik denk dat het belangrijk is opschrijf. betekend wel dat ik er lang mee bezig ben maar zo blijft er tenminste wel wat hangen.
En het probleem met sommige boeken die zo onoverzichtelijk zijn, drama :P

Ik zou wat tips uit dit topic gaan uitproberen, wie weet zit jouw ideale tip er wel bij, succes!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:35

Probeer de structuur van de tekst te doorzien. Tips daarvoor:
-let op kopjes en tussenkopjes. Lees de tekst onder een tussenkopje en vat die daarna in je hoofd samen.
-de meeste info staat over het algemeen in de eerste en de laatste zin van de alinea. Als je een tekst globaal leest, let dan vooral op die zinnen.
-let op signaalwoorden zoals 'dus', 'kortom', 'ten eerste/tweede/derde', 'concluderend' etc.

Ga niet passief lezen maar onderstreep! Ik heb voor mezelf een heel systeem met omcirkelingen, onderstrepingen, dubbele onderstrepingen, sterretjes, bolletjes etc. je kunt ook met kleuren werken als je dat fijner vindt.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:24

Wat voor mij helpt is de belangrijke dingen markeren :) dan ben je meer bezig met begrijpend lezen merk ik.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:52

Veel tips zijn hier al voorbij gekomen, maar op deze site staan ook tips voor het bestuderen van leerstof in het HBO. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:57

Visualiseren is mijn sleutel tot het onthouden van teksten. Schema's maken, tekst uittekenen etc. Maar goed ik had dan ook een medische opleiding waarbij ik het menselijke lichaam en de processen goed voor mij kon zien.
Wellicht ook een tip voor jou?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:01

Boeken zonder fatsoenlijke samenvattingen zelf samenvatten. Per hoofdstuk de meest essentiele zaken. Zo ontstaat overzicht en begrip. Kost wel tijd maar werkt erg goed.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:06

Zo te lezen ben jij eigenlijk een plaatjes denker;) Eigenlijk is dan de opleiding die gekozen hebt niet geschikt voor jou:) Plaatjes denken hebben moeite met onthouden en lezen van geschreven tekst....en dat is meer omdat men maar verwacht dat iedereen zo is. Maar kijk naar de gemiddelde kinderen die nog niet praten..allemaal plaatjes denkers...daarom worden er ook zoveel mensen bestempeld met Dyslectie terwijl het in werkelijkheid is dat ze gewoon niet in het lees systeem passen maar meer in het stukje plaatjes denken. Vaak zijn die wel vele malen creatiever en handiger en hebben een enorm opslag vermogen in geheugen:) Daar kunnen wij als lezers wat van leren. Zijn vaak ook wat drukker mensen:)

Het is jammer dat we zo kortzichtig zijn dat plaatjes denkers geschaft moeten worden. Terwijl...alle kinderen bijna zo geboren worden:) Systeem moet anders dan weet ik zeker dat je het met gemak gedaan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:53

Daar was ik weer. Ik probeer op dit moment aan de gang te gaan met schoolwerk lezen en samenvatten, (dat werkt tot nu toe nog het beste) maar ik kan me nu totaal niet focussen. Ben wat moe en moet daarom 100 keer iets lezen voordat ik snap wat er staat. S'avonds heb ik daar helemaal geen problemen mee en ga ik als een trein.
Daar baal ik van want ik wil het gewoon nu doen, maar het lukt echt niet :/ Iemand een idee waarom het s'avonds beter lukt dan overdag? En wat ik er nu aan kan doen evt.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:00

Bij mij lukt het leren 's avonds ook veel beter dan overdag, maar dat komt omdat ik dan meer concentratie heb.

Als ik zelf veel teksten moet lezen dan lees ik de tekst heel rustig hardop.
Steeds per alinea of tussenkopje schrijf ik dan de belangrijkste dingen op in steekwoorden.
Dan lees ik het stukje nog een keer, en dan probeer ik, aan de hand van die steekwoorden de alinea aan mezelf uit te leggen zonder te spieken in het boek.

Verder maak ik zelf ook wel eens van die concluderende zinnetjes: 'Oke, dus blablabla... is dat.' :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:01

Ja ik merk ook dat t puur concentratie is.
Ik ga toch nog eens wat proberen. Normaal is muziek of radio altijd wel lekker, maar nu word ik ook daardoor afgeleid.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:03

Typisch, bij mij lukt het ook beter 'savonds.. Misschien omdat ik dan rustig ben in mn lijf van alles wat ik al heb gedaan?
Ik ben sowieso heel erg een avondmens, vraag me een rekensom om 7 uur sochtends op te lossen en ik kan er niets van en savonds om 12 uur is dezelfde rekensom zo af :)
Misschien bij jou ook het geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:04

Ja dat denk ik ook femek.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:07

Zoek een studiegroepje, dat helpt mij ook onwijs. Ieder doet zijn of haar eigen ding, maar we zijn wel allemaal geconcentreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:16

Ja dat wil ik misschien ook nog gaan doen, maar goed dat moet dan op school want er woont bijna niemand bij mij in de buurt.
Ik kan nu beter stoppen want ik kan me totaal niet concentreren. Ga wel wat anders nuttigs doen :P