Drie uur lang niet mogen drinken op werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Drie uur lang niet mogen drinken op werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:02

Sinds een halfjaar werk ik bij een horeca bedrijf, waar het rond lunchtijd en avondeten druk is.
Er is drinken beschikbaar dat je mag pakken, binnen het redelijke.
En ik vind het gebruikelijk om toch elk uur even snel een paar slokjes te drinken.
Nu mogen we officieel tijdens de drukte 's middags (2 uur lang) en 's avonds (3 uur lang) niets drinken.
Maar het werd gedoogd en alleen warme dranken waren verboden op die momenten.
Nu is er een nieuwe manager en is het niet meer toegestaan om te drinken tijdens deze periodes.
Hoewel er een uitzondering gemaakt kan worden "als de mussen dood van het dak vallen"..
Eigenlijk vind ik dit niet kunnen, ik praat bijna de hele tijd, krijg daardoor een droge keel en ben hard aan het werk. Zodra het dan even rustig is, drink ik snel iets. Of ik neem twee slokjes tussendoor, terwijl ik werk.

Ik kan zo snel geen wettelijke regel vinden, volgens mij zegt de arbo hier niets over?
En ik weet ook niet of ik hierover tegen de nieuwe manager in wil gaan.
Maar ik vraag me toch af wat jullie vinden.

Als jullie het bedrijf herkennen, graag geen naam noemen in het topic, maar eventueel een pb sturen.

senna21

Re: Drie uur lang niet mogen drinken op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:03

Ook geen water?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:05

Absurd, ook niet in de office?

Mariett
Blogger

Misschien met je collega's erover hebben? Ik denk dat meer mensen hier last van hebben. Samen sta je sterk en hij kan moeilijk iedereen ontslaan :)
Bovendien denk ik dat een manager je niet van een eerste levensbehoefte mag houden, toch?

Anoniem

En even snel naar de wc en daar wat water drinken?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:06

het zou niet mogen.. warme dranken en frisdrank etc dat snap ik dan wel maar water moet je gewoon kunnen pakken, ik heb ook heel lang in de horeca gewerkt en dit is de eerste keer dat ik dit hoor.

mick75

Tja, er zijn zoveel plaatsen waar je 3 uur niets mag drinken onder werktijd, ook niet als je veel moet praten, ook niet als het warm is.

Is niet ideaal, maar ook echt niet onoverkomelijk.

Caira

Vreemd, ik heb jaren in de horeca gewerkt, maar dit nooit aan de hand gehad. Je mag toch wel water drinken?

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:08

Aan de kassa praatte ik ook ontzettend veel. Mocht dan ook 3 uur niet drinken.. Dus zo ontzettend raar vind ik het niet.. Prettig is het niet nee, daar ben ik wel mee eens

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:09

Mag je ook geen zelf meegebracht water drinken? Dan zou ik gewoon wat vaker naar de wc gaan.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:16

Naar de wc kan je ook niet zomaar, moet je eerst vragen en het liefst alleen als het rustig is. Om water te drinken moet je naar achter en dat mag ook eigenlijk niet. En je mag ook geen glas/beker voor hebben staan. Eigen flesje water misschien wel, zou ik moeten vragen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:19

Ik werk aan de kassa en praat dus ook veel, werkt bijna iedrre dag wel 3,5 uur voor ik weer pauze heb. En dan drink/eet ik ook niks. Vind ik vrij normaal eigenlijk. Mijn lichaam is er nu aan gewend.
Indd misschien vragen of je wel een flesje water mag als je echt zo graag wil drinken?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:20

Ik heb in een fabriek gewerkt waar je ivm de hygiene geen eten en drinken mee buiten de pauzeruimte mocht nemen. Was prima te doen hoor. Kwestie van plannen.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:22

Dat vind ik echt belachelijk. Drie uur niet drinken is niet goed voor je hoor, helemaal als je hard aan het werk bent. Apart om te lezen dat dit achter de kassa ook vaak niet mag. Ik zou het echt niet erg vinden als iemand een slokje water neemt als ze mijn boodschappen scant...

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:26

Helemaal niet raar dat je drie uur achter elkaar werkt zonder wat te drinken, is volgens mij bij heel veel bedrijven zo geregeld in de cao/arbowet.
Bij mijn werk is het zelfs zo dat je volgens de cao pas recht hebt op pauze als je meer dan 5,5 uur werkt!
Wij krijgen er wel gelegenheid voor hoor tussendoor, zeker als het warm is bijvoorbeeld, maar dat is een gift en geen recht.

Dus ja, kan me voorstellen dat het balen is, zeker als het van de vorige manager wel mocht, maar grote kans dat je er geen recht op hebt.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:30

Hier ook pas na 5,5 uur pauze, dat vind ik soms ook wel pittig, zeker als ik er een gedeelte niet van mag drinken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:33

Ik werk bij Mc Donald's (en KFC) en vind dat eigenlijk niet zo heel raar. Wij mochten in drukke periode's alleen drinken na toestemming van leidinggevende. En als het een zooitje was op de vloer was het echt eerst opruimen en schoonmaken, als er echt nood aan de man is dan valt er in alle redelijkheid te overleggen. Is ingevoerd omdat het altijd dezelfde mensen waren die zodra er even geen gasten waren achter stonden te drinken (en kletsen), terwijl een stel anderen zorgden dat er werd opgeruimd/schoongemaakt, dat komt op den duur wel de spuigaten uit.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:33

Ik werk op een ok, kan je ook echt geen drinken meenemen....toch overleef ik het elke dag weer ;-)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:52

annmary schreef:
Helemaal niet raar dat je drie uur achter elkaar werkt zonder wat te drinken, is volgens mij bij heel veel bedrijven zo geregeld in de cao/arbowet.
Bij mijn werk is het zelfs zo dat je volgens de cao pas recht hebt op pauze als je meer dan 5,5 uur werkt!
Wij krijgen er wel gelegenheid voor hoor tussendoor, zeker als het warm is bijvoorbeeld, maar dat is een gift en geen recht.

Dus ja, kan me voorstellen dat het balen is, zeker als het van de vorige manager wel mocht, maar grote kans dat je er geen recht op hebt.

echt waar :oo wat voor branche dan? In mijn CAO heb ik recht op pauze na elke 2,5 uur

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:14

Horeca is dat, voor mij hetzelfde. 18< meer dan 4,5 uur werk, 18> meer dan 5,5 uur werk.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:20

Horeca heeft helaas geen CAO meer. 3 Uur zonder drinken is vervelend, maar in de meeste bedrijven toch normaal.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:21

Ik had achter de kassa ook meestal 3,5 uur werk en dan even pauze (en dus gelegenheid om te drinken). En dan praat je ook veel. Vervelend is het zeker, maar niet onoverkomelijk. Gewoon zorgen dat je daarvoor veel gedronken hebt, en ook daarna direct weer drinken.

Als het echt warm is vind ik het echter een ander verhaal; Wij mochten dan ook altijd een flesje water uit het zicht achter de kassa hebben staan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:25

Caily schreef:
Ik werk bij Mc Donald's (en KFC) en vind dat eigenlijk niet zo heel raar. Wij mochten in drukke periode's alleen drinken na toestemming van leidinggevende. En als het een zooitje was op de vloer was het echt eerst opruimen en schoonmaken, als er echt nood aan de man is dan valt er in alle redelijkheid te overleggen. Is ingevoerd omdat het altijd dezelfde mensen waren die zodra er even geen gasten waren achter stonden te drinken (en kletsen), terwijl een stel anderen zorgden dat er werd opgeruimd/schoongemaakt, dat komt op den duur wel de spuigaten uit.

Heel herkenbaar. Drie uren zonder iets te drinken valt best te doen. Of het mag of niet is een ander verhaal ja, ik kan me uit het lezen van de CAO hier geen dingen van herinneren.
Persoonlijk vind ik het minder prettig of gewoon wat ongeïnteresseerd overkomen als ik door iemand wordt geholpen die ondertussen staat te drinken. Dat vind ik iets wat achter hoort te gebeuren, uit het zicht. En ja, dat is iets wat tijd kost en zeker in de fastfood industrie is een avond'rush' geen ideaal moment om mensen even wat te laten drinken. Hoewel het bij ons vaak wel mocht als je het zelf echt heel erg nodig vond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:27

Ik stond in een magazijn (absoluut verboden om eten en drinken op de werkvloer te hebben ivm wat wij daar hadden staan) en mocht ook alleen drinken tijdens de pauze, of als ik toestemming had voor een toiletbezoek. Als je voor die tijd en na die tijd de boel aanvult, is het best te overkomen :j

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:13

kirri schreef:
annmary schreef:

echt waar :oo wat voor branche dan? In mijn CAO heb ik recht op pauze na elke 2,5 uur

CAO mode- en sportdetailhandel