Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:00

Je komt van school en wat wil je...inderdaad een baan in de paarden!
Paarden rijden! Stal ruiter worden!

Eindelijk heb je je baan gevonden.
Je gaat op gesprek en het blijkt al gauw dat je 40 uur werkt ( wat uiteindelijk kan uitlopen naar 60 uur) voor een oliebol salaris! Je mag af en toe op een paard zitten wordt er beloofd maar eerst moet jij ervaring opdoen op stal als stalmedewerker...

Wat vinden jullie hier nou van?
En hoe denken jullie er over?
Is een baan op een stal nou echt zo geweldig of juist niet?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:02

Ik zou een betere baan zoeken waarbij je meer verdiend, en paarden als hobby houden :D
Zeker voor een oliebol en zoveel werk, zou ik liever een eigen paard hebben, dan kan je ook stront scheppen :').

j1988

Re: Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:07

Kreeg ik van mijn ouders destijds ook te horen. Zoek eerst een goede baan dan kan je paarden als hobby erbij gaan doen. Hoor ook regelmatig dat sollicitanten die niet binnen de paardenbranche solliciteren compleet worden uitgelachen als ze hiren dat je een paardenopleiding hebt gedaan...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:11

En daarom snap ik nog steeds niet waarom dit soort studies nog worden gegeven... Een goede baan zoeken en dit als hobby 1 á 2 dagen erbij doen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:17

Ik heb ook de opleiding gedaan . NHB Deurne. Kwam nergens aan de bak. Zelfs bij de paarden niet omdat ik meer wilde dan het minimum loontje voor 60 uur werk! Na een hoop mazzel nu toch uiteindelijk op kantoor en doe daarnaast lessen geven en heb 1 eigen paard. Dus hobby en werk gescheiden!

Je wordt vaak behandeld als een stuk stront op een stal.
Dus voor mij niet gezien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:22

Ik zie het meer als een hobby... Van paarden je beroep maken is leuk, maar het is heel moeilijk om dan veel te gaan verdienen. Ik doe nu VWO en kies er nu zeker weten voor, dat paarden mijn hobby blijven :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:24

Ik zou zeggen... dat weet je van tevoren.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:25

Ik ga beginnen aan mbo paardenhouderij, niet omdat ik op een stal wil werken maar omdat de opleiding hoefsmid alleen in combinatie met paardenhouderij kan (of je moet een arbeidscontract hebben). Paardenhouderij als opleiding om dan de rest van je leven als sloofje op een stal te werken zie ik zelf ook niet zitten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:25

Ik ben zelf heel tevreden met een fijne baan, waarbij ik meer dan voldoende verdien om een leuk paard te kopen, en regelmatig te lessen.

Ik moet ook eerlijk zeggen mijn hobby niet uitmesten en vegen is, en eigenlijk ook niet meer verreden/verpestte of totaal onopgevoede paarden van anderen rijden. En zeker niet voor het bedrag dat je ervoor krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:28

Ja ik ken een meid die aan het werk was op een grote stal.
Stond voor 20 uur op contract en maakte 45 uur per week voor 800!!! euro! PFFF!!
Daar kom ik echt mijn bed niet voor uit...

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:30

Ik denk dat het leuk is als je een bedrijf bijv. van je ouders kan overnemen. Maar kan dat niet ben je een loonslaafje...

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:33

Ik heb het jaren lang met veel plezier gedaan, van het ene paard op de andere. Maar rijk wordt je er niet van, alleen rijk aan ervaring ;) Wat ik hierboven echter lees, 800,- per maand voor 45 uur per week, daar was ik echt m'n bed niet voor uitgekomen....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:35

Ach, ik werk semi in de paarden, namelijk voor een paardentijdschrift en website, een betere combinatie is er niet: toch in de paarden en veel meer zekerheid :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:37

Het is leuk als tijdelijk of bijbaantje, maar niet om van te leven. Dat denk ik er van. Wat ze leren op die opleidingen heb ik nog nooit begrepen.. Volgens mij vezorg ik mijn paard niet minder goed dan mensen met zo'n opleiding en veel verder dan strontscheppen kom je er niet mee.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:38

Zolang je niet Gal of van Grunsven heet van de achternaam óf minimaal 2 miljoen op de bank hebt staan kun je het beter als hobby erbij doen.
Al die mensen die wel een leuke baan hebben in de paarden wereld zijn erin gerold via via of het bedrijf was al in de familie naar mijn idee..

Ook ik heb paardenhouderij gedaan maar heb lekker mijn paard al hobby en een ander vak geleerd. Ik zag er na mijn tweede/derde jaar echt geen toekomst in en ben doorgestroomd naar het HBO.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:38

Gewoon niet doen.
Als je goed bent ik weet je opleiding niet ga dan gewoon aan het werk en geef les in je vrije tijd of ga paarden doorrijden tegen vergoeding.
Dat is de enige manier om normaal te verdienen en ook nog met paarden iets bij te sprokkelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:39

Ik heb HBO Diermanagement gedaan en daarna kon ik overal aan de slag in de paardenwereld. Veel aanbiedingen gehad van veel grote ruiters in NL. Maar allemaal voor enorm veel uren voor het minimumloon met uitzicht op uhh... het minimumloon. :=

Niet gedaan. Naja, wel. Tijdelijk. :) Paarden = leuk. Als hobby. :j

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:11

Nadeel is dat je lichamelijk gewoon veel risico loopt in dit werk en dat vrijwel niemand dit tot zijn pensioen kan volhouden. Door de lage lonen (en vaak ook nog slechte secundaire arbeidsvoorwaarden/geen pensioenopbouw etc) kun je ook niets opbouwen voor jezelf. Eigen paard is al bijna niet te betalen van dat salaris en een auto, huis etc is helemaal uit het zicht.

Ik ben blij dat ik een opleiding buiten de paarden ben gaan doen. En als ik straks na al die jaren studeren even geen baan kan vinden kan ik altijd nog tijdelijk de paarden in, andersom was niet gelukt ;) Heb nu mijn eigen beestjes en geef af en toe wat les naast mijn werk, vind ik mooi genoeg!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:15

Als je zelfstandig iets met paarden kunt oprichten waar animo voor is waarom niet, maar zo onderbetaald het vuile werk gaan doen... Ik heb op stallen gewerkt en het was een leuke ervaring, maar ik doe het niet over. Weinig betaald, veel uren, weinig waardering, geen extra legale voordelen en dan nog het risico dat paarden met zich meebrengen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:21

Het lijkt me zwaar en ondankbaar werk. :D
Behalve als het een opstapje is naar iets anders.
Dat je dus echt alleen paarden rijdt (maar of dat nu zo leuk is de hele dag??)
Mijn paard heeft een jaar op een manege gestaan, maar wat zag ik die stalmedewerkers (voornamelijk stagiaires) daar ploeteren.
Voeren, mesten, vegen, paarden binnen/buiten zetten: dat was 90% van hun werk.
De rest paarden opzadelen en af en toe eens zelf mogen longeren of rijden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:28

Ik heb de opleiding niet gedaan, maar kan helaas zeggen dat ik weet dat veel mensen met zo'n diploma niet worden aangenomen op stallen. Veel mensen werken zwart in de paardenwereld. Iemand met een paardenhobby die voor een paar tientjes komt uitmesten is vele male interessanter dan iemand die papieren heeft gehaald. Puntje bij paaltje ben je zonder een juiste kruiwagen om jou ergens binnen te krijgen gewoon gediplomeerd strontschepper. Maar laat je echt aub niet overhalen tot zwartwerken. Het klinkt heel aanlokkelijk, maar zodra er een ongeval is ben je op jezelf aangewezen en zegt je "baas" gewoon dat hij jou niet kent.
Nope, ik raad meiden om mij heen altijd af deze branche in te willen gaan. Van de 100den meiden en jongens die dit namelijk doen zijn er maar een paar die het ook goed voor elkaar gaan krijgen. Liever doorleren voor een echte baan en paard lekker als hobby of als semi-hobby te houden. Je kan namelijk bijv. best wat bij verdienen met lesgeven, maar ik zou het er niet op wagen om dat als hoofdinkomen te gebruiken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:38

Ik heb het 10 jaar gedaan voor iemand anders, veel geleerd hoe iets wel moet, nog meer geleerd hoe iets niet moet.

Nu ga ik voor mezelf het een en ander opzetten, niet zo grootschalig, maar het moet ook leuk blijven. Maar het is dan wel voor mezelf, en niet voor iemand die alleen maar heel hard bepaalde woorden uit kan kramen, waarvan hij nieteens weet dat hij het zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:39

Ik heb het gedaan. Uiteindelijk deed ik alsmaar meer uren voor evenveel geld. Ben uiteindelijk gestopt na 7 maand, kreeg nog €2.5 per uur.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:34

Een baan in de paarden is super mooi als je nog bij je ouders woont en verder niet veel financiële verplichtingen hebt.

Ik heb een aantal jaren in de paarden gewerkt, op verschillende stallen en later voor mezelf.
Ik reed veel jonge paarden voor de handel en gaf veel les.
Uiteindelijk heb ik besloten om een baan buiten de paardensport te nemen en de paarden in de avonduren er meer hobby matig bij te doen.
Ik rijd nu mijn eigen paard en vaak nog een trainingspaard en geef nog wat lessen.

Waarom?
Helemaal bestaan van de paarden is heel onzeker.
De ene maand verdien je goed, de andere maand bijna niks ( paarden die verkocht worden en soms duurt het even voordat er weer een nieuwe staat, lesklanten die afbellen).
Daarnaast zit er natuurlijk veel risico in het werken met (vooral jonge) paarden, een arbeidsongeschiktheid verzekering is weer niet te betalen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:58

Ik vind het heerlijk !
Maar goed, de paarden ga je nooit geld mee verdienen, met andere dingen wel.