Duits leren,hoe/waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Duits leren,hoe/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 00:39

Ik wil mijn Duits graag weer gaan oppakken. Ik heb het toen een jaar gehad in de tweede klas van de middelbare school,maar uiteindelijk toch laten vallen omdat mijn Frans beter was. Omdat het vanwege meerdere redenen toch zeer handig is dat ik Duits kan spreken en verstaan ben ik nu dus op zoek naar de beste/handigste manier om dit te leren.

Brand los :)

Ocean_Child

Re: Duits leren,hoe/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:16

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 01:22

Ik ben op zoek naar persoonlijke ervaringen. Dus tips voor thuisstudies,methodes e.d.

Ik heb echt een gruwelijke hekel aan dit soort banketstaaf antwoorden.
Je kunt natuurlijk er al vanuit gaan dat ik dit zelf van tevoren ook wel bedacht heb. :roll:

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:27

Ik heb geen ervaring met studies, maar wat een optie kan zijn is dat je naar duitsland gaat (evt kenissen ofzo) en daar gewoon lekker meedoen en praten. Dat werkt echt het best (als je een kleine basis hebt). Zeker als je wat langer blijft.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar een week een kamp oid in Duitsland? Is dat een optie? Ik denk dat je daar ontzettend veel van kan leren.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 01:30

Nou mijn basis is flink weggevallen en Duitssprekende vrienden is een van de redenen,dat ik dus graag mijn Duits wil ophalen/leren.

Mijn leeftijd staat in mijn profiel,dus een kamp is niet echt een optie :).

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:33

eilleen333 schreef:
Ik heb geen ervaring met studies, maar wat een optie kan zijn is dat je naar duitsland gaat (evt kenissen ofzo) en daar gewoon lekker meedoen en praten. Dat werkt echt het best (als je een kleine basis hebt). Zeker als je wat langer blijft.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar een week een kamp oid in Duitsland? Is dat een optie? Ik denk dat je daar ontzettend veel van kan leren.

Sorry, ik kon het niet laten :P Het klinkt zo best raar als je vandaag wat over de concentratiekampen hebt gelezen :')

Maar ik ben het wel met je eens. Gewoon naar Duitsland en je in het diepe gooien. Als je in Nederland blijft dan heb je eerder de neiging om je er met Nederlandse woorden uit te banketstaaf, terwijl dat in Duitsland wat lastiger gaat. Daarbij praat het ook makkelijker met mensen waarvan Duits de moedertaal is.

En http://www.interpals.net. Daar kun je schrijven met mensen van over de hele wereld en veel schrijven is erg goed voor je woordenschat.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:35

Lous schreef:
Nou mijn basis is flink weggevallen en Duitssprekende vrienden is een van de redenen,dat ik dus graag mijn Duits wil ophalen/leren.

Mijn leeftijd staat in mijn profiel,dus een kamp is niet echt een optie :).

De oplossing staat voor je deur: Je hebt Duitssprekende vrienden! Praat daar gewoon zoveel mogelijk mee in het Duits, uiteindelijk word je de taal wel machtig. En niet te bang zijn om het fout te doen. Vaak gaat het spreken in een vreemde taal toch beter dan je zelf denkt.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:37

Gut Lous, niet meteen zo geïrriteerd reageren hoor.... De beste manier om een taal correct te leren spreken en begrijpen is toch een taalcursus.

Idd veel met je vrienden Duits spreken. Vakantiebaantje aan de Nederlandse kust kan ook handig zijn ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 01:40

Ik heb geen tijd om naast mijn gewone baan nog een vakantiebaantje elders te hebben,dus dat word m niet.

En mijn basis is dus ook compleet verdwenen.Ik kan geen woord vertellen en bijna niks verstaan. Dat is vreselijk frustrerend en kost veel energie. Vandaar dus ook dit topic.
Laatst bijgewerkt door Lous op 29-07-14 01:55, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:44

Het begin kost altijd veel energie. Begin eens met lezen van Duitse teksten (Oude examen teksten zijn erg duidelijk!) en het kijken naar Duitse tv. Woorden opschrijven die je niet kent en dan vertalen, of juist woorden die je in het Duits wil weten opzoeken en leren. Eerst zal het nog een beetje een warboel zijn, maar langzamerhand leer je het wel.

En moeilijke situaties niet uit de weg gaan, want dat doe je nu wel een beetje, tenminste, dat maak ik op uit deze tekst. Praat je überhaupt (Duits woord!) wel Duits met je vrienden? Als je dat niet probeert kan je nooit verbeteren. Ze zullen je echt niet uitlachen oid. Ze zullen er juist respect voor hebben en zij kunnen jou het beste helpen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 06:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:03

Is het geen optie om een Duits leerboek te kopen die bedoeld is het 2 havo o.i.d.? Want dan begin je echt bij het begin, dus dingen die je als eerst leert, dus ook grammatica die je aan het begin moet weten. En er staan ook opdrachten in om te oefenen. Ik denk dat je ze wel goedkoop op bijvoorbeeld Marktplaats kan vinden.

Edit: en misschien elke avond Duits journaal luisteren/kijken ?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:37

In 2009 ben ik met mijn weggezakte Havo Duits de grens over gegaan om bij mijn vriend/man in te trekken. Nu zijn wij beide Nederlands, dus thuis wordt er ook gewoon Nederlands gesproken. Pfoei, dat heeft mij in het begin een behoorlijke drempel om te spreken opgeleverd. En ondertussen gaat het best goed (al zeg ik het zelf)

Wij kijken veel Duitse tv. (Leukere programma's) ik ben in het Duits gaan lezen om mijn woordenschat yit te breiden. Beginnen met jeugdboeken en daarna krimi's. En de belangrijkste tip is gewoon doen.
Je hebt al Duitse vrienden. Mijn ervaring is dat mensen het allang mooi vinden dat je het Duits probeert te spreken.

Als ik met de buren praat en ik weet even een woord niet, dan omschrijf ik het en ga ik uiteindelijk met het goede woord naar huis. En vraag je vrienden om je ook te verbeteren waar nodig.
Veel doen is de beste manier.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:58

een hele goede (thuis-) leermeester is : Bildzeitung .Deze krant is in het simpelste duits geschreven. En zoals de telegraaf heeft t ook n mobiele versie , daarna de news kijken in de avond en in t weekend op WDR en NDR zijn of leuke films of veel paardensport programma's .Toen ik naar Nederland kwam, heb ik t zo gedaan... maar dan voor het Nederlands,want ik had en heb n pesthekel aan taalcursussen. En zoals anderen ook al schreven: gewoon praten. je zult hilarische fouten maken ( had ik tenminste en die vervolgen mij tot vandaag :-) ) maar dan blijft t ook hangen.
btw: heb je vragen, dan pb maar, is tenslotte mijn moedertaal :-)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:54

Op marktplaats bieden mensen zich vaak aan om bijles te geven. Kost meestal wel iets, maar 1 op 1 leer je wel veel meer/sneller.
Verder vind ik Duits een stuk makkelijker als Frans, denk dat je het wel snel leert als je al een beetje de basis erin hebt zitten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:28

Ik heb voor mijn werk bij de LOI Duits voor Gevorderden gedaan. Mijn basis was VWO 4 Duits, maar ook behoorlijk weg gezakt. Toen ik er mee begon bleek er toch nog meer kennis paraat te zijn dan ik dacht. Ik kon goed instappen in het niveau. Duits voor Beginners zou echt te eenvoudig zijn geweest. Als het alleen bedoeld is om met vrienden te kunnen praten en evt. berichtjes te kunnen sturen, dan zou Duits voor Beginners ook een optie kunnen zijn en is de cursus voor gevorderden wellicht teveel van het goede. Ik moest lees- en schrijfopdrachten maken en oefeningen inspreken op een bandje. Dit was een thuisstudie. Dat vergt wel enige planning en doorzettingsvermogen naast een fulltime baan en paarden. De spreek- en luisteroefeningen bijvoorbeeld deed ik in de auto naar het werk. CD erin en oefenen maar. Het was dat ik het voor het werk moest doen, maar ik weet werkelijk niet of ik de discipline had kunnen opbrengen als ik dit voor de "fun" erbij had gedaan.

Een collega heeft een basiscursus Engels gedaan bij een plaatselijke ROC. Dat was een avondcursus van een x-aantal avonden. Was ook goed bevallen.

@ Sasja: een compliment voor hoe je Nederlandse taal hebt opgepakt! +:)+

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:40

dank uuuuu _/-\o_ _/-\o_

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 23:15

Het is dus voor meerdere redenen.Andere reden is dat ik meer kans maak op de arbeidsmarkt in banen waarvoor ik ben afgestudeerd. Er word toch vaak om Duits gevraagd.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:17

Duolingo.com vind ik een leuke site om op eigen tempo je Duits wat op te halen! :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:21

Het beste kun je beginnen met Duitse kinderseries kijken. Als je dit regelmatig doet leer je het sneller begrijpen en je uitspraak word beter.
Hier en daar kan/wil ik je ook wel helpen. Ik heb 12 jaar in Duitsland gewoont.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:44

Mij werd dit geadviseerd: http://www.neueschule.de
Kan je eerst een test doen en daarna een/meerdere weken cursus op je huidige niveau in Berlijn.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:36

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:38

Duolingo voor op je telefoon, dan begin je gewoon echt bij het begin en het is nog leuk ook!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:48

Duolingo is inderdaad leuk.
Memrise is ook leuk en zowel mogelijk op je telefoon als app, maar ook gewoon op internet.
Ook livemocha.com is een optie.

Ga daarnaast inderdaad Duitse (kinder)programma's kijken, films waarvan je de verhaallijn kent etc.
Ik heb ook veel Disneyliedjes geluisterd. Er staan er op youtube ontzettend veel met Engelse vertaling en daarnaast ook die van een andere taal!

En uiteraard veel praten/chatten met je vrienden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:03

wat je het beste kunt doen, in mijn ervaring, is zoveel mogelijk lezen/luisteren als de taal eenmaal passief snapt, komt
het spreken er wel achteraan..

er zijn veel programma's en boeken zowel in het duits als in het Nederlands verschenen..

begin echt op kinderniveau.. immers kinderen leren door eenvoudig taalgebruik en veel herhalingen

neem een paar afleveringen van de smurfen.. kijk eerst die in het nederlands, zodat je weet waarover het zo ongeveer gaat en ga het dan in het duits kijken..

niet aan storen als je het niet kunt volgen, immers je weet al wat er gezegd is.. het gaat gewoon om het absorberen van klanken en klankherkenning/woordherkenning volgt wel..

kwa boeken zijn bijvoorbeeld Emiel en zijn Dectives in beide talen verschenen.. of dubbele lotje.

niet ieder woord opzoeken, gewoon je ogen erover laten gaan en de woorden eruit halen die je wel kent.. paar bladzijden nederlands, dan hetzelfde stuk in het duits.

gaat dat eenmaal lekker en snap je het duits zonder het nederlands dan ga je het niveau langzaam opschroeven..

Derrick, is eenvoudig duits
Hans Meiser is iets gevorderd, een talkshow..

begint tv kijken makkelijk te worden?
dan Tageschau (het journaal) gaan volgen.. immers nieuws kun je ook in het nederlands weer nalezen of je het goed begrepen hebt..

hetzelfde kun je ook doen met muziek..
1 .. 2 .. polizei.. daarvan is het grootste deel redelijk eenvoudig duits..

lyrics erbij, meebrullen en kijken of je de strekking van het nummer snapt..

zelfde geldt voor
99 luftballon
en
Ein bisschien Liebe

hopelijk heb je er wat aan..

ik was slecht in vreemde talen.. een docent duits rade mij deze methode aan om mijn duits te verbeteren.. en op deze wijze heb ik mijn duits van zeer matig naar boven gemiddeld gehaald binnen mijn schooltijd..

en mijn engels van slecht naar zeer goed (na mijn schooltijd)