ik heb wel even gekeken of er al zo'n topic is, maar helaas niet precies waar ik antwoord kan vinden op mijn vragen.
Ik heb mij zojuist ingeschreven in Antwerpen voor Diergeneeskunde.
Nu is het enorm veel regelen en ik ben al dagelijks bezig met het bellen van instanties als duo, verzekering en de gemeente. Maar om eerlijk te zijn weten zij soms ook niet helemaal hoe of wat.
Planning:
25 juli ~ online ingeschreven studie
28 juli ~ paspoort spoed aanvraag (oeps scheur in mn ID, niet heel handig)
1 aug ~ officieel inschrijven studie @ antwerpen
8 aug ~ kamers bezichtigen @ antwerpen
Het rijtje vragen:
1) Naast het inschrijven in gemeente Antwerpen, zijn er nog andere verplichte (of handige) instanties waar ik mij moet inschrijven?
2) Zorgverzekering, Ik begreep van mijn huidige verzekeraar dat ik zolang ik niet werk recht/plicht heb op mijn basisverzekering in nederland(ik word behandelt in NL) Aanvullend valt dus weg, maar misschien toch handig? suggesties/tips graag! Krijg ik dan ook nog zorgtoeslag? En huisarts etc hoe regel je zoiets? En mediciatie als anticonceptiepil hoe zorg je dat je dat ook in Belgie bij de apotheek kunt krijgen?
3) Hoe zit het nu precies met reizen? ik heb gezien dat je van Antwerpen via roosendaal naar Rotterdam reist en dan van R'dam naar utrecht. Maar hoe doen jullie dat met in- en uitchecken? Want ik had het idee om dan gewoon weekend ov te kunnen nemen, dus tot de grens gratis. En ik zag dat je voor roosendaal - antwerpen ook gebruik kan maken van de zogenaamde campuskaart? Maar niet alle treinen stoppen in roosendaal heb ik begrepen, dus kun je ook niet in- en uitchecken op grensgebied? Ik wil namelijk ieder weekend terug naar utrecht.
4) Studiefinancering? Wanneer gaat deze precies in ? 1 sep of 1 ok ? Ik heb nu nog een overbruggende scholierentegemoetkoming dus die moet als stufi pas 1 okt in gaat de laatste maand ook uitwonend zijn. En hoe snel is dat allemaal via duo gergeld? Want zodra ik een kamer heb, wil ik natuurlijk zo snel mogelijk uitwonend stufi/tegemoetkoming ontvangen.
5) inboedel / reisverzekering. Aangezien ik ieder weekend met mijn laptop de trein in zal zitten leek mij een reisverzekering wel slim, iemand die dit ook heeft? (hij moet natuurlijk zowel in NL al belgië gelden) En natuurlijk de inboedel van de kot wil ik verzekeren (eigen tv etc oid)
6) laatste, niet geheel onbelangrijk de kamer/kot natuurlijk. Ik heb al een beetje zitten zoeken, maar zitten daar zoals je helaas in nederland vaak ziet ook nog bijvoorbeeld bemiddelingskosten etc aan? En gemeentelijke kosten of is dat vaak bij de extra kosten inbegrepen?
Ik hoor graag ervaringen/tips/suggesties en andere niet te vergeten dingen!
DUO zei tegen mij dat je stufi voor het buitenland 3 maanden van te voren moet aanvragen, of dat echt zo is weet ik niet.
)