Ziekmelden bestaat niet meer?????

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Ziekmelden bestaat niet meer?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 09:36

Ik ben werkzaam in de zorg en ik heb me de afgelopen jaren eigenlijk nooit ziek hoeven melden. Nu heb ik afgelopen weekend een ongeluk gehad (paard op mijn voet :+), ik ben daarvoor in het ziekenhuis geweest en er zijn foto's van gemaakt, gelukkig niets gebroken. Het is wel dik, blauw en pijnlijk maar dacht dat het verder wel mee zou vallen. Gisteravond had ik een korte avonddienst van 4 uurtjes, deze heb ik gewoon gewerkt. Echter begon mijn voet gedurende de dienst zo erg op te zwellen dat ik er weer amper op kom lopen en het deed zo'n pijn ;(, ik heb mijn dienst wel afgemaakt, maar komende vrijdag, zaterdag en zondag heb ik 8 uurs diensten op de planning staan, ik ben bang dat ik 8 uur staan en lopen op deze voet niet vol ga houden. Dus ik bel met mijn werk om dit te overleggen, ik wil wel werken maar denk dat ik 8 uur gewoon nog niet volhou. Zegt diegene, ja wat wil je want ziekmelden bestaat niet meer, dus je kan of vrije dagen of overuren opnemen... Ik ben hierdoor nogal overdonderd, dus omdat ik zo'n stom ongeluk heb gehad en mijn werkzaamheden daardoor niet kan doen ben ik straks mijn inkomen van die drie werkdagen, die ik wel wil werken maar niet kan, gewoon kwijt? Klopt dit wel? Ik kan wel een paar uur mijn gewone werk doen, zouden ze me dan niet voor die paar uur dat ik dat niet kan ander soort werk kunnen geven zodat ik gewoon mijn volledige inkomen blijf krijgen?

Dit is overigens mijn voet vanmorgen, gedurende de dag zwelt het nog veel meer op. En mijn diensten zijn smiddags en savonds. Ik werk 8 uur langs aan een stuk door staand/lopend.

http://i743.photobucket.com/albums/xx79 ... 1406014346

Happie

Re: Ziekmelden bestaat niet meer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:38

Jeej balen van je voet. Ik kan me goed voorstellen dat je daar geen dienst van 8 uur mee kan draaien. Het klopt natuurlijk niet dat je zelf eigen uren moet opnemen om je ziek te kunnen melden. Wat je wel soms ziet is dat de eerste dag bijvoorbeeld voor eigen rekening is. Wat staat er in je cao over ziekmelden?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:39

Euhh, ja hoor ziekmelding bestaat gewoon en daar heb je recht op, ( kunnen alle arboartsen zeker ook meteen de ww in?)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:40

Wat is dat nou voor een onzin? Ik weet niet bij welke organisatie je werkt, ze hebben bij ons pas geleden alles omgegooid naar Asyist waardoor ziekemelden iets lastiger is, ivm het basisrooster. Maar dat is hun probleem, niet het jouwe. Gewoon nog een keer bellen, zeggen dat je ziek bent en dat het gewoon onder ziekmelding moet vallen. Anders ff contact opnemen met PO&O.

Nickeltje

Kijk even in je COA, afhankelijk van of je academisch of in een perifeer ziekenhuis hebt, heb je namelijk een prima op internet te vinden CAO waarin ook ziekmeldingen beschreven staan.
Jij moet je namelijk gewoon ziek kunnen melden en als je leidinggevende kennelijk geen idee heeft wat te doen met het overleg dat jij probeert te voeren, dan is simpelweg ziekmelden de volgende optie lijkt me.

bridgetF

volgens mij kan dat alleen als je bijvoorbeeld oproepkracht bent, maar zit je in contract met x aantal uur, heb je gewoon recht op ziektewet / dagen. Er zijn wel werkgevers die zeggen de eerste 2 dagen zijn voor eigen risico.

Kentaro

Zo dan! Koelen en zo veel mogelijk omhoog houden!
Wat een onzin, ziekmelden bestaat niet :( Niet overleggen, gewoon ziek melden.
Het zou inderdaad kunnen dat het je 1 vakantiedag kost, maar verders kun jij je gewoon ziek melden.

keshia

natuurlijk bestaat ziekmelden wel... ze proberen je er alleen mee af te schepen... gewoon ziekmelden dus... je kan zelfs jezelf gedeeltelijk ziekmelden zodat je de helft werkt... je krijgt als je je ziekmeld gewoon je loon doorbetaald... ook bij gedeeltelijk ziekmelden krijg je je loon gewoon doorbetaald... alleen krijgt de werkgever dan de helft van uwv, en het gedeelte dat je werkt betalen ze zelf...

Qimm

Huh wat? Dat lijkt me raar.... Of heb je een 0-uren contract?

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:41

Ziek melden bestaat niet meer? Wat een gekke opmerking. Wat voor contract heb je?

ik werk nu ook in de zorg en merk wel dat ik het lastiger vind om me ziek te melden in de zorg dan bij de detailhandel, waar ik eerder werkte.

maar alsnog is ziek gewoon ziek en zal je gewoon op je strepen moeten gaan staan!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:42

bridgetF schreef:
volgens mij kan dat alleen als je bijvoorbeeld oproepkracht bent, maar zit je in contract met x aantal uur, heb je gewoon recht op ziektewet / dagen. Er zijn wel werkgevers die zeggen de eerste 2 dagen zijn voor eigen risico.

Ik heb een 0uren contract en kan me ook gewoon ziekmelden. De diensten die op het rooster staan dienen dan gewoon als ziek uitebtaald te worden.

Rocamor

Hey, dat is een goed idee. Ga ik ook doorvoeren bij ons op de afdeling!

Nee sorry, alle gekheid op een stokje. Ik zou je CAO eens nalezen. Er zijn bedrijven waar je de eerste dag of eerste twee dagen verlof zal moeten opnemen alvorens je de ziektewet in kunt. Zijn dan ook wel vaak de bedrijven waar de medewerkers heeel vaak 1-2 dag(-jes) "ziek" zijn. Of dit mag, weet ik niet.

Werd dit door je planner gezegd of door je leidinggevende? Bel anders gewoon even met je personeelsfunctionaris.

Corelli

bridgetF schreef:

Ook als je een 0-urencontract hebt, heb je in de meeste gevallen nog gewoon recht op uitbetaling bij ziekte :j TS, kijk even in je CAO voor de exacte regels

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:43

Ook bij een 0 uren contract kun je je gewoon ziekmelden en volgens mij hoor je dan ook gewoon betaald te worden.

Ingeroosterde uren zijn ingeroosterde uren, of je nou 0-uren contract hebt of niet. Als je nu ernstig ziek wordt, moeten ze je als ziekgemeld uitbetalen voor alle uren die ze je al ingeroosterd hadden zeg maar.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:43

Ziekmelden bestaat niet meer? Laat me niet lachen zeg. Dan ook maar de ziektewet afschaffen zeker?
Nee hoor, je kunt je gewoon ziekmelden, dus ik weet niet zo goed waar diegene dat vandaan haalt.
Gelukkig is er niets gebroken in je voet, dus dan is het een kwestie van tijd voor het weer over is. Echter, hoe meer je de voet belast, des te langer het herstel duurt. En daarnaast, dat er niets gebroken is, betekent niet dat het minder pijnlijk of minder vervelend is. Kortom: rustig aan doen en hopelijk kun je op de één of andere manier toch met ziekteverlof gaan.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 09:45

Ik werk voor een bekende thuiszorgorganisatie in een verpleegkundig team, ik heb gewoon een contract voor onbepaalde tijd met een vast aantal uren.

Ja dat was ook nog zoiets, ze wist niet of ze iemand voor mijn diensten kon vinden...... dus? als ze niemand vind moet ik gewoon die volledige diensten gaan draaien?
Ik heb gezegd dat ik wel eerst overleg met mijn vriend en dan terug zou bellen hierover voordat ik uitspraken zou doen.....
Wat een gedoe als je eens iets mankeert...

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:46

Ik zit ook in de ziekte wet ook omdat mijn paard op mijn voet is gaan staan, ik moest met krukken lopen ( nu nog) en moest me dus ook ziekmelden, en werk ook in de zorg! Dus volgens mij is dat onzin! Ik heb overigens ook een 0-uren contract maar kan me gewoon ziekmelden hoor, succes!!

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:46

keshia schreef:
natuurlijk bestaat ziekmelden wel... ze proberen je er alleen mee af te schepen... gewoon ziekmelden dus... je kan zelfs jezelf gedeeltelijk ziekmelden zodat je de helft werkt... je krijgt als je je ziekmeld gewoon je loon doorbetaald... ook bij gedeeltelijk ziekmelden krijg je je loon gewoon doorbetaald... alleen krijgt de werkgever dan de helft van uwv, en het gedeelte dat je werkt betalen ze zelf...

Ziekmelden kan natuurlijk wel! Het is dan bij twijfel aan de arbo arts of jij wel/niet kunt werken
Als je een werkgever hebt betaald deze het loon door bij ziekte, niet het uwv. Ook als er gedeeltelijke werkhervatting kan plaatsvinden

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:47

De CAO is nog niet veranderd, je kunt je gewoon ziek melden en dan aangeven dat je beschikbaar bent voor aangepast werk.
zelf werk in het ziekenhuis en heb met een ontsteking aan mijn heup ook administratief werk gedaan.

Wad dit wel je leidinggevende of een collega?
Anders kun je als je lid bent van de vakbond altijd met ze overleggen. Hebben mij al vaak geholpen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:48

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:49

Gewoon ziekmelden meid. Is heel vervelend maar jouw voetje heeft echt rustig nodig, en hoe meer rustig je pakt hoe sneller het geneest.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:51

Manda schreef:
Ik werk voor een bekende thuiszorgorganisatie in een verpleegkundig team, ik heb gewoon een contract voor onbepaalde tijd met een vast aantal uren.

Ja dat was ook nog zoiets, ze wist niet of ze iemand voor mijn diensten kon vinden...... dus? als ze niemand vind moet ik gewoon die volledige diensten gaan draaien?
Ik heb gezegd dat ik wel eerst overleg met mijn vriend en dan terug zou bellen hierover voordat ik uitspraken zou doen.....

En wiens probleem is dat denk je? Als jij nou (niet doen hoor!!) dood neervalt, zal ze ook vervanging moeten zien te regelen. Dat is haar werk, daarvoor wordt ze oa betaald.

Kom op hoor, pootje hoog, natte lap erop en lekker koelen. Vooral rustig aan doen, anders kan het nog veel langer gaan duren en dat is nog veel vervelender. Zowel voor jou als voor je werkgever.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:55

Manda schreef:

Dat is niet jouw probleem hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:56

Manda, laat je niet afbluffen! En de vakbond als backup lijkt me inderdaad ook niet verkeerd. De persoon aan de telefoon loog gewoon, en hoopte neem ik aan dat met wat druk alle kosten en mogelijk ook de overige nadelen bij jou liggen. Jammer, maar zo werkt dat natuurlijk niet. Het vinden van vervangers is hun probleem - daarom zijn zij werkgever en jij niet.
Hoe dat zit met de enge en vage zzp-constructies weet ik niet, maar jij bent gewoon in vaste dienst, dus dat is gewoon voor hun.

Oh ja: en meld je gewoon helemaal ziek - je lichaam heeft ook tijd nodig om te herstellen. Als je steeds doorloopt tot het opzwelt geneest het uiteraard niet goed en blijft het veel langer een probleem. Zelfs aangepast werk is iets om op te letten (de arboarts heeft daar het eindoordeel in dus dat kun je niet geheel zelf beslissen zonder gevolgen) want zelfs dan kan het lastig zijn om je voet echt rust te geven, hoog te houden in een goede positie. Na een paar dagen kan dat wel, maar in het begin moet je wel echt even goed rust hebben en niet 'een beetje' en steeds op het randje gaan zitten.

En omdat ik ontzettend wantrouwend word van dit soort zaken - noteer voor jezelf alle contactmomenten, en bevestig waar mogelijk afspraken per mail.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:57

Wat was het advies van het ziekenhuis waar je foto's hebt laten maken?
Dan dat advies opvolgen. Anders naar je huisarts voor advies.
Voet omhoog denk ik zo ;) En soms kan het wel dat ze op je werk aangepast werk van je vragen, bijv. dat je op kantoor komt werken waar je kunt zitten met je voet omhoog. Mijn zwager had laatst zijn enkelbanden gescheurd en moest gewoon komen om zittend werk te doen, terwijl hij eigenlijk huizen stoffeert/vloeren legt etc.
Beterschap