HAS Dier- en Veehouderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stalxpaard

HAS Dier- en Veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 19:44

Hallo,

Ik vroeg me af of er meer mensen die deze opleiding volgen/gaan volgen? Had er via de zoekfunctie al een paar gevonden. Ik begin zelf dit jaar aan deze opleiding.
Hebben jullie tips voor wat je nodig hebt buiten de voorgeschreven boeken/materialen?
En is er een manier om je boeken goedkoper te krijgen?

mvg

Suzanne

Melanie_D

Re: HAS Dier- en Veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:18

Wat leuk dat je deze opleiding wilt gaan doen! Ik neem aan dat je de opleiding aan HAS Hogeschool in Den Bosch bedoelt? Ik ben zelf vorig jaar afgestudeerd aan DV, doe nu als vervolg een master in Wageningen.
Buiten de voorgeschreven materialen is een laptop wel onwijs handig. Je doet namelijk veel groepswerk op school en computers zijn veelal bezet. Boeken heb ik altijd tweedehands gekocht, via marktplaats of bol.com. De meesten staan er gewoon op, dat scheelt een hele hoop!
Ga je ook op kamers? Zo ja, schrijf je z.s.m. in bij de woonservice, als je dit nog niet gedaan hebt.
Ik heb erg genoten van mijn studietijd hier, volgens mij de meeste studenten met mij. Sommigen hebben het eerste studieblok als vrij pittig ervaren, laat dit je niet afremmen. Mocht je nog vragen hebben, mijn pb box staat voor je open! :)

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 21:32

ja de has in den bosch. wat leuk om eens wat van een oud student te horen! Een laptop heb ik toevallig vrijdag aangeschaft! boeken vind ik erg lastig alle boeke die we moeten hebben, hebben inmiddels een nieuwe druk. Zou dat veel schelen. Voorlopig blijf ik nog thuis wonen. Ik kijk er heel erg naar uit!

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:56

Soms maakt het niet uit welke druk je hebt. Je kunt het dan het best de eerste les even vragen, wellicht kun je het voor de eerste periode wel nieuw aanschaffen. Ik neem tenminste aan dat je nog steeds Biology nodig hebt: die is het zeker waard om nieuw te kopen, een mooi boek waar je je hele studie wat aan hebt.

Fijn dat je er zin in hebt. Ik ben benieuwd hoe het je allemaal gaat bevallen!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:48

Ik ga na de vakantie beginnen aan mijn laatste halfjaar DV. (Heb 3,5 jarig traject ivm vwo).
Je hoeft zeker niet alle boeken aan te schaffen. Zo in blok 1 zou ik iig wel Biology doen. Als je doorgeeft welke boeken nu op je lijst staan, wil ik je wel vertellen welke boeken ik wel en welke ik niet heb gebruikt. Dan kun je vervolgens zelf bekijken welke je wel en niet besteld. ;)
Als je nog andere vragen hebt, roep maar!

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 20:57

Het is dus niet zo dat je alle boeken perse nodig hebt? Ja Biology ga ik sowieso nieuw bestellen. De rest twijfel ik heel erg. Want door overal een oudere druk van te nemen bespaar je ongeveer 150 euro....

Dit zijn de boeken die op de lijst staan:

Basisboek communiceren
Binas voor HAVO / VWO
Campbell Biology
Koesignalen
Samengevat vwo biologie
Zakwoordenboek diergeneeskunde

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:23

Koesignalen, samengevat en zakwoordenboek niet nodig. Basisboek communiceren soms handig om verslag richtlijnen op te zoeken. Binas is ook niet nodig. Biology dus sowieso wel.

Als er niet verplicht maar aanbevolen staat hoef je ze sowieso niet te kopen

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:37

Campbell Biology is een geweldige text waar bij ook de iets verouderde uitgaven goed te gebruiken zijn. Niet die van 20 jaar geleden, maar 1 uitgaven ouder dan die nieuwste is nog prima te doen. Omdat het vooral een basis text is over heel veel verschillende delen van biologie veranderd er niet zo veel - de meeste ontdekkingen zijn van een level dat niet in een basis text aan bot komt.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:50

Hee hallo,

ik ga ook naar deze studie doen :) Dus wat ik hieruit begrijp is dat je Biology, en communiceren nodig hebt en voor de rest niks? Een binas en biologie kan ik ook nog wel lenen van vriendinnen die nog VWO doen.. En hoe zit het met die labjas :') En de introductie week van de Gremio Unio, is dat een aanrader?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:24

Hmm labjas heb je niet vaak nodig maar je moet hem eigenlijk wel hebben.
Gu kamp is ontgroeningskamp dus ik zou het niet doen ;)

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:18

Labjas is inderdaad verplicht. Ik ben zelf niet mee geweest met het kamp van GU, enkele medestudenten wel. Ik ben blij dat ik niet geweest ben, maar de meesten die er wel waren, vonden het wel aan te raden. Het is een ontgroening, maar wel een lichte vorm. Volgens mij was in mijn jaar destijds minder dan de helft mee geweest, het is dus niet zo dat als je niet mee gaat, je de enige bent die verder niemand kent. Het is maar net wat je zelf wilt. Als je bij de studentenvereniging wil, is het trouwens wel verplicht om mee te gaan.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 18:08

ik ga ook niet. Was eerst bang dat ik een van de weinige was. Maar neem aan dat het aantal elk jaar ongeveer gelijk is.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:15

Bij mijn jaar zelfs minder dan de helft. Je bent geen buitenbeentje als je niet gaat hoor! :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:23

Ik heb dezelfde studie gedaan, maar ben na het eerste jaar gestopt. Het was niet echt iets voor mij (en nu doe ik ook een heel andere richting). Maar wat betreft het eerste jaar kan je wel vragen stellen aan mij.

Ik ben toen wel naar het kamp van GU geweest. Was de eerste dagen even doorbijten, maar uiteindelijk wel heel leuk. Maar er zaten maar heel weinig mensen die ik van het kamp kende in mijn klas, dus dat was wel jammer.

Wat betreft de boeken, ik heb zelf alle boeken nog thuis liggen, probeer er vanaf te komen haha, dus als jullie nog wat zoeken kunnen jullie het vragen. Ik heb zelf wel gebruik gemaakt van de Binas, maar wel minder dan gedacht.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 19:39

in welk schooljaar heb je je eerste jaar gedaan? :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:14

2011 - 2012 :)

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:39

Morgen begint de introductie *\o/*

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:05

Hahaha hieruit maak ik op dat je er dus heen gaat ? Ik niet. Leek me eerst wel leuk. Maar ik heb me toch niet in geschreven omdat ik eigenlijk niet bij de studentenvereniging wil. Veel plezier in ieder geval!

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:04

VrolexLover schreef:
Morgen begint de introductie *\o/*

Heeee ik ben ook naar intro geweest! Misschien heb je me wel gezien, moest 2e dag naar voorkomen haha

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:57

Ja zou heel goed kunnen, ik moest naar de tweede dag alweer naar huis... Had m'n knie alweer verdraaid :( Zit jij ook in klas B?

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:39

Hoihoi!

Ik zit momenteel in mijn laatste jaar Manager Dierverzorging op MBO niv 4,
Ik wil na deze opleiding heel graag naar het HBO toe maar twijfel enorm welke opleiding,
Van de site van de HAS wordt ik ook niet veel wijzer welke banen je zou kunnen bereiken met deze opleiding.
Dus mijn vraag is: Wat voor banen kun je krijgen na het afsluiten van deze opleiding, is er veel kans op een baan en is er beetje geld mee te verdienen?

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:49

VrolexLover schreef:
Ja zou heel goed kunnen, ik moest naar de tweede dag alweer naar huis... Had m'n knie alweer verdraaid :( Zit jij ook in klas B?

Haha ik doe deze opleiding niet, 2 vrienden uit mijn jaarclub doen deze studie wel :)

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:02

Iemand enig idee welke boeken je MOET bestellen voor het tweede blok?
Ik vind het zo'n onzin om alles te bestellen. Ik heb voor het eerste blok alleen Biology en basisboek communiceren besteld en de rest hebben we dus ook niet gebruikt..
Nu staan er Animal nutrition van Mcdonald, Excel 2010 de basis, Cvb tabellenboekje en verantwoord ondernemen op. Excel wilde in sowieso wel doen, maar welke van de andere zijn handig?

n0nnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:32

Ik ben afgelopen juli afgestudeerd aan deze opleiding.
Ik heb, op verantwoord ondernemen na, de andere boeken wel regelmatig gebruikt! Vooral het CvB tabellenboek en excel zul je vaak gebruiken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:34

VrolexLover schreef:
Iemand enig idee welke boeken je MOET bestellen voor het tweede blok?
Ik vind het zo'n onzin om alles te bestellen. Ik heb voor het eerste blok alleen Biology en basisboek communiceren besteld en de rest hebben we dus ook niet gebruikt..
Nu staan er Animal nutrition van Mcdonald, Excel 2010 de basis, Cvb tabellenboekje en verantwoord ondernemen op. Excel wilde in sowieso wel doen, maar welke van de andere zijn handig?

Cvb tabellenboekje is ook wel een aanrader (tenminste 10 jaar terug, ik wordt oud)