Wat moet ik nou.. ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SoAndrea

Wat moet ik nou.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 19:39

Ik heb hier al eerder een topic geopend waar ook al in stond dat ik een andere opleiding wou gaan volgen.
nu ben ik vanmiddag bij de infomarkt van het nordwin college geweest en vond melkveehouderij eigenlijk wel heel leuk!
nu zijn we thuis en zegt mn moeder dat ze het eigenlijk niet ziet zitten dat ik deze opleiding ga doen en heb ik zoiets van wat wil je nou?
heb ik EINDELIJK een opleiding die ik leuk vind.
de reden dat ze het niet ziet zitten is omdat ik bijvoorbeeld moet melken en mn trekkerrijbewijs moet halen wat ik allebei nog nooit heb gedaan en dat ik dan stage moet lopen en alles
wat vinden jullie hier van ? je zou dit toch gewoon leren op school?

liefs Andrea

ilaan

Re: Wat moet ik nou.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:41

Nou ik zou eerst eens kijken of je het echt wat vind door eens te kijken bij een melkveebedrijf. Want op zo'n infomarkt lijkt het allemaal leuk terwijl de werkelijkheid toch wel wat anders ligt. Als je een goede mening wil vormen zul je het toch eens moeten proberen..

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:42

Het is jou toekomst! Misschien kun je eerst een dagje de boer op? Zodat je kunt kijken of je t echt leuk vind. Zo stel je je moeder ook gerust.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:43

Wat heeft ze er dan op tegen dat je moet melken je trekkerrijbewijs moet halen?
Heb je ervaring met het leven op een melkveehouderij?

Stage lopen moet je volgens mij overal (mbo en hbo)!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:46

Hoe zie jij zelf het voor je? Heb je een relatie met een melkveehouder, heb je familieleden met een bedrijf waarbij je in de maatschap kan? Of wil je vooral invalwerk doen?
Het is een zwaar leven, vergis je er niet in! Je moet ook veel weten over wetten en regels want het is echt niet makkelijker geworden het boerenleven.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:49

Indd boer in de buurt op zoeken vragen of je aantal dagen fulltime mee mag lopen dan weet je of je het wat vind....

Ik kom zelf van een gemengd bedrijf en je maakt lange dagen boer zijn gaat altijd door..

Ik doe get zelf dan ook niet al heb ik zeker een beesten verslaving over gehouden O:)

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:54

Als jij dat leuk vind.. Waarom niet!
Ik neem aan dat je dat gewoon leert..
P.s ik zie dat siebregje van jouw was, zij staat nu op de wei bij mijn verzorg shet :)

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:58

Een melkveehouderij is hard werken, realiseer dat wel! Ook is het van belang dat je toch enige kennis hebt van deze agrarische takt. Ik volg zelf de melkveeopleiding in Den Bosch en soms is het wel pittig. Gelukkig heb ik van tevoren veel kennis opgedaan door te werken bij agrarische bedrijfsverzorging.

Ik heb thuis geen boerenbedrijf, ligt ook niet in de familie. Je zult wel veel passie en interesse moeten tonen, wil je het maken in de sector. Maar als je het echt leuk vind, zou ik zeggen doen!

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 20:16

sorry mensen!! helemaal vergeten te zeggen maar ik woon op een erg grote melkveehouderij (450 melkkoeien) daarom zou ik het graag willen! :)
ik ben verder dus goed op de hoogte van het 'boerenleven'!

mn moeder vind het vooral omdat iedereen dan natuurlijk kan melken en trekker rijden en ik dat allemaal moet leren.. denk dat ze dat vooral bedoeld!

ooh wat leuk Chantal! :D

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:26

Dat heb je toch zo geleerd! Als dat is wat je wil, gewoon voor gaan!

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 20:35

ja ik zou het ook graag willen en snap ook niet dat mn moeder zo moeilijk doet...
denk ook wel dat ik het maar gewoon dan moet doen!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:36

Als je op een melkveehouderij woont, dan kun je toch bij wijze van spreken morgen ochtend al beginnen met te leren melken??

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:46

Maar heb je voorheen dan wel interesse getoond in het bedrijf waar je woont?
Als dat niet zo is, kan ik me voorstellen dat dit voor je moeder een beetje 'uit de lucht komt vallen' en dat ze er niet achter staat.

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 20:48

Jasmijn159 nou daarom vind ze het dus wat lastig, wij melken al een aardige tijd met melkrobots en hebben ook geen trekkers, daarom juist :)

daar ligt het m denk ik niet aan, ik heb altijd veel met dieren en wil veel helpen op het bedrijf! :)
anders had ik dat ook wel begrepen inderdaad!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:00

Jasmijn159 schreef:
Als je op een melkveehouderij woont, dan kun je toch bij wijze van spreken morgen ochtend al beginnen met te leren melken??

Er is natuurlijk meer dan alleen melken bij de melkveehouder :D je moet veel weten over regelgeving, goede bedrijfsvoering etc. Tegenwoordig is een mbo of hbo opleiding als boer absoluut handig om gezond de toekomst in te gaan!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:03

Euh bij de buren leren melken??

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:01

Ach, dat melken leer je zo, dat is echt het probleem niet. Als dit je écht leuk lijkt, zou ik goede argumenten opschrijven en met je moeder en vader om tafel, om ze uit te leggen waarom je dit zo graag wilt!

Ik mis trouwens in het hele verhaal je vader, wat vindt die ervan?

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:07

SoAndrea schreef:
Ik heb hier al eerder een topic geopend waar ook al in stond dat ik een andere opleiding wou gaan volgen.
nu ben ik vanmiddag bij de infomarkt van het nordwin college geweest en vond melkveehouderij eigenlijk wel heel leuk!
nu zijn we thuis en zegt mn moeder dat ze het eigenlijk niet ziet zitten dat ik deze opleiding ga doen en heb ik zoiets van wat wil je nou?
heb ik EINDELIJK een opleiding die ik leuk vind.
de reden dat ze het niet ziet zitten is omdat ik bijvoorbeeld moet melken en mn trekkerrijbewijs moet halen wat ik allebei nog nooit heb gedaan en dat ik dan stage moet lopen en alles
wat vinden jullie hier van ? je zou dit toch gewoon leren op school?

liefs Andrea

Ik denk dat je moeder gelijk heeft, alleen vraag ik me af of ze de werkelijke redenen benoemd.

Ik denk dat je eerst eens moet gaan kijken of er een toekomst qua werk voor jou weggelegd is in de melkveehouderij. Hoe zijn de kansen op werk daarin? Persoonlijk denk ik slecht, daarnaast zul je als boerenknecht niet echt veel verdienen, wel kei en keihard moeten werken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:09

ja en niet iedereen is geschikt voor boer , het romantische beeld van het platteland mede door programma's als boer zoekt vrouw klopt niet.
De harde werkelijkheid is bikkelhard werken 24 uur per dag voor weinig geld en waar vind je een startkapitaal de banken geven je dat echt niet zomaar! want grondkopen kost echt een kapitaal en alle regels en wetten die je moet voldoen om te kunnen melken, en te mogen leveren en dan je veestapel nog verzorgen.... neevoor koe te knuffelen heb je echt geen tijd hoor!

dus belanden veel beesten meisjes gewoon thuis in de ww of bijstand want de boeren hebben geen geld om personeel aan te nemen!!!!maar tja dan heb je een leuke opleiding en diploma, waar je verder niets mee kunt :(

dus bedenk echt maar of je dat wilt

het is wel de realitijd

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:13

Besef wel dat de boerenmarkt ook "verzadigd" raakt!
Er is daar ook steeds minder werk in te vinden, en je krijgt telkens meer regels waar je je aan moet houden.

Trekker rijden leer je zo, je moet er straks wel een apart rijbewijs voor halen, en je moet er 18 voor zijn. Maar afgezien van dat, vraag of je in de weekenden/vakantie een paar dagen mag komen werken, dan weet je het zo :).

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 10:37

mijn vader vind het goed, als ik dat zou willen! :)
en daarnaast nogmaals, wij hebben zelf een groot bedrijf met ruim 450 koeien waar nu mijn vader en broer samen in maatschap zitten. hier zou ik na de opleiding bij kunnen.

het plaatje van een mooi plaatje op het platteland is voor mij algemeen bekend, dat dat dus niet zo is. ik ben er mijn hele leven mee opgegroeid dus voor mij allemaal wel bekend :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:41

Even, behoorlijk, speculeren, kan het zijn dat je moeder liever heeft dat je toekomst niet ligt in het boerenleven?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:43

Mijn zoon wil hetzelfde doen, ik vind het super, ben zo blij dat hij een doel heeft en een opleiding die hij leuk vind
Tuurlijk is de werkgelegenheid niet heel groot maar daar zie ik bij jou geen probleem in.
Melken en rijden etc, dat leer je op school hoor, je bent vast niet de enige die dit nog niet kent.
Succes ga ervoor!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:59

SoAndrea schreef:
mijn vader vind het goed, als ik dat zou willen! :)
en daarnaast nogmaals, wij hebben zelf een groot bedrijf met ruim 450 koeien waar nu mijn vader en broer samen in maatschap zitten. hier zou ik na de opleiding bij kunnen.

het plaatje van een mooi plaatje op het platteland is voor mij algemeen bekend, dat dat dus niet zo is. ik ben er mijn hele leven mee opgegroeid dus voor mij allemaal wel bekend :)

Heb je eerst een MBO opleiding of?

Je zou ook kunnen denken om naar het CAH te gaan, iets breder, wel meer kansen en ook op management gericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:04

ik zou zeggen, ga ervoor. ik heb de opleiding dierenverzorging gedaan en daar moesten we ook een stukje veehouderij van doen en ook stage lopen bij een veehouderij. ik vond het geweldig om op de melkh0ouderij stage te lopen. En jij bent al bekend met het boerneleven en het bedrijf en weet dat er hard gewerkt moet worden. Lijkt me een goede basis om de opleidng mee te beginnen en je leert op die opleiding echt alles. Dus snap je moeder niet echt ;)