onregelmatige Engelse werkwoorden, help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

No_Fears

onregelmatige Engelse werkwoorden, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 16:25

Ik kon hier geen recent topic over vinden, daarom een nieuwe :)

Ik zit in de 1ste klas havo vwo en ik moet 2 kantjes vol (63 woorden) onregelmatige Engelse werkwoorden uit mijn hoofd leren. Ik ben al de hele week aan het leren, maar ik krijg ze niet in mn kop. Wieheeft de tip? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Bedankt alvast! :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:27

Opschrijven hielp bij mij heel goed altijd.. Net alsof je voor straf iets 50x moest opschrijven haha..
Ik moest voor Engels vaak straf schrijven omdat ik nooit huiswerk maakte ahum.. dus dat heeft mij wel geholpen hihi
Blijven herhalen en stampen

lies_sparkle

Re: onregelmatige Engelse werkwoorden, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:40

Zoek een liedje met een constante beat erin.
Dan hardop blijven opzeggen, dat werkt bij mij altijd uitstekend :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:41

Je hebt er ook een speciale app voor, maar dan leer je er wel meer dan je eigenlijk moet leren!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:47

Oh dit kan ik me nog herinneren van mijn middelbare school. Wij kregen elke les een stuk of 5-10 van die werkwoorden te leren en de leraar vroeg er altijd een paar, soms ook spontaan tijdens huiswerk maken ofzo. Werkte ontzettend goed! Zo bleef iedereen er langere tijd mee bezig maar door het in stukjes te knippen, bleef het voor iedereen prima te doen. Alles tegelijk raak je gewoon het overzicht kwijt. Eerst zorgen dat je de eerste tien kent en dan pas over naar de volgende tien. Zitten die er ook in, dan pak je de eerste tien er weer even bij om te kijken of ze er alle twintig wel inzitten.
Dit soort dingen leer je alleen door herhaling, herhaling en nog meer herhaling.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:50

Wow, 63 in 1x??
Ik laat mijn leerlingen (mavo 2) ze per 10 leren en die overhoor ik. Dan blijft er tenminste nog iets hangen.
63 in 1 x vind ik wel echt too much.

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 16:55

HelmerG: bedankt dan ga ik dat ook doen! Ik lees ze nu ook op dan blijft het al aardig hangen!
Liespower: bedankt, heb je ook voorbeelden van nummers?
Eclair98: laat ik dat maar niet doen, dan raak ik helemaal in de war haha :')
Zwerte: oke bedankt dat ga ik ook doen! Goof:: ja vind ik ook! Plus dat ik ook nog eens 1e klas ben anderen krijgen dat pasin de 2de. En dit hebben we een week van te voren opgekregen! :( bedankt voor je reactie!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:56

Stampenstampenstampen.. Ik ken ze (8 jaar later) nog steeds allemaal...

Bestaat Teach2000 nog? Vond ik echt een topprogramma! +:)+

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:56

Ik oefende altijd op wrts.nl

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:23

Niet teveel tegelijkertijd is belangrijk. Verder helpt het om meerdere zintuigen en meerdere manieren in te zetten. Dus hardop voorlezen, en ook werkelijk met de hand uitschrijven hebben meer effect dan alleen maar in jezelf lezen.

Toen ik het op papier leerde deed ik het meestal zo: ik nam de eerste 5 of 10 woorden (afhankelijk van hoeveel ik er al dacht te kennen), en regelpapier, in de lengte dubbelvouwen en weer openvouwen.
Dan schreef ik in willekeurige volgorde de Nederlandse woorden op. Dan boek weg, en de Engelse versie erbij schrijven in de tweede kolom. Dan nakijken en de woorden die ik niet goed had op het volgende stuk schrijven, met 5 nieuwe woorden erbij. Zo krijg je de herhaling van de woorden die je moeilijk vindt.

Na 25 woorden kun je je papier weer in de lengte vouwen zodat je alle Engelse woorden niet meer ziet, en dan alles nog eens herhalen.

Vergeet ook niet af en toe pauze te nemen, en het de volgende dag nog een keer te herhalen. In het begin is 63 woorden (x 3 of 4) wel even doorbijten, maar het is wel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:25

xDonja schreef:
Bestaat Teach2000 nog? Vond ik echt een topprogramma! +:)+

Jaaaa, dat werkte echt ideaal *\o/*

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:26

TS, I feel u :+ Moest ik ook.

Gewoon geconcentreerd lezen heeft bij mij geholpen en vooral.. boeken lezen!
Als je boeken leest op een bepaald niveau komen er vaak al veel woorden in voor die je misschien nog niet helemaal weet te gebruiken, en zo werkt dat ook met werkwoorden.

Ik wist zelf al een groot deel van de werkwoorden omdat ik dus boeken had gelezen of filmpjes had gekeken etc, dan hoor je meestal heel veel voorbij komen en voel je het misschien wat beter aan wanneer een werkwoord een bepaalde uitgang heeft.

Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:29

Is toch prima te doen in een week tijd? Gewoon onderverdelen per dag en dan valt het reuze mee. Daar ben je nu wel iets te laat mee vermoed ik.
Inderdaad even hardop voorlezen voor jezelf, wat bij mij werkte was om er een soort vast deuntje aan de geven. Wist op den duur ook min of meer de volgorde daardoor :+

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:30

Ik moet nu ook 90 onregelmatige werkwoorden leren. Zelf lees ik ze een aanal keer door, als dat goed gaat leg ik een blaadje op de engelse woorden en schrijf ik ze op. Degene die ik niet weet blijf ik steeds opschrijven tot dat ik het wel weet.

HellowKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:33

Ik gebruik wrts voor dat soort dingen, overschrijven en de luidspreker aan, werkt bij mij prima :)

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 00:47

Ooh, die heb ik ook moeten leren! 115 in totaal, wat had ik daar een hekel aan zeg := En ze komen ook je hele (middelbare) schoolperiode terug, dus sterkte TS!

Ik las ze eerst over, sprak ze daarna uit (wij kregen elke week 10 om te leren), schreef ze dan over, las ze nog een keer over en daarna hand erop en weer hardop uitspreken. Bij mij was dit de enige manier om ze in mijn hoofd te krijgen. Verder voerde ik ze inderdaad ook in op wrts.nl en herhaalde ze elke dag/twee dagen een keer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 00:51

1 tip: leer ook de Nederlandse vertaling goed, ik weet de nog steeds maar ik had destijds een 2,3 omdat ik de Nederlandse vertaling niet wist. _O-

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 02:30

Dé oplossing: perfect tweetalig worden! Heb je je hele leven wat aan en je hoeft nooit meer te studeren voor het vak Engels op school. Ook later op de uni is dat heel handig.

Ik ben gewoon 100% Nederlands opgevoed (of ja, Vlaams eigenlijk :+ ) en ik ben op mijn 6de zelf Engels beginnen leren (ik vond Brits zó heerlijk klinken! :') ). Volle neut Engelse boeken en kranten lezen, Disneyfilms enkel in het origineel bekijken (liefst met Engelse ondertiteling), Britse penvriendjes (zodra internet bestond steeds op Engelse (paarden)fora zitten) etc.

Nu lees ik nog steeds enkel Engelse boeken, ik zet nooit NL ondertitels op bij films, en ik spreek het constant in Maastricht waar ik studeer. Britten hebben nooit door dat ik eigenlijk geen native speaker ben :+
Dus het kan zeker, en het maakt je verdere leven veel makkelijker! Ik schrijf en lees net zo makkelijk in het Engels (literatuur, wetenschappelijke papers, theses) terwijl anderen uren wroeten met de taal, dus je zult er geen spijt van hebben als je perfect tweetalig bent! Zou iedereen moeten doen eigenlijk :j

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 04:26

Neem aan dat de TS geen zes meer is, dus daar is het nu iets te laat voor :+

Ik ben op de Havo gezakt voor Engels, maar spreek het sinds ik in de USA woon vloeiend :D
Gewoon veel oefenen, komt vanzelf goed

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 04:54

Laatste jaar op middelbare knipte ik van die kaartjes en dan schreef ik aan de ene kant het engelse woord en aan de andere de Nederlandse betekenis. Wij moesten voor cambridge altijd iets van 6 A-4'tjes vol kennen (dubbelzijdig) voor op een toets en ik leerde pas de dag van tevorem, maar hier haalde ik echt tieten mee :) ik was dan al wel goed in Engels maar hierdoor leerde ik echt vreselijk snel. En de tijd dat je in het schrijven van de kaartjes steekt leer je ook al.

Als je graag acjtergrondmuziek hebt bij het leren: game muziek!! De sounttracks daarvan zijn meestal zo ontworpen dat ze niet afleiden maar zijn wel prettig als achtergrondmuziek. Dag zet ik altihd op als ik me miet concentreren. En dan bijvoorbeeld van AC of bioshock, skyrim enzo.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:00

Libera schreef:
Neem aan dat de TS geen zes meer is, dus daar is het nu iets te laat voor :+

Klopt dat ze waarschijnlijk ouder is natuurlijk :+ maar dat wilt niet zeggen dat je dan niet meer tweetalig kunt worden!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:14

Dit is echt voor het eerst dat je het op krijgt? Docent geeft niet tussendoor leerwerk op met het gewone huiswerk?

Iig gewoon een aantal keer opschrijven, dus 5 regels lang hetzelfde. Bijv to broadcast, broadcast, broadcast, uitzenden.... En dat 5 regels achter elkaar en dan het volgende woord. Dat doe je dan voor bijv. 15 woorden en dan neem je een pauze of ga je iets anders doen. Vervolgens schrijf je de 15 woorden nog 1 keer normaal op. Dan ga je de volgende 15 woorden doen etc. Wellicht dan gewoon 1 dag niet meer doen en dag erop weer verder gaan.

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:25

Ik vol even ik zit in 3 mavo en ken ze nog steeds niet maar ik ben ook nog eens dislecties dus ze blijven heel moeilijk hangen

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:28

Ik heb laatst een toets gehad over onregelmatige ww en dat waren en 83. Ik heb het echt in gedeeltes geleerd want anders onthoud je het gewoon niet. Er staan ook liedjes op youtube van onregelmatige ww, die hebben we heel vaak in de klas gehoord!

Olympico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:34

Heey, wat je ook kan doen is de ww onderverdelen in groepen die het zelfde worden vervoegd en die uit je hoofd leren. Veel makkelijker onthouden zo!
Succes met leren! :)