HBO opleiding, doen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiee_

HBO opleiding, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:37

Hoi medebokkers.

Op het moment volg ik de opleiding paardenhouderij/paardensport niveau 3.
Nu heb ik VMBO basis gedaan, en kon ik eigenlijk geen niveau 3 aan.
Toch hebben ze me op school de kans gegeven het te proberen, en het is flink aanpoten, maar ik denk dat dit jaar me toch gaat lukken. Aangezien ik wel veel problemen heb gehad met dat ik zou blijven zitten, o mijn Proeve van Bekwaamheid niet zou mogen doen.

Nu zit ik al een tijdje te zoeken naar een nieuwe opleiding, ik weet dat ik hierna totaal iets anders wil gaan doen. En toen kwam mijn vriend op de evenementen waar wij nog heen gaan.
Daarbij dacht ik dat ik wel eens meer zou willen weten wat er bij zo'n organisatie allemaal moet gebeuren voordat een festival of iets dergelijks plaats kan vinden.

Nu is het probleem alleen, ik moet al flink aanpoten om mijn MBO niveau 3 opleiding te doen, is het dan wel verstandig om een HBO opleiding te gaan doen?
Ik heb daarnaast ook geen flauw idee wat een HBO opleiding precies inhoud.

Ik hoop dat iemand mij dat kan vertellen, en mij een beetje advies zou kunnen geven!

Steffiee_

RoosG

Re: HBO opleiding, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:39

Kan je na MBO3 wel een HBO opleiding doen? Moet je dan niet eerst MBO4 halen?

tiffaany95

Moet je hierna nog niet eerst niveau 4 doen?

lifeofmarit

Je mag geen HBO doen met een MBO3. Je moet minimaal MBO4 hebben.
Ook denk ik dat je niet veel keus zal hebben met paardenhouderij...

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:41

lifeofmarit schreef:

Dat is een ding dat zeker is, met mijn paardenhouderij opleiding, kan ik in feite helemaal niks..
Maar de paardenhouderij opleiding van niveau 4 heeft alleen managment erbij, en dit zocht ik eigenlijk voor mijn vervolgopleiding ipv voor de paardenhouderij opleiding...
Maar aangezien mbo3 al zwaar is, twijfel ik nog.
Heb wel het een en het ander opgezocht kwa thuisstudies, maar daar staan mijn ouders niet achter..

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:43

Steffiee_ schreef:
lifeofmarit schreef:

Dat is een ding dat zeker is, met mijn paardenhouderij opleiding, kan ik in feite helemaal niks..
Maar de paardenhouderij opleiding van niveau 4 heeft alleen managment erbij, en dit zocht ik eigenlijk voor mijn vervolgopleiding ipv voor de paardenhouderij opleiding...
Heb wel het een en het ander opgezocht kwa thuisstudies, maar daar staan mijn ouders niet achter..

Met paardenhouderij zou je (of kan je) eigenlijk alleen paard&managment doen. Voor opleidingen zoals bv. leraar moet je onderwijsassistent 4 hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:43

collegaatje van mij heeft die opleiding gedaan, geen droog brood in te verdienen, dus ik zou het laten.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:45

Steffiee_ schreef:
lifeofmarit schreef:

Met paardenhouderij zou je (of kan je) eigenlijk alleen paard&managment doen. Voor opleidingen zoals bv. leraar moet je onderwijsassistent 4 hebben.[/quote]

Dus eigenlijk voor alles is een MBO 4 opleiding nodig, wil je hbo gaan doen?
Dan houd het voor mij al snel op natuurlijk.. :(

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:45

Caira schreef:
collegaatje van mij heeft die opleiding gedaan, geen droog brood in te verdienen, dus ik zou het laten.

Welke opleiding?
De paardenhouderij of de evenementenorganisatie?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:48

Steffiee_ schreef:
Steffiee_ schreef:

Met paardenhouderij zou je (of kan je) eigenlijk alleen paard&managment doen. Voor opleidingen zoals bv. leraar moet je onderwijsassistent 4 hebben.

Dan houd het voor mij al snel op natuurlijk.. :([/quote]

Ja. En daarnaast is het ook niet zo dat je met paardenhouderij MER, Leraar, ALO o.d. mag gaan doen.. Helaas.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:49

Steffiee_ schreef:
Steffiee_ schreef:

Dan houd het voor mij al snel op natuurlijk.. :([/quote]

Ja. En daarnaast is het ook niet zo dat je met paardenhouderij MER, Leraar, ALO o.d. mag gaan doen.. Helaas.[/quote]

Iniedergeval enorm bedankt voor de informatie!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:49

Misschien moet je op school eens met de decaan gaan praten. Die kan je vertellen wat voor jou mogelijk en haalbaar is. Die zal ook weten welke overschakeling je eventueel zou kunnen maken om uiteindelijk bij die HBO opleiding uit te komen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:51

Steffiee_ schreef:

Vele HBO opleidingen hebben open dagen en soms zelfs meeloopdagen. Dan kun je even proeven van hoe het zou zijn. Deze dagen zijn vrijblijvend, je kunt ze dus gewoon sowieso meelopen. De moeilijkheidsgraad verschilt enorm per opleiding. Je kunt bij de opleiding naar keuze ook gewoon eens vragen wat de mogelijkheden zouden zijn. Niet geschoten is altijd mis, toch?

Hoe het zit met doorstroom naar HBO vanuit MBO weet ik niet, dus daarmee kan ik je helaas niet helpen.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:52

Marsu schreef:
Misschien moet je op school eens met de decaan gaan praten. Die kan je vertellen wat voor jou mogelijk en haalbaar is. Die zal ook weten welke overschakeling je eventueel zou kunnen maken om uiteindelijk bij die HBO opleiding uit te komen.

Ik heb nu de laatste 6 weken geen school meer, dus ik zie haar niet meer. Maar ik ga dat zeker doen volgend schooljaar, aangezien dat mijn examenjaar ook is.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:53

Fortitude schreef:
Steffiee_ schreef:

Vele HBO opleidingen hebben open dagen en soms zelfs meeloopdagen. Dan kun je even proeven van hoe het zou zijn. Deze dagen zijn vrijblijvend, je kunt ze dus gewoon sowieso meelopen. De moeilijkheidsgraad verschilt enorm per opleiding. Je kunt bij de opleiding naar keuze ook gewoon eens vragen wat de mogelijkheden zouden zijn. Niet geschoten is altijd mis, toch?

Hoe het zit met doorstroom naar HBO vanuit MBO weet ik niet, dus daarmee kan ik je helaas niet helpen.

Dat is zeker waar! Wel een goed idee, al weet ik nog niet welke school ik het evt zou kunnen doen.
Daarnaast had ik dus de thuisstudie gevonden, maar weet ik niet hoe dit in zijn werk gaat...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:53

Je moet sowieso MBO-4 hebben voor je een HBO opleiding kan gaan doen en je MBO-opleiding moet ook aansluiten op je HBO opleiding. Het is dus niet zo dat je met elke random MBO-4 opleiding je bijvoorbeeld de PABO kunt gaan doen, of HBO-V..

Ik zou me nog even goed laten informeren, maar zou niet voor een paardgerelateerde HBO opleiding gaan gezien hier nauwelijks werk is. Zoek dan een MBO-opleiding waar je wel baangarantie mee kunt vinden en ga daarmee verder. :j

Maar zoals hierboven genoemd is er bij jullie op school vast een decaan die jou op de juiste manier kan informeren over hoe je het beste verder kunt gaan.

Mocht je toch de richting van paarden op willen met een HBO-opleiding is de CAH in Dronten misschien iets voor je.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:55

Als MBO 3 al zwaar is voor je, zal een HBO echt te hoog gegrepen zijn voor je.
Daarbij komt dat je alleen met MBO 4 naar het HBO.
En dan alleen als je MBO een soort van overeenkomst heeft met de HBO opleiding.
Als je op mbo geen economie hebt gedaan zal je geen hbo opleiding kunnen doen waar economie essentieel is.

Ik zou op zoek gaan naar een mbo4 opleiding die meer kansen bied op een baan, en daar je energie in steken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:55

Steffiee_ schreef:
Caira schreef:

Welke opleiding?
De paardenhouderij of de evenementenorganisatie?

evenementen organisatie, maar heel eerlijk, je kunt met beide opleidingen vrij weinig :o

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:56

Zoals al eerder gezegd, je hebt mbo4 of minimaal een havo diploma nodig :) Dat is bij elke hogeschool zo. Dus kijken bij open dagen is leuk maar als je dat diploma niet hebt houdt het op...

+ ik denk dat als je al heel veel moeite heb met mbo3, je niet aan hbo moet beginnen. Ik heb vroeger mbo4 gedaan en ik doe nu een hbo studie, en er is echt een enorm niveau verschil.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:00

_Cowgirl schreef:
Je moet sowieso MBO-4 hebben voor je een HBO opleiding kan gaan doen en je MBO-opleiding moet ook aansluiten op je HBO opleiding. Het is dus niet zo dat je met elke random MBO-4 opleiding je bijvoorbeeld de PABO kunt gaan doen, of HBO-V..

Ik zou me nog even goed laten informeren, maar zou niet voor een paardgerelateerde HBO opleiding gaan gezien hier nauwelijks werk is. Zoek dan een MBO-opleiding waar je wel baangarantie mee kunt vinden en ga daarmee verder. :j

Maar zoals hierboven genoemd is er bij jullie op school vast een decaan die jou op de juiste manier kan informeren over hoe je het beste verder kunt gaan.

Mocht je toch de richting van paarden op willen met een HBO-opleiding is de CAH in Dronten misschien iets voor je.

Ik ben vanuit deze school al echt vanaf de eerste paar maanden van het paardgerelateerde afgestapt. Dit kan ook aan de school liggen, maar hoe het allemaal in elkaar zit spreekt me gewoon niet meer aan.
Daarnaast vind ik het ook niet echt leuk, en ik ging naar de paardenhouderij/paardensport voor mijn ORUN diploma, maar aangezien hier de regels enorm van veranderd zijn, kan ik dit dus ook niet meer halen...

Bedankt voor de info!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:03

cam schreef:
Als MBO 3 al zwaar is voor je, zal een HBO echt te hoog gegrepen zijn voor je.
Daarbij komt dat je alleen met MBO 4 naar het HBO.
En dan alleen als je MBO een soort van overeenkomst heeft met de HBO opleiding.
Als je op mbo geen economie hebt gedaan zal je geen hbo opleiding kunnen doen waar economie essentieel is.

Ik zou op zoek gaan naar een mbo4 opleiding die meer kansen bied op een baan, en daar je energie in steken.

Ja, dit is wat mijn ouders mij ook wel vertellen, maar ik wil graag nog doorleren.
Het liefst in een hele andere richting.
Ik zou dus wel eerst medewerker evenementenorganisatie kunnen doen, en daarna hoger opstromen, mocht het wat zijn voor mij?
Dus eerst medewerkers evenementenorganisatie is MBO, en daarna nog verder kijken?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:08

Wel apart eigenlijk dat je met elke willekeurige hbo propedeuse naar de uni mag, maar niet met een willekeurig mbo-4 diploma naar het hbo.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:11

Slina schreef:
Wel apart eigenlijk dat je met elke willekeurige hbo propedeuse naar de uni mag, maar niet met een willekeurig mbo-4 diploma naar het hbo.

kon het maar, had een hoop gescheeld voor mij.. :(

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:22

Dat kan wel hoor.. ik heb mbo 4 paardenhouderij gedaan en daarmee kan je je bijna overal inschrijven op het hbo. Ik studeer nu integrale veiligheidskunde.
En anders kan je altijd een 21+ toets doen.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat als je moeite hebt met niveau 3 je een hbo niet aan kunt. Ik heb met twee vingers in mn neus mbo 4 gedaan en moet keihard leren voor het hbo.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:26

Nanno_123 schreef:
Dat kan wel hoor.. ik heb mbo 4 paardenhouderij gedaan en daarmee kan je je bijna overal inschrijven op het hbo. Ik studeer nu integrale veiligheidskunde.
En anders kan je altijd een 21+ toets doen.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat als je moeite hebt met niveau 3 je een hbo niet aan kunt. Ik heb met twee vingers in mn neus mbo 4 gedaan en moet keihard leren voor het hbo.

Ja voor de thuisstudie was geen vooropleiding nodig, maar dat is meer een cursus van een half jaar zegmaar...
Sommige zeggen het is het proberen waard, maar de meeste zeggen dat ik het beter niet kan doen, want als t niet lukt kan ik over n jaar n hoop geld weer terug gaan betalen...