Hoe nu verder? (studie en werk)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Hoe nu verder? (studie en werk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 18:49

Ik zal proberen het beknopt te houden. :D

In 2005 ben ik begonnen met een studie rechten. In 2008 ben ik er een studie Grieks en Latijn naast gaan doen. De regels die toen golden waren: maak binnen 10 jaar al je studies af, dan kun je alles nog tegen 'normaal' tarief doen. Prima, dacht ik. Ik vond rechten toen niet iets waar ik mijn toekomst in zag, maar ik besloot het gewoon af te maken. Ik wilde verder gaan met Grieks en Latijn en had gepland dat dat mooi kon: ik zou gewoon twee masters gaan halen. Ik ging naast mijn studies een tijdje in het onderwijs werken en dat beviel inderdaad zo goed, dat ik graag lerares Grieks en Latijn wilde worden. Inmiddels had ik door twee studies, een baan en nog een semester in het buitenland wat studievertraging, maar dat gaf niets, want door mijn werk kon ik nieuwe jaren collegegeld betalen.

MAAR.

Toen kwam de langstudeerdersboete, waardoor ik heel snel mijn master rechten af moest maken. Nog net op tijd heb ik die in 2012 afgerond. Mijn bachelor Grieks en Latijn kon ik, omdat ik in de 'oude' regeling zat, ook nog onder normaal tarief afmaken. Mijn master echter niet. En daar zit het probleem.
Ik woon in Amsterdam en heb daar ook een hele leuke baan in het onderwijs. Als ik daar wil blijven werken volgend jaar, moet ik wel mijn bevoegdheid gaan halen, wat ook logisch is. Dat wil ik dus ook absoluut gaan doen! Maar.... hoe? Op educatieve masters krijg je 'korting', dat wil zeggen dat je niet het instellingsgeld hoeft te betalen (9000 euro) maar het normale tarief (ongeveer 1750 euro). Dat scheelt nogal! Het probleem is dat de opleidingen in vrijwel heel Nederland qua master zijn verdeeld in een 'normaal' masterdeel (waar dat dus niet voor geldt) en een educatief deel. Twee jaar in totaal dus. Groningen heeft een tweejarige opleiding, maar ook daar heb je in het eerste jaar bijna geen stages en heel veel aanwezigheidsplicht.
Mijn probleem is dus: ik heb mijn baan nodig om alles te kunnen betalen. En een behoorlijke baan ook, want ik krijg geen stufi meer. Ik ben heel erg blij met mijn plek op deze school en ik wil in de toekomst zeker mijn master halen. Het lijkt alleen niet te combineren te zijn met een educatieve master...
Ik heb de studie-adviseur in Groningen al gemaild over aanwezigheidsplicht daar, en of het mogelijk is de vakken op afstand te volgen. Dit is niet ideaal, maar misschien wel de beste mogelijkheid. Ik moet namelijk, om alles te betalen, wel minstens 0,6 fte werken.

Heeft iemand misschien in een soortgelijke situatie gezeten, of heeft iemand heldere ideeën waar ik nog niet aan had gedacht?

Iris82

Re: Hoe nu verder? (studie en werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:55

Volgens mij moet je een master hebben in de betreffende taal alvorens je je bevoegdheid kan halen toch?
Dus 1 jarig is sowieso geen optie.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:56

Is er voor zoiets geen deeltijdopleiding, waar je eventueel langer over doet? :)

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:05

Zouden je ouders je niet financieel kunnen ondersteunen? Of dat je een deel van je ouders leent en later terug betaalt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 19:09

@Iris: klopt, alleen tweejarig kan :)

@Kimberly: financieel is dat slecht haalbaar en bovendien wil mijn school dat ik zo snel mogelijk bevoegd raak.

@Kaatje: dat heb ik eerder al moeten doen, helaas. Ik wil nu echt niets meer van mijn ouders lenen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:12

Deeltijdopleiding duurt niet per definitie langer dan een voltijdopleiding? Of is dat hierbij wel?

Mag ik concluderen dat voltijd eigenlijk onhaalbaar is en deeltijd slecht haalbaar?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:04

Deeltijdopleiding wordt alleen in Groningen aangeboden en kost 5800 per jaar nog aan instellingscollegegeld. Ik vraag me wel af hoeveel dat helpt, omdat je colleges volgt samen met de reguliere studenten, wat ik dus niet zou kunnen omdat ik aan het andere einde van de wereld werk.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 21-05-14 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:13

Ik weet niet of het haalbaar is, maar kan je deze master eventueel in België doen? Het inschrijvingsgeld ligt hier een pak lager. Maar ik weet niet hoe die regeling juist werkt voor Nederlanders..

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:20

Kom je niet in aanmerking voor een lerarenbeurs?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:24

Helaas moet je een bevoegdheid hebben voor een lerarenbeurs, en die heb ik niet :(

Ik ben even aan het kijken naar Belgie! Het geld is inderdaad een stuk minder, maar het lijkt mij persoonlijk erg lastig om in Belgie colleges op afstand te moeten volgen! Heen en weer reizen is daar een stuk minder goed te doen...

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:27

En eerst een tweedegraads bevoegdheid halen, met het lagere tarief, vervolgens eerstegraads met lerarenbeurs? Is wat langer misschien, maar wel goedkoper :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:30

Hoe bedoel je dat? Waar zou ik dan die bevoegdheid kunnen halen met het lagere tarief?
Ik denk trouwens niet dat ik in dat geval mijn baan zou mogen houden, ik moet eerstegraads zijn :(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:30

Sheran schreef:
Helaas moet je een bevoegdheid hebben voor een lerarenbeurs, en die heb ik niet :(

Ik ben even aan het kijken naar Belgie! Het geld is inderdaad een stuk minder, maar het lijkt mij persoonlijk erg lastig om in Belgie colleges op afstand te moeten volgen! Heen en weer reizen is daar een stuk minder goed te doen...

Ik weet dat er bij ons regelingen zijn voor studenten die eigenlijk fulltime werken. Die krijgen bv de hoorcolleges online doorgestuurd (deze zijn dan op voorhand opgenomen). Maar ik durf niet te zeggen of dit voor jouw master ook al geldt, het project staat nog in z'n kinderschoenen. Misschien kan je eens informeren bij de KULeuven ofzo?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:31

Wil jij perse eerstegraads of is tweedegraads ook een optie?
Kun je dan geen kopopleiding volgen?

Edit: laat maar dus. Jammer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:34

Ik ga zeker even informeren Solleke_Noah! Ik heb wel een erg lastige master natuurlijk, hij komt niet zo vaak voor.

Eerstegraads moet wel uiteindelijk :). Via HBO zal in mijn geval niet gaan, ik denk niet dat ze daar Grieks en Latijn aanbieden :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:33

Is het niet zo dat je met een BA bevoegd bent om les te geven in de onderbouw? Of moet je dan ook een educatieve minor gevolgd hebben?

Wil je per se je masters aan de RUG halen? In Leiden schijn je namelijk al aan het ICLON te mogen beginnen als je in de laatste fase van je MA zit. Een paar van mijn vrienden moeten namelijk nog een semester voor hun gewone GLTC-master (of rather: ze moeten dit semester nog afmaken), maar zijn al wel begonnen aan het ICLON. Hoe het zit met de voorwaarden weet ik niet precies, omdat het voor mij niet van toepassing is, maar als je Leiden eventueel wilt overwegen, kan ik wel even voor je navragen hoe zij dat geregeld hebben. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 13:36

Leiden is prima te overwegen, fijn zelfs, maar ook zij delen het wel op, voor zover ik kon zien, in een gewone master (onbetaalbaar) en een lerarentraject.
Ik ben helaas niet tweedegraads bevoegd, want ik heb geen educatieve minor gevolgd.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:32

Kun je al aan je master beginnen voordat je je bachelor hebt afgerond of zijn ze bij jullie heel strikt in het doorvoeren van de harde knip? Als je je bachelor en master kunt laten overlappen, kun je het misschien voor elkaar krijgen om het wettelijk collegegeld te blijven betalen. Ik weet alleen niet zeker of het zo werkt al je ba-ma-ba-ma hebt gedaan.

http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.E ... =obj(38575),ts=OcwDuoNew

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:36

Sheran, ik heb zelf rechten gestudeerd (ook master gehaald) en ga in september te Groningen lerarenopleiding volgen (In NL, niet in Duitsland waar ik woon). Normaal onbetaalbaar, omdat tweede master zelf betaald moet worden.

Echter:omdat er een lerarentekort verwacht wordt zijn er beurzen voor, (en daar hoef je nog helemaal geen bevoegdheid voor te hebben). Je kunt dat bekijken op de site van de belastingdienst. (DUO: aanvraag tegemoetkoming leraren 2014-2015) Je moet aan een bepaalde inkomenseis voldoen. Je krijgt niet alles vergoed maar zo'n 75%. Wellicht dat jij daar ook voor in aanmerking komt?

Zou je dit ook bij je werkgever kunnen aankaarten? Wellicht is er een regeling voor te treffen? Of verrekening via je salaris..?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:51

Dit is de link naar de tegemoetkoming leraren:
https://www.duo.nl/particulieren/leraar ... or-wie.asp

Ik krijg deze tegemoetkoming voor mijn deeltijd pabo opleiding. Voorwaarde is dat je geen recht meer hebt op studiefinanciering EN lening. Mocht je dus nog recht hebben op een lening bij de DUO dan kun je hier geen aanspraak op maken. Beurs is ongeveer 1200 euro.

Jammer dat die lerarenbeurs alleen voor bevoegde docenten is.

Apart eigenlijk dat die masters zo opgeknipt zijn, je zou toch denken dat je een educatieve master in z'n geheel kunt volgen...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 23:00

InekeN en Maaike: daar kom ik inderdaad voor in aanmerking! Maar als ik het begrijp gaat het alleen om het educatieve deel. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik het graag in Groningen zou doen. Als ik het in Amsterdam woon is het eerste jaar gewoonweg onbetaalbaar :)

En ik heb mijn bachelor helaas al afgerond, ik kan dus niets meer laten overlappen. Ik heb het al wel bij mijn school aangekaart, maar zij doen ook alleen maar eventueel iets met het echte educatiedeel, niet met het voortraject.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:24

Sheran schreef:
Deeltijdopleiding wordt alleen in Groningen aangeboden en kost 5800 per jaar nog aan instellingscollegegeld. Ik vraag me wel af hoeveel dat helpt, omdat je colleges volgt samen met de reguliere studenten, wat ik dus niet zou kunnen omdat ik aan het andere einde van de wereld werk.

Niet overdrijven hoor...

Ik woon in Groningen en werk full-time (in dit geval 48 uur) in Amsterdam.
1,5 uur in de auto en je bent er :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 13:54

Haha! Ik zoudat ook niet doen als ik jou was :P. Ik heb een tijd in Groningen gestudeerd en in Amsterdam gewoond. Ik moet dan met de trein, want ik kan de auto niet kwijt waar ik woon in Amsterdam... en dat 4 uur per dag reizen vond ik toch niet echt grappig! Vooral niet als het voor een college van 1,5 uur is. Het zorgt er namelijk net weer voor dat je een dag niet kan werken. Ook al heb je maar 1 college.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:40

Zijn er al (positieve?) ontwikkelingen Sheran?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:58

Ik heb binnenkort een gesprek met de studie-adviseur in Groningen voor de educatieve master. Ik heb in Hilversum nu een baan van 0,6 fte, die in ieder geval duurt tot de kerst.