In 2005 ben ik begonnen met een studie rechten. In 2008 ben ik er een studie Grieks en Latijn naast gaan doen. De regels die toen golden waren: maak binnen 10 jaar al je studies af, dan kun je alles nog tegen 'normaal' tarief doen. Prima, dacht ik. Ik vond rechten toen niet iets waar ik mijn toekomst in zag, maar ik besloot het gewoon af te maken. Ik wilde verder gaan met Grieks en Latijn en had gepland dat dat mooi kon: ik zou gewoon twee masters gaan halen. Ik ging naast mijn studies een tijdje in het onderwijs werken en dat beviel inderdaad zo goed, dat ik graag lerares Grieks en Latijn wilde worden. Inmiddels had ik door twee studies, een baan en nog een semester in het buitenland wat studievertraging, maar dat gaf niets, want door mijn werk kon ik nieuwe jaren collegegeld betalen.
MAAR.
Toen kwam de langstudeerdersboete, waardoor ik heel snel mijn master rechten af moest maken. Nog net op tijd heb ik die in 2012 afgerond. Mijn bachelor Grieks en Latijn kon ik, omdat ik in de 'oude' regeling zat, ook nog onder normaal tarief afmaken. Mijn master echter niet. En daar zit het probleem.
Ik woon in Amsterdam en heb daar ook een hele leuke baan in het onderwijs. Als ik daar wil blijven werken volgend jaar, moet ik wel mijn bevoegdheid gaan halen, wat ook logisch is. Dat wil ik dus ook absoluut gaan doen! Maar.... hoe? Op educatieve masters krijg je 'korting', dat wil zeggen dat je niet het instellingsgeld hoeft te betalen (9000 euro) maar het normale tarief (ongeveer 1750 euro). Dat scheelt nogal! Het probleem is dat de opleidingen in vrijwel heel Nederland qua master zijn verdeeld in een 'normaal' masterdeel (waar dat dus niet voor geldt) en een educatief deel. Twee jaar in totaal dus. Groningen heeft een tweejarige opleiding, maar ook daar heb je in het eerste jaar bijna geen stages en heel veel aanwezigheidsplicht.
Mijn probleem is dus: ik heb mijn baan nodig om alles te kunnen betalen. En een behoorlijke baan ook, want ik krijg geen stufi meer. Ik ben heel erg blij met mijn plek op deze school en ik wil in de toekomst zeker mijn master halen. Het lijkt alleen niet te combineren te zijn met een educatieve master...
Ik heb de studie-adviseur in Groningen al gemaild over aanwezigheidsplicht daar, en of het mogelijk is de vakken op afstand te volgen. Dit is niet ideaal, maar misschien wel de beste mogelijkheid. Ik moet namelijk, om alles te betalen, wel minstens 0,6 fte werken.
Heeft iemand misschien in een soortgelijke situatie gezeten, of heeft iemand heldere ideeën waar ik nog niet aan had gedacht?

. Ik heb een tijd in Groningen gestudeerd en in Amsterdam gewoond. Ik moet dan met de trein, want ik kan de auto niet kwijt waar ik woon in Amsterdam... en dat 4 uur per dag reizen vond ik toch niet echt grappig! Vooral niet als het voor een college van 1,5 uur is. Het zorgt er namelijk net weer voor dat je een dag niet kan werken. Ook al heb je maar 1 college.