Stagerooster, mag dit wel zo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Stagerooster, mag dit wel zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 21:24

Hallo Bokkers.

Ik heb nu sinds de meivakantie stage. (vakantie hadden we niet, maar goed)
Dit is een periode van 11 weken. We lopen vrij korte dagen. Maar alsnog vraag ik mij af of dit allemaal wel mag zo..

Ik ben 17 jaar oud en wordt 30 december 18.

We hebben 2 aparte roosters, voor de even weken en de oneven weken. (lekker irritant..)

Oneven weken:
Maandag: xx
Dinsdag: 08:00 - 13:00
Woensdag: 13:00 - 18:00
Donderdag: 08:00 - 13:00
Vrijdag: 15:00 - 21:00
Zaterdag: 08:00 - 13:00
Zondag: Alleen op de koopzondagen*

Even weken:
Maandag: 12:00 - 18:00
Dinsdag: 13:00 - 18:00
Woensdag: 08:00 - 13:00
Donderdag: 13:00 - 18:00
Vrijdag: 08:00 - 15:00
Zaterdag: 13:00 - 18:00
Zondag: Alleen op de koopzondagen*

*Koopzondagen komen ongeveer 3 keer voor in deze stage periode.

Nu vroeg ik (en mijn ouders ook trouwen) mij af of ik wel zeven dagen per week mag 'werken'. (Ik krijg er niets voor, dus echt werk kan je het niet noemen haha :P )
Ik 'werk' dus (bijna) iedere week sowieso 6 dagen, soms 7! Aankomende zondag is een koopzondag, wat betekend dat ik nu dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag, maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag achter elkaar 'werk'!

Zijn er mensen die hier verstand van hebben?

AnnemiekvM

Re: Stagerooster, mag dit wel zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:25

Het zijn wel hele korte dagen. Misschien compenseert dat?

Goudlokje1

Re: Stagerooster, mag dit wel zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:26

Ja dit mag, want je moet minstens zoveel uur "werken", plus, jij hebt ontzettend korte dagen..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:27

Je werkt de meeste dagen maar halve dagen.... Wat staat in je contract?
Edit: als ik ga tellen werk je nog geen 30 uur per week... Mijn stage (12 maanden) bestond gewoon uit een 40 urige werkweek, met 7 dagen die ik mocht missen. (laat ik een week zien zijn geweest).
Laatst bijgewerkt door secricible op 20-05-14 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:28

Wat maakt het uit of het mag?
Beetje werken krijg je niks van hoor behalve eelt.
En het is maar 11 weken en ook nog eens halve dagen.
Kom je nog niet eens aan 38 uur.
Gewoon doen. Je overleeft t wel..

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 21:30

Dat vroeg ik mij dus af inderdaad :) Het zijn wel korte dagen ja. Maar alsnog, 7 dagen in de week werken.. Pfft.
Ik moet er naast ook nog werken bij de AH omdat ik mijn paard ook moet onderhouden en van stage krijgen we niets helaas. Erg drukke periode dus.

Edit:

Het contract kregen we van de week pas mee. Mijn ouders hebben het even door gelezen.. Klopt van geen kant. Er staat dat we tot 2 juni stage hebben. 5 dagen in de week.
Terwijl we tot 2 juli moeten. En we werken 6/7 dagen in de week.

Ik overleef het ook wel hoor :) Haha. Zo vreselijk is het niet. Maar wij vroegen ons gewoon af of dit rooster wel mag. Ook omdat we soms pas om 21:00 klaar zijn op vrijdag en dan zaterdag om 08:00 weer beginnen en vanwege het soms geen weekend hebben. Daarom opende ik dit topic.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:31

Dit moet je echt wel kunnen als gezond persoon, daar word je een grote meid van. ;)
De gedachte aan 7 dagen werken is misschien heftig, maar kijk ook even naar het totaal aantal uren in de week. Daarnaast hoef je niet iedere dag vroeg op en werk je niet tot 's avonds laat.
Iemand die naar school gaat en een weekendbaantje heeft, is praktisch ook 6 á 7 dagen per week aan het werk.

laraxXxemma

Stage van school ofzo?
Wij hadden met school een bepaald aantal uren, maar dat waren er maar 40, en dat had ik voor mekaar met 2 volle dagen en 2 halve dagen
weet nou ook niet of je havo of vwo doet of mbo of hbo oid

Mars

Ik zou tekenen voor zo'n rooster, elke keer een paar uurtjes werken. Lijkt mij echt wel te doen voor die 11 weken.

_Marinke_

Je zou na kunnen kijken wat de regels in die branche zijn voor jou leeftijd. Oftewel de CAO even nakijken wat toegestaan is.

Bij ons houd een blok stage gewoon een full time 'job' in. Gelden ook de regels van de CAO.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:32

Celine_Famke schreef:
Ik overleef het ook wel hoor :) Haha. Zo vreselijk is het niet. Maar wij vroegen ons gewoon af of dit rooster wel mag. Ook omdat we soms pas om 21:00 klaar zijn op vrijdag en dan zaterdag om 08:00 weer beginnen en vanwege het soms geen weekend hebben. Daarom opende ik dit topic.

Volgens mij moet er officieel 12 uur tussen twee werkdagen zitten, maar pin me d'r niet op vast.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:33

Heb je een Aequor leerbedrijf? Bij mij was het een normale werkdag bestaat uit 8 uur. Op mijn nieuwe werk moet ik 24 uur in de week "stage lopen" ook via Aequor. Dan maakt het niet uit, als zou ik iedere dag een paar uurtjes werken, als ik maar mijn uren maak. Maar goed.. Of je er mee akkoord gaat dat moet je zelf uitzoeken.. Er is vast nog wel meer?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 21:35

Ik zeg ook niet dat het niet te doen is :) Ik vind het ook wel chil dat ik vaak kan uitslapen en soms lekker al om 13:00 klaar ben. Maar ik zat meer met de zeven dagen achter elkaar. Dat klinkt inderdaad zoveel.. Al komt het natuurlijk wel maar iets van 3 keer voor in de stageperiode.
En mijn ouders zaten met het om 21:00 klaar zijn en dan om 08:00 weer beginnen. Al heb ik daar zelf minder moeite mee, want ik slaap toch altijd laat haha!

Ik zit op het MBO trouwens!

Edit:
Onze stageplekken worden trouwens aangewezen. School had maar 4 stageplekken gevonden. Dus 3 mensen zitten bij andere stageplekken en de rest van de klas (20 man) zit bij de stageplek waar ik ook zit. Vandaar dat we korte dagjes hebben, we hebben de ochtend en de middagploeg :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:36

Tinker11 schreef:
Wat maakt het uit of het mag?
Beetje werken krijg je niks van hoor behalve eelt.
En het is maar 11 weken en ook nog eens halve dagen.
Kom je nog niet eens aan 38 uur.
Gewoon doen. Je overleeft t wel..

Omdat er niet voor niks afspraken zijn gemaakt voor wat betreft werkdruk, arbeidstijden, verplichte pauzes en noem het maar op, ook voor stagiaires. Daarom maakt het uit of het mag en dát is TS haar vraag. Niet of ze de stage wel of niet overleeft.

Wat een achterlijk argument.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:37

Hier alvast een link naar de wettelijke regels omtrend arbeid.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... werktijden

Ik vraag me af of ze je 12 dagen achtereen mogen laten werken zonder een rustdag. Ongeacht je leeftijd of werkuren.

Edit zo te lezen mag dat dus niet.

Voor de rust die u heeft na uw werktijd gelden de volgende regels:

Na een werkdag mag u gedurende minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken. Deze rustperiode mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Dit mag alleen als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.

Na iedere werkweek mag u 36 uur aaneengesloten niet werken, maar:

Een langere werkweek is ook mogelijk. Dit kan alleen als u in een periode van 14 dagen minimaal 72 uur aaneengesloten niet werkt. Deze rusttijd kan worden gesplitst in onafgebroken rustperioden van elk ten minste 32 uur. Bijvoorbeeld 32 plus 40 uur, 33 plus 39 uur enzovoort.

De Arbeidstijdenwet geldt voor iedereen die voor een werkgever werkt, dus ook voor stagiairs, uitzendkrachten en gedetacheerden. De Arbeidstijdenwet is van toepassing op alle werkzaamheden die u als werknemer verricht. Als u verschillende banen heeft, worden de werktijden daarvan bij elkaar opgeteld.

In een aantal gevallen geldt de Arbeidstijdenwet ook voor zelfstandigen. Het gaat dan om situaties waarin ook de veiligheid van derden in het geding is. Dit geldt bijvoorbeeld voor chauffeurs die als zelfstandige in het wegvervoer werken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:41

Ik ga er vanuit dat je stage loopt bij een bedrijf dat een erkent leerbedrijf is? (Aequor)
Dan mag dit gewoon. Een normale stageweek is 36-40 uur. Je hebt echt geluk met een stageplek als deze.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:41

even googlen op arbeidstijdenwet.
21:00 en dan 8:00 mag sowieso.
12 dagen achtet elkaar mag dan weer niet denk ik. maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

tot slot ben je er zelf bij. dus als jij hetbpra vindt is het prima

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:42

En nog een aanvulling voor 16 en 17 jarigen. Die moeten meer rusttijd hebben. En wat betreft werken op zondag nog extra erbij

Rusttijden jongeren van 16 en 17 jaar
Tabel met rusttijden jongeren van 16 en 17 jaar
Rusttijden Jongeren van 16 en 17 jaar
minimum dagelijkse rust 12 uur
in elk geval tussen 23.00 - 6.00 uur
wekelijkse rust 36 uur per periode van 7 x 24 uur
Aaneengesloten pauze bij werktijd van meer dan 4,5 uur Half uur
Pauzes
In een collectieve regeling kan worden afgesproken dat jongeren van 16 en 17 jaar in plaats van een half uur pauze, 2 pauzes van minimaal 15 minuten hebben.

Werken op zondag
Werken op zondag is alleen toegestaan als aan de volgende 3 voorwaarden is voldaan.

De aard van het werk maakt het nodig om op zondag te werken. Dit moet in het arbeidscontract staan.

De omstandigheden in het bedrijf maken werken op zondag nodig. Er moet wel overeenstemming zijn met:

de ondernemingsraad, of
de personeelsvertegenwoordiging, of
betrokken werknemers.
De werknemers moeten individueel toestemmen met werken op zondag.

Per 52 weken moeten jongeren van 16 en 17 jaar minstens 13 zondagen vrij hebben. Zij mogen alleen minder zondagen per jaar vrij zijn als dat in een collectief overleg is afgesproken.
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-05-14 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:42

Ik ben 16 jaar oud en heb de afgelopen leriode 10 weken stage gelopen.

Ik liep 4 dagen in de week stage in een verzorgingstehuis, 8 uur per dag, nu werkte ik ook nog 3 dagen in het weekend en ging ik donderdag naar school. Ik had wel eens werkweken van 42 uur, school miet mee gerekend (wat eigenlijk niet eens mag op mijn leeftijd) Het was een zware periode, maar nu ik weer fultime school heb, kijk ik terug naar deze periode. Wat vond ik het werken heerlijk!

Ik mocht geloof ik maar 40 uur per week, inclusief school werken. Ook mocht ik geen avonddienst draaien als ik de dag erna vroeg op moest en ik mocht geen nachtdiensten mee draaien. Op internet staan alle regels van de uren die je wel en niet mag werken, hoeveel rust etc...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:43

@karuna: Dat gaat over werken. Stage is weer heel anders. zeker gezien de stage-uren per dag.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 21:43

Het is geloof ik wel een erkend leerbedrijf. Ik weet het niet zeker.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:44

HorseTopShop schreef:
@karuna: Dat gaat over werken. Stage is weer heel anders. zeker gezien de stage-uren per dag.

Er staat nota bene dat het ook voor stagiaires geldt :+.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:44

HorseTopShop schreef:

Nee dus

Even een extra quote

Citaat:
De Arbeidstijdenwet geldt voor iedereen die voor een werkgever werkt, dus ook voor stagiairs, uitzendkrachten en gedetacheerden

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:45

Dan lees ik daar overheen...? Alsnog zijn er genoeg rusturen tussendoor.

Maandag: 12:00 - 18:00
Dinsdag: 13:00 - 18:00

Dat zijn 17 rusturen tussen 2 stagedagen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:47

Of het mag of niet: ik vind het wel vreemd dat het contract en het rooster niet met elkaar rijmen.