Met mn handen in het haar, wat moet ik kiezen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij kiezen na het lezen van mijn tekst?

A
22 (68%)
B
8 (25%)
C
1 (3%)
D
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 32

loveslimpie

Met mn handen in het haar, wat moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 19:35

Tja.. Waar zal ik beginnen.

Ik heb een jaar geleden mijn havo diploma gehaald, daarna ben ik doorgaan studeren en heb ik gekozen voor de HBO opleiding voedingsmiddelentechnologie.
Nu nadert het einde en het tentamen wat ik had moeten halen om nog enige studiepunten binnen te sprokkelen heb ik niet gehaald. op 0,3punt. Je zou zeggen dat dit weinig is, maar wetende dat ik dit jaar van een aardig meisje in een robot ben getransformeerd door de druk die er op me stond. Het is ook niet door een HA onderzocht maar de "klachten" die ik heb komen heel erg overeen met die van een vriendin en klasgenoot van me welke nu thuis zit wegens een burn-out.

Sinds ik het belangrijke tentamen niet gehaald heb en met mijn ouders heb gesproken is er zo'n druk van mij af gegaan dat ik nu weer met veel plezier en energie naar school toe ga, maar dit jaar kan ik nevernooit meer halen....

Nu is mijn vader van mening dat alle HBO opleidingen even zwaar zijn, ik heb aangegeven dat de hoeveelheid contacturen per week daar vooral in meespelen dit zijn er gemiddeld 25 zo niet meer. Daarnaast reis ik minimaal 3 uur per dag. Ook heb ik gezegd dat ik te weinig voor mijn tentamens heb geleerd door het blok heen, dit leek hij niet te begrijpen (ofzo?) afgelopen blokken hadden we ook van die lange dagen en veel verslagen en groepswerk wat af moest waardoor bij mij, en vele andere van de studie, het huiswerk amper tot niet gemaakt werd. Ik heb aangegeven als ik een andere opleiding zou doen waar ik minder contact uren zou hebben ik waarschijnlijk meer tijd zou kunnen besteden aan huiswerk.
Nu staat mijn vader er zo tegenover, als ik nu stop dat kan ik hbo gewoon niet aan en moet ik maar gaan werken en omdat ik nog geen 18ben, voor een halfjaar maar een dag in de week naar school of iets in die trant.

Nu sta ik denk ik voor een aantal keuzes en misschien kan bokt me nog wat wijsheid geven. Even voor de duidelijkheid, ik heb hier allemaal over gesproken met mijn ouders en vriend, maandag heb ik een gesprek met mijn slb'er...

A: Ik ga alsnog het tentamen inzien om zo de docent nog op wat foutjes te betrappen en zo die punten wel binnenhalen waardoor ik, als ik de rest van de punten haal dit jaar nog zou kunnen halen. Hierbij komt er wel weer een enorme druk op me te staan.
B: Ik stop per direct en ga een baan zoeken, ondertussen oriënteer ik me op welke hbo studie ik na de zomer ga doen
C: Ik maak dit jaar af, ik geniet en ik luister naar mijn vader, ik ga volgend jaar een baan zoeken wat zou betekenen dat ik misschien wel helemaal zonder diploma eindig.
D: Een mix van alles hierboven, graag toelichten wat dan.

Dankjewel dat je alles hebt gelezen en ik zie graag ideeën en suggesties tegemoet, ik weet het echt niet meer...

Domi_94

Re: Met mn handen in het haar, wat moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:40

Ik zou optie A kiezen. Misschien kan je nog wat puntjes sprokkelen ;) Is er geen herkansing voor dit tentamen? En anders het jaar afmaken en een nieuwe studie kiezen. Het schooljaar is bijna voorbij. Heb je eigenlijk al een andere studie op het oog gezien de 1 mei voorwaarden (1 mei is overigens al geweest)?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:42

Ik zou in ieder geval A proberen, want het jaar is bijna om. Overleg met studiebegeleider, of deze studie echt bij je past. Als deze studie niet lukt, betekent dat niet dat je andere studies ook niet kunt halen, dus ik ben het niet eens met je vader. Je bent toch niet voor niets toegelaten tot deze studie? Zeker niet stoppen met leren!! Zonde!! Mocht HBO niets voor jou zijn, dan kun je nog MBO doen. Niets doen is echt zonde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:43

Of A of een andere opleiding gaan doen. Misschien dichterbij zodat je minder reistijd hebt?

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:49

Zeker A, en lukt het toch niet om die 0,3 punten bij elkaar te sprokkelen dan optie C.
Ik ben ook gaan werken en heb alleen een VMBO diploma. Tegenwoordig kan je ook makkelijk binnen komen in een bedrijf zonder de nodige diploma's.
Ben je mondig en leergierig zijn ze vaak al overtuigd!

Je kan even 'bijkomen' en rustig gaan zoeken naar een andere opleiding.
En miss kan je wel een opleiding gaan volgen via je werk.

Succes ermee

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 19:51

Domi_94 schreef:
Ik zou optie A kiezen. Misschien kan je nog wat puntjes sprokkelen ;) Is er geen herkansing voor dit tentamen? En anders het jaar afmaken en een nieuwe studie kiezen. Het schooljaar is bijna voorbij. Heb je eigenlijk al een andere studie op het oog gezien de 1 mei voorwaarden (1 mei is overigens al geweest)?

Ik heb globaal de hogescholen in de buurt bekeken, inprinciepe schijn je je nog te kunnen aanmelden, je moet alleen een test maken en een gesprek hebben of het wel bij je past.
Jammergenoeg was het dus al de herkansing van het tentamen

RuthenRoos schreef:
Ik zou in ieder geval A proberen, want het jaar is bijna om. Overleg met studiebegeleider, of deze studie echt bij je past. Als deze studie niet lukt, betekent dat niet dat je andere studies ook niet kunt halen, dus ik ben het niet eens met je vader. Je bent toch niet voor niets toegelaten tot deze studie? Zeker niet stoppen met leren!! Zonde!! Mocht HBO niets voor jou zijn, dan kun je nog MBO doen. Niets doen is echt zonde.

MBO is hier sowieso uit den boze, ik krijg het idee dat ik beter kan werken of hbo kan doen maar MBO is niks.. Ik wil ook graag doorstuderen, aan de ene kant deze studie past echt perfect bij me het is echt wat ik zocht, afgezien van de berg werk, aan de andere kant is het dus zoveel dat ik het zelf niet trek..

Suzanne F. schreef:
Of A of een andere opleiding gaan doen. Misschien dichterbij zodat je minder reistijd hebt?

Daar heb ik naar gekeken, maar als mijn ouders er niet achter staan ben ik bang dat ik naast eventuele druk een grote financiele druk krijg aangezien ik bang ben dat ik het dan zelf zal moeten bekostigen...

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:54

Die test en gesprek gold ook vóór 1 mei. De 1 mei regel houdt eigenlijk in dat hogescholen je gewoon mogen weigeren als je je ingeschreven hebt ná 1 mei. Dus je moet er dan eigenlijk van uit gaan dat je niet terecht kan op school.

Vind je de opleiding zelf wel leuk?

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:54

Ik neem aan dat je op de HAS in Den Bosch zit??
Ikzelf heb dan wel geen voedingsmiddelentechnologie gestudeerd aan de HAS maar Dier en Veehouderij. Het eerste jaar heb ik mezelf echt een bult op mijn kop moeten werken, maar naar gelang ik verder in mijn opleiding kwam ging het mij steeds gemakkelijker af. Misschien kwam dit omdat ik langzamerhand in de gaten kreeg wat ze van mij vroegen maar mijn ervaring was dat het gemakkelijker ging. In jaar 1 had ik nooit verwacht dat ik het in 4 jaar zou halen. Maar het is me toch gelukt!

Ik zou je dus adviseren om voor optie A te gaan. En met je begeleider te spreken of er echt geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden wat betreft het overgaan naar jaar 2.
En kun je in de laatste tentamenweek niet nog een herkansing maken?
Ik weet niet of het financieel mogelijk is, maar is het een optie voor je om bijv. Met de auto naar school te gaan? Of misschien enkel een paar dagen? Misschien zorgt dat ook voor meer tijd en rust in je hoofd.

Succes!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 00:42

Aan je verhaal te lezen denk ik ook dat je op de HAS zit! Ik zou zeker je tentamen inkijken, en je kunt altijd nog naar de examencomissie. Ik zit in het eerste jaar en heb het ook echt super super druk maar heb ook gehoord van hogere jaars dat het minder wordt omdat je dan weet wat er van je verwacht wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 00:48

Absoluut eerst A! Niet geschoten is altijd mis en vaak steek je ook nog wat op. Kijk daarna pas verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:09

Is het zo dat je je p nu niet haalt, of de punten die je nodig hebt om over te gaan?

Ik zou voor a gaan en zeker deze periode nog hard werken. Dit omdat je aangeeft dat deze studie echt bij je past. Eerste jaar zijn vaak het zwaarst qua contacturen, latere jaren hebben vaak minder contacturen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:14

Ik zou ook voor A gaan, maar heb eigenlijk een andere vraag: leer je wel op de manier die goed voor je is? Wat maakt dat de studie voor jou zo zwaar maakt? En zou je dáár niet iets aan kunnen doen? Je zegt dat je weinig tijd hebt voor je huiswerk, maar je hebt ook de reistijd nog toch, en leer je dan wel efficient? Veel contacturen zorgen vaak juist voor een beter begrip van de stof. Ik had zelf rechten gestudeerd en ik vond het vreselijk, niet alleen niet interessant maar ik werkte er ook heel hard voor zonder dat er iets uitkwam. Toen heb ik (in mijn master pas, helaas...) een nieuwe manier van leren ontdekt en sindsdien haalde ik echt goede cijfers. Misschien kun je eens kritisch naar jezelf kijken wat dat betreft? :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:23

Ik ken het Nederlandse schoolsysteem niet zo goed, maar is er geen optie, ik maak dit jaar af en bis het vak volgend jaar?

Ik heb A gekozen.

B: Waarom een andere opleiding? Heb je de indruk dat je nu verkeerd gekozen hebt? Ligt een andere opleiding je beter of is het puur het idee: alles beter dan dit?
Weet dat iedere opleiding gewoon hard werken is en dat het gras altijd groener is aan de andere kant. Natuurlijk heb je opleidingen waar je minder contacturen hebt, maar dan heb je misschien weer meer groepswerken en presentaties. Cadeau krijg je je diploma nooit. En er komt altijd een moment in het leven van een student waarin die zegt: screw it, ik stop ermee, ik kan het niet meer aan. Sowieso. Ik denk echt dat er geen enkele student is die zich niet eens in slaap huilt, een paniekaanval krijgt wanneer een belangrijke taak niet op tijd af geraakt of voor een examen als een gek de nacht door aan het studeren is om dan uiteindelijk toch te zakken. En wat is dan een voor de hand liggende gedachte: "Ik had beter iets anders gedaan. Ik had beter die of die opleiding gedaan. Ik was beter gaan werken." En weet je wat het gekke is? De mensen die in die of die opleiding zitten of aan het werk zijn, die denken ook van: god, waar ben ik aan begonnen, ik had beter dat gedaan. ;) Dus ik zou niet, omdat het nu wat moeilijker gaat, meteen de hele opleiding aan de kant schuiven. Nogmaals, het gras is altijd groener aan de overkant, zeker wanneer je even door een dal gaat.

C: Hier kan ik kort in zijn, maar dat is heel persoonlijk. Geen diploma was voor mij geen optie.

En verder, ik weet niet welke richting je met je leven uit wil, maar denk eraan dat in bepaalde branches voor veel werkgevers een afgebroken studie of studie'hoppen' helemaal niet aantrekkelijk is.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:57

Ik zou voor A kiezen, niet geschoten is altijd mis. En anders kun je dat volgend jaar ook wel ophalen toch? Of heb je dan niet genoeg studiepunten om verder te mogen?

Misschien is het slim om eens met je slb'er te gaan praten en je dilemma voor te leggen.

Is het daarnaast geen optie om op kamers te gaan zodat je niet meer zo lang hoeft te reizen?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:05

Ik zou voor optie A gaan.
En misschien is een andere opleiding een optie?
En waarom is MBO uit den boze?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:09

optie A, altijd doen!
lukt dat niet dan optie B!
optie C, veeeeelste zonde! je hebt ja havo diploma, dus je kunt dit. ik ben als VMBO'er nu ook in m'n eerste jaar HBO en het is echt zwaar en ik snap wat je bedoelt.. soms denk ik dat ik beter thuis kan blijven ipv alle colleges volgen want het kost ZOVEEEEL tijd! Kijk dus ook voor jezelf aan of het voor jou slimmer is om de colleges te volgen of voor je zelf aan de slag te gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:12

Je bent 17 dus hebt geen studiebeurs?? gesprek even afwachten maar mocht je toch doorkunnen naar het volgende jaar dan komt het dubbel op, en de punten van dit jaar halen en die van volgend jaar dus dat lijkt me ook zeer drukverhogend te werken. Als je wel voor een andere HBO opleiding kiest en je krijgt een uitwonende beurs dan hangt het nog even van het inkomen van je ouders af of je een aanvullende beurs krijgt maar dan kun je echt wel op kamers. Baantje erbij voor een paar uur per week en studeren en genieten van het studenten leven. Ga je iets anders doen dan kun je ook nog drie maanden full time werken zodat je een leuke spaarpot voor op kamers gaan hebt.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:17

Ik denk dat voor je een keuze uit a b c of d kunt maken je eerst een andere keuze moet maken.

Wat wil ik?

Wil je je huidige opleiding? Krijg je daarmee je droombaan?

Zo ja, knop omzetten en er keihard voor gaan. En dat is een kwestie van DOEN. Ik heb kei en kei hard moeten vechten voor mijn opleiding, maar ik heb het gehaald en ik heb nu echt mijn droombaan, het is niet makkelijk geweest (zacht uitgedrukt), maar ik heb het wel gedaan omdat ik niets liever wilde worden. Kun je het jaar overdoen om die toets nog eens te doen of mag dat niet?

Zo nee, wat wil je wel? Wat wil je later gaan doen? Zodra je dat weet, dan daar voor gaan.

Heel veel sterkte?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:18

Eerst optie A, sowieso!

Werkzoeken is niet zo gemakkelijk als Maaike_Kealy nu oppert.
Ja bij de Action misschien, maar leuke banen liggen niet voor het oprapen.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:46

Als deze opleiding bij je past zou ik er gewoon voor proberen te gaan! Dat de druk niet bij je past is een ander verhaal. Probeer eventueel aan je stress niveau te werken met behulp van bijvoorbeeld een psycholoog. Wanneer je voor jezelf de druk lager kunt leggen kun je automatisch meer plezier hebben in je opleiding. Geef het niet op en zet door! Je kunt heel je leven nog werken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:12

Niet alle HBO opleidingen zijn gelijk. Qua contacturen niet maar ook qua moeilijkheidsgraad niet.
Ook qua strengheid zit er heel erg veel verschil in.
Ik ken uiteraard mensen die een andere studie doen als de studie die ik volg en ik merk echt dat mijn studie compleet vrij en losjes is.
Een vriend van mij doet een sportopleiding, en is verplicht zoveel uur van zijn opleiding aanwezig te zijn anders krijgt hij zijn studiepunten niet toegekend. Ook heb ik het idee dat zijn kennistoetsen veel moeilijker zijn dan de mijne.
Ik zelf zit in het tweede leerjaar nu van mijn studie(september derdejaars)..
En op de middelbare school scoorde ik echt zeer onder de maat, neit omdat ik er met de pet naar gooide, ik kon het gewoon niet(met name de beta vakken). Ik haalde onvoldoende na onvoldoende en na het laatste jaar havo over doen(en wiskunde te latne vallen) haalde ik dan toch met veel pijn en moeite mijn havo diploma. Ik was heel erg bang dat HBO te hoog voor me was. Ik ben gewoon mn opleiding begonnen en het ging me zo makkelijk af. Ik heb mijn propedeuse in 1 jaar gehaald met 1 herkansing. Ik deed het echt met 2 bvingers in mijn neus. Het tweede jaar exact het zelfde.
Peanuts. En dat terwijl ik vroeger bij de slechtst scorende leerlingen hoorde, daar zit ik nu bij de best scorenden.
Dat is echt een heel fijn gevoel. Niks is verplicht op mijn school, alle uren zijn op vrijwillige basis, zelfs de tentamens hoef je niet verplicht aanwezig te zijn alleen vervalt er dan een kans. en moet je herkansen.

Dus nee niet elke opleiding is even 'moeilijk' als de andere.
Ik zou absoluut niet fulltime gaan werken omdat je dan went aan het inkomen (geloof me dat is echt heel erg lekker om goed te verdienen en je gaat ook veel sneller geld uit geven en kunt dan heel moeilijk terug naar 'niks').
Dus de kans dat je weer gaat studeren na fulltime werken in klein.
Ik zou stoppen met deze opleiding, want ik heb het idee dat je het totaal niet naar je zin hebt.
Als dat wel zo is, dan zou ik het jaar afmaken. en ondertussen orienteren op iets anders.
Ik zou zeker adviseren om een andere opleiding te gaan doen.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:49

@ RoyceMack, welke studie doe jij? Ben gewoon benieuwd :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:55

Optie A vind ik zeker de optie waarvan ik je adviseer om daar mee te beginnen!

De vraag die je moet stellen is vooral: is deze opleiding wat je wil? Vind je de stof leuk en zie je je werken in de beroepenbranche die het met zich mee brengt? Kan je hiermee je droombaan gaan uitoefenen? Antwoord je hier ja op dan zou ik toch alles op alles zetten en gaan voor dat diploma. Als je niet gelukkig wordt van deze opleiding en je ook in de verkeerde branche zit zou ik stoppen en een nieuwe HBO opleiding starten. Niet alle HBO opleidingen zijn even zwaar. :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:04

TS mag ik vragen waarom je nog thuis woont?
Als je iedere dag 3 uur aan het reizen bent gaan er eigenlijk gewoon 3 uur tijd verloren (want reizen en leren is toch niet de meest praktische combinatie). Als je een kamer zou zoeken in de buurt van je opleiding, lijkt het me allemaal makkelijk te doen toch? 25 contacturen is namelijk niet schrikbarend veel ;)

Luister naar wat je zelf graag wilt; wil jij deze opleiding graag doen en later in deze sector werk vinden? Dan blijf je toch lekker op deze opleiding... Waarom zou je het advies van je vader zomaar opnemen, je studie stoppen en nu al gaan werken (ongeschoold dus zie maar eens een goede/leuke/uitdagende baan te vinden, en wat gebeurt er als je straks ontslagen wordt, 40 bent en niet meer dan je middelbare school diploma?)?

Ik denk dat je met een betere planning en écht grote inzet ver komt.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 17:38

Wauw dankjullie voor zoveel reacties, ik ga ze vanavond nog eens rustig doorlezen en op reageren!

Vandaag mijn slb gesprek gehad, en volgens hem is er geen mogelijkheid meer, ik ben geen uitzonderingsgeval volgens hem en ik kom niet aan mijn punten dus volgens hem kan ik niet naar het 2e jaar, maar volgens hem zal er geen uitzondering gemaakt worden dat ik het eerste jaar opnieuw kan doen.. :(