Auteursrecht; welke rechten heb je over je scriptie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes85

Auteursrecht; welke rechten heb je over je scriptie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 09:36

Hoi Bokkers,

Ik heb een vraagje. In 2009-2010 heb ik, in opdracht van de EHBO vereniging, een plan ontwikkeld voor de invoering van burgerharthulp/6 minuten zones binnen mijn gemeente. Ik heb daar het volledige plan vanaf 0 voor ontwikkeld, geimplementeerd en dit loopt nu al 5 jaar succesvol binnen mijn gemeente.
Dit project heb ik uiteindelijk voor mijn derde jaars stage gebruik voor mijn opleiding.

Nu ben ik onlangs op de hoogte gesteld dat het project volledig is gekopieerd door de liason van de Ambulancedienst, mijn naam is verwijderd uit het document en vervangen door zijn naam en het is/wordt gebruikt om in de brede regio andere projecten op te starten.
Onlangs heeft hij hiervoor een lintje gehad en heeft krijgt hier op zijn werk voor betaald. In principe krijgt hij betaald voor mijn werk.

Ik vraag me nu af wat mijn recht is als auteur van het stuk? Heb ik auteursrecht? Wat houdt dat in? Hoe moet/kan ik dit hard maken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:39

Als jij kunt aantonen dat jij dit stuk in 2009 hebt gepubliceerd (wat ik aanneem dat zo is als het is geimplementeerd) kun jij aantonen dat deze meneer niet alleen jouw auteursrechten schendt maar domweg plagiaat pleegt. Ik zou eens naar het juridisch loket gaan om te informeren, want dit is gewoon oplichting.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:40

Ik kan je niet helpen maar ik vind het een interessante kwestie (en wat ze gedaan hebben is behoorlijk schofterig als je het mij vraagt)

EDIT: is dit plan ooit gedrukt en is er een isbn voor aangevraagd?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:41

Goede vraag. Ik vind het wel een aparte gang van zaken.
Aan de ene kant is het mooi dat je anderen hiermee kunt helpen, aan de andere kant is het jouw idee.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:41

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:44

Als hij echt jouw naam eraf heeft gehaald en zijn naam erin heeft gezet.. dan zit hij goed fout. Als het dus echt 1 op 1 is overgenomen.

Mocht het zo zou dat hij het als basis heeft gebruikt en jouw scriptie als bron heeft genoemd, dan zit het verhaal iets anders in elkaar en wordt het een stuk moeilijker...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:45

Jeetje zeg, heel mooi natuurlijk dat het zo goed is dat anderen het ook willen gebruiken, maar de manier waarop is een beetje achterbaks.
Ik ga dit volgen, ik heb er zelf geen verstand van en ga dus ook niet proberen je advies te geven, behalve dat misschien een afspraak op het juridisch loket een optie is?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:46

Dat hij zijn naam onder een document zet waar jouw werk (precies, dan wel deels) overneemt is gewoon plagiaat en zonder vermelding mag dat volgens mij absoluut niet. Ik denk dat je hier vrij sterk in staat...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:47

Ook als hij eea tekstueel heeft gewijzigd, als hij TS niet als bron heeft genoemd, dan pleegt hij alsnog plagiaat. Een compleet stuk als basis gebruiken maar niet als bron vermelden mag ook niet. En zelfs als hij wél de bron vermeld, maar alleen herschreven heeft en niets nieuws heeft toegevoegd, kan het nog als plagiaat worden gezien.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:48

Het ligt eraan. Ik heb met mijn scriptie afstand gedaan van mijn economische rechten. Dat was een van de voorwaarden vanuit mijn uni. Ik weet niet of jij een zelfde soort contract hebt ondertekend. Mocht je dat gedaan hebben, dan heb je geen economische rechten meer, maar nog wel persoonlijkheidsrechten over je werk, een van de persoonlijkheidsrechten is dat je je kunt verzetten tegen het verwijderen van jouw naam. Dus ongeacht de regeling met betrekking tot het auteirsrecht, kun je op grond van je persoonlijkheidsrechten een zaak beginnen.

Prrrr

Re: Auteursrecht; welke rechten heb je over je scriptie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:07

Wanneer je in opdracht van de EHBO-vereniging het stuk hebt geschreven is de kans groot dat het auteursrecht bij die vereniging ligt. Je hebt echter, onafhankelijk van die overdracht, wel recht op naamsvermelding bij jouw werk. Wanneer iemand anders claimt dat jouw werk het zijne is, dan is dat stomweg onrechtmatig.

Ik zou in eerste instantie eens informeren bij de EHBO-vereniging over de gang van zaken, en dan kijken of je gezamenlijk iets kunt doen tegen de inbreuk. Dat maakt jouw zaak sterker. Je moet uiteraard wel aan kunnen tonen dat jouw werk van een eerdere datum is.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:08

Zoals solarpleure zegt: het auteursrecht bestaat uit meer dan enkel je economische recht.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht)

Even de vereniging contacteren waarvoor je het ontwikkeld hebt (want daarvoor was het origineel, toch?) en navraag doen.
Sowieso is deze meneer in fout, je moet gewoon even uitzoeken waar exact je hem op kan 'pakken'

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:15

Interessante kwestie, volgens mij heb je op alles wat van jou afkomt en jij hebt geschreven, auteursrecht. Ik ben erg benieuwd hoe je dit gaat aanpakken...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:52

Rena100 schreef:
Interessante kwestie, volgens mij heb je op alles wat van jou afkomt en jij hebt geschreven, auteursrecht. Ik ben erg benieuwd hoe je dit gaat aanpakken...

Niet helemaal. Hangt er vanaf of het in opdracht van bv een instantie is geschreven en welke voorwaarden daar aan zijn verbonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:15

Prrrr schreef:
Wanneer je in opdracht van de EHBO-vereniging het stuk hebt geschreven is de kans groot dat het auteursrecht bij die vereniging ligt. Je hebt echter, onafhankelijk van die overdracht, wel recht op naamsvermelding bij jouw werk. Wanneer iemand anders claimt dat jouw werk het zijne is, dan is dat stomweg onrechtmatig.

Ik zou in eerste instantie eens informeren bij de EHBO-vereniging over de gang van zaken, en dan kijken of je gezamenlijk iets kunt doen tegen de inbreuk. Dat maakt jouw zaak sterker. Je moet uiteraard wel aan kunnen tonen dat jouw werk van een eerdere datum is.

Auteursrecht kan alleen formeel worden overgedragen. Als dat niet gebeurd is, ligt het auteursrecht zeker niet bij de EHBO-vereniging alleen omdat zij "opdrachtgever" waren.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:20

Klopt Nouks, maar ik heb bvb bij mijn opleiding een contract ondertekend, oa over de gang van zaken bij examens en dergelijke (sacties bij spieken, ...) maar ook ivm de auteursrechten van de stukken de we maakten, in opdracht van de school.

MAAR dit gaat dus om een ondertekend contract!

TS, als jij nooit iets ondertekend hebt daaromtrent bij de EHBO-vereniging, liggen alle rechten dus nog bij jou.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:28

Zoals ik het me kan herinneren, draag je je auteursrecht af, wanneer je dit als student voor een universiteit schrijft (als stage/afstudeervak). Dat betekent dus dat zij eigendom zijn van de rechten en niet jijzelf. Dat maakt ook alweer verschil.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:30

Maar dit project is éérst in opdracht voor de EHBO-vereniging ontwikkeld en geimplementeerd en daarná pas als stage-onderwerp gebruikt, als ik het goed lees.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:35

Nouks schreef:
Auteursrecht kan alleen formeel worden overgedragen. Als dat niet gebeurd is, ligt het auteursrecht zeker niet bij de EHBO-vereniging alleen omdat zij "opdrachtgever" waren.

Tenzij je al nooit als maker werd aangemerkt (art 4 t/m 9 Aw)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:58

Hmmm, http://www.leerwiki.nl/Auteursrecht_voo ... _studenten! zegt dat er jurisprudentie is dat het auteursrecht bij de afstudeerder ligt.
(Idem http://uba.uva.nl/diensten/schrijven-pu ... enten.html , de RUG stelt bij een MA-scriptie Neerlandistiek een gedeeld auteursrecht tussen begeleider en afstudeerder.)

Artikel 6 vermeldt nog "Indien een werk is tot stand gebracht naar het ontwerp van een ander en onder diens leiding en toezicht, wordt deze als de maker van dat werk aangemerkt", maar dat 'naar het ontwerp van een ander' is bij een afstudeerscriptie niet aan de orde - het hele doel van dat werk is juist dat je zelf dat ontwerp opstelt. Wel onder leiding en toezicht van een ander, maar niet naar andermans ontwerp.
Ook is er over het algemeen geen sprake van een dienstverband - tenzij je een specifiek contract hebt, en dan zal daar ongetwijfeld in staan wat precies de bedoelingen zijn qua onderzoek en dergelijke en ook wat er met het resultaat gebeurt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 12:15

Zo dat gaat hard... Dank voor alle reacties!

Ik heb dit stuk idd eerst als privestuk geschreven voor de EHBO vereniging. Omdat mijn eerste 3e jaars stage voor het NRK was afgekeurd, heb ik het eerder geschreven stuk, in overleg met de EHBO vereniging ingediend als 3e jaars stage.

Binnen mijn opleiding heb ik geen contract hoeven tekenen om de auteursrechten van mijn stage en afstuderen af te staan. Ook voor mijn minor heb ik dit niet hoeven doen.
Wel heb ik voor mijn afstuderen (dus niet voor de stage) apart van de organisatie waar ik voor stage liep een contract getekend om de auteursrechten af te staan. Daar stond wel in dat de economische rechten niet meer gelden, maar dat naamsvermelding als bron wel wordt gedaan.

@Ibbel, ik kan het aantonen, omdat ik de originele data en stukken nog heb. Ook in presentaties bij diverse instanties voor subsidiëring van het project staat mijn naam vermeld.
Daarnaast heb ik het stuk in moeten leveren voor mijn opleiding uiteindelijk, dus daar ligt ook nog het volledige stuk met mijn naam erop.

Voor de duidelijkheid, ik heb dus nooit afstand gedaan van mijn auteursrechten.
Volgende punt is hoe ga ik aantonen dat er plagiaat is gepleegd en dat ik mijn 'economische' rechten als die er zijn of op zijn minst naamsvermelding/bronvermelding.
Het zou voor mij wel een opstap kunnen geven naar werk, zolang het niet vermeld staat dat ik het geschreven heb en bedacht heb kan ik het niet aanvoeren als mijn stuk. Ja kan wel, maar als het dan wordt opgevraagd staat de naam van een ander erop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 00:01

Als je nooit afstand hebt gedaan van de auteursrechten en hij heeft jouw stuk letterlijk of in grote lijnen hergebruikt, dan sta je gewoon volldig in je recht :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:05

Nogmaals, ga naar het juridisch loket en vraag hoe je het moet aanpakken. Samen met de EHBO-vereniging aanpakken zoals Prrrr adviseert is ook een goed idee.
Het zal wel beginnen met een formele brief sturen waarin je eea opeist.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:28

jammer dat er nog geen vervolg is, ben heel erg benieuwd.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:27

Ook ik ben heel benieuwd naar het vervolg hiervan!