,Even een korte situatie schets:
Ik heb vorig jaar onverwachts mn VWO diploma gehaald. Doordat ik niet verwacht had dat ik zou slagen was ik niet ingeschreven voor een vervolg opleiding. Om in zeer korte termijn onderdak te regelen voor 4 paarden, plus een studie vinden, plus een kamer etc regelen, leek me niet te doen.
Dus heb ik gekozen van MBO ICT. Sinds februari ben ik overgezet van het eerste leerjaar naar het derde. Volgend jaar rond deze tijd kan ik dus examen doen. Tot zover kort mijn verhaal.
Nou vroeg ik me af of er meer mensen zijn die deze overstap gemaakt hebben en wat jullie ervaringen zijn. Ik heb namelijk zowel goede als slechte ervaringen tot nu toe.
De slechte:
- Toetsen worden online afgenomen, met google etc.
- Geen controle bij toetsen, je kan 100 vensters open hebben staan.
- Leraren zijn laks, vaak worden oefentoetsen uit het boek ook gewoon als 'echte' toetsen gebruikt.
- Opdrachten worden niet gemaakt, of gewoon overgeschreven.
- Doordat er makkelijk hoge cijfers gehaald worden, overschatten leerlingen zichzelf. Sommigen denken erover een 21 jarigen test te gaan doen bij het hbo, terwijl ze amper een nederlandse zin op papier kunnen zetten.
- In het eerste leerjaar had 90% vd leerlingen nog nooit een samenvatting gemaakt.
- Niveau van nederlands en rekenen in het eerste leerjaar is bedroevend. (schrijf 6 miljoen uit in getallen)
- Leerlingen zijn totaal niet op de hoogte van het verschil tussen VMBO en VWO.
- Het nederlands in verslagen is om te huilen + totaal geen benul welke zaken er in een verslag thuishoren. 0,0 plagiaat controle.
- Derde jaars nemen mij als 'jongere' leerlinge, niet serieus.
- Docenten lenen usb-sticks en andere opslagmedia zomaar uit. Alles kan gekopieerd worden.
- Alle toetsen mogen sws 1 en soms zelfs 2 keer herkanst worden.
De goede:
- Docenten nemen mij zeer serieus en scheren niet iedereen over één kam.
- Leuke excursies en mogelijkheden tot samenwerken met goede doelen.
- School doet iets met kritiek.
- Veel communicatie.
- Flexibel en goed gepland rooster.
- Goede sfeer.
De vraag die bij mij vooral speelt is: wat is een MBO diploma eigenlijk nog waard als er eigenlijk bijna niks voor gedaan hoeft te worden?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Het zou er namelijk aan kunnen liggen dat ICT'ers heel goed met computers overweg kunnen en dat het dus in andere sectoren heel anders gaat.
Was wel chill haha. Heb nu trouwens ook gewoon werk in het vak waar ik voor geleerd heb, maar heb m'n diploma nooit hoeven laten zien.
.
. Trek jij dat allemaal wel? Ik heb vorige maand net mijn theorie voor de MBO cursus Paraveterinair (doe ik naast mijn HBO) afgerond (in totaal 10 weken theorie, 10 weken zelfstudie) en ik zou werkelijk gillend gek worden als ik die stof in vier jaar moest doen
Jij bent dan nu wel in jaar drie gezet inderdaad, maar das nog lang, haha.
)
al is het natuurlijk ook per onderwijs-instelling en opleiding verschillend.