Keuzestress...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Keuzestress...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:48

Hoi allemaal.

Ik zit met een dillemma en zou het ontzettend fijn vinden als jullie even kunnen meedenken. Zaterdag ga ik een week op uitwisseling naar Polen. Ik kom in een gastgezin bij een meisje van mijn leeftijd. Ze lijkt erg aardig, maar houdt volgens mij veel van feesten en uitgaan (gezien de foto's op haar FB). En daar ben ik niet zo van...

Nu de vraag. Ik kom zaterdagavond aan in Polen tussen 8 en 10 's avonds. Haar beste vriend viert zijn verjaardag op de dag dat ik aankom. Die verjaardag begint om 7 uur 's avonds en duurt de hele nacht (voor de mensen die blijven logeren). Ze wil dolgraag naar die verjaardag en ik mag met haar mee. Zij gaat dan eerst naar het feest, haalt mij dan op en dan gaan we samen verder naar dat feest tot dat ik moe ben en ik naar huis wil.

Ook bood ze aan dat ik ook met haar vader mee kan gaan en dan gewoon thuis slapen. Dan zie ik haar alleen de eerste dag niet, omdat zij naar die verjaardag gaat. Maar dan kan ik wel meteen gaan slapen, ik kan niet zo goed tegen weinig slaap en denk dat ik na een busreis van 12 uur ook behoorlijk moe ben. Maar het voelt zo ongezellig om haar helemaal niet te zien die eerste dag.

De vraag dus: mee naar dat feest of naar huis om te gaan slapen? Waarschijnlijk spreekt behalve haar niemand daar Engels en alleen pools. Ook wordt er daar volgens mij behoorlijk wat gedronken. Ik heb daar gewoon geen zin in, ik drink zelf niet en heb geen behoefte om met een dronken meisje die ik pas een paar uur ken naar huis te moeten gaan. Maar het voelt een beetje asociaal om niet naar dat feest te gaan. Ik weet het niet.... Iemand die even met mij mee kan denken.

Maflinger_S

Re: Keuzestress...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:52

Lekker naar huis en gaan pitten. Ik reis voor mijn werk regelmatig binnen Europa en ik weet dus uit ervaring dat reizen per definitie energie vreet. Naar zo'n drukke verjaardag gaan waar je niemand kent en niemand verstaat terwijl je zelf waarschijnlijk zo brak als een balletje bent, heeft helemaal geen nut.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:52

Ik denk dat je zelf al weet wat je gaat doen... Ik zou lekker gaan slapen en de volgende dag kennis maken met haar! Want als je echt niet goed tegen slaaptekort kan ga je je dat feestje heel de week beklagen.... Ik denk dat ze heus wel begrijpen dat je na een lange reis even wil bekomen.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:53

Niks doen waar je geen zin in hebt. Gewoon lekker met die vader mee en misschien wat kletsen met die ouders en dan naar bed. Zo'n busreis is niet niks en als je sowieso al niet van uitgaan houd wordt je daar denk ik ook niet vrolijk van op je eerste nacht.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:57

Ooooh, jakkes, uitwisseling!
Ik vind eigenlijk dat ze dat feest ofwel maar zou moeten laten, of toch op zijn minst zou moeten vragen aan jou of je daar zin in hebt! Ik heb toen hier een Turks meisje logeerde ook veel moeten laten! Ik wilde haar bijvoorbeeld eens meenemen naar de paarden, maar daar had ze de héle week geen zin in, dus ik heb ze toen ook effectief een week niet gezien! :p Ik denk dat ze er bang voor was en dat niet durfde te zeggen... Eerlijk zijn is, ook voor jou, de boodschap!

Ik denk dat, als ze je meeneemt, ze toch wel het fatsoen zal hebben om wat rekening te houden met jou! Zeg haar gewoon dat je niet zo'n feester bent en het liever wat rustig aan doet en ik weet zeker dat ze dan zelf zich ook wat zal inhouden :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:00

Ik vind het persoonlijk een beetje onbeleefd van haar dat ze naar die verjaardag
gaat. Als ik haar was zou ik dat feestje voor een keer overslaan en me bezig houden
met jou. Maar dat is niet de situatie dus daar heb je niets aan :+

Ik zou inderdaad lekker naar huis gaan en op tijd naar bed gaan. Je hebt een dag
gereisd, komt in een nieuwe omgeving, nieuwe mensen.. Denk dat je ook wel moe
zult zijn na zo'n dag.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 12:03

Hmm.. Jullie spreken precies uit wat ik volgens mij het liefst zou willen doen maar eigenlijk niet zo goed tegen haar durf te zeggen. Ik zie dat feest idd eigenlijk niet zitten.

En ja.. Ik vind het ook niet helemaal leuk dat ik zo voor een feit sta. Maar ze liet in haar berichtjes zo duidelijk merken dat dat feest zoveel voor haar betekend. Ach. Dan wil ik haar plezier ook niet in de weg staan.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:12

Ik heb mijn keuze gemaakt. Ik heb haar een berichtje gestuurd en even uitgebreid uitgelegd dat ik bang was dat ik dan de hele week moe was en liever vroeg naar bed ga en haar dan zondagochtend wel zie. Kreeg nu een berichtje terug : 4 woorden, dat het geen probleem is en dat het prima is. Zij gaat dus wel naar het feest en dan zie ik haar de dag daarna voor het eerst. Beetje raar misschien, maar ach.

Hele opluchting! Dank jullie wel voor het meedenken. Anders had ik deze keus niet durven maken!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:22

Daar is niets raars aan. Jij komt midden op de avond aan en bent moe dus gaat naar bed. Zij heeft een verjaardagsfeest van haar beste vriend en gaat graag daar heen. Prima, kiezen jullie allebei voor jezelf en gaan jullie de rest van de week hopelijk wel af en toe gezellig samen wat ondernemen.

Veel plezier!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:27

Ik denk dat je echt een verstandige keuze hebt gemaakt! +:)+ veel plezier daar!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:54

Als dit voor jou fijn voelt is het prima :)

Zelf zou ik, hoewel ik ook niet drink en totaal niet van dronken mensen hou, zeker wel zijn gegaan. Ik vind het juist fijn om dan eerst even de kat uit de boom te kunnen kijken zonder meteen heel gezellig te hoeven doen. Ik zou dan afspreken dat haar vader jullie gewoon om komt halen als je weer naar huis wil.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:00

:)

Je kunt een Pool niet weghalen bij een feestje en gaat er maar vanuit dat ze behoorlijk bezopen of anders aangeschoten thuis komt.
Spreek een tijd af voor de volgende dag want de kans is groot dat ze flink gaat uitslapen.

Ik zou voor me-time kiezen dus slapen

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:04

Ik heb een zelfde soort situatie gehad. Ging op uitwisseling in Italie en meisje wilde me graag meenemen naar een feestje. Ik was doodmoe die dag en voelde me ook nog een beetje ziek. Heb gewoon uitgelegd aan haar dat ik liever thuis wil blijven en bij wilde slapen, ze vond het jammer maar snapte me wel.

Je hebt dus een goede keuze gemaakt! :)

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:22

Ik was lekker gaan slapen, je ziet haar nog lang genoeg toch?

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:27

Niks tegen je zin in doen. Ik vind het niet asociaal als jij niet naar dat feest zou gaan, al geef je dat zelf aan, ik vind ik het wel behoorlijk asociaal van haar dat zij niet even hoi komt zeggen... Maar snap het ook van haar kant wel, maar toch..

In ieder geval veel plezier in Polen! Spreekt haar familie ook gewoon Engels?

edit; zie dat je je keuze al hebt gemaakt +:)+

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 09:35

Ik heb idd de keus gemaakt. Ik ga lekker slapen. Ik neem aan dat haar ouders wel Engels spreken, ik klets 's avonds nog even met hen, bel mijn eigen ouders nog even om te vertellen dat ik veilig ben aangekomen en dan kan ik een lekkere lange nacht maken. Een hele opluchting.

De volgende ochtend zie ik haar wel bij het ontbijt denk ik. We hebben dan al meteen een programma, dus dat komt wel goed.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 19:58

Het is toch weer helemaal veranderd. Ik kreeg vanochtend een berichtje van haar dat ze zich er niet fijn bij voelde om mij de eerste dag niet te zien. Of ik toch meewilde naar dat feestje. Ik heb nu afgesproken dat ik mee ga en dat haar vader ons om 12 uur komt ophalen. Haar vrienden spreken Engels en zijn volgens haar (natuurlijk) heel erg aardig. Ach, k ga het gewoon proberen maar dat feestje! Ik had namelijk het idee dat haar ouders/docenten het niet goedvonden als ik niet meewilde. Dus ik ga het toch maar proberen.... Ben heel benieuwd.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:17

Wat apart zeg.. Ik zou er een beetje van balen eigenlijk. Maar ja, hopelijk is het tot 12 uur uit te houden.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:01

Ik weet echt niet wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant vind ik het ook wel eens leuk om echt iets van die cultuur mee te krijgen, en dat kan goed op zo'n feest. Aan de andere kant hoop ik dat haar vader wel echt om 12 uur komt. Daar reken ik maar gewoon op.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:13

Lastig, lastig.. Ik zou eerlijk gezegd ook wel een beetje van balen.. Je had een afspraak en dat word toch weer anders.. Maar goed, Ik vind het super van je dat je je zo goed aanpast! Veel plezier! (wanneer ga je? :+)

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:16

Ik ga zaterdagochtend, we vertrekken om 8 uur van school. Dan zijn we 8 uur 's avonds in Polen (en dan ga ik dus meteen door naar dat feest.)

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:18

Ben je alleen bij dat gastgezin of met nog een andere vriendin?

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:20

Ik zit alleen in het gastgezin. Anders had ik direct besloten dat ik het feestje wel zag zitten. Maar helemaal in je eentje tussen nieuwe mensen vind ik op mijn 16e toch nog wel een beetje spannend...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:28

Ik zou dus echt niet naar dat feestje gaan, ondanks de `druk` van ouders en docenten. Na 12 uur in de bus zitten ben je zo brak als een balletje, dan wil je drie vragen over je reis beantwoorden en dan naar bed zodat je de volgende dagen fris en fruitig van je uitwisseling kunt genieten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:04

Ik krijg een beetje het gevoel dat die ouders/docenten eigenlijk meer voor ogen hadden dat ze het feestje zou laten schieten om met jou tijd door te brengen, en dat zij dat nu een beetje omkeert door jou te proberen mee te krijgen naar dat feestje. ;)

Persoonlijk zou ik er niet zo voor zijn, als je zelf al denkt (en terecht) moe te zijn na een 12u lange busreis dan wil je eigenlijk niet ook nog eens naar een feestje met mensen die je niet kent. Daarnaast zou het ook best een beetje 'awkward' kunnen zijn voor die vriendengroep die ineens een 'wildvreemde' bij het feestje hebben zitten.

Vind het dapper van je dat je zo met haar meedenkt en toch gaat, maar hou wel jezelf in de gaten hoor :j