Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Brainless schreef:Je hebt recht op een pauze van minimaal 30 minuten na 4 uur werken.
Ook mag je als 15 jarige niet langer dan 7 uur per dag werken. (dat is incl de uren die je die dag op school zit!).
Wel verbaasd het mij dat je ouders je blijkbaar 3 weken laten werken zonder contract.
Dat je een avondje komt proefdraaien (betaald) om te kijken of je bevalt; prima.
Maar als je geen contract hebt ben je ook niet verzekerd als er wat gebeurd.
jorika1986 schreef:Teken dat contract alsjeblieft niet!!! Is een contract van lik me vestje...
Lekker bij je achterburen langs gaan. Hup aantrekken die stoute schoenen.
mylittlejoy schreef:Meid, geef jezelf even een flinke skup onder je buttocks.![]()
Ik begrijp best dat het heel spannend is op je 15e, maar wat je nu doet is niet netjes. Je komt niet opdagen op werk, laat pas anderhalve dag later (via een berichtje!) met een leugen weten waarom je niet bent geweest en wil nu helemaal geen contact meer met je werkgever. Als je je bedacht hebt en toch niet als afwasser aan de slag wilt, moet je dit zeggen tegen je werkgever. Het is namelijk jouw goed recht om je - om wat voor reden dan ook - te bedenken. Alleen jouw werkgever verdient een betere behandeling dan dit. Hoe zou jij het vinden als jij bij een nieuwe baan begint en na 3 weken kan je ineens het pand niet in. Je probeert je werkgever te bereiken en pas dagen later krijg je een berichtje met een of ander verhaal en verder hoor je niets meer. Dan krijg je geen prettig beeld van die werkgever, toch?
Daarom, even door de zure appel heenbijten en dit netjes oplossen. Succes!
Kentaro schreef:Eens met brainless! (zou bijna zeggen laat dat contract eens zien bij iets van arbeidsinspectie, dan kunnen die daar eens langs gaan...)
Wat betreft het niet durven vragen. Kun je niet een paar keer langslopen in de hoop dat hij naar buiten komt!? Dat je hem dan 'spontaan' aanspreekt met iets van 'goh nu ik u toch zie, heeft u heel toevallig nog werk voor mij?'
Brainless schreef:Joh gewoon gaan.
Je hebt 3 mogelijkheden:
1: sorry we hebben niemand nodig (vraag evt wanneer ze verwachten wel iemand nodig te hebben).
2: we hebben nu niemand nodig maar kom volgende maand terug/geef je naam door dan bellen we als we plek hebben. (vraag dan altijd of je over een paar weken weer mag langskomen om het te vragen).
3: Ja, we hebben plaats voor je.
Bedrijven zijn gewend dat er regelmatig mensen komen vragen om werk, dus jij hoeft nergens bang voor te zijn hoor!
En als wijze les: zorg voor een contract en laat deze ook lezen door je ouders (zij moeten toestemming geven omdat je jonger bent dan 16).
Joolien schreef:Vraag anders aan je vader of hij met je mee wilt gaan en dat je het gewoon erg spannend vind. Vind ik niks raars voor een kind van 15 overigens
evie21girl schreef:Joolien schreef:Vraag anders aan je vader of hij met je mee wilt gaan en dat je het gewoon erg spannend vind. Vind ik niks raars voor een kind van 15 overigens
Dit wilt hij niet en overigens weet ik zelf ook wel dat dat niet z'n goede indruk maakt.
Nu ik het over indruk heb, misschien ben ik daar juist bang voor, een verkeerde indruk. Hoe kan ik dit voorkomen?

maar ook geen baantje.
Dus toch even netjes afhandelen. Bel de beste man of ga erheen, en leg dan even rustig uit. Je hoeft hem heus niet haarfijn uit te leggen wat er allemaal mis is met zijn contract, je kunt ook gewoon iets algemeens aangeven in de trant van 'het werk viel je toch wel erg zwaar' of iets in die geest. Maar gewoon niets meer van je laten horen, hoe begrijpelijk ook, da's echt niet netjes.