Een vraag voor de autistische mensen op bokt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poek

Een vraag voor de autistische mensen op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:29

Hoooi bokkers!

Ik ben sinds een jaartje terug best wel geïnteresseerd geraakt in autisme (hoe dat nou precies zit enzo), vooral omdat mijn moeder met o.a. autistische peuters werkt.

Toen wij 2 weken geleden een nieuw project kregen voor school, dacht ik meteen aan autisme. We moesten een hoofdvraag bedenken en om die hoofdvraag te beantwoorden moesten we deelvragen maken. Nou heb ik een deelvraag, waarmee google me wel kan helpen, maar het handiger is om het aan een (sorry als jullie dit niet fijn vinden als ik dit zeg, omdat er veel mee gescholden wordt) autist zelf te vragen.

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van autisme? Niet dat het is dat ik mensen ga overtuigen dat autisme beter is ofzo. Meer in de zin van, welke bijzonderheden van autisme kunnen in je voordeel werken?

pb mag ook :)

Nanno_123

Re: Een paar vragen voor de autistische mensen op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:32

ik denk dat het wel leuk is om ook leuke kanten van autisme te verwerken in je project.
toch zou ik als ik jou was een soort vragenlijst/interview vragen opstellen zodat je ook te weten kan komen welke vorm diegene van autisme heeft, aangezien er zoveel varianten zijn. en dan kan je verschillende interviews verwerken in je project.

MartyMcfly

Re: Een vraag voor de autistische mensen op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:37

ikzelf heb asperger, en het blijkt te zijn dat ik zegmaar héél goed op onderwerpen kan concentreren. Dágen, wéken Járen lang, maar het moet mij wel interesseren. soort tunnelvisie denk ik dan haha. ik weet niet of meer autisten met asperger dit hebben, maar ik ken meerdere (Aspergertjes) die dit dus ook hebben :3 misschien had je dr wat aan of niet, van mij mag je t gebruiken!

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:42

Nanno_123 schreef:
ik denk dat het wel leuk is om ook leuke kanten van autisme te verwerken in je project.
toch zou ik als ik jou was een soort vragenlijst/interview vragen opstellen zodat je ook te weten kan komen welke vorm diegene van autisme heeft, aangezien er zoveel varianten zijn. en dan kan je verschillende interviews verwerken in je project.

Het is ook zeker niet de bedoeling om mijn klasgenoten te laten zien hoe slecht het wel niet is.
Ik zal deze tip meenemen en kijken of ik het kan verwerken in mijn project. Op dit moment kan ik niet bedenken hoe het iets echt kan toevoegen. Alleen dat het iets extra's kan zijn.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:43

MartyMcfly schreef:
ikzelf heb asperger, en het blijkt te zijn dat ik zegmaar héél goed op onderwerpen kan concentreren. Dágen, wéken Járen lang, maar het moet mij wel interesseren. soort tunnelvisie denk ik dan haha. ik weet niet of meer autisten met asperger dit hebben, maar ik ken meerdere (Aspergertjes) die dit dus ook hebben :3 misschien had je dr wat aan of niet, van mij mag je t gebruiken!

Oke, dus je bedoelt dat als je bijvoorbeeld school heel leuk vind, je daar heel veel tijd in wil besteden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:48

Als ze iets willen gaan ze er ook voor, ook sommige school werkjes zijn heel goed gemaakt ze letten echt op ieder detail.

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:49

Poek schreef:
MartyMcfly schreef:

Oke, dus je bedoelt dat als je bijvoorbeeld school heel leuk vind, je daar heel veel tijd in wil besteden?

bijvoorbeeld ja, ik heb dit met creatieve doelen, maar ik heb dit ook weer met back to the future enzo!

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:50

Interessant :) Je hebt trouwens een pb van me!

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:43

Nog meer mensen?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:47

Ik heb autisme en het voordeel vindt ik toch wel dat ik bijvoorbeeld vanaf de eerste klank van een liedje dat ik het liedje gelijk herken. Als ik iets wil dan ga ik er ook echt voor en zoals martymcfly zegt als ik iets interessant vindt dan focus ik me daar helemaal op.

moonfish13

Dat stuk met die focus op bepaalde onderwerpen is inderdaad een typisch asperger ding ja.
Dat heb ik dus ook, al komt het bij mij nu allemaal wel goed uit. :')
Ik heb Lyme en ik kan zonder problemen uren googelen en dingen uitvogelen over hoe het zit online. _O- :')
Verder weet ik nooit genoeg, terwijl anderen soms al vinden dat ik ergens veel van weet.
Ik bedenk me dan alleen maar hoeveel ik nog niét weet. :o
En ik ben een gigantische volhouder, je zal mij niet snel zien opgeven, of ik heb ff een dipje om vervolgens weer een oplossing te vinden voor iets.

Ander voordeel is dat de meeste mensen met autisme, in ieder geval Asperger vaak wel heel secuur zijn in hun werk, het zijn perfectionisten. :)
Verder zijn het over het algemeen wel mensen die vrij veel structuur nodig hebben in het leven, maar dat is vind ik zeker geen nadeel.

Verder zijn ze vaak wel creatief zover ik weet.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-04-14 19:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Ik werk met mensen met autisme. Maar vind je vraag erg algemeen. En ben ook benieuwd hoe je het gaat verwerken in je project :)

Wanneer ze een concrete opdracht krijgen (aantal, volgorde, tijd) dan doen ze die opdracht ook zo nauwkeurig mogelijk. Dit vind ik zeker iets positiefs!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:49

Ik heb zelf ADD maar kan zo snel niet aan de voordelen denken, je hebt daar een krante knipsel van met de voordelen of internet ding.
Ik zal hem wel even voor je opzoeken.

Edit gevonden:

Afbeelding

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:51

Ik heb een broertje met autisme en ik merk dat hij heel snel ergens oplossingen voor kan vinden. Zo heeft hij bijvoorbeeld toen hij 4 was een lego bouwpakket die voor kinderen van 8-12 jaar bedoeld was, binnen een uurtje zonder gebruiksaanwijzing in elkaar gezet :wow: Ook kan hij heel erg goed leren, en als hij iets wil zal hij er echt voor knokken zodat het ook lukt. En hij wil alles perfect hebben, af en toe wel lastig maar het is wel een goede eigenschap.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:05

http://www.bol.com/nl/p/denken-als-de-d ... 002382559/

Ik heb geen ervaring ermee, maar me er ooit ook in verdiept. Bovenstaand een link naar een boek waarin ook voordelen beschreven worden, maar ook werksoorten waarin autistische mensen juist kunnen uitblinken. Geschreven door een autistische vrouw die met dieren werkt.

Ook een interessant boek als je van diergedrag houdt. Succes :-)

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:06

Ik heb zelf ADHD en Asperger en ik ervaar eigenlijk heel veel positieve dingen. Met name mijn uitzonderlijk goed geheugen is ontzettend practisch! En ik merk dat ik ontzettend snel leer en dingen oppik. 1 keer uitleggen en ik vergeet het "Nooit"meer. Vooral op mijn werk merk ik dat mijn autistische stoornissen veel positieve dingen met zich mee brengen. Natuurlijk zitten er ook negatieve kanten aan, maar ik merk vooral veel goede kanten. ( dit krijg ik ook van mijn omgeving teruggekoppeld. Op mijn werk zijn we heel open over dit soort dingen waardoor er ook wederzijds respect ontstaat) Vooral omdat ik heel erg "hou" van regeltjes en protocollen en het volgen hiervan, lever ik mijn werk heel goed af en ben ik zelfs sinds afgelopen 1 april in functie omhoog gegaan waardoor ik nu een aansturende functie heb gekregen om o.a. ook mijn collega`s constant op de regels en protocollen te wijzen :P ( binnen het bedrijf waar ik werk, is een hele duidelijke en strakke structuur. ik werk op een lab waarbij wij ons aan SOPS, procedures en vastgestelde regels moeten houden. Een paradijs voor autistische mensen)

edit: oja, ook mijn enthousiasme werkt vaak aanstekelijk. Als ik iets leuk vind, bijvoorbeeld nieuwe analyses op mijn werk, dan kan ik daar zo enthousiast en gemotiveerd door raken dat het echt aanstekelijk werkt voor mijn collega`s

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:09

Super allemaal! Het valt erg op dat eigenlijk alle antwoorden hetzelfde zijn. Als autisten iets willen gaan ze ervoor. Zit hier dan geen verschil in bij de verschillende soorten autisme?

lrtj_ Ik snap het hoor dat dat moeilijk is. Autisme is en blijft natuurlijk k*t. (in mijn ogen, hier kunnen meningen over verschillen). Super bedankt voor het krantenknipsel, dat ga ik zeker gebruiken!

Beert Bedankt voor de optie, maar ik mag helaas niet voor boeken betalen. (het artikel is ook niet meer leverbaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:19

Ik vind het raar dat je zo zwart-wit zegt dat autisme poedersuiker is.

Het is iets wat uiteindelijk bij je hoort en waar je mee moet leren leven. Soms kan dat heel goed & soms is dat heel moeilijk. Dat heeft weinig met pure autisme te maken. Wel met de mate waarin je autisme heb.

Als je een project over autisme wilt gaan doen lijkt het me belangrijk dat je je eigen oordelen aan de kant gaat zetten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:36

Ik zie het niet als een belemmering. Niet meer, toen ik jong was wel maar nu ik niet meer op school zit en ouder ben gaat het goed. Komt door spiegelneuronen waarbij de cyclus precies andersom is. Eerst dachten ze niet aanwezig maar het komt gewoon later op gang.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:46

Mroes_1992 schreef:
Ik vind het raar dat je zo zwart-wit zegt dat autisme poedersuiker is.

Het is iets wat uiteindelijk bij je hoort en waar je mee moet leren leven. Soms kan dat heel goed & soms is dat heel moeilijk. Dat heeft weinig met pure autisme te maken. Wel met de mate waarin je autisme heb.

Als je een project over autisme wilt gaan doen lijkt het me belangrijk dat je je eigen oordelen aan de kant gaat zetten.

In mijn ogen is autisme niet iets wat je wil hebben. Het kan dan heel zwart-wit zijn, maar het is wel mijn mening. Ik probeer me wel open te stellen dat er ook voordelen zijn. Het is zeker niet de bedoeling dat mijn mening in het project voorkomt. Puur informatie die ik van verschillende sites, boeken en mensen verzameld heb.
Misschien is het verschil van denken wel het verschil van leeftijd. Ik hoef verder hier geen discussie over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:50

Oke dan niet. Dan wens ik je succes. Maar vind jammer dat je je nu afsluit voor een "discussie", want het kan je uiteindelijk helpen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:53

Raar ts. Zat autisten zonder stempeltje die zich perfect kunnen redden en er profijt van hebben..

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:33

Meh met zo'n sterke mening trek je geen autisten aan die hun ideeën gaan delen :Y)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:48

Dat is niet het verschil van leeftijd maar het verschil van weten waar je het over hebt of niet :+
Ook hier autisme; asperger, maar ik ondervind er echt geen last aan ofzo, tuurlijk heb je wel eens wat dingetjes maar dat heeft iedereen.. Ik kan er prima mee omgaan, dat is altijd zo geweest..
Wat ik al voordeel zie is dat heel erg op iets kunnen fixeren, maar dat kan dan ook weer een nadeel zijn (Hier ook de ziekte van Lyme, ik werd er echt helemaal gek van omdat ik er continu aan dacht)

Maar wat ik bv. ook als een voordeel zie is dat ik eigenlijk overal zo doorheen kijk en mensen heel goed aanvoel, ik heb alles prima op een rijtje zitten en dat komt juist door dat autisme ik móest wel nadenken anders redde ik het allemaal niet, maar daardoor weet ik wel precies hoe het allemaal zit en heb ik er nu alleen profijt van :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:11

Ik vind het juist fijn.. Ik ben daardoor in staat mijn eigen behandeling te bedenken en uitvoeren. En met veel succes, maar ik vind dat niet echt belastend. Het is nou eenmaal zo en voor mij is dat als naar de wc gaan en eten.