Baan bij een ijssalon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Simone_97

Baan bij een ijssalon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 02:01

Hallo allemaal!
Bij een ijssalon hier in de buurt is een vacature.
Het lijkt mij een erg leuke baan.
Zijn hier 'ijsscheppers' die hun leuke/minder leuke ervaringen willen delen?
Dat helpt me misschien bij mijn keuze.

Alvast bedankt!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 02:27

Alleen dat ijssalons sluiten in de winter. De meeste van oktober tot maart. Dus minder dat je dan tijdelijk werkeloos bent.

Oja, en dat er soms echt hele drukke periodes kunnen zijn en er echt rijen staan. Daar moet je wel mee om weten te gaan. Zeker als je ook nog eens mensen voor je hebt staan die als ze aan de beurt zijn nog lang na moeten denken wat ze willen en/of steeds wisselen. Daar moet je wel mee leren om te gaan als je dit nog niet gewend bent.
Laatst bijgewerkt door Lous op 13-03-14 02:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 02:32

Lous schreef:
Alleen dat ijssalons sluiten in de winter. De meeste van oktober tot maart. Dus minder dat je dan tijdelijk werkeloos bent.

Op zich maakt dat voor mij niet heel veel uit. Het is een bijbaantje. Ik ben namelijk pas 16 jaar.

Lous

Re: Baan bij een ijssalon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 02:33

Post nog even aangepast ;)

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 02:39

Bedankt voor de tip! :)
Dat zal inderdaad niet makkelijk zijn maar aan de andere kant lijkt het me een leuke uitdaging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 02:43

Alles beter dan vakkenvullen! :D

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 02:44

Bizzybijtje schreef:
Alles beter dan vakkenvullen! :D

Daar ben ik het helemaal mee eens! haha

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:09

Als je een leuk team hebt om mee te werken is een dag als koninginnedag of 5 mei wanneer t dus bij ons altijd de hele dag druk was juist super om te werken. Als een geoliede machine keihard doorscheppen, mooie dagen zijn dat! Verder is t inderdaad uiteraard een seizoensbaan maar bijv op een regenachtige dag is er ook weinig te scheppen en dus veel schoon te maken.
Ik heb 5 jaar geschept en ook nog 2 jaar ijs gemaakt dus wat wil je nog meer weten?

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:27

WillemYntJee schreef:
Als je een leuk team hebt om mee te werken is een dag als koninginnedag of 5 mei wanneer t dus bij ons altijd de hele dag druk was juist super om te werken. Als een geoliede machine keihard doorscheppen, mooie dagen zijn dat! Verder is t inderdaad uiteraard een seizoensbaan maar bijv op een regenachtige dag is er ook weinig te scheppen en dus veel schoon te maken.
Ik heb 5 jaar geschept en ook nog 2 jaar ijs gemaakt dus wat wil je nog meer weten?

Kijk, dat klinkt goed!

Heb je vaak te maken met vervelende klanten, zo ja, hoe los je dit dan op?
Verdient het goed? (Dit zal natuurlijk bij elke salon anders zijn, maar ik vraag het gewoon om een beetje een indruk te krijgen).

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:32

Ook ik ben een ex-ijsschepper. :D

Ik vond het een heerlijk baantje!

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:20

Hier ook bij een ijssalon gewerkt. Ik vond het altijd heel leuk werk, leuk contact met klanten.
Soms zat er wel eens een chagrijnige klant tussen maar dat heb je overal.
Het is denk ik gewoon minimum loon volgens de horeca CAO, zou zo uit mijn hoofd niet weten hoeveel dat is.

Een minder puntje vond ik soms wel dat als het echt heel warm is, het ook echt gelijk heel druk is.
En als je er dan met lange broek en shirt staat, is dat soms wel echt afzien :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:25

Wij mochten van onze baas zoveel ijs eten als we wilden! Maar soms echt zo druk en daar kon ik niet goed mee omgaam, verloor het overzicht. Ondanks mijn rekenstoornis kon ik wel steeds goed terugtellen

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:31

Ik heb ook ijs geschept, erg leuk bij baantje en zou het zo weer willen doen :)
Op warme dagen was het flink doorscheppen en met zere handen en polsen weer naar huis, maar dat waren wel de leukste dagen. Mooi weer, mensen zijn vrolijk, komen gezellig een ijsje halen en als eventjes iets rustiger is gezellig even een praatje maken :)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:33

Mijn nichtje van 17 is pas begonnen bij een ijssalon. Zij is al snel tot de nuchtere conclusie gekomen dat ze toch maar één ijsje tegelijk kan scheppen, of er nu 2 of 20 mensen staan :D Met die gedachte kan ze de drukte tot nu toe goed aan en het bevalt haar prima.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:42

Ik heb vanaf mijn 15e als bijbaan in een ijssalon gewerkt. Ik deed dit eerst naast de havo, daarna hbo en daarna universiteit, mijn werkgever heeft toen een groot deel van mijn schoolloopbaan meegekregen. :D Zelf vond ik het erg leuk werk. Heel hard aanpoten en soms lange dagen (wij deden ook taarten, gebak, en seizoensproducten zoals oliebollen). Maar ik verdiende dan ook wel weer erg leuk! Ik werkte twee dagen per week (ongeveer 14-16 uur per week denk ik). Na een jaar was ik ook dagverantwoordelijke dus toen moest ik ook af en toe bijspringen of helpen met sluiting als er problemen waren.

Wat betreft vervelende klanten; die heb ik niet zo vaak gehad. Wel een paar keer verwarde mensen en natuurlijk veeeeeel onopgevoede kinderen :Y) . Ik heb één keer meegemaakt dat iemand echt stampij ging maken, de winkel stond toen vol met klanten omdat het zo druk was. Mijn klanten hebben hem toen de winkel uitgewerkt...

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:11

Bedankt voor al jullie reacties! :)
Leuk om alle ervaringen te lezen.

Inmiddels heb ik officieel gesolliciteerd (afgelopen zaterdag) en ben ik nu aan het wachten op een reactie.
We moesten gewoon wat gegevens invullen op een lijst bijv. de dagen dat je wel en niet kunt.
Ik hoop redelijk snel een reactie te krijgen en als het nog een week gaat duren ga ik toch maar even een mailtje sturen. Dan zien ze ook meteen dat ik echt geïnteresseerd ben.

@Rytir; Haha handig dat je klanten mee werkten om de vervelende klant de winkel uit te krijgen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:14

Mijn vader heeft zelf een ijssalon gehad, hij vond het echt hartstikke leuk! Soms heb je wel te maken met vervelende mensen, maar dat valt meestal reuze mee. Mijn vader had zijn ijssalon in een vrij toeristisch plaatsje, waar dus ook veel niet Nederlands sprekende mensen kwamen. Tja dat is wel even moeilijk communiceren :+

Ik heb er zelf ook een paar keer gestaan, mocht ook altijd mn eigen ijsje scheppen :D
Hartstikke leuk!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:33

Ik ben op dit moment leidinggevende in een ijssalon. :)
Het is niet echt heel erg afwisselend werk, maar het is wel leuk om te doen en mensen zijn je eigenlijk altijd erg dankbaar! Op wat uitzonderingen na natuurlijk.
De dagen zijn over het algemeen niet zo lang, op de warme dagen na. Dan zul je ook echt moeten overwerken, dus dat moet je niet erg vinden. Vaak wordt je daar wel rijkelijk voor beloond.

Het is wel belangrijk dat je het niet erg vindt om schoon te maken. Als je met ijs bezig bent, is hygiëne echt heel erg belangrijk. Dat betekent dus schoonmaken, schoonmaken en schoonmaken.

Hopelijk wordt je aangenomen. :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:08

Overuren extra betaald? D'r is geen cao ijssalons oid dus als t al ergens onder valt is t horeca en bij ons werden alle uren gewoon als gelijk betaald hoor. Net als feestdagen overigens.. En als de planning goed is hoef je ook niet over te werken lijkt mij? Wij planden bij warme dagen ook altijd reserve op afroep in om extreme drukte op te vangen en je hebt gewoon een planning van wanneer wie werkt. In de ijsbereiding is t natuurlijk anders, daar draai je door tot t klaar is. Heerlijk van 7 tot 0.00! Afhaalchinees tussendoor en daarna lekker met t team nog wat drinken en de volgende dag weer haha

Welke ijssalon werk je trouwens muurp?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:12

Ik krijg na 18.00u 150%, zondagen 200% en feestdagen 200% :)
Wat betreft overwerken; bij ons werk je tot sluit. We hebben een 'regentijd', dus mocht het regenen dan gaan we in het hoogseizoen rond 20:30u dicht. Is het droog/mooi weer, dan blijven we in ieder geval een half uur langer open, loopt het dan nog door dan blijven we open tot het rustig is. En daarna nog 45 minuten schoonmaken.
Kan dus zo zijn dat je pas rond 22:30u klaar bent. En dan natuurlijk nog afsluiten door een biertje met de baas te drinken :))

Ik werk bij Ijs van Co. Welbekend op de Veluwe. :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:16

Luxe hoor! Dan had ik heeeel wat meer verdiend in 5 jaar haha, wij gewoon 100% maakt niet uit wanneer we werkten.
In maart en okt zijn we open van 12-18, daartussen 12-22:00, ongeacht t weer. Ijsbereiding heeft natuurlijk andere tijden. Uitgebreid schoonmaken deden wij 's morgens dus na sluit alleen ijs in de vriezer en even opruimen, kas en afsluiten.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:19

Haha ik heb het inderdaad ook wel erg goed! :)) Dat is de reden dat ik er al 6 jaar werk.

Wij zijn ook van maart t/m oktober open, tijden verschillen eigenlijk. Voorseizoen (maart-mei) vaak van 12-18u, hoogseizoen meestal van 11-21u of later.
Ijsbereiding is bij ons een uur voor openen, en tot sluit. Wij bereiden het ijs echt vers (wij werken maar met één ijssoort in de losse verkoop. Andere smaken wel, maar dat is alleen in bakken vanaf 1,2 liter), waardoor je dus niet langer bezig bent met bereiden.

Schoonmaken gebeurt daarom echt heel uitgebreid aan het einde van de dag. Ook de bereidingsmachines/mengketels moeten dan helemaal worden gereinigd.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:24

Ohhh das wel heel relaxt in de bereiding ja! Komen wij met ik gok op de top zomerdagen rond de 50 smaken. En dan ook nog voor 7 filialen dus rond de 400/500 bakken x 5 liter, tel maar uit! Machines doen wij uiteraard ook na een dag werken, maar ketels mix mogen een bepaalde tijd staan voor ze op moeten zijn of opnieuw gekookt moeten worden. Met wat voor basis werken jullie? Melk of suikerwater?

Zie dat ik een beetje t.t. En v.t. Door elkaar gebruik, ik heb 5 jaar in een grote 'keten' gewerkt en ben eind vorig seizoen gestopt ivm werk in m'n vakgebied.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:26

Wij werken met melk, is dus beperkt houdbaar.
Wij maken ook wel echt veel per dag hoor, we draaien 2 machines tegelijkertijd, 7 minuten bereiding per machine, daar komt dan 10 liter uit. Dus reken maar uit.. :+ Een paar honderd liter zeker wel! Ons ijs is ook 'maar' -10, en niet diepgevroren. Beetje dezelfde substantie als softijs.
Maar dat is alleen onze smaak voor in de salon. De andere smaken worden voor/tussendoor/na de normale bereiding gedaan in een 3e machine. Dat heeft ook minder haast omdat we dat gewoon in de vriezer gooien, dat is diepgevroren.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:34

Denk dat we met dezelfde machines werken, carpigiani, Italiaans maar dat is te verwachten met ijs :P wij werkten met melkmix speciaal voor ons samengesteld.
Wat voor smaak hebben jullie?