Ik zit er even doorheen.. Eindexamen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Ik zit er even doorheen.. Eindexamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:27

Ik moet het gewoon even kwijt.. Op dit moment zit ik er echt even heel erg doorheen ;(

Vorig jaar heb ik een hele slechte start gemaakt in Vwo 5 door een vrij ernstig vitaminetekort. Hierdoor was ik veel ziek, ik kon me niet concentreren en zat in de lessen maar wat voor me uit te staren.
Pas een paar maanden later zijn we erachter gekomen wat het was en ik heb daarvoor pilletjes gekregen.
Dit hielp enorm, ik kon me weer goed concentreren en ik zat weer beter in mijn vel.

In de tijd dat ik zo "ziek" was, ben ik aardig wat afgevallen.. Ik woog nog maar 42 kilo, maar bij een lengte van 1.58m is dat nog niet heel dramatisch. Pas toen mijn vitaminegebrek weer op peil was, kwam ik weer een beetje aan. Daardoor kreeg ik ook meer energie.

Helaas zat ik wel met een enorme achterstand.. Slechte cijfers enz. Ik begon het jaar met wel 8 tekortpunten, voor wiskunde stond ik zelfs een 2.1. Echt heel dramatisch. Dit had ook te maken met de wiskunde docent die ik toen had, die was nieuw en wist echt niet hoe hij les moest geven. Ik snapte er werkelijk geen bal meer van, de rest van de klas ook niet.

Daarna heb ik bijles gekregen voor wiskunde, waardoor ik het heb kunnen ophalen naar een 5. Ik ben altijd al slecht geweest in wiskunde, dus een 5 was erg goed voor mijn doen.
Ook alle andere vakken heb ik zo goed als opgehaald. Ik stond voor alles, behalve wiskunde, weer een voldoende. Weliswaar een paar 5.7/5.8, maar voldoende was voldoende.

Eind van het jaar was voor mij keihard knokken om alle cijfers zo te houden, of omhoog natuurlijk. De wiskunde toets is toen door iedereen in Vwo 5 heel slecht gemaakt. Het gemiddelde lag ergens rond de 3.5. Daarmee was mijn cijfer ook omlaag gegaan.. Ik stond een 4.0. En met een 4 mag je niet over naar Vwo 6. Op dat moment zat ik er al goed doorheen, ik had zo hard mijn best gedaan en nu bestond de kans dat ik alsnog niet over kon. Gelukkig werd er een maatregel getroffen voor wiskunde en kreeg iedereen een punt erbij, daardoor stond ik een 5.0 afgerond. Mijn mentor had mijn vader gebeld om het goede nieuws te vertellen, ik was gewoon over naar Vwo 6! En hij zei ook nog, dat ik zelfs met een 4 voor wiskunde nog over had mogen gaan, omdat ik verder voor alles voldoende stond.

De cijfers die je in Vwo 5 haalt.. Neem je echter mee naar Vwo 6. Ik was zo blij dat ik over was en de cijfers die ik had waren verder prima. Ik ben niet iemand die 8en haalt, met een 6 ben ik ook tevreden.
Toen kwam de eerste wiskunde toets in Vwo 6.. Weer net zo slecht gemaakt door iedereen als het jaar daarvoor. Ook dit gemiddelde was een 4.0 ongeveer. Ook bij deze toets kreeg iedereen er een heel punt bij, waardoor ik een 5.6 had voor de toets. Daarmee ging mijn cijfer omhoog! Ik stond opeens een 5.1 voor wiskunde. Daar was ik echt heel blij mee. Voor de andere vakken gingen mijn cijfers ook langzaam omhoog, misschien een paar tienden omlaag maar dat was het wel. Engels stond ik zelfs een 8.0! *\o/*

Tot de tweede toetsweek.. Ik heb gewoon goed geleerd zoals ik altijd doe. Ik dacht dat het niet heel slecht ging. Tot ik mijn cijfers terug kreeg.. Ik heb welgeteld 1 voldoende gehaald in de toetsweek.
Verder voor bijna alle vakken een 4.2/4.4.
Nu sta ik voor biologie een 5.3 ipv 5.8, dus moet ik de laatste toets verplicht een goed cijfer halen..
Ook scheikunde sta ik nu een 5.4 ipv een 5.9.. Gelukkig heb ik hiervoor nog meer toetsen waarmee ik het kan ophalen. Natuurkunde ben ik van een 6.7 naar een 5.8 gezakt, balen natuurlijk. Maar ik kan er mee leven.

Wiskunde ben ik helaas terug naar een 4.2 gezakt. Ik stond zo mooi een 5.1, ik was er zo trots op.
Dan maar de toets herkansen, ik had niet veel keus.
Vandaag had ik dus die herkansing. Normaal zijn herkansingen iets makkelijker dan de originele toets.

Niet dus. Deze herkansing was veel moeilijker dan normaal! En ik ben niet de enige die er zo over denkt.
De kans dat ik nu dus een goed cijfer heb.. Is eigenlijk 0%. Waardoor ik dus nog steeds een 4.2 sta.
Volgens mij mag ik met dat cijfer niet eens examen doen?

Ik heb hierna volgens mij nog maar 1 toets voor wiskunde, waar ik dus echt een heel goed cijfer voor moet halen om nog iets te kunnen maken van mijn examens. Als ik überhaupt examen mag doen.
Ik heb al bijles.. Ik doe al zoveel in de les. Maar ik kán het gewoon niet.
Ik zit er zo erg doorheen.. Ik doe zo hard mijn best en dan word je eigenlijk gewoon keihard afgestraft met slechte cijfers. Voor mij is zoiets zo enorm demotiverend.. Als ik naar mijn cijferlijst kijk, begin ik spontaan te huilen. Dit ben ik niet, zo slecht ben ik helemaal niet. Maar die cijfers liegen niet.

Ik begin de moed en de hoop een beetje op te geven.. Soms vraag ik me af waarom ik nog mijn best doe als het toch niet lukt. Ik wil zo graag mijn Vwo diploma halen en gaan studeren volgend jaar.
Maar zoals ik er nu voor sta.. Gaat dat niet lukken.

Man, wat voel ik me poedersuiker op dit moment. Het liefst stap ik gewoon even weg uit deze wereld, weg van de stress. Ik weet niet meer hoe het is om niet gestrest te zijn, omdat ik al vanaf dag 1 van Vwo 6 zwaar in de stress zit. En iedereen zegt wel, och het komt wel goed. Gewoon even je best doen. Maar die hebben makkelijk praten, ik doe het niet zomaar even.

Zo dat is eruit -O-

Ik zie net dat het een aardig lang verhaal is geworden, respect als je het gelezen hebt :)

Edit: Voor diegenen die willen zeggen: "Dan doe je toch gewoon Vwo 6 opnieuw, wat is 1 jaar nou?". Kijk, dat is makkelijk praten. Voor mij weegt dat heel zwaar, dan heb ik gewoon gefaald. Heel hard gefaald.
Bij het idee om Vwo 6 opnieuw te doen, begin ik alweer te huilen. Ik wil het niet en ik kan het niet.
Ik weet zo zeker dat ik me echt niet beter ga voelen als ik Vwo 6 opnieuw doe, sterker nog.. Ik heb het idee dat ik dan alleen maar verder wegzak in een negatieve spiraal.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:33

Och meid, wat balen! Ik kan helaas ook niet zeggen dat alles goedkomt, dat zouden loze woorden zijn. Ik kan je alleen aanraden om voor jezelf een goed schema te maken. Plan 1 of 2 weken van te voren en neem ook voldoende rust daarin, bv. na 9 uur 's avonds niks meer doen voor school.

Voor het eindexamen zou ik me nog niet al te druk maken. Je krijgt nog examentrainingen en je hebt heel veel vrij voor de examens. In die tijd kun je nog genoeg leren en bijspijkeren.

Blijf denken in het hier en nu en focus op je eerste prioriteiten. Lukt het alsnog niet, dan kun je in ieder geval oprecht zeggen dat je je best hebt gedaan.

En ga er eens vanuit dat je het niet haalt: wat zijn de gevolgen dan? Is het echt zo erg om een jaar langer op de middelbare te blijven? Waarschijnlijk krijg je dan een makkelijk jaar, omdat je dan weer opnieuw kunt beginnen. En je kunt nog wat langer over je studiekeuze nadenken.

Veel succes en sterkte ermee, en probeer een beetje meer afstand te nemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:35

Steek al je vrije tijd tussen nu en je examens in bijlessen wiskunde, ga oude examens oefenen tot je ze spuugzat wordt en neem deel aan examentrainingen. Waarschijnlijk worden die laatste ook op je school aangeboden?
heeft je school je probleem meteen opgepikt toen je een 2,1 stond? Ben je dit jaar meteen gestart met bijlessen? ik neem aan dat als ze je over laten gaan met een 4, ze zelf ook weten dat ze tijd in je moeten steken.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:37

Dat is lastig voor je :(:)

Het is altijd al wat lastiger als je met 'slechte' cijfers het laatste leerjaar in gaat, omdat je je niets kunt permitteren, maar op het moment dat het dan ook nog slecht gaat is het wel heel zuur :(:)

Heb je al eens gekeken samen met je docenten waar je de fout in gaat bij de toetsen? Vaak zijn de toetsen van nu iets meer gericht op inzicht. Als je dus heel hard je best doet met leren, alles uit je hoofd kunt vertellen maar geen idee hebt wat je wanneer moet gebruiken heb je nu een probleem.

Misschien een beetje laat, maar probeer eens met een of meerdere docenten (waarbij je slechte cijfers haalt) om een gesprekje aan te gaan. Of hij/zij uit wil leggen waarom je antwoorden fout hebt. Samen kijken naar het probleem kan een heel eind schelen.

Zo heb ik ook leerlingen die niet snappen wat ze verkeerd doen, echt kneiterhard leren, maar gewoon altijd precies het verkeerde invullen waardoor ik de antwoorden niet mag goedkeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:38

Wat balen !
Ik snap dat je dit jaar echt wil halen, ik moet er ook niet aan denken om nog een jaar overnieuw te doen.
Maar van deze toetsweek heb je dus veel slechte cijfers terug, heb je al gekeken wat je fout hebt gedaan, en snap je wat je fout heb gedaan ?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:42

Ik ga nu waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen. Maar als je realistisch kijkt, naar de moeite en naar je cijfers, is je doel dan niet te hoog? Altijd cijfers die rond de 5 liggen, wil eigenlijk zeggen dat de opleiding gewoon iets te moeilijk is voor je, zeker als je je al uit de naad werkt met studeren etc. Wellicht heb ik het fout, maar ikzelf had al lang aan de bel getrokken en was eens hard gaan nadenken of de opleiding wel bij mezelf paste op dat moment.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:45

Het idee alleen al om een jaar over te doen, maakt me alleen maar meer gestrest en verdrietig en al het andere negatieve :=

Plannen doe ik trouwens altijd! Ik heb paar maanden terug een whiteboard gekocht waar ik van alles op schrijf, ik maak word-documentjes met daarin per vak wat ik nog moet doen, de toetsstof enz.
Ik probeer ook altijd mijn huiswerk goed bij te houden. Zeker voor wiskunde!
Examentraining zijn we inderdaad naar aan het kijken hoe en wat, hier op school bieden ze alleen dagen aan waar je gaat oefenen met opdrachten (zonder uitleg) van 9 tot 5. Ik weet van mezelf dat zoiets absoluut niet werkt voor mij, ten eerste is mijn spanningsboog niet zo groot en ten tweede heb ik meer begeleiding en uitleg nodig.

Alle toetsen die we bespreken, let ik heel goed op wat ik fout heb gedaan. Natuurkunde had ik gewoon onderschat, waardoor het heel slecht ging. Dat was jammer, maar helaas. Ik weet daarbij ook waar het fout ging, dus ik weet hoe ik dat beter kan doen :j

Biologie weet ik niet precies waar het probleem zit, maar ik ga binnenkort even naar de docent voor een gesprekje. Dan kan ik hem vragen wat niet goed gaat en hoe het beter kan en of ik eventueel misschien bijles kan krijgen.

@Lara_Silver
Het is zeker niet te hoog gegrepen, dat weet ik van mezelf. Ik ga mezelf ook absoluut niet thuis voelen op een lager niveau omdat ik weet dat ik dit kan. Maar omdat ik dus een slechte start heb gemaakt in Vwo 5, is het een beetje bergafwaarts gegaan. Zonder die slechte start was er nu helemaal geen probleem geweest :n

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:46

Je kunt ook voor nu de wiskunde laten zitten, voor de andere vakken je certificaten halen en dan volgend jaar naar de VAVO voor je wiskunde certificaat :)
Op die manier ben je van alle stress af, want dan kun je nu alles in je andere vakken steken zonder wiskunde en volgend jaar heb je de andere vakken niet en veel meer tijd voor wiskunde. Er is dus (ja hier komt ie toch) voor alles een oplossing en alles loopt wel los.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:48

Ghostattack schreef:
@Lara_Silver
Het is zeker niet te hoog gegrepen, dat weet ik van mezelf. Ik ga mezelf ook absoluut niet thuis voelen op een lager niveau omdat ik weet dat ik dit kan. Maar omdat ik dus een slechte start heb gemaakt in Vwo 5, is het een beetje bergafwaarts gegaan. Zonder die slechte start was er nu helemaal geen probleem geweest :n

Dan zou ik mezelf hard gezegd toch een schop onder de kont geven, zeker als je er zeker van bent dat je het kan. Vwo 5 was dus het vorige schooljaar, en nu ben je ong. op de helft van het volgende schooljaar, dat is best al een lange tijd, het zou toch jammer zijn als je het niet op een rijtje krijgt voor het einde van dit schooljaar. Probeer te begrijpen waar het mis is gegaan en dat aan te passen. Wellicht blok je te veel, maar begrijp je het nog niet helemaal of studeer je te veel in één keer ipv het te verdelen, soms kan een kleine verandering in de strategie al een goed resultaat geven, ik spreek uit ervaring.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:49

Zoals je zegt studeer je hard genoeg dus daar ligt het niet aan, als ik jou was zou ik veel examentrainingen doen en als je de mogelijkheid hebt om je gemaakte toetsen in te zien, dat ook zeker te doen. Dan kun je zien waar je de fout in bent gegaan en kun je daar mee aan de slag. Een goed gesprek met je mentor kan denk ik ook geen kwaad, vertel die eens waar je mee zit en hoe je je voelt, vaak kunnen die ook al heel wat voor je betekenen.
En neem tijd voor jezelf ! Ik weet heel goed hoe het voelt om zo gestressed te zijn, maar geef jezelf af en toe een dag vrij, doe die boeken aan de kant en ga iets leuk en ontspannends doen, dat doet je wel goed denk ik (mij in ieder geval altijd wel).

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:49

kan je mischien geen examentraining doen van een universiteit? veel mensen bij mij op het VWO hebben dat ook gedaan en waren daar zeer positief over

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:04

Ik lees even mee, zit in hetzelfde schuitje maar dan het jaar niet slecht begonnen..
Eerste periode keihard onderuit gegaan omdat ik naar mijn idee alles goed kende maar niet dus. tweede periode echt heel erg hard geleerd en dat ging super goed, dacht ik.... ook maar 1 voldoende binnen (5,6).

Ik snap hoe je je voelt, moed zakt je echt goed in de schoenen als je zo je best doet en het gewoon niet lukt.

Ik denk dat hier inderdaad goede tips tussen staan (ook voor mij). Vragen aan leraren wat je precies fout doet wil nog wel eens helpen, en niet te veel richten op de eindexamens, daar hebben we nog heel veel dagen voor vrij.

Wat ook erg veel rust geeft bij mij, is te bedenken waarom het zo erg zou zijn om het jaar nog eens te moeten doen. Je weet namelijk alles al een beetje, je weet hoe het jaar er uit ziet en hoe de stof gevraagd wordt. Je hebt nieuwe kansen en kunt weer even opnieuw beginnen. Het voelt inderdaad als falen, maar heel misschien kun je er ook een paar positieve dingen in zien?

Weet je al wat je volgend jaar gaat doen? Zou het heel erg zijn om daar 1 jaar later mee te beginnen?

Ik wens je alvast heel veel succces met de laatste periode :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 20:15

ryukapple schreef:
kan je mischien geen examentraining doen van een universiteit? veel mensen bij mij op het VWO hebben dat ook gedaan en waren daar zeer positief over

Daar zit ik inderdaad naar te kijken :j

Gesprek met mijn mentor heb ik al gehad, hij maakte zich ook zorgen. Hij had er wel vertrouwen in dat het mij gaat lukken (hij is overigens ook mijn natuurkunde docent en kan mij ook helpen met wiskunde eventueel)

Molfre schreef:
Je kunt ook voor nu de wiskunde laten zitten, voor de andere vakken je certificaten halen en dan volgend jaar naar de VAVO voor je wiskunde certificaat :)
Op die manier ben je van alle stress af, want dan kun je nu alles in je andere vakken steken zonder wiskunde en volgend jaar heb je de andere vakken niet en veel meer tijd voor wiskunde. Er is dus (ja hier komt ie toch) voor alles een oplossing en alles loopt wel los.

Ik wist niet dat dat kon, ik denk dat dat wel mijn laatste optie zou zijn dan :) In ieder geval bedankt, handig om te weten!

Anoniem

Re: Ik zit er even doorheen.. Eindexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:20

Wat ontzettend vervelend! Ik herken het wel, het gevoel dat je eigenlijk geen buffer hebt qua cijfers, dus wel goed móet halen.
Is het geen optie om met je leraar (van bijv. wiskunde) te bespreken of je een extra PO of andere opdracht mag doen om je gemiddelde wat op te krikken?

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:26

Jeetje meid ik herken me zo in je verhaal. Ook wiskunde als struikelpunt en ook ik zag het echt niet zitten om examen te doen en raad eens ik ben toch gewoon geslaagd! Nou wil dat niks zeggen voor jou natuurlijk, maar het kwartje bij mij voor wiskunde ( heb je A of B ? ) viel pas vlak voor mijn examen en toen heb ik zomaar een 7,4 gehaald. Ik was verbijsterd.

Wat ik echt aanraad is om een examentraining van 3 dagen in Leiden(Universiteit) te gaan doen, is hard werken maar het loont zich echt. Kost ook wat maar door die trainingen heb ik wel mijn examen gehaald. Jij zou bijvoorbeeld zo'n training voor wiskunde kunnen doen. Wel snel inschrijven want ze zitten zo vol.

Edit; oh en oude examens maken werkt ook echt, doorgaan totdat je er bij neervalt maar dan ga je de vraagstelling snappen. Je leert puntjes sprokkelen en dan zal je zien dat je echte examen hier ook erg op lijkt.
Laatst bijgewerkt door lovefi op 26-02-14 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:26

Ik zou als ik jou was inderdaad ook gewoonweg examens verzamelen en die gaan maken totdat ze m'n oren uitkomen!

Het is vaak vooral een kwestie van gevoel krijgen voor de manier waarop de vraagstelling is, en door krijgen wat voor antwoorden ze daarop willen horen. En als je veel examens maakt dan train je jezelf daarin en ga je goed aanvoelen op welke kennis en vaardigheden de nadruk gelegd wordt, waardoor je gerichter de lesstof op kunt nemen.

En anders kijken of je iets in kunt halen na het afsluiten van je jaar...of inderdaad gewoon een jaartje overdoen zodat je alles veel beter kunt volgen, alles makkelijker oppakt en je weer een beetje rust en zelfvertrouwen krijgt door deze groeiende inzichten en je al een goede bodem hebt om mee verder te gaan.

Want om er vol gestresst net (niet) achteraan te hobbelen...dat is natuurlijk sowieso geen goede basis om mee verder te gaan studeren :=

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:29

Ten eerste, wat vervelend dat het niet loopt allemaal :(:)
Ik heb zelf ook 3 maanden gemist aan het begin van VWO 5 door ziekte, kan me voorstellen dat het dan ineens allemaal heel overweldigend is om alles weer op te halen en hoe frustrerend het is als dat niet lukt!

Ik was ook een ramp in wiskunde. Ik heb bijles gevolgd het laatste jaar, eindeloos veel examens geoefend en bij elk klein dingetje wat ik niet snapte uitleg gevraagd (zowel aan docent als aan bijlesdocent). Vooral de bijles was erg fijn omdat je je dan helemaal kan focussen op wat voor jou moeilijk is en alle aandacht voor jou is.
Het klinkt alsof je goed weet hoe je moet plannen en je huiswerk bijhouden is natuurlijk ook heel belangrijk, dus top dat je dat doet +:)+
Wat betreft het leren: weet je zeker dat je een effectieve leermethode hebt? Ik ga zelf snel de fout in door samenvattingen te maken (wat opzich goed is) en die vervolgens uit mijn hoofd te leren, maar dan compleet voorbij te gaan aan de samenhang en de verbanden tussen verschillende zaken. Probeer ook in je toetsen te kijken naar hoe je je antwoorden formuleert en wat het had moeten zijn: het helpt als je antwoorden logisch gestructureerd zijn, dan is de kans veel kleiner dat je dingen vergeet.

En de examens worden ontzettend opgeklopt en eng gemaakt, daar zou ik me echt nog niet druk om maken. Ik vond alle SE's die ik gemaakt heb een stuk moeilijker dan het daadwerkelijke eindexamen, was het totaal niet waard om gestresst over te raken :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 20:32

Ik heb wiskunde B :)

In de lessen, zoals natuurkunde en scheikunde, worden veel examens behandeld en hoe je die moet aanpakken, wat er van je gevraagd wordt enz. Dat is wel fijn! Met wiskunde hebben we dat helaas niet, dus daar ga ik morgen eens even achteraan bij de docent.
Voor vakken als Nederlands, Engels, Grieks en Informatica sta ik gewoon prima. Informatica sta ik gewoon dikke 7.0. Natuurkunde heb ik de laatste toets gewoon onderschat, jammer maar helaas. Ik ben namelijk gewoon goed in natuurkunde, heb er altijd een 6.5/7.0 voor gestaan :j Paar keer zelfs boven de 7.0
Scheikunde heb ik eigenlijk nooit echt moeite mee gehad, soms wel dat ik het moeilijker vond maar in principe haal ik wel goeie cijfers. Alleen helaas vorige toets was best moeilijk en ik had beter kunnen leren.
(En ik had op dat moment ook nog een allergische reactie in mijn gezicht := Werkt ook niet mee natuurlijk)

Wiskunde besteed ik trouwens heel veel tijd aan :j Tot nu toe snap ik het hoofdstuk waar we mee bezig zijn grotendeels wel, gelukkig.

In ieder geval bedankt iedereen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:38

Misschien eens op youtube kijken: wiskundeacademie (ofzo :') ). Ik heb hierdoor mijn wiskunde wel eens stukken beter gemaakt omdat deze filmpjes het net even anders uitleggen dan mijn docent. Misschien werkt het voor jou ook? Ik heb dit ook wel eens gebruikt voor andere vakken (economie was van rond de 5 naar rond de 8 gegaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:50

Ooh Britt, ik vind het zo vervelend voor je :(:) Maar bedenk wel, het jaar ís nog niet voorbij en je hebt nog een SE week én een examen waarmee je je cijfer kunt ophalen. Ik snap dat het heel demotiverend is, maar geef het alsjeblieft nog niet op. Als je het nu al opgeeft dan is het inderdaad al vrijwel zeker dat je het niet haalt. Maar ik heb ook van genoeg mensen gehoord dat ze op zakken stonden toen ze het examen in gingen, maar het toch gehaald hebben. Het is wel mogelijk! Over 3 maanden zijn de examens voorbij en dan heb je ruim 3 maanden om flink te ontspannen en te ontstressen :D Maar in die 3 maanden tijd voor de examens kan je nog behoorlijk veel doen aan je wiskunde hoor! Inderdaad die examentrainingen (zitten niet alleen in Leiden geloof ik), genoeg oude examens om te maken en mocht je het dit jaar toch niet halen, kan je altijd nog de VAVO doen. Misschien is het met 1 vak zelfs wel mogelijk om het in een halfjaar te doen en dat je daarna nog een halfjaar kan backpacken oid voordat je aan een nieuwe studie begint. En vergeet vooral niet dat het niet het einde van de wereld is he... Het is nu flink k*t en als je het dit jaar niet haalt dan zit je volgend jaar waarschijnlijk ook ontzettend te balen (alhoewel, stel dat je dan wel gaat backpacken oid...), maar uiteindelijk haal ook jij dat papiertje echt wel. Je kan het! Ik geloof in je, nu jezelf nog *D

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:51

Hou de moed erin, je werkt hard en je ziet de noodzaak in van hard werken - daarmee ben je al een heel eind! Ik heb een aantal jaar (met veel plezier) eindexamentrainingen gegeven bij Twente Academy (toen Summer Campus) http://www.twenteacademy.nl/leerlingen/

Daar heb ik een hoop mensen mee gemaakt, van faalangst tot ADD en van stront verwend tot keihard werken. En in die laatste groep heb ik het grootste verschil gezien: de inzet.

Je kunt het, anders had je het nooit tot de eindexamenklas VWO geschopt. Hou je daaraan vast, al is het misschien frustrerend. Maak je kwaad en zet je tanden erin, eventueel met hulp. Iemand buiten jouw school, met een frisse manier van uitleggen, kan je misschien helpen om 'uit de knoop te komen'.

Ik kan een eindexamentraining waarbij je een (lang) week(end) weg bent, heel erg aanraden. Je bent onder lotgenoten (klinkt dramatischer dan het is - stiekem wordt het dus altijd heel gezellig), en vol op één of twee vakken focussen zal echt een wereld van verschil maken.

Heel veel succes!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:01

Ik ben aan het begin van vwo 5 ook maanden ziek geweest en bij mij was het ook wiskunde. Ik zit nu in havo 5 en ik haal zelfs voor wiskunde goede cijfers.

Ik snap dat jij dit niet wil en ik wilde het eerst ook niet, maar het heeft me echt goed gedaan. De mensen die wel in vwo 6 zitten doen het óf griezelig goed óf om te huilen slecht. Mensen die voor Engels een 1 staan met nog 1 toets te gaan...

Ik hoop dat jij het wel gaat redden, ik stond voor wiskunde aan het einde een 3,4 en daar redde ik het niet mee. Overigens krijg ik nu precies de zelfde stof en nu lukt het ineens een stuk beter.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:17

Ghostattack schreef:
Molfre schreef:

Ik wist niet dat dat kon, ik denk dat dat wel mijn laatste optie zou zijn dan :) In ieder geval bedankt, handig om te weten!

Dat lijkt me een hele goede, maar ik denk sowieso dat nu je dit weet, de druk een klein beetje van de ketel is en je je een stukkie beter kan concentreren? Als je meer info wil (al is het maar voor het geval dat, PB je maar hoor :) )

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:35

Britt :(:) nog niet opgeven! Je bent tot hier gekomen, dat laatste stuk gaat je ook lukken!
Een vriend van mij was heel slecht in scheikunde, hij heeft zo'n eindexamentraining gedaan, in leiden volgens mij. Aan het einde van het weekend haalde hij een 8, dus het kan zeker helpen!
De tip van Molfre ook wel een goede, mocht het toch niet lukken.Hoewel met jouw instelling en alle tips hier ga je het gewoon halen!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:26

Jeetje, wat vervelend meid!
Als je het tot de eindexamenklas hebt geschopt, ben je slim genoeg om het te halen. Echter moet je ook even aan je gezondheid denken: die stress die je jezelf geeft is heel slecht voor je, je zal er waarschijnlijk ook niet beter door gaan presteren. Wat bij mij heel erg heeft geholpen zijn de examentrainingen van Universiteit Leiden. Wat was dat super zeg! Heel hard werken, maar het is ook heel gezellig en je hebt veel pauzes. Je leert er om in stappenplannen te denken, en verschillende soorten opgaven herkennen zodat je het juiste stappenplan kan toepassen. Ik heb zelf een cursus natuurkunde en een cursus scheikunde gedaan, en het resultaat is geweldig :D Ik ben van een 5-5,5 naar een 6,5 voor natuurkunde gegaan en van een 6 naar een 7 voor scheikunde (en misschien wordt het nog hoger met SO3 en de examens!). Je leert goed overzicht en verbanden te zien in lange examentexten, en zo kan je al heel veel meer oplossen.
Ik heb zelf van jaar 4 naar 5 de overstap van wiskunde B naar A gedaan, en ik heb er geen moment spijt van gehad. Bij wiskunde B stond ik een 5,45 en nu bij A een 8! Ik denk dat jij nu niet meer kunt overstappen, maar is het geen goed idee om op het VAVO een wiskunde A diploma te halen? Ligt eraan welke studie je wil gaan doen natuurlijk, voor mij was wiskunde A daarom goed.

Kijk ook eens goed naar hoe je leert. Ik heb zelf de fout gemaakt me te veel te focussen op de theorie ipv de vragen. Koop Samengevat en de Examenbundel van de vakken waar je moeite mee hebt. Zo heb je een goed overzicht van de theorie, die je meteen kunt toepassen met examenvragen.
Check ook eens de website www.math4all.nl. Ga naar havo/vwo --> bovenbouw --> vwo b. Dan heb je van alle examenonderwerpen een theorie-overzicht en vragen om te oefenen. Deze vragen zijn net iets makkelijker dan echte examenopgaven, omdat ze zonder hele lap tekst gevraagd worden. Als je hiermee gaat oefenen en ook met examens, dan moet het al een heel stuk beter gaan.

Succes!