Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik heb ook Engelse taal- en letterkunde gestudeerd en ik werk nu bij een uitgeverij. Ze vonden mijn sollicitatiebrief opvallen omdat ik er een soort verhaaltje van had gemaakt ipv een strakke sollicitatiebrief. Had ik met opzet gedaan omdat het een uitgeverij is van kinder- en jeugdboeken, dus ik vond het wel gepast. Natuurlijk kan je dat niet bij ieder bedrijf doen, maar probeer toch op een originele manier te beginnen. Ik heb bv. ook vaak mijn favoriete quote van Jack Kerouac gebruikt 
Dani schreef:Ik heb alleen geen idee van wat tegenwoordig gewenst is en wat juist niet. Je wil natuurlijk opvallen tussen de andere brieven, maar hoe doe je dat? En wat moet je beslist níet doen?
Bleek inderdaad een ontzettende zelfoverschattende mafneus te zijn, maar dat terzijde. Maar juist omdat ons bedrijf net iets anders is dan anders, bijvoorbeeld op dit gebied, heeft hij toch een uitnodiging gekregen. Hoogstwaarschijnlijk was zo iemand bij een ander bedrijf al meteen op de NIET-stapel beland.
Lisann__ schreef:- Áltijd iemand anders na laten lezen. Al is het maar je opa/oma. Vaak heb je je eigen zinnen al zo vaak gelezen voor je hem af hebt, dat je fouten al niet eens meer ziet.
Iedereen maakt fouten, niemand is perfect. Soms zie je gewoon iets over het hoofd, dus dan is het fijn als iemand anders het er nog even voor je kan uitvissen vóórdat het bij je eventueel toekomstige werkgever ligt. Je kunt echt beter zes keer hebben nagelezen, dan dat de eerste zin begint met "In u personeels advertentie van..." Helaas uit het leven gegrepen...
Van iemand die claimde een talenstudie te hebben gedaan...
Irene2 schreef:Er zijn al veel tips gegeven hierboven, maar het volgende mis ik nog:
Een goede foto op je cv, doet het zeker weten goed.
Daarnaast zou ik letten op je social media zoals facebook (bijvoorbeeld afschermen) en LinkedIn (professionaliseren)
succes!
Een foto toevoegen lijkt me alleen nodig als ze er expliciet om vragen en anders zou ik het niet doen. Staat al snel heel sullig. Plus, de TS heeft letterkunde gestudeerd dus ik denk niet dat het voor haar een probleem is om zichzelf op papier te verkopen
Lisann__ schreef:Foto ben ik niet helemaal met je eens.. Een foto werkt maar bij weinig mensen in hun voordeel.
Alleen als je een echt knappe kop hebt, er echt verzorgd uit zien en het een fototechnisch goede foto is kan het in je voordeel werken.
Je legt met een foto direct een eerste indruk van je vast bij de selecteur.. Terwijl als iemand je pas op het gesprek ziet (dan ben je iig al binnen) kan je met je spontaniteit en persoonlijkheid een eerste indruk maken.

Ik heb best een crappy CV trouwens, dus daar moet ik het zeker niet van hebben. De richting die ik op wil weet ik niet precies, ik weet alleen dat ik niet uitsluitend wil vertalen. Ik denk dat ik me in eerste instantie (met open sollicitaties) ga richten op internationaal georiënteerde bedrijven. En uitgeverijen, maar daar verwacht ik in deze tijd niet al teveel van.
ElanJV schreef:Weet niet of het er al staat, maar vooral geen zinnen beginnen met 'ik'.
Dani schreef:Bedankt! Taal- en spelfouten komt sowieso wel in orde, zowel ikzelf als vriendlief zijn daar heel gevoelig voor, gelukkig. En foto..mwoah, ik ben gerust niet lelijk maar zó knap dat een foto 't verschil gaat maken tussen gesprek of niet, nee.Ik heb best een crappy CV trouwens, dus daar moet ik het zeker niet van hebben. De richting die ik op wil weet ik niet precies, ik weet alleen dat ik niet uitsluitend wil vertalen. Ik denk dat ik me in eerste instantie (met open sollicitaties) ga richten op internationaal georiënteerde bedrijven. En uitgeverijen, maar daar verwacht ik in deze tijd niet al teveel van.