Gezocht: Studenten opleiding equine,leisure and sports (VHL)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ssandyy

Gezocht: Studenten opleiding equine,leisure and sports (VHL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:34

Hallo,
Ik ben opzoek naar studenten \ afgestuurden aan de opleiding major equine,leisure and sports op de school Van Hall Larenstein in Wageningen.
Ik ben naar studenten opzoek omdat ik geïnteresseerd ben in de opleiding, maar mij nog niet alles duidelijk is en ik nog een aantal vragen heb.
Ik ben naar de opendag geweest en ga binnenkort nog een keer, en ga natuurlijk ook nog een keer op mee loop dag, maar ik zou graag meer informatie willen zodat ik mij beter kan voorbereiden en weet wat me te wachten staat.
De aanleiding van intresse in deze opleiding is het volgende: Ik zou eerst naar Deurne gaan, maar helaas is deze school failliet. Nu ben ik opzoek naar andere soorten opleidingen. In deurne was het plan om hbo paardensport te gaan doen. Ik ben dus gaan zoeken naar andere opleidingen die een beetje overeen komen met de opleiding van Deurne en kwam onder andere hier op uit. Ook de opleiding van het stoas in wageningen (hbo paardenhouderij) leek mij interessant. Maar op dit moment staat de opleiding major equine leisure and sport van het vhl bij mij op een. Dit vooral omdat het engels talig is en je hierdoor natuurlijk je kennis en banenkans verbreed (lijkt mij).

Op dit moment weet ik alleen de inhoud van de opleiding met behulp van wat er op de site staat.
Erge weinig helaas dus vandaar een aantal vragen.

Zouden de studenten die nu die opleiding doen \ afgestuurd zijn aan de opleiding onderstaande vragen willen beantwoorden. Als je afgestudeerd bent graag even vermelden in welk jaar, omdat er inmiddels dingen verander kunnen zijn.

Hieronder de vragen.
1. Kun je kort samenvatten wat de inhoud van de opleiding is (wat je leert)?
2. Welke vakken krijg je?
3. Welke vakken krijg je \ activiteiten doe je die paardegerealeerd zijn?
4. Hoe is het engels? Het niveau? Ik vind engels namelijk moeilijk (sta een 6), maar op de site staat dat het bij een 4 moet lukken.
5. Zit er paardrijden in de opleiding?
6. Wat verwachte je aan het begin van de opleiding, en klopt het met wat je uitendelijk gedaan hebt \ doet?
7. Wat houdt je diploma in? Wat voor een diploma krijg je? (welke bevoegdheden)
8. Zijn er bepaalde eisen om toegelaten te worden? En zijn er uberhaupt toelatingen of mag iedereen die wil de opleiding gaan doen?
9. Kun je kort het eerste tm het vierde jaar beschrijven? (wat je gedaan hebt \ doet, zoals stage etc)
10. Waar mag je stage lopen?
11. Wat voor een soort beroepen kun je door deze opleiding later beoefenen?
12. Zou je je rooster \ tijden hier willen plaatsen. Bijvoorbeeld maandag van 8 tot 15.00 school, dinsdag 9.00 tot 16.00 etc. Zodat ik een idea er van heb.
13. Hoelang en wanneer heb je stage? En mag je geheel zelf het bedrijf kiezen?

Alvast super bedankt voor het invullen!
Jullie zouden mij er heel erg mee helpen!
Als je geen antwoord weet op een bepaalde vraag mag je het wel open laten :)

Ik hoop op veel reacties!
Groetjes Suraya

ssandyy

Re: Gezocht: Studenten opleiding equine,leisure and sports (VHL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 15:41

Niemand meer?

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:23

Ik ben ook erg benieuwd. Ik wil ook graag deze opleiding gaan volgen precies om dezelfde reden als dat jij hebt! Ik wilde eerst ook naar deurne :D

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:19

Hm ik denk dat niet veel bokkers de opleiding volgen

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:24

Wauw wat een timing.
Ik zat zelf vandaag te denken om ook zo'n topic te openen, gezien ik ook op zoek ben naar een opleiding, en dit mij een goede leek.
Ik heb dezelfde vragen eigenlijk.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:32

Ik ben student ELS Ik heb nu even geen tijd om alle vragen te beantwoorden, probeer het van de week even te doen, ik ben nu tweedejaars :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:12

Yeey een reactie!

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:17

Yes! Fijn dat je tijd wil vrij makenvoor de vragen. :)

Jolien0808

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:21

Ik zit ook te twijfelen of ik deze opleiding wil gaan doen. Maar mijn engels is echt een ramp. :(

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 18:40

Ik had jullie reacties helemaal niet gezien :0.
Leuk om te horen dat er meerdere bokkers geïnteresseerd zijn in de opleiding! :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:42

Ik doe de Equine Business and Economics versie, maar het eerst jaar is gecombineerd en heb wel een klein beetje het idee wat de ELS studenten hebben gedaan maar niet precies. Weet niet of dat voldoet?

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:51

Alle beetjes helpen! :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:12

In het kort zoals een leraar het uitleg is het doel van de opleiding om de studenten te leren om de 'lager geschoolde paardenmensen' in simpele taal uit te leggen wat in de moeilijk wetenschappelijke taal is onderzocht. Hierbij doe je bij ELS dit meer vanuit het paard. EBE doet dit meer vanuit het punt van bedrijfvoering in de paardensector.
1ste jaar zijn de klassen gecombineerd. 2 blokken zijn paard en 2 blokken bedrijf. In de blokken paard zit anatomie, voer, spieren etcetera. In de blokken bedrijf doe je veel aan marketing, finanancien.
2de jaar begint iedereen met 10 weken stage, vervolgens weet ik niet precies wat ELS doet. Iedereen doet dat jaar ook een 2de taal naast engels.
3de jaar Heb je een half jaar 3 grote projecten. Paard ruiter hierbij ga je een paard en ruiters rijden beoordelen en mogelijke verbeteringen in voor geven. Krijg je ook les in. Dan hebben ze de mini thesis, die is voor iedereen verschillend je krijgt een opdracht van school en daar moet je onderzoek naar doen. Ook allemaal lessen over natuurlijk. Het laatste project is het Symposium dat je organiseert samen met EBE over een onderwerp dat de school je voorlegt. Geen lessen over helaas.
Volgende half jaar keuze minor of stage. 4de jaar keuze minor of stage. Laatste half jaar, thesis maken.
Alle kennis over paarden van botten, spieren, voer, wei, beweging, training etcetera
4. Hoe is het engels? Het niveau? Ik vind engels namelijk moeilijk (sta een 6), maar op de site staat dat het bij een 4 moet lukken.
Ik ben zelf ook bar slecht in engels altijd geweest, mijn schrijven is altijd bagger geweest. Tot nu toe heb ik mijn eerste jaar afgerond. Moet het 2de jaar nog wat inhalen, maar ze zijn niet onredelijk.
Nee er wordt absoluut niet gereden tijdens de opleiding
6. Wat verwachte je aan het begin van de opleiding, en klopt het met wat je uitendelijk gedaan hebt \ doet?
Persoonlijk doe ik niet alles wat ik aan het begin van mijn opleiding had verwacht, het is moeilijk uit te leggen waarom, maar zou graag nog een aantal dingen meer naar waarheid hebben gehad.
Diploma, betekend dat je een bachelor student ben in Animal Husbandry. Specifieke bevoegdheden weet ik niet van ELS.
8. Zijn er bepaalde eisen om toegelaten te worden? En zijn er uberhaupt toelatingen of mag iedereen die wil de opleiding gaan doen?
Ik had geen scheikunde gehad, dus ik moest hier een speciale toelatingstest voor doen. Echter zijn deze eisen al veranderd geloof ik. Zou even de VHL site nalezen als ik jouw was
9. Kun je kort het eerste tm het vierde jaar beschrijven? (wat je gedaan hebt \ doet, zoals stage etc)
Zie boven
ELS mag 1ste stage op een stal doen, 2de stage moet op een secundair of tertair bedrijf zijn
Volgens mij wordt dit op de VHL open dag verteld.
12. Zou je je rooster \ tijden hier willen plaatsen. Bijvoorbeeld maandag van 8 tot 15.00 school, dinsdag 9.00 tot 16.00 etc. Zodat ik een idea er van heb.
Wisselt enorm er is geen vast rooster.
Zie boven, je hebt totaal de vrijheid om een bedrijf te kiezen nauwelijks limiterende factoren.

Hoop dat er wat duidelijker is ;)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 16:27

Nog bedankt voor je reactie Moonlight!
Ben erg blij met alle informatie! Het wordt me al een stuk duidelijker! :)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:31

Ik ga zo ook even naar de vragen kijken, zit nu op mijn telefoon en dat is niet zo handig.
Ben trouwens een eerstejaars student, en het eerste jaar wordt samen gedaan met EBE ;)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 16:36

karli, super dankjewel!!

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:40

Mocht je iets willen weten over de opleiding paardenhouderij die gegeven wordt op de S.toas, stuur maar een pb.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 16:41

Bedankt GQMMS! IK stuur pb :)

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:54

Sorry ik was dit helemaal vergeten maar hier komen ze:

ELS is een opleiding waar je in de lessen vanalles leert over alles wat in en om het paard gebeurt. In tegenstelling tot wat EBE doet weet je aan het eind van deze opleiding hoe het complete paard in elkaar zit, hoe je een paard qua training kunt verbeteren en op welke manier, hoe je het beste kunt voeren bij elke omstandigheid en ook fokkerij en genetica komen aan bod.

Echte ELS vakken zijn: breeding, nutrition, exercise physiology etc. in het eerste jaar doe je eigenlijk deels ELS deels EBE dan heb je bijvoorbeeld ook finance en marketing. In het tweede semester van het tweede jaar ga je een bedrijf opzetten en gebruik je dus ook ELS en EBE dingen en heb je ook EBE vakken.

Zoals eerder genoemd heb je over het algemeen lekker veel paardgerelateerde vakken als je ELS doet en we hebben ook enkele leuke excursies gehad: midweek richting een dierenkliniek waar we veel uitleg hebben gehad, midweek dronten waar iedereen echte boerderij dingen heeft geleerd zoals trekker rijden (super leuk). We zijn bij Hendrik-Jan en Frank Schuttert op stal geweest en voor sommige terms heb je een practical deel dat word gedaan in Deurne

Het niveau waarop door de leraren Engels word gesproken is niet super hoog, wel veel terminologie maargoed daar zijn je studieboeken ook voor. Het vak Engels wat je ook krijgt is wel van sterk niveau ik had namelijk een 8,5 op mijn middelbare school en dit is echt heel anders. Je moet echt formeel gaan zijn schrijven en daar moet je aan wennen. Als het moeilijk is kun je wel extra hulp krijgen en je moet ook veel practice papers schrijven die ze dan ook na kijkt.

Paardrijden zit niet in de opleiding, je leert wel dingen over training e.d. en hoe je dit kunt toepassen.

Wat ik tot nu toe zoal beschreven heb is ook wat ik verwachtte aan het begin van de opleiding en dit is ook gebeurd, ik heb het er erg naar mijn zin

Als ik het goed begrepen heb ga je naar huis met een Bachelor in animal husbandry dus echt de dier en veehouderij.

Er zijn natuurlijk net als voor alle opleiding toelatingseisen qua vakken maar hier is ook een mouw aan te passen. Ik had bijvoorbeeld geen wiskunde en scheikunde ik heb een defecientie cursus gedaan en heb nu nog geen enkele term hoeven herkansen. Wat ik hoorde was dat ze nu ook wilde beginnen met een intake gesprek maar ik weet niet in hoeverre dit bindend zou worden
Ik ben nu tweedejaars dus ik heb nu een 10 weken stage achter de rug aan het begin van het tweede jaar. Momenteel ben ik dus bezig met het fictief opzetten van dat bedrijf. Leerjaar 3 word een semester (2terms) horse performance waar je ook een minithesis doet en daarna kun je ofwel je tweede stage doen ofwel je minor. Ik heb ervoor gekozen om daar een minor te gaan doen. Dan in het eerste semester van het vierde jaar ga ik mijn stage doen en dan gaan we afstuderen natuurlijk.

Eerste stage is verplicht op een bedrijf waar ook paarden aanwezig zijn (voor ELS) tweede stage mag overal zijn maar het is verplicht om stagedoelen te maken en de stage moet door de comissie goedgekeurd worden!

Dit is heel moeilijk te beantwoorden want je kunt jezelf ook heel erg richten op een baan door een bepaalde minor te doen. Ik ga bijvoorbeeld een minor genetica doen waarnaar ik een stage richting genetica onderzoek wil doen. Dit geeft mij een richting van waar mijn banen later zullen liggen.

Echt een rooster geven is niet echt handig maar vanaf het tweede jaar heb je niet super veel contact uren. Dit verschilt ook per term met bepaalde vakken e.d. maar nu heb ik echt erg weinig les. Het is wel de bedoeling dat je je in die vrije tijd ook wel verdiept in je leerstof, je moet het ook wel echt leuk vinden.

Zoals eerder genoemd eerst een stage van 10 weken op een primair bedrijf wat dan geaccrediteerd moet worden door de comissie. De tweede stage omvat een semester dus een half schooljaar en deze is wel wat vrijer want je mag dan ook naar een bedrijf zonder paarden. Ook deze moet goedgekeurd worden door de stage comissie.

Ik hoop dat ik zo een beetje wat beantwoord heb :)

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:29

Ik ben vandaag op de open dag geweest en ik ga me inschrijven :D

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 14:43

Ik zie nu pas de laatste berichten.
Bedankt allemaal voor het reageren! Ik ga me ook inschrijven! :D

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:42

Wat leuk alvast 1 iemand ! Ga je er ook wonen? En neem je je paardje mee?

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 22:52

Juuuuul_Xx schreef:
Wat leuk alvast 1 iemand ! Ga je er ook wonen? En neem je je paardje mee?

Jaaa idd leeuk! :)
Nee ik blijf thuis wonen en mn paardje ook.
Jij? :)
Voor mij is het met openbaar vervoer goed te doen gelukkig.
Ben je ook naar de meeloopdag geweest?

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:56

Ik ga op kamers en neem mn paardje mee :) ik kan niet zonder hem. O:)

Nee ik ben bij de opendag geweest en heb een poos met studenten en leraren gekletst. En het sprak me allemaal meteen aan dus een meeloopdag hoeft van mij niet eens. Ik heb mn keuze gemaakt :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:00

he, toevallig ik wil dit volgend jaar gaan beginnen :D heb een meeloop dag gedaan en opendag.
ik en mijn 2 paarden gaan wel verhuizen kom uit het noorden :+