Verplicht een studie doen die je niet wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Verplicht een studie doen die je niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 00:14

Ik zit nu in havo 5 en ben 18 jaar. Ik ben vorig jaar in vwo 5 blijven zitten en doe dus dit jaar examen op havo niveau. Ik wilde hierna de studie Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Life Sciences) gaan doen in Utrecht.

Nu denken mijn ouders dat ik dit nooit vol ga houden. Ik woon in Elburg, dus moet ik op de fiets naar 't Harde en dan met de trein naar Utrecht (mogelijk met overstappen). Dit klinkt inderdaad wel heel ver allemaal en ik ben eigenlijk nog nooit alleen met de trein geweest. Maar m'n ouders zouden nog wel een keer met me mee naar Utrecht voor de zomervakantie en dan zou het goed komen.

Maar ze zijn van gedachten veranderd, ik moet maar iets uitkiezen in Zwolle. Één probleempje; geen van de opleidingen daar spreken mij aan. Dat kan mijn ouders weinig schelen, dan maar een minder leuke studie.

Wat moet ik hier nu mee? Ze zijn niet over te halen :(
Ik moest dit gewoon even kwijt. Ik baal er van dat ik nooit ergens naar toe mocht en nu zit ik dus met het probleem dat ik nog nooit met het OV ben gegaan, ik weet amper hoe het allemaal werkt..

Astaloca

Re: Verplicht een studie doen die je niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:15

1 ding. Het is JOUW leven. Wat wil JIJ. Je ouders gaan die studie niet volgen. Ik heb eerst ook gedaan wat mijn ouders interessant leken, maar bleek achteraf totaal niet bij mij te passen. en ze waren het ook nooit eens met mij, maar het is mijn studie. ik moet hem volgen, niet hun.. Als jij denkt en wilt naar utrecht. DOEN. Treinreizen is geen hel ;)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:16

Ronduit belachelijk.
Zou nog eens goed met ze rond de tafel gaan. Gaat potverdorie wel over jouw toekomst en dan is een opleiding die jou aanspreekt wel ontzettend belangrijk.

Heb verder helaas geen tips voor je. Succes in ieder geval. Lijkt me erg lastig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:16

Probeer aan je ouders uit te leggen dat een minder leuke studie dichtbij veel moeilijker vol te houden is dan een leuke studie wat verder weg. En maak je niet druk om het OV, na een maand ben je er aan gewend. Ik maakte me heel druk om metro's, maar inmiddels ben ik hartstikke wegwijs in het metro- en tramnetwerk. Heb je een smartphone? De NS app is superfijn.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:17

Vervelend.. Is op kamers gaan geen optie? Je bent oud en wijs genoeg om zelf een keuze te maken lijkt me.

Met het OV reizen is niks om je druk over te maken! Stelt niks voor en er zijn genoeg mensen op het station om je te helpen.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:17

Trein reizen overleef je wel! net zo als astaloca zegt, het is jou leven met wat jij moet doen!! :) zij kunnen niet voor jou keizen wat je leuk vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:18

Doen wat je leuk vind! dat is het aller belangrijkst anders hou je het echt niet vol! probeer met je ouders te praten!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:19

Vervelend, is er niks mis gegaan in de communicatie??

Onze zoon doet ook examen en we lopen alle open dagen af, omdat hij niet kan kiezen. We hebben veel gesprekken gehad, waaronder met de decaan. Het lijkt erop dat mensen die iets gaan doen, wat ze echt niet leuk vinden, dit ook niet volhouden. Dat kost je dan een jaar of langer en het kost veel geld. Kun je misschien de decaan van school contact laten opnemen? Is denk ik het beste.

Je met voor 1 Mei ingeschreven staan voor een garantieplek. Afgelopen vrijdag was een open dag in Zwolle en het is wel een prima HBO denken wij.
In Maart gaan we naar Utrecht. Misschien willen je ouders mee daar naartoe naar de open dag? De meesten gaan met ouders samen kijken.

Vanuit hier gaan geloof ik ook de meesten naar Utrecht, maar niet elke HBO heeft alles. Wij zijn ook naar Amsterdam geweest, omdat daar wel erg veel keus is.

Izep

Je bent 18, jouw toekomst dus jouw keuze! En dat OV, joh een kwestie van gewoon doen. Vast iemand die je hierbij kan helpen.

xSlvna

Ga fijn naar Utrecht meid, geef je ouders hun zin niet, hoe cru het ook klinkt, het is jou toekomst!

OV is hartstikke makkelijk, 9292.nl van locatie naar locatie, je ziet de tijden en overstapplekken, en in-uitchecken is even simpel, piep en door.

Anoniem

Re: Verplicht een studie doen die je niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:20

ja 9292 app is super fijn! gebruik ik ook altijd! :D

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:22

Geef je ouders maar mijn voorbeeld, ik was een ramp in dingen alleen doen. Totaal niet zelfstandig bij het idee van alleen met de trein moest ik al huilen van paniek. Nu ga ik elke dag zelf op en neer vanuit ik woon naar Wageningen met de trein, enkele reis 2 uur bij elkaar. Er is nog nooit iets misgegaan, de ns app op je telefoon en gewoon van te voren even checken of er niets op het spoor is en klaar is kees! De trein is echt geen grote horde die je droom in de weg moet staan hoor!!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 00:23

Op kamers wil ik liever niet, ik ben vrij weinig gewend dus ik blijf toch liever hier :o

Helaas is mijn vader nogal koppig. Die ziet mij met twee maanden al weer thuis zitten en stoppen met de studie.

Ik geloof niet dat ze mee willen in maart naar Utrecht, dat moet ik maar alleen doen vinden ze. Sinds ik 18 ben geworden moet ik ineens alles zelf doen. Snap ik ook wel, maar de overgang had iets minder abrupt gemogen :o

Ik doe echt het liefst iets met biologie of scheikunde en dit lijkt er toch wel het meeste op. De decaan vond het ook een goede keuze.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:23

Treinreizen is echt niet erg. Meestal zelfs handig. Ik zat vroeger anderhalf uur heen en soms wel 3 u terug op de bus omdat ik wou doen wat ik wou. Je kunt makkelijk huiswerk en taken maken op de trein bespaar je zo al wat tijd.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:23

Ik kan me eigenlijk alleen maar bij de rest aansluiten. Een studie doen die je niet leuk vindt, maar dichterbij, is minder makkelijk vol te houden dan een studie die je wel leuk vindt waar je wat verder voor moet reizen. Ik zou dus lekker gaan doen waar jij je goed bij voelt! En anders ga ik wel een keertje met je mee met de trein naar Utrecht. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:24

Ja en als je na 2 maanden stopt, so what? Of je dat nu in Utrecht doet of in Zwolle, dat maakt ook geen enkel verschil :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:24

De trein heb je zo door hoor, alleen wel even leren dat je in en uit moet checken. Maar de meeste treinreizigers zijn niet te beroerd om je te helpen als je niet weet hoe het werkt, al wijst het zich een heel eind vanzelf.

Iets waar je wel bij stil moet staan is het punt van je ouders: ga je dat wel volhouden? Je bent al gauw zo'n 3-4u reistijd kwijt per dag. Tel daar de lesuren bij op, de hoeveelheid huiswerk (HBO is hard werken) en een eventueel bijbaantje, dan houd je niet veel tijd over.

Misschien is op kamers gaan in Utrecht dan een beter idee.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:25

Bij de meeste dingen die eng lijken is maar 1 goede oplossing, gewoon doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:26

Lauratje_88 schreef:
Bij de meeste dingen die eng lijken is maar 1 goede oplossing, gewoon doen.

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:27

Potverdrie! Als jij die opleiding wil doen ga jij die opleiding doen!!

Nooit jezelf tegen laten houden door zoiets onbenulligs als OV of ouders die het lekker praktisch vinden dat je naar Zwolle gaat..

PB x_anne_x op bokt eens, zij komt oorspronkelijk ook uit Elburg en heeft gestudeerd in Utrecht. :) Kan je vast wel 'helpen' met het OV probleem! (En daardoor misschien ook wel met het overtuigen van je ouders)

Geloof me, er weegt maar weinig positiefs op tegen op de verkeerde plek zitten en dat weten van jezelf. Zeker als dat voorkomen had kunnen worden!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 00:28

Ik snap ze ook wel een beetje, maar ze geven me de kans ook niet om het te proberen. Een baantje heb ik niet, geld is er genoeg.

Ik zal ze dit topic morgen laten lezen, maar waarschijnlijk heb ik het verhaal volgens hen dan weer totaal veranderd in mijn eigen voordeel (dat is namelijk altijd zo).

De vakken die ik nu niet leuk vind gaan ook niet altijd goed. Ik zie mezelf dus écht geen studie doen waar ik niks mee heb en waar ik het niet goed ga doen.

Bedankt voor alle reacties :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:28

Qua reizen scheelt het toch niks? Je moet naar die trein en als je er eenmaal in zit is Utrecht maar een klein stukje verder de andere kant op.

Ik zou echt je decaan contact laten opnemen voor een gesprek, hoe je de juiste keus maakt. En erop aandringen dat ze mee gaan naar Utrecht. Ook daar zal wel een studiekeuze plein zijn waar ze met iemand kunnen praten.

Iedereen kan wel zeggen dat je volwassen bent met 18, maar als je thuis woont en wil studeren, ben je toch afhankelijk van je ouders.

Print anders wat info uit en doe er een briefje bij of ze het ajb door willen lezen. Misschien kan je moeder op je vader inpraten als ze het hebben gelezen?

Wij zitten aan de andere kant, zoonlief kan niet kiezen en we doen alles om te helpen. Dus bergen info, hoe belangrijk de goede keus is.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:29

Dan zeg je tegen je ouders:

zet jullie gevoelens eens hier neer dan, hoe het daadwerkelijk wel zit. zo kom je er achter wat nou precies wel het idee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:31

Wat andere ook zeggen, het is jouw leven! Als jij die studie wilt doen, ga je hem doen.. jouw ouders doen die studie niet, dus jij moet hem leuk vinden...

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:32

Vooral doen wat jij wilt doen! Het is jouw leven en niet die van hun, hun hoeven namelijk niet die studie te gaan doen voor
een aantal jaar. En met de trein, ben dit jaar ook voor het eerst met de trein naar school gegaan, en het valt wel mee hoor,
gewoon doen.

Het ergste wat er is om iets te gaan doen wat jij niet wilt, wordt je alleen maar ongelukkig van, en ik weet hoe dat voelt op
het moment.