Stage, hoe geraak ik er heelhuids door?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GelderseRoos

Stage, hoe geraak ik er heelhuids door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:03

Binnen één week begin ik met mijn blokstage. Dat wil zeggen 2 weken aan een stuk hele dage stage doen. Mijn probleem is nu doen we halve dagen en ik ben soms al pomp af + we moeten ook nog eens een activiteit doen... Heeft er iemand tips voor mij uit eigen ervaring hoe je , je stage goed doorkomt? Dit is mijn eerste stage en het is in een woon- en zorgcentrum. Heeft er iemand ook ideeën voor een activiteit voor de oudere zorgvragers? Een bewegingsactiviteit of een taalactiviteit? Alvast erg bedankt!

amandananana

Re: Stage, hoe geraak ik er heelhuids door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:07

Hoe ga je dat straks doen met latere stages dan? Ik loop 40 weken lang 4 hele dagen stage, een dag school en een heleboel huiswerk, paard en weekendbaan.

Maargoed, goed voor jezelf zorgen en op tijd naar bed. Een leuke activiteit is misschien het spel weerwolven, en als het echt beweging moet zijn een keer samen sporten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:10

Samen met de cliënten activiteiten bedenken; de cliënt staat centraal, dus vraag het aan ze. Wat willen ze graag doen? Iets maken voor vogels? Spelletjes? Bewegen op muziek?
(Of zit je in een groep waarin men dat niet meer aan kan geven?)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:10

Hmzz.. stage is vaak nog niks bij het echte werken. Gewoon op tijd op bed, goed eten en dan kom je er wel doorheen. Zal in het begin even wennen zijn maar agja dat hoort er nou eenmaal bij.

Die activiteit mag je lekker zelf verzinnen! Daar is het huiswerk voor natuurlijk.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:22

amandananana schreef:
Hoe ga je dat straks doen met latere stages dan? Ik loop 40 weken lang 4 hele dagen stage, een dag school en een heleboel huiswerk, paard en weekendbaan.

Maargoed, goed voor jezelf zorgen en op tijd naar bed. Een leuke activiteit is misschien het spel weerwolven, en als het echt beweging moet zijn een keer samen sporten?

Dat is het nu, heeft iemand tips hoe je je energie misschien wat meer op pijl kan houden of zo.. Misschien is het ook gewoon even wennen. Ik heb ook veel werk inclusief mijn paard,weekendjob, voorbereiding GIP...
Het bewegingsspel moet echt voor de hele oude zorgvragen zijn dus deze die niet meer het WZC uitmogen.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:23

vuurneon schreef:
Samen met de cliënten activiteiten bedenken; de cliënt staat centraal, dus vraag het aan ze. Wat willen ze graag doen? Iets maken voor vogels? Spelletjes? Bewegen op muziek?
(Of zit je in een groep waarin men dat niet meer aan kan geven?)

Dat is inderdaad een goed idee ga het woensdag eens met mijn ZV's bespreken.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:23

Thats_Me schreef:
Hmzz.. stage is vaak nog niks bij het echte werken. Gewoon op tijd op bed, goed eten en dan kom je er wel doorheen. Zal in het begin even wennen zijn maar agja dat hoort er nou eenmaal bij.

Die activiteit mag je lekker zelf verzinnen! Daar is het huiswerk voor natuurlijk.

Haha dat is waar en inderdaad zal waarschijnlijk wennen zijn...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:24

Op tijd naar bed, dat nieuwe ritme went vanzelf :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:26

Je komt vanzelf wel in het ritme anders zouden alle fulltime werkende mensen die naast hun werk nog een gezin en huishouden hebben, misschien ook nog wel hobbies ed, dit ook niet kunnen volhouden een heel leven lang toch?

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:27

Dat vraag ik mij dus ook af. Moet tien weken stage doen, alle dagen van 9:00 tot 17:00 bij een kennel. Vind het daarbij ook niet leuk
en hik ik er telkens weer tegenop en daardoor ga ik pas laat slapen: 2:00. En heb amper het gevoel alsof ik tijd heb voor leuke dingen...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:36

probeer gewoon om een uur of 10 in je bed te liggen, dat scheelt al een hoop

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:36

Welkom in het echte leven :Y) andere mensen verzorgen daarnaast ook nog een huishouden en een gezin en hebben ook hobby's, dus die twee weken moet vast wel lukken ;)
Gewoon lekker op tijd in bed, goed je opdrachten bijhouden, dan komt het wel goed :j

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:39

verootjoo schreef:
Welkom in het echte leven :Y) andere mensen verzorgen daarnaast ook nog een huishouden en een gezin en hebben ook hobby's, dus die twee weken moet vast wel lukken ;)
Gewoon lekker op tijd in bed, goed je opdrachten bijhouden, dan komt het wel goed :j

Dat is waar! Ben gewoon zo bang.. Die stageleerkrachten doen niks anders of ons bang maken van ja en de meeste kunnen het niet aan. (Terwijl bij iedereen de stage punten goed zijn) En dat we het super zwaar gaan hebben..

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:39

2 weken stage? Ik ben zwaar jaloers! Ik mag 40 uur per week aan de slag, 4 maanden lang.

Het is veel prioriteiten stellen, inderdaad goed op tijd naar bed, een keertje wat korter naar je paard (dan maar niet rijden een keer :+ ) en alles heel goed plannen (maak bijv tijdschema's voor na werktijd)!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:42

linky1997 schreef:
verootjoo schreef:

Dat is waar! Ben gewoon zo bang.. Die stageleerkrachten doen niks anders of ons bang maken van ja en de meeste kunnen het niet aan. (Terwijl bij iedereen de stage punten goed zijn) En dat we het super zwaar gaan hebben..

Ah welnee joh, hoe zwaar kunnen die twee weken zijn! Dan houdt niemand het toch vol tot zn 65e ;) gewoon goed je best doen dan komt het goed! Dat zeggen ze gewoon zodat iedereen er serieus mee bezig gaat.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:43

Ik heb nu ook twee weken stage, doe de pabo dus loop stage op een basisschool, is veel staan en lopen en merk wel dat ik dat toch niet gewend ben, ik ga lekker op tijd naar bed, ik heb mijn opdrachten echt precies gepland zodat ik niet op 1 dag ook nog 25 lessen moet voorbereiden enzo.
Maar over een paar jaar doe je dat elke dag dus ben blij dat je er op deze manier aan kan wennen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:57

Tegen de tijd dat je bent begonnen, ben je alweer klaar met je stage! Tijd vliegt voorbij :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:11

Iejoorr schreef:
2 weken stage? Ik ben zwaar jaloers! Ik mag 40 uur per week aan de slag, 4 maanden lang.

Het is veel prioriteiten stellen, inderdaad goed op tijd naar bed, een keertje wat korter naar je paard (dan maar niet rijden een keer :+ ) en alles heel goed plannen (maak bijv tijdschema's voor na werktijd)!

Ja is ook nog maar allereerste stage periode... En kan toch al niet rijden dus is geen probleem. (Piste ligt verschrikkelijk :+ ) Plannen kan inderdaad nog werken, ben wel iemand die planning nodig heeft...

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:12

Ronaa94 schreef:
Ik heb nu ook twee weken stage, doe de pabo dus loop stage op een basisschool, is veel staan en lopen en merk wel dat ik dat toch niet gewend ben, ik ga lekker op tijd naar bed, ik heb mijn opdrachten echt precies gepland zodat ik niet op 1 dag ook nog 25 lessen moet voorbereiden enzo.
Maar over een paar jaar doe je dat elke dag dus ben blij dat je er op deze manier aan kan wennen!

Dat is waar, ben ook blij dat ik op deze manier kan wennen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:34

Ik ben al 5 maanden 40 uur per week aan het stagelopen. Dit komt neer op het feit dat ik precies het zelfde doe als mijn collega's, die er echter royaal voor worden betaald (in tegenstelling tot mij)...
Daarnaast werk ik nog 20 uur bij, heb een vriend thuis zitten en mijn school gaat ook gewoon door (stage opdracht, stageportfolio, studieloopbaanbegeleiding en een herkansing financieel management)...

Twee weken valt dus best wel mee :)!

Ohja, in twee weken ben je niet in je ritme, eer dat je daar in zit is je stage alweer voorbij.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:40

tja....dat is nou het grote mensen leven :')
echt geniet nog even van je studententijd, heerlijk zoveel vakantie's en korte dagen.

hier altijd meer dan 40 p/week gewerkt, daarnaast paardrijden en huishouden en je sociale contacten onderhouden.
nu met 2 kids nog maar 20-30 werken per week maar ook dat is nog druk zat ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:05

Mensen, 't meisje is 16...

Goed eten (gedoseerd, neem bijvoorbeeld ook een fruithapje tussendoor), goed drinken en vroeg naar bed. Verder de vrije tijd wat doseren. (Misschien vragen of pa/ma even voor jouw paard wil zorgen die twee weken zodat jij je goed op jouw stage kan richten?) Het is even wennen, maar daarna lukt het allemaal wel en hou je overal weer energie voor over :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:12

Vind het niet erg fair dat je leraren er zo spastisch over doen.

Natuurlijk is het even wennen en zal je in het begin moe zijn. Maar het went echt hoor!

Probeer zoals Winged zegt regelmatig te eten. Gewoon elke pauze bv een broodje, liga of stuk fruit. Zo houdt je je energie over de dag mooi op peil. En niet vergeten goed te drinken! In een zorginstelling is het vaak behoorlijk warm om te werken dus goed drinken is wel belangrijk voor jezelf.

Planning van te voren maken of iig een overzicht wat je moet doen. Dat kan je dan de 1e stagedag mooi met je begeleider bespreken op de stage zelf.

Qua opdrachten moet je het voor mensen vaak niet te moeilijk maken. Verwacht niet dat ze gaan staan swingen op een liedje uit 2014 zeg maar. Beter is het om bv een bal activiteit te doen, gooien, rollen over de grond enz. Dit kunnen ze dan desgewenst staand of zittend doen. Daarmee houdt je rekening met de mobiele mensen en de rolstoelgebonden mensen.
Meer dan een zachte bal en wat ruimte heb je daarvoor niet nodig.

Je vrije tijd kan je ook best plannen. Neem daarin ook af en toe een uurtje niks doen op, je paardje, je huisopdrachten, je vriendinnen en op tijd naar bed. Je zult zien dat je zo die 2 weken doorbent en dat het best mee valt!

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 21:44

Winged schreef:
Mensen, 't meisje is 16...

Goed eten (gedoseerd, neem bijvoorbeeld ook een fruithapje tussendoor), goed drinken en vroeg naar bed. Verder de vrije tijd wat doseren. (Misschien vragen of pa/ma even voor jouw paard wil zorgen die twee weken zodat jij je goed op jouw stage kan richten?) Het is even wennen, maar daarna lukt het allemaal wel en hou je overal weer energie voor over :)

Bedankt! Had het er misschien moeten bijzetten dat ik nog maar 16 ben.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 21:47

MarliesV schreef:
Vind het niet erg fair dat je leraren er zo spastisch over doen.

Natuurlijk is het even wennen en zal je in het begin moe zijn. Maar het went echt hoor!

Probeer zoals Winged zegt regelmatig te eten. Gewoon elke pauze bv een broodje, liga of stuk fruit. Zo houdt je je energie over de dag mooi op peil. En niet vergeten goed te drinken! In een zorginstelling is het vaak behoorlijk warm om te werken dus goed drinken is wel belangrijk voor jezelf.

Planning van te voren maken of iig een overzicht wat je moet doen. Dat kan je dan de 1e stagedag mooi met je begeleider bespreken op de stage zelf.

Qua opdrachten moet je het voor mensen vaak niet te moeilijk maken. Verwacht niet dat ze gaan staan swingen op een liedje uit 2014 zeg maar. Beter is het om bv een bal activiteit te doen, gooien, rollen over de grond enz. Dit kunnen ze dan desgewenst staand of zittend doen. Daarmee houdt je rekening met de mobiele mensen en de rolstoelgebonden mensen.
Meer dan een zachte bal en wat ruimte heb je daarvoor niet nodig.

Je vrije tijd kan je ook best plannen. Neem daarin ook af en toe een uurtje niks doen op, je paardje, je huisopdrachten, je vriendinnen en op tijd naar bed. Je zult zien dat je zo die 2 weken doorbent en dat het best mee valt!

Dankje hier kan ik echt veel nuttige tips uithalen! En dat van m'n leerkrachten, nu ja ze doen het niet allemaal maar de persoon die ons alles over de stage uitlegt zegt het. Vandaag ook terug. Ze zei " Jullie gaan echt heel moe zijn, niks anders meer kunnen doen, jullie mogen daarna niet meer gaan werken in het weekend of je gaat het niet meer aankunnen. " Niet werken is voormij geen optie, een paardje kost geld. :) Maar heel erg bedankt voor de tips!