Geen motivatie meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ryomieko

Geen motivatie meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 16:39

Ik zit nu momenteel in het eerste jaar van de opleiding Dierverzorging en hierbij hoort dus ook 10 weken stage in een
pension, kennel, dierenwinkel etc. Ik loop stage bij een kennel en ben hier ergens begin november mee gestart en in
de eerste week daarbij ook erachterkomen dat dit gewoon niks voor mij is, en daarbij ook maar tegen mijn ouders
gezegt dat ik de opleiding ook niet veel aan vind, durfde dit eerst niet tegen ze te zeggen doordat ze anders weer
zoveel geld moeten neerleggen voor een andere opleiding. School heeft besloten dat ik de stage gewoon moest
afmaken en dan aan het eind van het jaar stop met de opleiding, van mij part was ik direct gestopt met de stage.

Ondertussen zijn we zeven weken verder en in de tweede en derde week was er een heel drama met de andere
stagaire waarmee ik liep, die is uiteindelijk weggestuurd en was ik dus over en moest ik alles in mijn eentje gaan
doen, verder is het goed verlopen tot vorige week. Er zijn een hoop honden bij gekomen, we zaten op ruim 101
honden, daarbij moest ik 85-90 honden hokken de hele dag door schoonmaken zonder enige hulp.

En eigenlijk is mijn motivatie gewoon weg sinds vorige week, het liefst gooi ik het bijltje erbij neer en zoeken ze
het maar uit. Het begon ermee dat ze ik harder moest werken want er zijn zoveel honden, ik deed te weinig, moest
mijn handen uit mijn zakken halen (oke, dat begrijp ik, maar in die zeven weken heb ik verder niet met mijn handen
in mijn zakken gelopen, maar het vroor en mijn handen deden zeer van de kou.), de buitenhokken waren niet
schoon genoeg. Sinds donderdag helpt er dan een meid die normaal in het weekend er werkt, dus een beetje hulp.
Mijn stagebegeleidster begon eruit over dat mijn motivatie weer omlaag is gegaan en dat ik kwa werk echt momenteel
een onvoldoende sta. Maar ik doe mijn best om alles schoon te houden de hele dag en heb geen enkel moment stil
gestaan -O-

Heb wel gehoord dat er vanaf volgende week een nieuwe stagaire is die werkt van maandag t/m woensdag, en dan de
meid die in het weekend werkt elke donderdag en vrijdag. Wel wat hulp meer... maar nog steeds zie ik het gewoon
niet meer zitten, helemaal als je al die weken lang de hemel in bent geprezen omdat alles goed was etc. en dan nu heb
ik het gevoel alsof ik alles verkeerd doe. Volgensmij zijn ze vergeten dat ik gedwongen daar moet werken voor 10 weken...

Een gesprek aangaan kan, maar ik ben een persoon die niet veel praat, thuis juist wel weer veel, maar op zulke momenten
klap ik altijd dicht en zeg ik geen woord meer. In de eerste week toen ik erachter kwam dat ik het niks vondt is er ook
een gesprek geweest met mijn stagebegeleidster en mijn moeder erbij, en in die twee uur heb ik niks gezegt, ik wou wel,
maar het lukte niet.

Wou het gewoon even kwijt -O-

Janine1990

Re: Geen motivatie meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:40

Is het bij het MBO niet zo dat je de helft van je schoolgeld terug krijgt/niet hoeft te betalen als je voor 1 februari stopt??

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 16:42

Janine1990 schreef:
Is het bij het MBO niet zo dat je de helft van je schoolgeld terug krijgt/niet hoeft te betalen als je voor 1 februari stopt??

Heb ik wel gelezen, maar ik stop niet voor 1 februari.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:44

Omdat school dat niet wil, en gezien de opleiding gok ik dat dat te maken heeft met het toekomstbeeld van de opleiding.. Dus gaan je ouders nog een half jaar betalen voor iets waar jij toch niets mee gaat doen... Dat snap ik niet...

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 16:46

De opleiding die ik wil gaan doen, op het Grafisch Lyceum in Utrecht, heeft geen instroom in februari jammer genoeg, dus moet ik dit jaar gaan afmaken |o

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:47

Ik zou zeker eens kijken naar die 1 feb. regel. Zonde om een half jaar extra te betalen waar jij zelf ook niet eens zo'n zin in lijkt te hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:48

Ryomieko schreef:
De opleiding die ik wil gaan doen, op het Grafisch Lyceum in Utrecht, heeft geen instroom in februari jammer genoeg, dus moet ik dit jaar gaan afmaken |o

Nou, dan kan je toch beter een half jaar gaan werken?? Dan doe je tenminste nog iets dat iets oplevert voor jezelf. In plaats van iets te gaan doen dat je enkel ergernis, verveling en weinig ontspanning oplevert.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 16:51

Maar je kan toch niet stoppen met school, ookal is het een halfjaar, omdat je leerplichtig bent tot je 18de? Iedergeval, dat hebben ze mij verteld.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:52

ik zou ook kijken naar die 1 februari regel.

Waarom "moet" je het jaar afmaken dan ? gaat het om de studiefinanciering of ..?
Zo ja, je kan je studiefinanciering door laten lopen eventueel, ( vroeger kon ik dit niet stop zetten om vervolgens een jaar later weer studiefinanciering aan te vragen voor mijn nieuwe studie, dus heb ik het zo opgelost. Weet niet of het nu wel mogelijk is )

Zo nee, ik zou dan lekker een half jaar gaan werken en dan fris je nieuwe opleiding in gaan.

Edit: heb je leeftijd niet gezien, sorry.. Hoe dat precies zit.. geen idee. Ik ben nog van de oude stempel :+

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:53

Wat school wil is in deze niet belangrijk. Het is jou toekomst... Die 1 febr. regel geldt wel degelijk, dus dat zou ik echt eens gaan uitzoeken samen met je ouders. Scheelt ze een hoop geld + dat het voor jou geen doen is nog een half jaar een opleiding/stage te doen wat je niet wil. Daar heeft het stagebedrijf niks aan en jij al helemaal niet.

Dat halfjaar die je dan nog moet overbruggen kan je ook op een andere manier doen, bijvoorbeeld een bijbaantje zoeken en de tijd gebruiken om uit te zoeken wat je echt wil.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:54

Ryomieko schreef:
Maar je kan toch niet stoppen met school, ookal is het een halfjaar, omdat je leerplichtig bent tot je 18de? Iedergeval, dat hebben ze mij verteld.

Dan moet je even naar het decanaat gaan van de overkoepelende organisatie, om te kijken wat er mogelijk is. Wellicht bieden ze bij het MBO een minor aan of iets dergelijks.
Je kan nog beter een half jaar een opleiding gaan doen waar je wel iets aan hebt en daar mee stoppen om per 1 september naar het Grafisch Lyceum te gaan, dan een half jaar iets doen wat je niet leuk vindt.

Het lijkt me dat er wel mogelijkheden zijn. Als je maar bereidt bent om die mogelijkheden op te zoeken.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:55

Ryomieko schreef:

Ik ben ook gestopt met m'n opleiding (toevallig ook dierverzorging) toen ik nog geen 18 was. Ik kreeg toen een gesprek met een leerplichtambtenaar over wat ik wilde gaan doen. Ik ging ook weer aan een nieuwe opleiding beginnen in september, en toen was het goed. Ik heb dat half jaar toen gewerkt.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:57

Volgens mij is TS nog steeds leerplichtig (niet in het bezit van een startkwalificatie en dat is minimaal een MBO 2 diploma, HAVO of VWO diploma). Nu van school af gaan en werken is niet mogelijk dus. Corrigeer me als ik fout zit.

edit: Ik zie dat de anderen me voor waren.

Blijft voor jou natuurlijk een lastige situatie, TS. Probeer nog even door te zetten tot het einde van het schooljaar en kies dan voor de studie die je echt leuk lijkt. Probeer ook te praten met je stagebegeleider. Succes met de laatste weken stage!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:59

Samiyah schreef:
Ryomieko schreef:

Ik ben ook gestopt met m'n opleiding (toevallig ook dierverzorging) toen ik nog geen 18 was. Ik kreeg toen een gesprek met een leerplichtambtenaar over wat ik wilde gaan doen. Ik ging ook weer aan een nieuwe opleiding beginnen in september, en toen was het goed. Ik heb dat half jaar toen gewerkt.

Nou, als de sodemieter een gesprek met leerplicht aanvragen en alles van te voren regelen. Dan kunnen ze er niet onderuit dat het prima is. Is een win-win voor iedereen!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:00

Mijn situatie is wel van 8 jaar geleden trouwens, dus ik weet niet zeker of het nog hetzelfde is. Maar het lijkt me de moeite waard dat uit te zoeken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:03

Samiyah schreef:
Mijn situatie is wel van 8 jaar geleden trouwens, dus ik weet niet zeker of het nog hetzelfde is. Maar het lijkt me de moeite waard dat uit te zoeken.

Ik denk dat eerst leerplicht opzoeken over deze situatie wel veel kan uithalen.
Die zullen sowieso al meer kennis hierover hebben dan het decanaat van een school zelf.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:05

Als je nu stopt kun je toch een half jaar gaan werken ofzo tot je op 't Grafisch Lyceum kan instromen, lijkt me nuttiger dan tegen heug en meug op een opleiding blijven die je toch niet gaat afmaken.
Heeft mijn zoon ook gedaan die er achter kwam dat de opleiding die hij eerst deed toch niet de juiste keus was.
Overleg het eens met je ouders, ik denk dat zij jou ook liever gelukkig in een tijdelijk baantje zien dan ongelukkig op school en ik kan me niet voorstellen dat er iemand (school, stageadres, jij, je ouders) er gebaat bij is dat jij ongemotiveerd je stage af moet maken. Is ook totaal zinloos en zeker niet verplicht als jij nu met de opleiding stopt.

Ik zie nu alleen in je profiel dat je 16 bent? Dan hangt het er even van af of dit met de leerplicht te regelen is. Je bent verplicht naar school te gaan tot en met het schooljaar waarin je 16 wordt. Daarna heb je kwalificatieplicht. Als jij al een MBO-2 diploma hebt en je bent voor de afgelopen zomervakantie al 16 geworden, ben je niet meer leerplichtig. Heb je nog geen MBO-2 diploma, dan heb je tot je 18e kwalificatieplicht, wat wil zeggen dat je verplicht op een school ingeschreven moet staan. In dat geval kun je dus geen pauze nemen tussen twee opleidingen. Heb je al wel een MBO diploma (minimaal niveau 2 dus, niveau 1 telt niet) dan voldoe je aan die kwalificatieplicht en mag jij gewoon stoppen met die opleiding en een pauze inlassen tot je verder kunt met de volgende.
Mijn zoon had dus al z'n MBO-niveau 2 diploma op zak, koos een niveau 3 opleiding die het toch niet bleek te zijn en zit nu, na een pauze van een half jaar en werken bij Scapino, op een andere niveau 2 opleiding die hem beter ligt.
Laatst bijgewerkt door Francis op 19-01-14 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:07

Ryomieko schreef:

Nee, dat klopt dus niet helemaal... Lees mijn berichtje hier boven even. Als jij al een MBO-2 diploma hebt heb je geen leerplicht meer (je schrijft dat het je eerste jaar is op deze huidige opleiding dus heb je al een paar jaar wat anders gedaan?)

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:12

Francis schreef:
Ryomieko schreef:

Nee, dat klopt dus niet helemaal... Lees mijn berichtje hier boven even. Als jij al een MBO-2 diploma hebt heb je geen leerplicht meer (ik ging er even van uit dat het je eerste jaar is op deze huidige opleiding dus heb je al een paar jaar wat anders gedaan?)

Ojah, had inderdaad ook gehoord over die MBO-2 diploma. Jammer genoeg heb ik die niet.

Mijn moeder had ook nog een tijdje terug voorgesteld om dit jaar en volgend jaar af te maken, dan heb ik mijn diploma voor niveau 3 en kan ik stoppen
met school. Dat zou ik wel hebben gedaan als er geen stages in dat jaar waren, het minpuntje is dat ik in dat jaar drie stages moet lopen, dus dat zie ik
ook niet zitten :').

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:22

Ryomieko schreef:
Ojah, had inderdaad ook gehoord over die MBO-2 diploma. Jammer genoeg heb ik die niet.

Mijn moeder had ook nog een tijdje terug voorgesteld om dit jaar en volgend jaar af te maken, dan heb ik mijn diploma voor niveau 3 en kan ik stoppen
met school. Dat zou ik wel hebben gedaan als er geen stages in dat jaar waren, het minpuntje is dat ik in dat jaar drie stages moet lopen, dus dat zie ik
ook niet zitten :').

Niet meteen bij de pakken neer gaan zitten. Gewoon kijken of je een afspraak kan maken met een leerplichtambtenaar en daarmee overleggen wat je mogelijkheden zijn.

Ga deze opleiding niet afmaken!!!!! Je hebt sowieso al meer aan het grafisch lyceum! Bovendien helpt het beter om iets te doen waar je het naar je zin hebt.
Zet gewoon even voor jezelf op papier waarom het voor jou, school én stage(s) onbegonnen werk is om door te gaan met die ellende.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:30

Tegen je zin een opleiding doen is zo niet productief en zinvol, zou daar echt nog es met je moeder over babbelen want dat gaat echt niet werken.
Dan zou ik idd een gesprek met de leerplichtambtenaar aanvragen (wel vlot, voor 1 februari moet je dit wel geregeld hebben dan) en kijken wat je opties zijn. Als jij een inschrijving voor het Grafisch Lyceum kan overleggen en kunt aantonen dat je idd door gaat denk ik dat er best een mouw aan te passen is.
Stel je pro-actief op in dit verhaal en laat zowel je ouders en school zien dat je gemotiveerd bent om de switch te maken, dan denk ik dat het best gaat lukken.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:36

Ik zou een andere opleiding gaan zoeken en dat gaan doen. Want hier word je stageplek, je school en jij niet vrolijk van. Zoek iets waar je de motivatie wel voor op kunt brengen en richt je daarop. Dan wordt het misschien ook makkelijker om het vol te houden.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:12

Heb er nog niet met mijn moeder over gesproken, ik weet eigenlijk niet heel goed hoe ik erover moet beginnen...
Mijn moeder wordt er alleen doodziek van dat ik telkens chagerijnig ben etc., dat ik maar is naar mijzelf moet kijken wat ik doe
en daarom mijn stagebegeleidster zeurt dat ik weer beter m'n best moet doen. Op stage zet ik eigenlijk al een 'masker' op dat ik
vrolijk ben. Vandaag heeft ze niet echt gezegt dat ik moest doorwerken of dat mijn motivatie weg is. Maar dan wijst ze op dingen,
heel normaal (toen er niet zoveel honden lagen en complimentjes kreeg etc. maakte het me niet uit als ze ergens op wees)
, maar het komt eruit op zo'n toon van... geen idee -O-.

Ook erachter gekomen dat de stagaire die van maandag tot woensdag zou werken, een leerling is op een middelbare school die maar
even 2 dagen stage hoeft te lopen en dan alweer klaar is. Dus dat wordt de komende drie weken gewoon weer alles in mijn uppie
doen (behalve donderdag en vrijdag).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:35

Je mag jezelf wel een schop onder je hol geven. Het is 20 januari, je hebt nog negen werkdagen om het te regelen. Dat is niet veel...

Wat heeft je moeder er aan dat jij nog twee jaar strontchagarijnig bent?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:05

Je handen deden zeer omdat het vroor? En je woont in Nederland := Of je besluit dat deze opleiding niks voor je is en onderneemt actie. Uitzoeken kost even tijd maar een belletje naar de gemeente is zo gedaan.

Of je geeft jezelf een schop onder je hol en gaat door (ik weet niet of je dit jaar moet afmaken om in aanmerking te komen voor het grafisch?)