Het leed dat opleiding kiezen heet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het leed dat opleiding kiezen heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:28

Hallo bokkers /3

Ik ben 20 jaar.
Ik zit niet echt met een probleem, maar ik wil wel graag de mening van buitenstaanders.
Ik ben echt een 100 % dierenmens. En dan niet z'n dierenmens die alleen maar van knuffelen en de leuke dingen met dieren houdt, ik steek net zo lief even de handen uit de mouwen om een stal te mesten ect ect.

Ik wou als kind af aan al dierenarts worden, ik heb zelf bij de plaatselijke dieren arts een dagje mee gelopen bij de operaties. Ik vond het geweldig!
Maar natuurlijk werd ik geen dierenarts :+

Ik ging na het vmbo de opleiding verkoper niveau 2 doen, diploma behaald.
Daarna heb ik de opleiding SAW maatschappelijke zorg 3 gedaan, een paar maand.. het lag mij niet.. geestelijk vond ik het nog wel okay, maar het lichamelijke verzorging kon ik niet opbrengen.
Ik moest een keuze gaan maken wat ik nou wou, het liefst volgde ik me hart en ging ik naar het terra college voor de opleiding dierverzorging, daarna dierenarts assistente. Maar ik dacht na over de toekomst, en werk in de dieren is er amper, alleen maar vrijwilligers werk. Dus ik besloot om nog wel SAW te gaan doen, maar dan een andere richting kinderopvang.
Ik dacht dit is het! Dit vindt ik leuk, dit ga ik doen. Ik vindt het werken met kinderen leuk, maar de kinder op vang te chaotisch.

Ik kreeg een aantal weken geleden en ook vandaag weer te horen dat ze merkten dat ik niet echt op mijn plek zat. Nu heb ik weer eens na gedacht over dierverzorging, en het is iets wat ik zo graag wil, als ik na die dierenprogramma's kijk zoals 'Een dag in de dierentuin' ect ect realiseer ik me altijd dat dit is wat ik wil en niet op een kinderdagverblijf of een andere instelling.

Nu heb ik dus voor mezelf gekozen om te stoppen met SAW en toch mijn hart te volgen en te starten met dierverzorging. Maar of dit verstandig is?

Vanavond zei mijn moeder nog: 'Als een goede dierenarts jou goed en rustig begeleidt, wordt jij een hele goede dieren arts assistente'

Het klopt ook wel. Ik hoor vanuit meerdere kanten dat ik het in de dieren moet zoeken.
Juist omdat ik niet bang ben, ongelofelijk veel geduld heb, omtrent dieren. En er gewoon heel goed mee om kan gaan.

Nu moet ik het nog vertellen aan mijn huidige opleiding en stage.
Stage wou al een gesprek met schoolleraar, omdat ze het niet goed vonden gaan.
Hier zie ik best wel tegen op om het te zeggen.
Hoe zouden jullie het doen? En hoe zien jullie deze keuze? Dom omdat de zorg meer trekt, of is het is juist dom om met iets door te gaan terwijl je hart ergens anders ligt?

Dank jullie wel voor het lezen.

Eoweyn_x

Re: Het leed dat opleiding kiezen heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:30

Ik heb exact hetzelfde. Ga voor hetgeen wat je hart zegt en waar je hart ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:33

Eoweyn_x schreef:
Ik heb exact hetzelfde. Ga voor hetgeen wat je hart zegt en waar je hart ligt.

Jij hebt de keuze voor jezelf al gemaakt dan?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:40

Persoonlijk zou ik het niet doen. Er is echt heel erg weinig werk te vinden in de dierverzorging/houderij en als paraveterinair. Daarnaast zie je ook veel parttimebanen als paraveterinair (avonduren spreekuur).

Zelf heb ik 4 jarige dierverzorging gedaan en paraveterinair en ik ben bij een tuincentrum terecht gekomen :+. Uit mijn klas zijn er 2 die daadwerkelijk als paraveterinair een baan vonden, waarvan één een parttimebaan. Een paar zijn gaan werken in een dierenwinkel. Maar het overgrote deel is iets anders gaan studeren of in een totaal andere sector gaan werken.

Dierentuinen trokken mij ook heel erg. Maar de kans dat je daar tussen komt is enorm klein. Ik zou er dus nog eens heel goed over nadenken!!!
Je kunt altijd nog iets met dieren gaan doen als hobby of vrijwilligerswerk.

Kun je op school niet met je studiebegeleider gaan praten? Wie weet kun je er zo achter komen wat je nog meer trekt en daar een switch maken naar een andere opleiding?

Jammer dat je al zo jong moet beslissen wat je wilt. Achteraf had ik juist erg graag de zorg ingegaan. En dan richting verpleegkunde en daarna verder als ambulanceverpleegkundige bijv.
Probeer eens heel breed te gaan kijken naar dingen waar je interesse ligt. Ik zou ook proberen een brede opleiding te kiezen waarmee je nog veel kanten op kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:21

Als je werk bij dieren wilt moet je er voor vechten! Dan kom je er wel. Mijn dierenarts heeft ook gewoon assistenten die 30/40 uur werken... Is wel.moeilijk om een baan te vinden, maar als het echt jouw droom is, zal ik die volgen!

En maak over het vertellen aan je slber niet zo veel zorgen. Jouw leven jouw keus. Er zijn meerdere die switsen. Misschien weet diegene nog opties voor jou om te volgen etc. Bespreek met hem de mogelijkheden die er zijn binnen jouw dromen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:37

Ik heb inderdaad een keuze gemaakt. En dat is dat ik de opleiding paraveterinair weer op ga pakken. Er is tegenwoordig nergens werk in en als je daarop moet wachten kun je nooit aan een opleiding beginnen. Wie weet hoe het over 4 jaar staat.
En als je inderdaad echt wil, dan lukt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:54

Eoweyn_x schreef:
Ik heb inderdaad een keuze gemaakt. En dat is dat ik de opleiding paraveterinair weer op ga pakken. Er is tegenwoordig nergens werk in en als je daarop moet wachten kun je nooit aan een opleiding beginnen. Wie weet hoe het over 4 jaar staat.
En als je inderdaad echt wil, dan lukt het.

Ja inderdaad, en de kinderopvang is ook weinig werk in.
Ik ga het morgen aan mijn slb-er vertellen.
Ik kreeg een paar weken terug een telefoontje van het terra college, voor dat ik de kinderopvang in ging dat ik mocht instromen op niveau 3, moest ik wel de vakken dierverzorging niveau 2 inhalen. Maar dat is geen probleem. Helaas heb ik dat toen afgeslagen, maar vanavond weer gemaild dat ik toch wel mee ga in het voorstel. Dus hopelijk is alles snel rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:57

Hier hetzelfde probleem! Maar dan op het gebied van kunstopleidingen... Ik weet al waar ik later weer werken (Productiedesigner bij de WETA; één van de grootste bedrijven op dat gebied. Zij werken ook aan films als The Hobbit enzo). Ik heb alleen geen idee welke opleiding het beste is :+

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:04

Waarom ga je niet iets doen als gastouder? Er is inderdaad over het algemeen weinig werk te vinden, maar op sommige gebieden is de kans toch echt wel nihil. Ik ken ook een boel mensen die de opleiding hebben gedaan, maar niet een die een baan als dierenartsassistente oid heeft gevonden :+

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:10

Hoe zit het met stufi en financiën?

Als de financiën het toelaten zou ik zeggen: maak deze opleiding af en begin er daarna een met dieren. Dan heb je in ieder geval twee papiertjes. Mocht er geen werk te vinden zijn als dierenarts oid, dan heb je altijd het andere papiertje nog.

Misschien trekt de markt trouwens wel weer aan tegen de tijd dat je klaar bent met je studie?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:14

Stufi is veranderd (:
Je krijgt nu (mits niv. 3 of 4) 4 jaar studeren als gift, als je dus je opleiding haalt.
Daarna mag je 3 jaar lenen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:27

Kun je niet je havo diploma proberen te halen of mbo niveau 4?, je kunt daarna ook een opleiding doen op het hbo. Hier zijn ook wel dierstudies.

Ik zou me niet te druk maken om werk, volg je hart, daar ben ik wel achter gekomen. Besef wel dat je plezier moet hebben in je werk, je moet het waarschijnlijk nog jaren doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:31

Ik heb toch besloten om voor de opleiding dierverzorging te gaan, daarna dierenartsassistente.
Ik heb hier voor gekozen omdat dit echt mijn passie is. En ik met een andere opleiding echt tegen mezelf aan loop.

Als je moet kijken na de toekomst kun je nergens opbouwen.
Er is op dit moment nergens veel werk in.
Daarom kun je beter iets kiezen wat je leuk vindt.

En over de studiefinanciering dat is inderdaad een groot raadsel.
Wie weet precies hoe het nu zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:31

Je kan nog zo'n goede dierenartsassistente zijn, als er geen werk is, houdt het snel op.

Doe desnoods een studiekeuzetest of beroepskeuzetest. Wie weet stuit je op opleidingen die je nooit had gevonden op eigen houtje. Zo ben ik op de studie doventolk uitgekomen. Helaas vorig jaar niet gered met de examens maar dit jaar wil ik het gewoon weer proberen. Maar zonder een beroepskeuzetest had ik daar dan weer absoluut niet over nagedacht omdat het niet eens in me op was gekomen, maar ik vind gebarentaal en de cultuur die daar toch bij komt kijken ontzettend gaaf!

Maar in de dieren is echt af te raden hoor.. Het zijn leuke, gezellige opleidingen.. Met uiteindelijk echt geen baan. Dan kan je beter wat met dieren gaan doen als vrijwilligerswerk, want die zoeken ze dus wel altijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:33

Gucci_ schreef:
Kun je niet je havo diploma proberen te halen of mbo niveau 4?, je kunt daarna ook een opleiding doen op het hbo. Hier zijn ook wel dierstudies.

Ik zou me niet te druk maken om werk, volg je hart, daar ben ik wel achter gekomen. Besef wel dat je plezier moet hebben in je werk, je moet het waarschijnlijk nog jaren doen.

Nou, haha havo is niet mogelijk, hbo denk ik ook niet. :+
Niveau 4 mbo wel, als ik eerst dierverzorging niveau 3 haal.
Maar als ik het ergens naar mijn zin heb, kan ik kei hard leren.
Dus dat zit wel goed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:34

Als keihard leren geen probleem is, waarom zou mbo 4 of havo dan niet mogelijk zijn? Juist met keihard leren kan je gewoon lekker je havo diploma gaan halen en dan heb je zoveel meer keuzes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:42

Realiseer je wel dat het beeld romantischer is dan de praktijk. Ik ben ook een dierenmens, vind stallen mesten ed. ook echt niet erg, maar houd je dat je hele leven lang vol tegen een mager loon? Als je überhaupt al werk kan vinden?
Antwoord is nee..
Het komt vaker voor dat je aan het schoonmaken bent en dat je niet met de dieren bezig bent, dan wel met de dieren bezig.

Daarnaast kan je ook met kinderen tussen de dieren werken, kan je daar geen stage in zoeken?Op een kinderboerderij oid? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:43

chelle_dora schreef:
Als keihard leren geen probleem is, waarom zou mbo 4 of havo dan niet mogelijk zijn? Juist met keihard leren kan je gewoon lekker je havo diploma gaan halen en dan heb je zoveel meer keuzes!

Havo of mbo 4 op dit moment is wel te hoog gegrepen.
Ik bedoel meer, hard leren om niveau 3 door te komen.
Natuurlijk kan ik ook nog kiezen voor dierenspeciaalzaken ipv dierverzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:45

ik heb voor mezelf al besloten dat ik de opleiding dierverzorging ga doen, dus aub geen overhaal tips..:p
Ben eindelijk een beetje blij dat ik een goede keuze heb kunnen maken, ook al is de toekomst onzeker.
Niemand wee hoe het over 4/5 jaar is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-14 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:45

Maar afhankelijk van je VMBO diploma zou je gewoon je MBO 4 kunnen en mogen halen. Ik zou daar echt de voorkeur liggen als je dus duidelijk wel goed kan leren en goed gemotiveerd bent. En laat die dierenaspecten in de opleiding voor wat het is.. Echt, je moet verdomd veel mazzel hebben wil je in de dierenwinkel werken, ja zelfs in de dierenspeciaalzaak; hier worden ze een voor een gesloten omdat ze het al niet meer redden..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:46

Hmm als MBO 4 op dit moment te hoog gegrepen is vraag ik af of paraveterinair het juiste voor je is... vond het voor een MBO studie een zeer pittige opleiding qua theorie. Ook mensen die van de havo kwamen die er moeilijkheden mee hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:47

chelle_dora schreef:
Maar afhankelijk van je VMBO diploma zou je gewoon je MBO 4 kunnen en mogen halen. Ik zou daar echt de voorkeur liggen als je dus duidelijk wel goed kan leren en goed gemotiveerd bent. En laat die dierenaspecten in de opleiding voor wat het is.. Echt, je moet verdomd veel mazzel hebben wil je in de dierenwinkel werken, ja zelfs in de dierenspeciaalzaak; hier worden ze een voor een gesloten omdat ze het al niet meer redden..

Ik heb VMBO basis, daarna heb ik een MBO 2 diploma behaald. Dus nu op naar 3! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:48

Air schreef:
Hmm als MBO 4 op dit moment te hoog gegrepen is vraag ik af of paraveterinair het juiste voor je is... vond het voor een MBO studie een zeer pittige opleiding qua theorie. Ook mensen die van de havo kwamen die er moeilijkheden mee hadden.

Daarmee bedoel ik dat je gelijk overstapt.. ik bedoel meer dat het beter is om het geleidelijk te doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:49

Juist omdat je niet weet hoe het over een paar jaar is kan je beter voor een verstandige studie kiezen, omschakelen naar je passie kan altijd nog en is makkelijker dan op latere leeftijd nog omschakelen naar het verstandige.
Ik wilde dat ik direct de verstandige keuze had gemaakt :+ En niet had geloofd in ''maar over een paar jaar is het weer helemaal anders''.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:50

AmoorM schreef:
Air schreef:

Daarmee bedoel ik dat je gelijk overstapt.. ik bedoel meer dat het beter is om het geleidelijk te doen.

Maar daar moet je ook maar net de kosten voor kunnen dragen want je krijgt niet oneindig studiefinanciering. Dat zou dus betekenen dat je dan aan opleiding 3 begint eer je paravetrinair wilt volgen, en als mbo 4 op dit moment al te hoog gegrepen is... Je wordt misschien wel handiger in het leren, maar de stof blijft even moeilijk, je moet het wel kunnen begrijpen om het in de praktijk te brengen, alleen stampen is niet genoeg..