Ik ben nu 22 jaar en heb een vriend van 21. Wij willen gaan samenwonen, of dit in een kamer is, studio, antikraak, particulier verhuur etc maar verder helemaal niet uit. We willen gewoon een eigen plekje, maar ik merk dat we gewoon niet verder komen.
Waarom nu?
4 Jaar geleden toen ik al op het punt stond het huis uit te gaan, werd mijn moeder ernstig ziek. Het was een huis wat voor mij een te emotionele waarde had (mijn vader was net overleden) en voor haar niet praktisch vanwege haar slechte gezondheid, ze had ook nog mijn halfzusje van 7.
Wij hebben toen besloten dat zij haar koophuis te koop zou zetten (waar ze nog steeds hypotheek voor betaald) en daar huurders in te zetten. Wij zijn toen zelf in een huurhuis gaan zitten van de woningbouw.
Het plan was dat als zij beter was, ze terug zou gaan naar haar koophuis, en ik in het huurhuis zou blijven zitten. Ik heb dat dan ook helemaal naar mijn eigen stijl (met mijn eigen geld) opgeknapt en ingericht, terwijl zij op de ruime zolderverdieping verbleef. Na 3 jaar in het huis gewoond te hebben zou ik het volgens de regels op mijn naam kunnen zetten, als ik een inkomen had om aan te tonen dat ik het kan betalen. (gas, water licht, upc en etc staan vanaf het begin al op mijn naam)
Ik had toen een fulltime baan in een dierentuin en had dat jaar ervoor een diploma dierverzorging MBO gehaald). Nou zijn jullie hier vast wel bekend met het kleine aanbod aan betaalde banen in de dierverzorging (en op alle vlakken op het moment).
Omdat mijn moeder langer dan verwacht bij mij in huis verbleef ben ik daarom nog een studie gestart om mijzelf zekerheid te geven in de toekomst. Nu komt echter het probleem:
De huurders die mijn moeder in haar koophuis had gezet, hadden het blijkbaar huis vol cannabis gezet!!
Hier kwamen wij achter door een telefoontje van de politie die op dat moment beslagname aan het doen was. De 'vogel' was natuurlijk al gevlogen.Door deze toestand zit mijn moeder in de schuld, omdat zij opdraait voor de kosten. Haar bank vind het allemaal welletjes en dwingt haar zich uit te schrijven bij de woningbouw en terug te gaan naar haar koopwoning, ze heeft immers nu geen huurders meer en schulden dus ze kan geen twee huizen betalen.
Allemaal leuk en aardig, maar dat betekend dat ik ook het huis kwijt ben. Ik studeer namelijk nog en als student mag ik volgens de regels van de woningbouw geen huis van dat type aanhouden. Een inkomen heb ik niet, ik krijg 800 euro studiefinanciering in de maand, maar dat geldt niet als een inkomen. Een bijbaan had ik, maar die ben ik een halfjaar geleden verloren en nu nog steeds zoekende naar een nieuwe.
Aan overzetten op een andere naam doen ze niet (in de trant van, dan komt mijn oom/tante/etc er wonen en dan staat het op hun naam) wij moeten er uit, ik kan het niet aanhouden dus dan moeten we het leegmaken en wordt het opnieuw verloot aan een andere huurder.
Met het gevolg dat ik deze week op een doodnormale ochtend te horen krijg: We moeten er in Maart uit. Dan stort echt heel je wereld in.
Tips over dit te bevechten zijn welkom, maar waarschijnlijk tevergeefs. We hebben al verschillende instanties gecontacteerd of de bank dit 'kan maken' en wat mijn moeders recht is in de zaak, maar de bank kan haar gewoon dwingen uit te schrijven door meer schuld toe te brengen als ze dat niet doet.
Nu heb ik dus een probleem, want ik kan nergens heen. Terug naar het koophuis is voor mij geen optie. Het is té emotioneel geladen voor mij en bovendien zijn er maar 2 kleine slaapkamers. Mijn halfzusje is inmiddels puber en wil dus ook wel privacy. Een tijdelijke optie is een extra bed neerzetten in een van de kamers of bij een bekende in huis, maar niet voor lange termijn.
Vandaar dat ik nu een eigen plekje ben gaan zoeken. Ik heb een lieve vriend waar ik al heel lang mee samen ben en ik serieus wil gaan samenwonen. Het probleem is alleen dat we allebei alleen studiefinanciering hebben. Wel allebei zo'n 800 euro per maand. Bijbaan zijn we druk aan zoeken, begrijp dat niet verkeerd, maar tot nu toe doe ik 20 sollicitaties per maand waarbij zelfs de 'laagste' baantjes me niet accepteren omdat ik daar te oud voor ben en ze me dus meer moeten betalen dan bijv een 16 jarige. Heel frustrerend! en per Maart moet ik eruit.
Woningbouw: Komen we niet in aanmerking omdat we geen inkomen hebben, Stufi telt niet als inkomen.
Antikraak: Ik doe mijn best, maar ik vind alleen maar websites waar je eerst moet betalen om lid te worden en vervolgens geen kant op kan. Wie kan me helpen aan een goede site voor antikraak woningen?
Kamer: Opzoek naar kamers krijg ik vaak alleen voor 1 persoon, alleen voor vrouwelijke bewoonsters of ook geen acceptatie van stufi als inkomen.
Particulier huren: Hier heb ik mijn hoop op gevestigd, maar ik kom nog niet veel verder dan allemaal betaalde websites etc.
Mijn vraag: Hoe doen jullie het? Wie heeft er tips?
tenminste in ieder geval het uit wonende gedeelte