Stewardess opleiding, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Stewardess opleiding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 18:29

Hallo,

Ik zit nu op tl jaar 4 (examenjaar) en begin dus alvast rond te kijken naar opleidingen. Als mijn cijfers hoog genoeg zijn wil ik door naar de havo, maar aangezien ik hier niet van uit ga is het handig alvast iets achter de hand te hebben.

Ik had gisteren een beroependag, en ben naar 3 voorlichtingen geweest, paardensport en management, stewardessen opleiding en defensie. Paarden opleiding vond ik eigenlijk 3 keer niks, defensie ook niet (maar dat verwachte ik wel :') )

De Steward(dessen) opleiding sprak me wel erg aan, het klonk als een leuke opleiding en ook het werk wat je ermee kunt doen later vind ik mooi. Het is volgens mij geen saaie baan, en dat vind ik wel belangrijk!
Ze vertelde wel dat het een zware opleiding en zware baan is (wanwege onregelmatige werktijden ed) en dat er daardoor wel aardig wat mensen vroeg weer stoppen met de opleiding ..
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die deze opleiding doen/gedaan hebben en of er mensen zijn die dit werk doen. Ik zou het fijn vinden om wat ervaringen van anderen te horen!

Ook nog een paar vragen;
Welke talen moet je verplicht hebben in je vakkenpakket? (ik heb engels, duits en nederlands)
Verdien je wel iets met het beroep? Tuurlijk, ik hoef geen milionair te worden maar droog brood is ook niks :P
Is de kans op banen groot?
Heb je veel nadeel als je geen frans heb in je vakkenpakket? Ik heb 3 jaar frans gehad, maar weet niet of ze daar naar kijken ..

Ik hoor graag van mensen!

Dani

Re: Stewardess opleiding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:30

Volgens mij heb je een vrij lage baankans tenzij je een interne opleiding volgt, dus van een luchtvaartmaatschappij zelf. Ik zou dat dus wel even goed uitzoeken. Wat ik van het beroep weet is dat het de eerste jaren heel zwaar is met korte vluchten op rottijden en heel veel werk. Naarmate je het langer doet kan je ook langere vluchten gaan doen en dan wordt het leuker.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:40

Dani schreef:
Volgens mij heb je een vrij lage baankans tenzij je een interne opleiding volgt, dus van een luchtvaartmaatschappij zelf. Ik zou dat dus wel even goed uitzoeken. Wat ik van het beroep weet is dat het de eerste jaren heel zwaar is met korte vluchten op rottijden en heel veel werk. Naarmate je het langer doet kan je ook langere vluchten gaan doen en dan wordt het leuker.

Dat is niet waar, bij de KLM vlieg je meteen europa en intercontinentaal. Als je het leuk vindt om later te gaan vliegen raad ik je een algemene toeristische opleiding aan. Want met deze opleiding ben je heel beperkt wil je toch wat anders gaan doen. En als je wordt aangenomen krijg je eerst ook een interne opleiding van een x aantal weken.

Vaak zijn nederlands, engels verplicht met daarbij een 3e vreemde taal. Als je een toeristische opleiding volgt krijg je nog meer talen zoals Spaans aangeboden.

Het salaris hangt af bij welke maatschappij je vliegt. Het verdiend beter dan het minimum loon en de meeste andere banen op MBO niveau. Als je gaat doorgroeien naar purser en senoir purser dan ga je echt goed verdienen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:43

Ik heb zelf de opleiding luchtvaart dienstverlening mbo 4 jaar gedaan. Sindsdien als grondstewardess bij de klm gewerkt, gevlogen voor Transavia en nu alweer meer dan 7 jaar informatrice op Schiphol.

De opleiding zelf vond ik niet zwaar, het werk zelf is ook niet zwaar. Echter de lange dagen en onregelmatigheid maken het pittig. Vliegen vond ik persoonlijk het leukste, inchecken en vluchten instappen is ook heel leuk werk. Wat ik nu doe is ideaal te combineren met m'n gezin en hobby, en het betaald goed. Vliegen is geen vetpot, het ligt er aan voor welke maarschappij je werkt. Werkgevers als Easyjet en Ryanair raad ik je af.

Werkgelegenheid in de luchtvaart is al jaren minumaal. Het aantal Nederlandse luchtvaartmaatschappijen is de laatste jaren drastisch vermindert. KLM heeft al heel lang een vacaturestop, bij Transavia heb he eerst jarenlang seizoenscontracten en vlieg je er in de winter uit. Allemaal niet zo rooskleurig als het lijkt.

Als ik jou was zou ik een breder georienteerder opleiding kiezen. Met vrijwel elk ander diploma kan je ook stewardess worden. Andersom echter niet. Ik kan met mijn diploma niets anders dan werken in de luchtvaart.....

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:45

En qua baan kans.... Veel charter maatschappijen bieden alleen seizoenswerk aan met geloof ik uiteindelijk wel een vast contract. Maar ga je bij een maatschappij werken die een vast dienst schema hebben dan krijg je na vaak 1 jaar al een vast contract.
Maar je moet er in dit wereldje echt wel uitspringen en er is veel concurrentie. Als je eenmaal een goed CV hebt met vliegervaring is het makkelijker.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:43

Ik volg dit even. Ook een hoge interesse om in de luchtvaart aan de slag te kunnen

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 19:24

Bedankt voor de reacties, heb ik veel aan!

saroanda schreef:
Als ik jou was zou ik een breder georienteerder opleiding kiezen. Met vrijwel elk ander diploma kan je ook stewardess worden. Andersom echter niet. Ik kan met mijn diploma niets anders dan werken in de luchtvaart.....

Dit is wel een goeie om naar te kijken inderdaad, dankjewel. Dat ga ik even uitzoeken, hoe dat werkt precies!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:27

Ik zou ook een bredere toeristische opleiding kiezen, ipv stewardess of luchtvaartdienstverlening. Ik ben nu al 8 jaar werkzaam in de luchtvaart, en vlieg nu bij transavia. Met alleen een 'stewardessen opleiding' beperk je jezelf heel erg. Ik sluit me aan bij Saroanda :)

Liinsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:37

Ik ben nu bezig met een opleiding tot stewardess, alleen ik doe er maar 2 jaar over. Al door het behalen van een MBO diploma. Kan zeggen echt zwaar is het nog niet op school, wat niet is kan nog komen, loop nu stage op Schiphol. Is erg leuk! Zou uiteindelijk wel willen vliegen en zou er zelfs voor naar het buitenland gaan zou dat moeten. Ik zit zelf in Hoofddorp op school. Op het MBO College Airport, een goede school. Ik wilde een beter aangeschreven school dan wat er bij mij in de buurt zit.

Al met al is het leuke opleiding, maar luister ook zeker naar de anderen die al stewardess zijn. :)

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:27

Ik ga volgend jaar beginnen aan de opleiding stewardess op het Albeda in 1 jaar ! :)

Als het goed is heb ik aan het einde van dit jaar mijn MBO 3 toerisme diploma in the pocket dus dan nog een jaartje knallen op niveau 4 :D

Ik wilde wel wat achter de hand hebben.. Mocht ik straks na mijn opleiding geen baan kunnen vinden ga ik denk door voor een HBO toerisme opleiding !

Oja ik heb trouwens: Engels, Nederlands, Duits en Spaans!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:37

Ik had mij ingeschreven op het Albeda voor de volwassenvariant(ben tenslotte al een oude muts van bijna 30) en kreeg een brief dat ik niet zeker was of ik kon aangenomen worden aangezien er misschien niet zoveel animo voor is.
Ik wil nou eenmaal iets achter de hand hebben, doe nu verzorgende opleiding en als ik mijn medisch rekenen niet haal moet ik stoppen met de opleiding.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:47

Purny, kijk eens naar de website van Unique special reqruitement. Ze gaan een deze dagen beginnen met werven voor Transavia, en wat 'oudere' mensen is altijd fijn ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:21

Dank je ik zal eens spieken! Emirates heeft ook inloopdagen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:03

Transavia is wat makkelijker qua 'instap' . Emirates heeft behoorlijk hoge eisen, en dan moet je ook nog bereid zijn om dubai based te zijn, m.a.w in dubai willen wonen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:07

Hier ook een voormalig stewardess :j
Ik heb een heel poos bij KLM Gewerkt, maar uiteindelijk toch overgestapt naar een kantoorbaan op het reisbureau.

ROC Airport in Hoofddorp is een afrader

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:08

Voor stewardess heb je in principe toch helemaal geen opleiding nodig?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:20

Voor mij is het een probleem om bij een MBO opleiding in te stromen gezien mijn leeftijd. ROC Amsterdam raad ik ook ten zeerste af, zijn niet eerlijk naar de kandidaten toe. En inderdaad Hoofddorp werd mij al bij voorbaat gezegd dat deze opleiding voor jongere mensen was. Want die moesten zich nog ontwikkelen...

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:24

SteffiiY schreef:
Ik heb een heel poos bij KLM Gewerkt, maar uiteindelijk toch overgestapt naar een kantoorbaan op het reisbureau.

Wat is een poos? Ik zie nu dat je 22 bent. Minimum leeftijd bij de KLM is 21. En dan moet je heel wat levenservaring hebben als je op je 21ste wordt aangenomen....

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:28

Mies schreef:
Voor stewardess heb je in principe toch helemaal geen opleiding nodig?

Als je MBO-4 hebt of een havo diploma met Nederlands en Engels, representatief en dienstverlenend bent ingesteld niet nee......

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:42

Carrotcake schreef:
SteffiiY schreef:

Wat is een poos? Ik zie nu dat je 22 bent. Minimum leeftijd bij de KLM is 21. En dan moet je heel wat levenservaring hebben als je op je 21ste wordt aangenomen....

Grondstewardess ;) Heb er 3 jaar gewerkt.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:59

Carrotcake schreef:
SteffiiY schreef:

Grondstewardess ;) Heb er 3 jaar gewerkt.

KLM heeft echt een minimum leeftijd van 21 jaar als ze je in dienst willen nemen. Tenzij je voor Transavia hebt ingecheked en/of hebt afgehandeld.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:34

Zelfs als je voor transavia hebt gevlogen moet je minimaal 21 zijn wil je mogen solliciteren bij klm :)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:44

Volgens mij kan je vanaf je 18e aan de slag als floorwalker bij de klm.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:53

Transavia gaat binnenkort mensen oproepen voor sollicitatie als stewardess. Moet je even hun site in de gaten houden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:01

Ik raad je net als anderen hier een toeristische opleiding aan. Daarna kun je altijd nog een stewardessenopleiding gaan doen.
Ook is er in het hoogseizoen meer werk, waardoor je ervoor zou kunnen kiezen om in de zomer dat te gaan doen en de rest van het jaar een 'normale' baan te hebben.

Doen hoor! Is heel gaaf :j vliegen is tof!