Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die een carriere-switch na de opleiding Logopedie hebben gedaan of een soort van nascholing (dan wel post-hbo, dan wel universitair)?
Ik ben zelf verleden jaar afgestudeerd als logopedist. Momenteel studeer ik door aan de RuG, aan een schakeljaar Taalwetenschappen. Dit, in voorbereiding op de master Klinische Neurolinguistiek. Klinkt allemaal als een soepel verloop, maar ik ben doodongelukkig ermee. Ga met tegenzin naar school, heb morgen mijn tweede tentamen en nog geen woord ervoor geleerd. Gewoon, omdat ik dit eigenlijk niet wil.
Beslis ik vandaag eindelijk na veel en lang nadenken voor mezelf dat ik ermee ga stoppen en een nieuwe HBO (SJD) ga doen, blijkt dit gewoonweg onmogelijk te zijn! Schijnbaar mag je met een HBO diploma van een zorgstudie niet meer met een andere HBO opleiding gaan starten, tenzij je 7000 euro collegegeld per jaar neertelt. Ik viel schuin achterover, maar zo gaat dat blijkbaar. Als ik een andere HBO opleiding had gedaan en nu een zorg HBO opleiding ging doen, dan ging gewoon het reguliere collegegeld in. Belachelijk dus!
Maar nu, nu zit ik voor mijn gevoel vast. Ik zou niet weten wat ik nu moet doen, want er zijn niet echt veel andere mogelijkheden op doorstudeer gebied bij de logopedie als wat ik nu doe. Daarnaast wil ik er eigenlijk niet meer mee door, omdat de zorg zodanig op zijn kop staat en de logopedie flink onder vuur wordt genomen door zorgverzekeraars. Deze laten onze salarissen dusdanig kelderen waardoor de gemiddelde logopedist maar liefst 9 euro onder het normale loon gaat werken. Om te kunnen behandelen hebben we zorgverzekeraars nodig, dus het zijn gewoonweg wurgcontracten. De NVLF vakbond kan er ook weinig mee. Zo kan ik net zo goed mijn schoonmaakbijbaantje houden, want dit is niet een jaartje een downer op de logopedie, dit is het begin van een voorspelbaar einde. Daar heb ik ook niet al die tijd voor geleerd.
Maar nu?
- Een nieuwe HBO is geen optie
- Doorgaan met mijn huidige studie maakt me ongelukkig en voorzie ik als geldverspilling
- Een andere bachelor op de RuG starten? Dan maar 3 jaar nog naar school?
- Een post-hbo is niet echt een optie, gezien de toekomst voor logopedie
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen

Dit geldt dus voor de vrije vestigingen. Ook dus inderdaad de toekomstvoorspelling met ook op de zorgverzekeraars. Daarom wil ik doorstuderen, maar dat wordt dus heel erg beperkt ben ik sinds gisteren wel achter. Pedagogiek kwam ik niet door in verband met wiskunde en de SPO ipv DUO. Dus die ging al niet op inderdaad.
Gewoon voor de werkervaring, en ik kan het schakeljaar dan vertraagd doen, bv in 2 jaar. Een baan in bv de zorgsetting (kliniek, ggd, audiologisch centrum e.d.) geef ik de voorkeur. Maar het is veelal de ervaring die je niet hebt waar ze je op afrekenen. Daarom ben ik ook gaan doorstuderen omdat ik als klinisch linguist hopelijk het van mijn opleiding kan hebben ipv de ervaring. Veel studiegenootjes van afgelopen jaar hebben nog geen baan. En het wordt ook steeds moeilijker door bovenstaande.