Euthanasie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Myrthe

Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 19:31

Hallo iedereen,

op school moeten we voor het vak godsdienst een werk maken over Lijden en sterven. Ik heb gekozen voor het onderwerp 'euthanasie'. (wat heel erg interessant blijkt :p) Nu ben ik nog op zoek naar een paar meningen/ visies over euthanasie.
Daarom zou het super zijn als jullie even tijd zouden willen maken om te antwoorden op volgende vragen :) (moet niet vraag per vraag zijn, mag gewoon een doorlopende tekst zijn)

-Wat denk je over euthanasie in het algemeen? Mag/kan euthanasie volgens jou?

- Wat te doen in het geval van dementie? Stel dat de persoon in kwestie nooit op voorhand heeft opgeschreven/gezegd dat er euthanasie mag toegepast worden als hij/zij zijn 'menswaardigheid' heeft verloren, maar op dit moment zegt dat hij/zij wel euthanasie wil?

- Kan euthanasie bij kinderen (-> minderjarigen)?

Alvast bedankt!
Myrthe
ps.: mag ook altijd via pb :)
Laatst bijgewerkt door x_Myrthe op 15-10-13 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

VenoSnorlax

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:32

Kijk eens de docu nachtvlinder gaan ook over euthanasie!
Hele mooie docu

x_Myrthe

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 19:33

oké, dank je! ik was inderdaad ook nog op zoek naar films die ik eventueel kon kijken :)

Ilona__

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:43

Er moet ook een programma zijn over euthanasie bij dementie. Begin dit jaar uitgezonden op ned 1, 2 of 3.. Weet niet meer hoe het heette.

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 19:45

oké, dank je

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:48

ja een aantal weken geleden was het de week van de dementie. Je kan het terug zien bij de VPRO en het heet Dementie en Dan. is ook erg interesant om even te kijken.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:49

ik zal zo even in pb antwoorden, even een stipje!

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:50

wanneer iemand ondraaglijk lijd, en dit is per persoon denk ik heel verschillend , dit kan een ander niet voor iemand invullen, ben ik van mening dat diegene moet kunnen zeggen " het is klaar, het leven is genoeg "
met name wanneer dit lijden voortkomt uit lichamelijke problemen.
en ook kinderen kunnen zo ziek worden dat er sprake is van ongeneeslijk en ondraaglijk lijden.
Ook wanneer iemand door een hoge leeftijd zegt " het is goed zo " vind ik dat iemand die keus zou moeten kunnen maken, het zogezegde levensmoe zijn.
Wanneer de vraag voort zou komen uit psychische problemen, zou het, denk ik, een stuk ingewikkelder zijn...... er zal dan zeer goed gekeken moeten worden vanuit welke beweegrede het verzoek word gesteld...
ook bij iemand die dementeert kan ik mij voorstellen dat deze vraag op een gegeven moment naar voren komt, vind ook dat er onder voorwaardes aan gehoor gegeven zou moeten kunnen worden......

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:53

Ik vind euthanasie wel een keuze en soms wordt het wel helaas te moeilijk gemaakt.
Ik ken viavia iemand die net een opleving heeft gehad tijdens ongeneeslijke ziekte en daardoor is de euthanasievraag afgewezen en moet er eerst weer gewacht worden tot het lijden nog weer erger is, dat vind ik heel erg.
Ook bij ouderen of kinderen moet het mogelijk zijn, maar wordt het wel lastiger omdat een ander het dan voor diegene bepaalt natuurlijk en wat is dan de definitie van ondraaglijk lijden...

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:10

Inderdaad een heel interessant onderwerp waar veel discussie over (mogelijk) is.

Hierbij in het kort mijn visie:

Ja, ik ben voor euthanasie wanneer:
- Iemand ongeneselijk ziek is en zelf voor euthanasie kiest.
- Iemand veel pijn heeft en de kans op herstel of een menswaardig leven (bijv. nooit meer zelfstandig uit bed kunnen komen) gering is en deze persoon zelf voor euthanasie kiest.
- Wanneer iemand 75+ is en zelf aan geeft het leven te willen beëindigen.
- Wanneer iemand ongeneselijk ziek is of langer dan een maand in coma ligt en niet zelf meer een beslissing kan magen mag de familie of partner besluiten dat euthanasie plaatsvindt.

Waarom?: om dezelfde reden dat je een dier laat inslapen. Als de kans op beter worden niet of nauwelijks aanwezig is, waarom zou je dan onnodig en nutteloos lijden terwijl je dit niet wilt.

Wat te doen in het geval van dementie? Stel dat de persoon in kwestie nooit op voorhand heeft opgeschreven/gezegd dat er euthanasie mag toegepast worden als hij/zij zijn 'menswaardigheid' heeft verloren, maar op dit moment zegt dat hij/zij wel euthanasie wil?

Dit is erg moeilijk.. Voor mij zou euthanasie in dit geval oke zijn wanneer de persoon in kwestie plus de directe familie hier achter staat.

Alleen bij ongeneselijke ziekte en wanneer dit de wens is van zowel kind als ouders.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:25

Ja. Ik vind het belangrijk dat mensen zelf zeggenschap hebben over of en wanneer ze hun leven willen beëindigen. Mensen die dat echt willen doen het nu ook wel, maar dan vaak op hele nare manieren (voor henzelf én voor eventuele getuigen) en zijn voor die tijd vaak doodongelukkig en moederziel alleen. Legale euthanasie zorgt dat ze én met iemand erover kunnen praten én dat het veilig en rustig kan gebeuren. Overigens zou ik wel willen dat er eerst met diegene wordt gekeken of er andere opties zijn - iemand moet niet na 2 maanden depressie er al een eind aan kunnen maken, als dat voorkomen kan worden. Ik vind ook dat er weinig grenzen gesteld mogen worden aan de motivatie. "Ik wil dood" zou voldoende moeten zijn (maar als die wens voortkomt uit een kortdurende depressie zou hulpverlening wél sterk aangeraden moeten worden). Het is namelijk mijn leven. Het is van de zotte dat ik wel mag beslissen over het leven van mijn ongeboren kind (tot 24 weken) maar niet over mijn eigen leven. Ik ben trouwens wel voor een wachttermijn. Aanvraag indienen, aantal gesprekken, dan datum prikken. Niet dat 't binnen één week geregeld is.

- Wat te doen in het geval van dementie? Stel dat de persoon in kwestie nooit op voorhand heeft opgeschreven/gezegd dat er euthanasie mag toegepast worden als hij/zij zijn 'menswaardigheid' heeft verloren, maar op dit moment zegt dat hij/zij wel euthanasie wil?

Ja. Als iemand euthanasie wil en daar een aanvaardbare reden voor heeft moet het gewoon kunnen. En die reden is er, ze worden immers niet meer beter. Ik vind dat iets anders dan bijvoorbeeld een psychose, waar iemand ook weer uit kan komen.

In zeldzame gevallen wel. Als een kind ongeneeslijk ziek is, of zeer zwaarwegende redenen heeft. Wat mij betreft zou dit wel standaard getoetst moeten worden bij een team van artsen en psychologen en/of bij een kinderrechter. Een minderjarige kan nu eenmaal lastiger de gevolgen van zijn daden overzien (op dat vlak zijn de hersenen nog niet goed ontwikkeld) en de invloed van puberhormonen moet ook niet onderschat worden.

Ik ben nogal voorstander :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:34

Volg het nieuws even, onlangs heeft in Tuitjenhorn een huisarts zelfmoord gepleegd omdat hij heeft geholpen bij euthanasie. De discussie is dus ontzettend actueel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:05

Er is een tijdje geleden een documentaire geweest over iemand die euthanasie wilde laten plegen door de huisarts, maar deze weigerde mee te werken. Vervolgens heeft ze het zelf gedaan door pillen te mengen door yoghurt. Haar familie mocht haar niet helpen (is bij wet verboden) maar ze hebben het hele proces wel gefilmd (het overlijden werd niet uitgezonden hoor, het ging meer over het leed dat haar werd aangedaan omdat ze echt niet meer wilde leven, maar niemand wilde haar helpen). Heel interessant!

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:45

@ ilja.. dat is dus juist nu de discussie, hij heeft geen actieve euthanasie gepleegd maar palliatieve sedatie d.m.v. geven van morfine.
zit een wezenlijk verschil in qua naleving van regelgeving en strafbaarheid, een arts is vervolgbaar voor euthanasie totdat blijkt dat hij aan alle voorwaarden heeft voldaan ( volgens de behandelend en uitvoerend arts van m,n vader kan dit tot 3 maanden na uitvoering).
palliatieve sedatie is niet strafbaar

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:07

wow, oké, dank je iedereen :) hier ben ik echt al veel mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:55

[quote="x_Myrthe"]Hallo iedereen,

Euthanasie is een keuze die imo vrij zou moeten zijn. Ik heb het meegemaakt dat iemand die zo graag wilde, omdat ze steeds slechter wilde, graag dood wilde maar het zelf niet meer kon. Maar wie het geweigerd werd omdat ze begon te dementeren.. haar lichaam en geest waren op, maar ze moest en zou blijven leven terwijl ook familie zag dat het beter was als ze zou gaan.

Ik ben zelf ook absoluut niet tegen euthanasie.

Ik vind dat het dan ook mag, de persoon zelf kan er absoluut geen spijt van krijgen. Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt, en ik hoop echt het niet nog ene keer mee te mogen maken, dat iemand die begon te dementeren, lichamelijk op was, maar niet dood mocht..

Vind ik lastig, ik zou zeggen alleen als er echt een gegronde reden bij is, bijvoorbeeld ongeneeslijk ziek zijn én geen kans meer op genezen. En dan ook al zo ver zijn dat het leven eigenlijk niet levenswaardig meer is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:10

Ik heb net 2 jaar lang de aftakeling van mijn demente moeder van dichtbij meegemaakt. Zij was altijd voor euthanasie, is ook altijd lid geweest van de vereniging voor vrijwillige levenbeeindiging, maar had echter niets op papier gezet (want de huidige euthanasiewetgeving accepteert een verklaring die op schrift staat en gedaan is bij wilsbekwaamheid! alleen wordt hier zelden of nooit naar gehandeld door artsen omdat ze bang zijn voor de gevolgen)
Mijn moeder heeft dus de hele rit moeten uitzitten, wat zij nooit gewild heeft. Dat is mensonwaardig, imo.
Ik zou dus iig graag zien dat de huidige wet (met schriftelijke verklaring bij wilsbekwaamheid, die wordt uitgevoerd bij wilsonbekwaamheid) nageleefd wordt.

Ik zou daarbovenop bij wilsonbekwamen (dementen, kinderen, geestelijk gehandicapten) absoluut dezelfde mogelijkheden willen zien als bij dieren. Wat wil zeggen dat je zelf, als naaste/directe familie, uit de grond van je hart, weet, voelt, kunt zien, dat iemand lijdt, en niet meer beter kan worden, en zo iemand dus verder lijden wilt besparen. Inclusief geestelijk lijden!
Want op zo'n moment neem je óók voor dat dier die beslissing.
Maar, zo'n beslissing moet imo dan wel door de (hele) directe familie genomen worden (echtgenoot indien in leven, kinderen indien echtgenoot al is overleden) en unaniem zijn, en mag nooit door niet-familie genomen worden. En verder uiteraard net zo secuur ingebed als de huidige euthanasiewetgeving.

En om nog een laatste discussiepunt op te werpen: ik zou er ook voor pleiten om mensen die echt echt echt echt suicidaal zijn (en hoe je dat bepaalt is echt ongelooflijk moeilijk, dus dat moet echt goed worden geborgd) de mogelijkheid tot euthanasie te bieden. Dat is namelijk echt heel veel beter dan van een flat of voor een trein springen.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:18

Ben het wel eens met Ibbel.

Het is eigenlijk wel raar dat we wel over een dierenleven mogen beslissen en eigenlijk over dat van onszelf. En om nog een knuppel in het hoendershok te gooien: In Amerika voert met nog steeds de doodstraf uit, die mensen willen niet dood, maar worden gedood, terwijl je dus mensen die niet meer verder willen, eigenlijk niet mag helpen.......

Wat betreft je laatste discusiepunt, die vind ik wel lastig, maar ja het is wel beter dan voor de trein ofzo te springen, want dan worden er andere mensen bij betrokken en soms komen die er nooit meer overheen.

Maar het blijft denk ik altijd wel een heel gevoelig onderwerp.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:22

Anke98 schreef:
Kijk eens de docu nachtvlinder gaan ook over euthanasie!
Hele mooie docu

goede tip ja
hele mooie docu ja.
ook erg indrukwekkend hoor en wel een tranen trekker soms

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:21

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:28

Ik volg maar het onderwerp ligt nogal beladen bij mij en roept toch weer veel emotie op dus blijf meelezen want het is zo verschrikkelijk moeilijk, niet om dood te gaan maar om dood te mogen.

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 18:33

danku, alweer zoveel reacties :D hier ben ik echt heel blij mee! dankuwel iedereen!

edit: ik weet dat ik hier een beetje laat mee ben (sorry!) maar zouden de mensen die nog een mening/ervaring neerschrijven een naam kunnen geven die ik eronder mag zetten? Het mag gerust gewoon je boktnaam zijn. Of je voornaam als je dat liever hebt. Bedankt!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:40

Er is pas een documentaire geweest die heette: als ik dement ben wil ik dood. Daar worden de kanttekening en ook goed in belicht.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:43

Ohhh wat gaan mensen vallen over mijn antwoorden
Citaat:

Ja ik vind van wel.

Citaat:

Dit vind ik afhankelijk van de persoon zelf en van mensen die dicht staan bij de persoon die evt kunnen beamen/bevestigen of dit een wens is van deze persoon.
Een bekende arts zal de heer/mevrouw ook wel kennen en weten of dit ook werkelijk een wens is

Citaat:

Ja ik vind van wel.
als het kind dusdanig ziek oid is en het geen levenskwaliteit meer geeft vind ik dit kunnen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:48

Interessant!
Heb je ook iets aan feiten?
Sinds 2002 is euthanasie legaal, mits door een arts uitgevoerd en mits er aan 6 zorgvuldigheidseisen zijn voldaan (geldt volgens mij ook voor kinderen, maar weet ik niet zeker).
Euthanasie bij demente mensen mag niet, omdat ze 'wilsonbekwaam' zijn, tenzij ze in een vroeg stadium zitten en wilsbekwaam zijn :)
Zelf ben ik zeker voor euthanasie (zowel bij dementerenden als kinderen, als wilsbekwame patiënten), omdat je naar mijn idee meer schade aan een patiënt aanricht als diegene moet blijven leven, dan als hij geëuthanaseerd mag worden. Ik hou wel van autonomie :)