afstudeerstage dilemma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gemma92

afstudeerstage dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 10:30

Hallo allemaal!

Ik zit in een dilemma. In mijn laatste jaar van Vastgoed en makelaardij aan de Hogeschool Rotterdam moet ik een afstudeerplek zoeken waar ik een onderzoek zal gaan uitvoeren gedurende 20 weken. Nu heb ik echt bij een bedrijf gesolliciteerd waar ik al wil werken toen ik deze opleiding begon. Dus op gesprek en alles, ik natuurlijk super blij!.. Nu blijkt het dat zij mij wel willen helpen met mijn onderzoek maar dat ik dan wel 2 dagen mee zal werken in het bedrijf en 2 dagen maar aan mijn onderzoek zal gaan werken. dit betekend dus dat ik de helft minder aan mijn scriptie kan werken dan mijn medestudenten, het is namelijk officieel de bedoeling dat je 4 dagen fulltime aan je onderzoek zit daar.

Ik ben in overleg gegaan met een docent en hij raadt het me wel af maar zegt dat het mijn eigen keuze is. Maar nu weet ik het echt niet meer! Ik zou zo graag mijn onderzoek bij dit bedrijf verrichten maar ik wil uiteraard ook gewoon mijn scriptie halen..

Hebben jullie advies voor mij en misschien ervaring in de moeilijkheid van het schrijven van een scriptie? Aangezien leraren soms nogal kunnen overdrijven met de tijd die je ergins in moet steken :o ..
oh en nog een puntje, ik heb wel al veel brieven naar andere bedrijven gestuurd maar daar is tot nu toe nog niks uitgekomen..

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:42

Sorry, maar 2 dagen meewerken en 2 dagen onderzoek houdt nog altijd 3 dagen over in de week.
Als je het graag wil dan kan je je scriptie toch ook in het weekend maken? Het is maar een half jaar, als je uiteindelijk je baan overhoudt aan deze stage ben je bij dat de maar een half jaartje extra je best hebt gedaan...

gemma92

Re: afstudeerstage dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 10:57

Klopt inderdaad, alleen is 1 dag over voor lessen op school en heb ik nog een paar vakken die ik nog moet inhalen van vorig jaar waar ik ook tijd voor moet maken en ik heb nog mn bijbaantje om mn paard te kunnen betalen.. Dus daar zit ik een beetje mee of het dan nog wel te doen is, al wil ik het wel heel graag!

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:04

Dus die lessen op school zijn van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat? Kom op zeg, van een stapje harder werken ga je niet dood. Je wil het of je wil het niet, met excuses kom je er niet. En anders doe je 2 maanden langer over je afstuderen, is ook niet erg.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:10

Ik heb nog geen idee van hoelaat tot hoelaat die lessen zijn, en excuses maak ik niet ik vraag naar ervaringen over de tijd die erin gaat zitten aangezien dit de eerste keer is dat ik afstudeer. Ik wil het juist daarom ben ik ook dit topic begonnen, er staat ook nergens dat ik er niet extra voor wil werken.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:19

Volgens mij moet je het gewoon doen. Het zal ongetwijfeld lastig worden, en wat kunst en vliegwerk kosten om je scriptie in de beschikbare tijd te schrijven. Aan de andere kant: het is het bedrijf waar je wilt werken na je studie, het is een unieke kans om binnen te komen en jezelf daar alvast te bewijzen en waar een wil is is een weg. Volgens mij krijg je spijt als je het niet doet. Overigens is mijn ervaring dat ook als je vier dagen bij een bedrijf rondloopt om je scriptie te schrijven je vaak belandt in allerlei andere leuke, meer 'meewerk' activiteiten en uiteindelijk net zoveel tijd kwijt bent met meewerken als met het doen van onderzoek. Wellicht dat het juist gemakkelijker gaat als het zo afgebakend is in twee dagen als bij dit bedrijf.

Oftewel: doen!!!! Je krijgt altijd meer spijt van dingen die je niet hebt gedaan in je leven.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:20

De valkuil is dat je werk belangrijker wordt dan je studie... Als je je daar maar van bewust bent. Aan de andere kant mag je denk ik blij zijn met zo'n aanbod in de vastgoedsector...

Ik had ja gezegd, en een half jaartje (misschien iets langer) knetterhard voor mijn diploma gewerkt. Maar die 2 dagen werk worden niet betaald dan? Omdat je aangeeft in het weekend ook nog te moeten werken om je paard te onderhouden?

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:24

Ik krijg gewoon een stagevergoeding, maar dat is geen vetpot en ik zal dus bijna de helft minder verdienen als ik nu doe.. Ik moet dan nog minimaal 1 dag perweek werken anders kom ik te kort voor mn paard.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:25

Volgens mij gebeurd het heel veel vaker hoor, dat je een deel moet 'meedraaien'. Dat is tenslotte ook je werkveld waar je terecht komen kan.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:40

Ja bij mij op school is verteld dat bedrijven inderdaad wel vaker willen dat je meewerkt maar dat dit max 1 dag kan. Dit is dan toch wel het dubbele, maar ik denk nu toch dat ik het misschien toch maar ga doen!

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:45

Een vriendin van mij heeft fulltime stage gelopen, en in de avonduren en weekenden aan haar scriptie gewerkt, zij moest echt heel erg bikkelen en had weinig tijd over voor andere dingen, maar toch is zij een van de weinigen die het in 1 keer heeft gehaald. Lijkt me met twee dagen werken dat het zeker wel te doen is! Ik heb 1 dag in de week gewerkt tijdens mijn scriptie, en dit was ook makkelijk te doen!

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:48

Milligan, bedankt voor je ervaring! had je ook nog andere vakken die je moest halen?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:53

Kan je niet onderhandelen over de vergoeding? Of zeggen ik wil 12 uur mee werken en dan na je scriptie nog 2 volle weken mee werken?

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:56

Onderhandelen over de vergoeding vind ik persoonlijk lastig :o, al zou het zeker wel helpen als ik geen extra dag meer hoef te werken bij mn bijbaantje.. Over dat extra werken erna zat ik zelf ook al te denken inderdaad, ik dacht misschien 10 weken 2 dagen mee werken en 10 dagen 1 dag mee werken en dan daarna nog werken zoals jij ook al zegt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:03

Anders bied je aan om langer stage te lopen met een andere verdeling m.b.t. werken en je onderzoek? Onderhandelen is in jouw sector volgens mij heel belangrijk, dus ik zou zeggen; laat zien dat je het in je hebt! ;)
En bereid je voor op een half jaar hard werken, maar des te sneller heb je dat half jaar ook om. :)

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:05

Ja onderhandelen over de werkverdeling wil ik zeker proberen! Alleen ik denk dat onderhandelen over de vergoeding bij zo'n groot bedrijf geen zin denk heeft ik omdat ze er een aantal per jaar aannemen en allemaal eveneel krijgen vaak

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:10

Moet prima kunnen lukken, je zult alleen er wat harder aan moeten werken.

Ik ben momenteel ook aan het afstuderen, daarnaast hoop ik vanaf volgende week 35 (dinsdag 7,5 uur, donderdag 10 uur,vrijdag 10 uur en zaterdag 7,5uur) uur te werken. Het bedrijf waar ik ga werken gaat pas om 10:00 open, dus hop, wat eerder uit bed en alvast 2 uurtjes aan de gang. Ik houd dus de maandag, woensdag en zondag over om als hele dagen aan mijn scriptie te werken. Als je in het creatieve proces zit, heeft het toch geen zin om hele dagen achter je computer te zitten.

Als je in je uitwerkfase zit natuurlijk wel. Maar je hebt ook de avonden nog. Als dit echt is wat je wil, zou ik er wel voor gaan :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:10

Onderhandelen over de vergoeding zou ik ook niet meteen doen, als stagiaire is het al mooi dat je wat krijgt, en voor jou 10 anderen.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:12

Lante schreef:
Onderhandelen over de vergoeding zou ik ook niet meteen doen, als stagiaire is het al mooi dat je wat krijgt, en voor jou 10 anderen.

Bij ons op het HBO ( studeer ook aan de Hogeschool Rotterdam) is het heel normaal hoor dat je er een vergoeding krijgt van minimaal 200 euro ofzo per maand. Maar als je de stage wilt en ze bieden geen vergoeding zou ik het er niet om laten...

Ik heb ook MBO gedaan en daar was het inderdaad niet gebruikelijk om een vergoeding te krijgen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:13

Het is waarschijnlijk ook zo dat je in je `werkdagen`zoveel kennis opdoet waar je in je onderzoek profijt van hebt dat die strikte scheiding in de praktijk wel meevalt. Ik zou eraan beginnen, zien hoe het loopt en pas als dat nodig is een gesprek aangaan over eventuele aanpassingen in de lengte van de stage en/of werk.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:14

Hard werken moet wel lukken toch? Toen ik aan mijn laatste studiejaar begon, moest ik alles uit mijn 3e jaar nog afmaken of mee beginnen(2 minors) in mijn 4e jaar nog 2 minors gedaan incl onderzoeken (was bij die uit het 3e jaar ook al met onderzoeken). Tijdens mijn 4e jaar had ik 3 dagen stage, 2 ochtenden school, 2 dagen werken... Toch heb ik het gehaald. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt, maar ik dacht: het is het laatste jaar, daarna ben ik van die studiedingen af...

Gewoon doen dus en goed alles bijhouden, dan komt het helemaal goed!

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:35

De mevrouw die er over gaat is de hele dag in bespreking dus ik probeer t morgen nog een keer :D

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:45

Ik had geen extra vakken die ik moest halen! Ik denk dat het met twee dagen werken echt wel te doen moet zijn!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:52

En ik denk dat de kans er in zit, dat de 2 dagen dat je moet werken ook wel uurtjes zal krijgen om te onderzoeken/aan scriptie werken.
Dus buiten de 2 dagen om dat je dus al aan je onderzoek bezig bent.
Als het bedrijf jou zo aanspreekt, zou ik er gewoon voor gaan. :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:15

Ik zou het doen als ik jou was! In het ergste geval ga je iets langer door, maar heb je wel die onwijs toffe ervaring.