wie weet een verhaal over macht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wie weet een verhaal over macht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:48

Hallo!
Ik moet voor school een verhaaltje vertellen over macht. Het liefst over een autoritaire leider die wordt afgezet doordat mensen in opstand komen ofzo. Mag waargbeurd zijn, of een sprookje, ofzo en moet niet langer dan 5 minuten duren om te vertellen. Heeft iemand een idee?
Kan in het heetst van de strijd even niets bedenken.

Tevens gezocht: Werkvormen over macht... Kan ookal niets bedenken :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: wie weet een verhaal over macht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:51

Hitler? De persoon als je het hebt over macht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:53

C_arola schreef:
Hitler? De persoon als je het hebt over macht.

ja, heb ik ook wel aan zitten denken. Maar iedereen kent dat verhaal al en het is voor een opening over een workshop over macht. Dus misschien een beetje een zwaar begin :o

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:58

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:59

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:00

Beetje rondgooglen en je komt een heel eind, huiswerk moet je zelf maken en niet laten doen door bokt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:02

het boekje 'de verschrikkelijke steen'?!
Het verhaal gaat over macht.
Een kleine jongen krijgt op de markt een geheimzinnige steen van een nog geheimzinniger dwerg. Met de steen kan de kleine jongen “groot” worden, zegt de dwerg.
Maar groot betekent niet groot in centimeters, maar machtig!
En dan begint de ellende.
Met de steen rekent Stef af met zijn plaaggeest Leo Kerkhof.
Maar daarna gaat hij gewoon verder met toveren. Hij wordt eigenlijk heel gemeen.
Zijn tweelingbroer Foppe wil daar een eind aan maken, maar kan niet tegen Stefs steen op.
Daarom steelt Foppe een eigen steen van de dwerg. Foppe kan nu ook toveren en heeft ook macht…. En wordt net zo gemeen!
De broers willen allebei de sterkste zijn. Ze gaan met hun stenen tegen elkaar vechten en toveren.
En dat loopt niet zo goed af…..

Of:
http://www.beleven.org/verhaal/de_waanzinnige_koning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:04

Winged schreef:
Beetje rondgooglen en je komt een heel eind, huiswerk moet je zelf maken en niet laten doen door bokt.

Ik zoek inspiratie, geen mensen die mijn huiswerk maken.
't is niet dat ik in mijn 2e jaar van het HBO zelf nog niet op het idee was gekomen om google eens te openen.
Maar alsnog dankje voor de toevoeging!

De rest bedankt, ik ga me er eens in verdiepen :D

@ kentaro ! Thanks zoiets is precies wat ik zoek :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:06

Franse revolutie?
stanford prison experiment?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:07

Ghandi, Maarten Luther King, afbreken van de muur tussen Oost en West Berlijn, Nelson Mandela....
Zuidamerika barst van de landen die de afgelopen decennia van dictatuur naar democratie gegaan zijn, zie ook het land van onze geliefde koningin.;)
Dus even een beetje gericht googlen zou ik zeggen.

Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden. Of de student op het Tienanmen plein, behoorlijk imponerend beeld om mee te openen.

Wat betreft werkvormen: dit kan een uitgangspunt vormen. http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Wave

Zou het experiment alleen niet herhalen, haha. :+

Hier nog wat angstaanjagende projecten en als je zelf even verder zoekt, vindt je er nog wel wat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford-g ... experiment

http://nl.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:32

Wij moesten op de middelbare school met drama op een gegeven moment rond het thema macht werken. Beginnen met wie/wat je associeert met macht is erg interessant, zeker in een groepje, en er kunnen verrassende dingen uitkomen. Bij ons mondde het uit in een absurd stuk met korte scènes, waarin steeds iemand verkleed als kerstman daadwerkelijke macht had. Aan het eind werd de kerstman afgezet, en kwam een nieuw iemand aan de macht. Wat ik hiermee wil zeggen is dat macht niet altijd aan vanzelfsprekende dingen gekoppeld wordt: welke macht heeft de kerstman over kinderen? Hoe erg zijn mensen tegenwoordig in de macht van koffie, of nicotine? Probeer eens out of the box te denken hierbij, en je komt bij de vreemdste maar toch heel logische dingen terecht als je even gaat brainstormen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:44

In het fantasy genre zijn ook een heleboel verhalen over macht kijk bijv naar game of thrones of Lord of the rings. In die verhalen gaat het dan vaak weer wel snel over een bovennatuurlijke bron van macht.

Ik denk wel dat waargebeurde verhalen over macht lastiger zijn omdat je dan toch al gauw zit met situaties waar er geen echte goed/slecht overwinning plaats vind maar verbeteringen wat gestaagder gaan, bijv dat de democratisch gekozen president na de dictator uiteindelijk bijna net zo ditatoriaal is. kijk bijv naar Rusland, hoewel daar nu democratie heerst is het op sommige punten nog steeds autoritair (bijv weinig vrije pers etc.).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:49

Zo'n beetje ieder conflict heeft wel (deels) te maken met macht. Dus ik denk dat je zo'n beetje iedere oorlog kunt gebruiken of kijk eens naar dictators.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:05

Je kunt het zo simpel of moeilijk maken als je wilt.

In elk verhaal / tekenfilm of kinderboek is er wel een slechterik die de wereld wil over nemen.
Lord Voldermort, Dr. Claw, Gargamel etc.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:30

LZP -> STW

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:32

Lees Animal Farm eens, is een heel prima verhaaltje over macht.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:37

beestenfreak schreef:
Franse revolutie?
stanford prison experiment?

Die 2e komt terug in de docu the science of evil
En er is ook een film over gemaakt heet the experiment

Heel interessant!

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:38

De film: Das Experiment. (sowieso hele goede film)
Documentaire: Obedience (ik geloof dat die zo heette, hebben we op de middelbare school tijdens filosofie gezien)
Verder zou je eens op filosofen kunnen zoeken: Hobbes, Descartes, Thomas van Aquino en natuurlijk Karl Marx. Deze filosofen hebben allemaal wel werk gemaakt dat met macht en maatschappij te maken heeft. (als ik het me goed herinner, is toch alweer minimaal 8 jaar geleden dat ik filosofie heb gehad)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:40

delerium schreef:
Lees Animal Farm eens, is een heel prima verhaaltje over macht.

En 1984 (ook van Orwell)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:05

Of Khadaffi? Die heeft ook een hele tijd macht gehad in Libië en werd toen uit zijn macht gezet. Nu ik er aan denk, Mubarak was er ook zo één. Of Berlusconi (is ook een erg interessant verhaal van te maken, gezien hij alle Italiaanse media bezit of bezat).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:44

Lord of the flies ook dan he.... Of de negerhut van oom tom.... Ik wil je geen uitgebreide literatuurlijst aan de hand doen hoor :P , maar macht en onderdrukking zijn zon groot onderdeel van ons leven dat er echt ontzettend veel literatuur over bestaat.

Eerlijk gezegd verbaasd het mij een beetje dat je gezien het feit dat je student toegepaste psychologie bent, op zoek bent naar een sprookje of kinderverhaaltje... ik zou die lat denk ik hoger leggen. :)

Wat is macht, een soldatenlaars of subtiele manipulatie via bijv. de media? Of een bureaucratische overheid a la Kafka? En de vrije wil, hoe verhoudt die zich daartoe? Berlusconi is in dat opzicht idd een heel interessant persoon.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:52

In Animal Farm draait het eigenlijk om het thema macht, wat verwerkt is in een leuk en vrij simpel verhaal om te lezen (boek heb je zo uit). Voor een opening zou zoiets leuk zijn, niet te serieus en toch erg sterk! :)

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:55

The wave is al eerder genoemd, maar wel echt een aanrader. In 2008 is er een Duitse versie gemaakt(Die Welle) waarin de leider niet wordt afgezet, maar er iemand zelfmoord pleegt. De leider wordt aansprakelijk gesteld en draait de bak in.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:58

De Romanovs(Nicolaas II), vlak voor de revolutie in 1917/1919.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:34

Rapunzel? de heks die haar in haar macht heeft en de draak die rapunzel bewaakt..
zorro.. de don's die macht hebben in het land en zorro die hen tegen probeert te houden.